Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta | 62 | 27.09.2016 | 3 | |
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta | 69 | 13.10.2016 | 3 |
11385-2015 (032, 021)
Jätetaksojen rakenteiden yhtenäistäminen
Tiivistelmä:
Jätehuoltolautakunnan toimialueella on jätelaitosfuusion seurauksena edelleen käytössä perusteiltaan erilaiset jätetaksat. Taksojen perusteet ehdotetaan yhtenäistettäväksi siten, että jatkossa koko toimialueella olisi käytössä jätehuollon perusmaksu.
Lsjhlk § 62
Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 22.9.2016:
Jätelain mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksu, jolla katetaan käyttöhetkellä maksuttomista palveluista, jätehuoltoviranomaisen toiminnasta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset.
Jätehuoltolautakunnan toimialue jakautuu tällä hetkellä jätetaksojen perusteiden osalta kahteen osaan siten, että Kemiönsaaren, Paimion, Salon ja Sauvon kunnissa on käytössä perusmaksu mutta Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Maskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisen, Paraisten, Pöytyän, Raision, Ruskon ja Turun alueilla jätehuollon kustannukset katetaan jätteenkäsittelymaksuista saatavilla tuloilla. Jätehuoltolautakunnan tavoitteena on taksojen perusteiden yhtenäistäminen siten, että koko toimialueella on käytössä perusteiltaan samalaiset taksat
Ehdotuksen mukaisesti taksojen yhtenäistäminen toteutettaisiin ottamalla koko lautakunnan toimialueella käyttöön yhtenäinen jätehuollon perusmaksu. Näin voitaisiin mm. paremmin turvata kunnan maksuttomien jätehuoltopalveluiden riittävän palvelutason säilyminen myös muuttuvissa olosuhteissa, lisätä jätemaksujen läpinäkyvyyttä ja kuntalaisten tietoisuutta jätemaksutulojen käytöstä sekä edistää jätehuollon kustannusten oikeudenmukaista jakautumista kaikkien jätemaksuvelvollisten kesken. Yksityiskohtaisempi selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä ja arvio perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista koko toimialueella on liitteenä. Oheismateriaalina on myös uudempi LSJH:n laatima maksuvertailulaskelma, jossa on mm. tehty vertailua mahdollisen perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista erityyppisten asuinkiinteistöjen vuosittaisiin jätehuollon kustannuksiin.
Asian käsittely
Lautakunta on pyytänyt asian käsittelyä varten toimialueensa kunnilta ja LSJH:lta lausuntoja. Lisäksi asian vireilläolosta on tiedotettu kuuluttamalla kunnissa. Selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä ja arvio perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista on ollut kunnissa yleisesti nähtävänä. Kuntien asiassa antamat lausunnot ja muut asiassa esitetyt mielipiteet ovat oheismateriaalina.
Liite 1Selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä
Oheismateriaali 1Ruskon kunnan ja Teknisen lautakunnan lausunnot
Oheismateriaali 2Liedon kunnan lausunto
Oheismateriaali 3Kemiönsaaren kunnan lausunto
Oheismateriaali 4Kaarinan kaupungin lausunto
Oheismateriaali 5Salon kaupungin lausunto
Oheismateriaali 6Nousiaisten kunnan lausunto
Oheismateriaali 7Paimion kaupungin lausunto
Oheismateriaali 8Sauvon kunnan lausunto
Oheismateriaali 9Paraisten kaupungin lausunto
Oheismateriaali 10Maskun kunnan lausunto
Oheismateriaali 11Naantalin kaupungin lausunto
Oheismateriaali 12Mynämäen kunnan lausunto
Oheismateriaali 13Auran kunnan lausunto
Oheismateriaali 14Raision kaupungin lausunto
Oheismateriaali 15Marttilan kunnan lausunto
Oheismateriaali 16Muut lausunnot ja mielipiteet
Oheismateriaali 17Turun kaupungin lausunto
Oheismateriaali 18Perusmaksun vaikutukset jätehuollon vuosikustannuksiin
Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki
EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää yhtenäistää jätehuollon yhteistoiminta-alueen jätetaksojen perusteet siten, että jätehuollon perusmaksu otetaan käyttöön koko alueella. Jätetaksojen perusteista määrätään tarkemmin jätetaksassa.
PäätösAsia pantiin pöydälle Tienpään Havian kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Lsjhlk § 69
Pöydältä 27.9.2016 § 62.
PäätösEhdotus hyväksyttiin täydennettynä seuraavasti:
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toteaa, että
Päätös asiassa tehtiin äänin 8-4. 1 tyhjä.
Päätöksenteko
Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.
1. äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen Havian Aholan kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Björklöf, Elomaa, Heinonen, Roos, Samsten ja Virtanen.
Koskivaaran Mäkisen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lassila ja Vähä-Rahka.
Kiukainen äänesti tyhjää.
Koskivaaran ehdotus oli seuraava:
Ehdotan, että jätetaksoja yhtenäistetään siten, että perusmaksua ei oteta käyttöön seuraavin perustein.
Nyt esitetyllä perusmaksulla ei ole vaikutusta, tai ei ainakaan tulisi olla, jätemaksukertymään. Perusmaksun hyviä puolia lienee, että Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n, jolle lautakunta on delegoinut jätehuollon palvelujen järjestämistä, talouden suunnittelu ja toiminta helpottuvat. Perusmaksua on perusteltu läpinäkyvyyden paranemisella, mikään ei estä yhtiötä toimimasta nykyistä avoimemmin. Perusmakua on perusteltu, että mahdolliset vapaamatkustajat saadaan kuriin. Vapaamatkustajien kuriin saaminen ei saa olla kiinni siitä, millä perusteella jätemaksua kerätään. Jätemaksua perusteltaessa on korostettu, että kyseessä ei ole vero vaan kohdennettu maksu. Kiinteistöverojärjestelmä ja mahdollinen jätehuollon perusmaksujärjestelmän käyttöönotto vaikuttavat käyttäjän kannalta samalta asialta. Perusmaksu olisi kiinteistöveroon rinnastettava maksu, jonka suuruuteen ei pysty omalla toiminnallaan vaikuttamaan. Lisäksi kiinteistöveron jättää maksamatta tai maksaa myöhässä useampi satatuhatta henkilöä vuosittain. Tämäkään karhuaminen ei ole ilmaista. Mikään toiminta ei ole ilmaista. Perusmaksujärjestelmän rakentaminen ja ylläpito nostavat kustannuksia. Myöskään mahdollinen digitalisointi ja automatisointi eivät tarkoita ilmaista, vaan myös niiden aiheuttamat kulut pitää maksaa. Vaarassa on myös, että mahdollinen perusmaksu mahdollistaa vuosittain automaattisesti korottuvan erän, eikä kriittisesti tarkastella minkälaisia palveluita tarvitaan. Perusmaksu ei edistä aktiivista toimijan roolia, mikä jätehuollon toimivuuden kannalta on elintärkeää. Edellä esitettyjen asioiden valossa en kannata perusmaksun käyttöönottamista.
2. äänestys
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Havian ehdotuksen puolesta äänestivät Ahola, Björklöf, Elomaa, Heinonen, Kiukainen, Roos, Samsten ja Virtanen.
Mäkinen, Lassila, Vähä-Rahka ja Koskivaara äänestivät tyhjää.
Päätös asiassa tehtiin äänin 9-0, 4 tyhjää.
Mäkinen ilmoitti pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.
Liite 2Martti Mäkisen eriävä mielipide
Havian ehdotus oli seuraava:
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toteaa, että
Jakelu
tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedKemiönsaaren kunta
tiedLiedon kunta
tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSalon kaupunki
tiedSauvon kunta
tiedKaupunginhallitus
tpvSuhonen Veli-Matti
tiedSuomela Sari
Liitteet:
Lsjhlk § 62
Liite 1:Selvitys jätehuollon perusmaksusta ja sen käytön vaikutuksista
Lsjhlk § 69
Liite 1:Selvitys jätehuollon perusmaksusta ja sen käytön vaikutuksista
Liite 2:Martti Mäkisen eriävä mielipide