Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta3125.05.20165

2584-2016 (231)

Kaarinan kaupungin esitys kunnan kierrätyspisteverkoston täydentämisestä Kaarinassa

Tiivistelmä:

Kaarinan kaupunki on esittänyt jätehuoltolautakunnalle kunnan järjestämän pakkausjätteiden täydentävän aluekeräyspisteverkoston laajentamista. Ehdotuksen mukaan lautakunta hylkää Kaarinan kaupungin esityksen.

Lsjhlk § 31

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 17.5.2016:

Kaarinan kaupunki on toimittanut jätehuoltolautakunnalle esityksen Rinki Oy:n kierrätyspisteverkoston täydentämisestä Kaarinan kaupungin alueella. Esityksen mukaan kaupungin alueella oleva nykyinen kierrätyspisteverkko on kattava ja sen purkaminen on herättänyt vastustusta. Esityksen mukaan nykyiset keräyspisteet tulisi ainakin pääosin säilyttää. Esityksessä on esitetty lista niistä kierrätyspisteistä, jotka kaupungin näkemyksen mukaan tulisi säilyttää. Kaarinan kaupungin esitys on oheismateriaalina.

Vastuu pakkausjätehuollon järjestämisestä on pakkausten tuottajalla

Sekä Rinki Oy:n että LSJH:n kierrätyspisteissä kerätään pääasiassa pakkausjätteitä, Tuotteiden pakkaaja tai pakattujen tuotteiden maahantuoja vastaa markkinoille saattamiensa tuotteiden jätehuollosta ja siitä aiheutuvista kustannuksista. Pakkausjätteiden jätehuoltoa järjestäessään tuottaja vastaa kokonaisuudessaan myös pakkausjäteasetuksessa (518/2014) annettujen pakkausjätteiden erilliskeräyksen valtakunnalliset palvelutasovaatimusten sekä pakkausjätteiden kierrätystavoitteiden saavuttamisesta.

Pakkausjäteasetuksen perustelumuistion mukaan asetuksen tavoitteena on ollut varmistaa pakkausjätteen erilliskeräysverkoston vaivaton saavutettavuus koko maassa sekä edistää pakkausjätteen kierrätystä ja muuta hyödyntämistä jätelain etusijajärjestyksen mukaisesti. Perusteluissa on todettu, että vaikka keskimääräinen matka kierrätyspisteelle voi muutoksen seurauksena kasvaa, voi kierrätyspisteiden harkittu kokonaisuus, niiden sijoittaminen kauppojen yhteyteen ja valtakunnallisen verkoston yhtenäinen ulkonäkö sekä yhtenäinen tiedotus kuitenkin parantaa palvelutasoa ja sen myötä nostaa vastaanotettavan pakkausjätteen määrää.

Kunnan järjestämä täydentävä pakkausjätekeräys

Jätelain 47.3 §:n mukaisesti kunta voi osana järjestämäänsä jätehuoltoa täydentää tuottajan vastuulle kuuluvien käytöstä poistettujen tuotteiden kuljetusta ja vastaanottoa siltä osin kuin tuottaja ei sitä järjestä. Lounais-Suomen jätehuollon yhteistoiminta-alueella on pidetty tarpeellisena tuottajan järjestämän hyötyjätteiden aluekeräyksen vapaaehtoisesta täydentämistä ja jätehuoltolautakunta on tehnyt päätöksen siitä, että tuottajan järjestämää pakkausjätekeräystä täydennetään.

Täydentävän keräyksen käytännön järjestäminen on kunnan jätehuollon operatiivista toimintaa, jonka kunnat ovat osakassopimuksissa antaneet LSJH:n tehtäväksi. Näin ollen LSJH käytännössä myös ratkaisee täydentävän kierrätyspisteverkoston laajuuden ja kierrätyspisteiden sijaintipaikat. Täydentävä pakkausjätteiden aluekeräys on osa kunnan järjestämää jätehuollon peruspalvelua. LSJH:n on huolehdittava siitä, että peruspalvelut järjestetään kaikille toimialueen asukkaille kuntarajoista riippumatta mahdollisimman yhtenäisin ja tasapuolisin perustein paikalliset olosuhteet huomioon ottaen.

Kunnan täydentävän aluekeräyksen suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että kaikille toimialueen asukkaille varmistetaan mahdollisimman tasavertaiset edellytykset pakkausjätteiden keräykseen toimittamiselle. Täydentävän keräysverkoston suunnittelussa on käytetty koko toimialueella yhtenäisiä periaatteita ja huomioitu myös paikalliset olosuhteet oheismateriaalina olevassa LSJH:n lausunnossa esitetyllä tavalla. Aluekeräys on tarkoitettu kaikille niille kiinteistöille, joilla ei ole velvollisuutta pakkausjätteiden kiinteistöittäisen keräyksen järjestämiseen siten kuin jätehuoltomääräyksissä on määrätty.

Täydentävän keräyksen palvelutaso ja sen kustannusten kattaminen

LSJH:lle syntyy kuluja täydentävään aluekeräysverkostoon kuuluvien keräyspisteiden ylläpidosta ja jäteastioiden tyhjennyksistä sekä jätteiden kuljetuksista. Kulut on katettava kunnan jätemaksuista saatavilla tuloilla.

Kunnan jätemaksujen on jätelain 78.2 §:n mukaisesti vastattava kunnan tarjoamien palveluiden tasoa. Mikäli jokin yhteistoiminta-alueen kunta haluaa selkeästi poiketa yhteistoiminta-alueelle yhteisesti järjestetystä peruspalvelutasosta ja tarjota kuntalaisilleen perustasoa korkeampaa palvelutasoa, olisi sen järjestämisestä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset katettava ko. kunnan osalta korotetuin jätemaksuin. Kuntakohtaisen korotetun jätemaksun periminen pelkästään Kaarinan osalta ei ole käytännössä mahdollista, koska kiinteistönhaltijoiden jätemaksut laskuttaa kuljetuksen suorittava kuljetusyritys yksityisoikeudellisen sopimuksen mukaisesti. 

Toimivan kuntakohtaisen kustannusvastaavan lisäpalvelun rahoittaminen edellyttäisi käytännössä mahdollisuutta kattaa lisäpalveluista aiheutuvat kustannukset kuntakohtaisella korotetulla perusmaksulla, jolloin maksu kohdistuisi lain edellyttämällä tavalla ja oikeudenmukaisesti niille, joille korkeampi palvelutaso on järjestetty. Entisen TSJ:n toimialueen kunnissa ei perusmaksua peritä eikä voimassaoleva jätetaksa anna mahdollisuutta kuntakohtaisen perusmaksun käyttämiseen.

Oheismateriaali 1Kaarinan kaupungin ehdotus

Oheismateriaali 2Lounais-Suomen jätehuolto Oy:n lausunto

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää hylätä Kaarinan kaupungin ehdotuksen edellä esitetyin perustein.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKaarinan kaupunki
tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy