Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta6227.09.20163
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta6913.10.20163

11385-2015 (032, 021)

Jätetaksojen rakenteiden yhtenäistäminen

Tiivistelmä:

Jätehuoltolautakunnan toimialueella on jätelaitosfuusion seurauksena edelleen käytössä perusteiltaan erilaiset jätetaksat. Taksojen perusteet ehdotetaan yhtenäistettäväksi siten, että jatkossa koko toimialueella olisi käytössä jätehuollon perusmaksu.

Lsjhlk § 62

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 22.9.2016:

Jätelain mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksu, jolla katetaan käyttöhetkellä maksuttomista palveluista, jätehuoltoviranomaisen toiminnasta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset.

Jätehuoltolautakunnan toimialue jakautuu tällä hetkellä jätetaksojen perusteiden osalta kahteen osaan siten, että Kemiönsaaren, Paimion, Salon ja Sauvon kunnissa on käytössä perusmaksu mutta Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Maskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisen, Paraisten, Pöytyän, Raision, Ruskon ja Turun alueilla jätehuollon kustannukset katetaan jätteenkäsittelymaksuista saatavilla tuloilla. Jätehuoltolautakunnan tavoitteena on taksojen perusteiden yhtenäistäminen siten, että koko toimialueella on käytössä perusteiltaan samalaiset taksat

Ehdotuksen mukaisesti taksojen yhtenäistäminen toteutettaisiin ottamalla koko lautakunnan toimialueella käyttöön yhtenäinen jätehuollon perusmaksu. Näin voitaisiin mm. paremmin turvata kunnan maksuttomien jätehuoltopalveluiden riittävän palvelutason säilyminen myös muuttuvissa olosuhteissa, lisätä jätemaksujen läpinäkyvyyttä ja kuntalaisten tietoisuutta jätemaksutulojen käytöstä sekä edistää jätehuollon kustannusten oikeudenmukaista jakautumista kaikkien jätemaksuvelvollisten kesken. Yksityiskohtaisempi selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä ja arvio perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista koko toimialueella on liitteenä. Oheismateriaalina on myös uudempi LSJH:n laatima maksuvertailulaskelma, jossa on mm. tehty vertailua mahdollisen perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista erityyppisten asuinkiinteistöjen vuosittaisiin jätehuollon kustannuksiin.

Asian käsittely

Lautakunta on pyytänyt asian käsittelyä varten toimialueensa kunnilta ja LSJH:lta lausuntoja. Lisäksi asian vireilläolosta on tiedotettu kuuluttamalla kunnissa. Selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä ja arvio perusmaksun käyttöönoton vaikutuksista on ollut kunnissa yleisesti nähtävänä. Kuntien asiassa antamat lausunnot ja muut asiassa esitetyt mielipiteet ovat oheismateriaalina.

Liite 1Selvitys toimialueen jätetaksojen perusteiden yhtenäistämisestä

Oheismateriaali 1Ruskon kunnan ja Teknisen lautakunnan lausunnot

Oheismateriaali 2Liedon kunnan lausunto

Oheismateriaali 3Kemiönsaaren kunnan lausunto

Oheismateriaali 4Kaarinan kaupungin lausunto

Oheismateriaali 5Salon kaupungin lausunto

Oheismateriaali 6Nousiaisten kunnan lausunto

Oheismateriaali 7Paimion kaupungin lausunto

Oheismateriaali 8Sauvon kunnan lausunto

Oheismateriaali 9Paraisten kaupungin lausunto

Oheismateriaali 10Maskun kunnan lausunto

Oheismateriaali 11Naantalin kaupungin lausunto

Oheismateriaali 12Mynämäen kunnan lausunto

Oheismateriaali 13Auran kunnan lausunto

Oheismateriaali 14Raision kaupungin lausunto

Oheismateriaali 15Marttilan kunnan lausunto

Oheismateriaali 16Muut lausunnot ja mielipiteet

Oheismateriaali 17Turun kaupungin lausunto

Oheismateriaali 18Perusmaksun vaikutukset jätehuollon vuosikustannuksiin

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää yhtenäistää jätehuollon yhteistoiminta-alueen jätetaksojen perusteet siten, että jätehuollon perusmaksu otetaan käyttöön koko alueella. Jätetaksojen perusteista määrätään tarkemmin jätetaksassa.

PäätösAsia pantiin pöydälle Tienpään Havian kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Lsjhlk § 69

Pöydältä 27.9.2016 § 62.

PäätösEhdotus hyväksyttiin täydennettynä seuraavasti:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toteaa, että

Päätös asiassa tehtiin äänin 8-4. 1 tyhjä.

Päätöksenteko

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

1. äänestys

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen Havian Aholan kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Björklöf, Elomaa, Heinonen, Roos, Samsten ja Virtanen.

Koskivaaran Mäkisen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lassila ja Vähä-Rahka.

Kiukainen äänesti tyhjää.

Koskivaaran ehdotus oli seuraava:

Ehdotan, että jätetaksoja yhtenäistetään siten, että perusmaksua ei oteta käyttöön seuraavin perustein.

Nyt esitetyllä perusmaksulla ei ole vaikutusta, tai ei ainakaan tulisi olla, jätemaksukertymään. Perusmaksun hyviä puolia lienee, että Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n, jolle lautakunta on delegoinut jätehuollon palvelujen järjestämistä, talouden suunnittelu ja toiminta helpottuvat. Perusmaksua on perusteltu läpinäkyvyyden paranemisella, mikään ei estä yhtiötä toimimasta nykyistä avoimemmin. Perusmakua on perusteltu, että mahdolliset vapaamatkustajat saadaan kuriin. Vapaamatkustajien kuriin saaminen ei saa olla kiinni siitä, millä perusteella jätemaksua kerätään. Jätemaksua perusteltaessa on korostettu, että kyseessä ei ole vero vaan kohdennettu maksu. Kiinteistöverojärjestelmä ja mahdollinen jätehuollon perusmaksujärjestelmän käyttöönotto vaikuttavat käyttäjän kannalta samalta asialta. Perusmaksu olisi kiinteistöveroon rinnastettava maksu, jonka suuruuteen ei pysty omalla toiminnallaan vaikuttamaan. Lisäksi kiinteistöveron jättää maksamatta tai maksaa myöhässä useampi satatuhatta henkilöä vuosittain. Tämäkään karhuaminen ei ole ilmaista. Mikään toiminta ei ole ilmaista. Perusmaksujärjestelmän rakentaminen ja ylläpito nostavat kustannuksia. Myöskään mahdollinen digitalisointi ja automatisointi eivät tarkoita ilmaista, vaan myös niiden aiheuttamat kulut pitää maksaa. Vaarassa on myös, että mahdollinen perusmaksu mahdollistaa vuosittain automaattisesti korottuvan erän, eikä kriittisesti tarkastella minkälaisia palveluita tarvitaan. Perusmaksu ei edistä aktiivista toimijan roolia, mikä jätehuollon toimivuuden kannalta on elintärkeää. Edellä esitettyjen asioiden valossa en kannata perusmaksun käyttöönottamista.

2. äänestys

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Havian ehdotuksen puolesta äänestivät Ahola, Björklöf, Elomaa, Heinonen, Kiukainen, Roos, Samsten ja Virtanen.

Mäkinen, Lassila, Vähä-Rahka ja Koskivaara äänestivät tyhjää.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-0, 4 tyhjää.

Mäkinen ilmoitti pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.

Liite 2Martti Mäkisen eriävä mielipide

Havian ehdotus oli seuraava:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toteaa, että

Jakelu

tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedKemiönsaaren kunta
tiedLiedon kunta
tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSalon kaupunki
tiedSauvon kunta
tiedKaupunginhallitus
tpvSuhonen Veli-Matti
tiedSuomela Sari


Liitteet:

Lsjhlk § 62
Liite 1:Selvitys jätehuollon perusmaksusta ja sen käytön vaikutuksista

Lsjhlk § 69
Liite 1:Selvitys jätehuollon perusmaksusta ja sen käytön vaikutuksista
Liite 2:Martti Mäkisen eriävä mielipide