Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta

 

 

 

 

 

Turun seudun jätetaksa

- kiinteä yhdyskuntajäte

1.4.2016 alkaen

 

 

Aura

Kaarina

Lieto

Masku

Marttila

Mynämäki

Naantali

Nousiainen

Parainen

Pöytyä

Raisio

Rusko

Turku

 

 

Sisällys

Johdanto   3

I Yleistä jätetaksasta ja soveltamisalasta   3

II Jätemaksut ja maksun suorittaminen   6

III Jäteastiakohtaiset jätemaksut kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa   7

IV Jätteenkäsittelymaksu kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa   10

V Jätehuollon järjestäminen toissijaisella vastuulla   11

VI Mahdolliset taksamuutokset   12

Liite 1. Jätemaksuluettelo, taulukot 1-7   13

 

 

 


Johdanto

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta (jätehuoltolautakunta) on kuntien yhteinen jätehuoltoviranomainen, joka toimii Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n (LSJH) toimialueella. Jätehuoltolautakunta hoitaa jätelaissa määriteltyjä jätehuollon viranomaistehtäviä Auran, Kaarinan, Liedon, Maskun, Marttilan, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten, Paraisten, Pöytyän, Raision, Ruskon ja Turun sekä Salon, Paimion, Sauvon ja Kemiönsaaren lukuun.

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää jätelain mukaisesti Turun seudun jätetaksasta. Kunnan on jätelain 78 §:n mukaisesti perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Kunta voi periä jätemaksua myös kunnan vastuulle säädetystä jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

I Yleistä jätetaksasta ja soveltamisalasta

 

1 §    Turun seudun jätetaksa

Tässä jätetaksassa määritellään kunnan vastuulle kuuluvan jätehuollon jätemaksujen perusteet kiinteiden yhdyskuntajätteiden jätehuollon osalta. Taksan liitteenä olevassa jätemaksuluettelossa vahvistetaan yksityiskohtaiset maksut. Jätemaksuilla katetaan seudun kuntien lakisääteisellä vastuulla olevien jätehuolto- ja neuvontapalvelun ja jätehuollon viranomaistehtävien kaikki kustannukset.

 

Asumisessa syntyvien lietteiden jätemaksuista määrätään erillisessä taksassa.

 

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy (LSJH) hoitaa omistajakuntiensa lukuun kuntien lakisääteiset kiinteiden yhdyskuntajätteiden jätehuollon palvelutehtävät kuten jätteen vastaanoton, keräilyn, kuljetuksen, jätteiden käsittelyn, jätehuollon kehittämisen ja kaatopaikkojen jälkihoidon sekä jäteneuvonnan, tiedotuksen ja valistuksen.

 

Kunnan vastuulla oleva jätehuolto, jätelaki 32 ja 33 §

 

Kunnan on järjestettävä seuraavien, muiden kuin vaarallisten jätteiden jätehuolto:

 

1.vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvä jäte, mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete

2.sosiaali- ja terveyspalveluissa ja koulutustoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte

3.valtion, kuntien, seurakuntien ja muiden julkisoikeudellisten yhteisöjen sekä julkisoikeudellisten yhdistysten hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä muu kuin 2 kohdassa tarkoitettu yhdyskuntajäte

4.liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, joka kerätään kiinteistöllä yhdessä 1-3 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa

5.muu yhdyskuntajäte, joka kerätään yhdessä 1-4 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa alueellisessa putkikeräys- tai muussa vastaavassa keräysjärjestelmässä.

 

Kunnan on lisäksi järjestettävä asumisessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely. Maa- ja metsätaloudessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely kuuluu kunnan vastuulle, jollei kysymys ole kohtuuttomasta määrästä jätettä.

 

Kunnan on järjestettävä myös muun kuin 32 §:ssä tarkoitetun jätteen jätehuolto, jos jätteen haltija tätä muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi pyytää ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä.

 

 

2 §     Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus

Kiinteistön haltijan on järjestettävä vastaanottopaikka kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen kuuluvan jätteen keräystä varten. Vastaanottopaikka voidaan järjestää yhdessä yhden tai useamman kiinteistön kanssa. Kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai alueelliseen vastaanottopaikkaan.

 

Kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa on jätelain 35 § 3 momentin mukaan noudatettava kunnan jätehuoltomääräyksiä ja jäte on toimitettava kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan. Turun seudulla kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen kuuluva jäte tulee toimittaa LSJH:n ylläpitämiin ja osoittamiin vastaanottopaikkoihin.

 

Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on Turun seudulla järjestetty kahdella eri järjestelmällä:

 

Kunnan järjestämä jätteenkuljetus on käytössä Maskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten ja Raision alueilla sekä Paraisten saaristoalueella ja Ruskon Vahdon alueella. Näillä alueilla LSJH kilpailuttaa jätteenkuljetuksen kunnan lukuun ja hoitaa jätteenkuljetuksen asiakaspalvelun ja jätelaskutuksen.

 

Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus on käytössä Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paraisten kantakaupungin, Pöytyän, Ruskon kantakunnan ja Turun alueilla. Kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa kiinteistön haltija sopii jätteenkuljetuksesta jätteen kuljettajan kanssa.

 

3 §    Määritelmät

 

Jätetaksassa tarkoitetaan:

 

asumisessa syntyvällä lietteellä saostussäiliöihin ja erilaisten kiinteistökohtaisten pienpuhdistamoiden lietetiloihin kertyviä lietteitä sekä umpisäiliöihin kerättäviä jätevesiä niiden määrästä ja ominaisuuksista riippumatta

 

jätehuollolla jätteen keräystä, kuljetusta, hyödyntämistä ja loppukäsittelyä, mukaan lukien tällaisen toiminnan tarkkailu ja seuranta sekä loppukäsittelypaikkojen jälkihoito ja toiminta välittäjänä

 

jätteen haltijalla jätteen tuottajaa, kiinteistön haltijaa tai muuta, jonka hallussa jäte on

 

jätteen hyödyntämisellä toimintaa, jonka ensisijaisena tuloksena jäte käytetään hyödyksi tuotantolaitoksessa tai muualla taloudessa siten, että sillä korvataan kyseiseen tarkoitukseen muutoin käytettäviä aineita tai esineitä, mukaan lukien jätteen valmistelu tällaista tarkoitusta varten

 

jätteen keräyksellä jätteen kokoamista kiinteistön haltijan, kunnan, tuottajan, jakelijan tai muun järjestämään vastaanottopaikkaan omatoimista käsittelyä varten tai jätteen kuljettamiseksi käsittelyyn, mukaan lukien jätteen alustava lajittelu ja tilapäinen varastointi

 

jätteen kierrätyksellä toimintaa, jossa jäte valmistetaan tuotteeksi, materiaaliksi tai aineeksi joko alkuperäiseen tai muuhun tarkoitukseen; jätteen kierrätyksenä ei pidetä jätteen hyödyntämistä energiana eikä jätteen valmistamista polttoaineeksi tai maantäyttöön käytettäväksi aineeksi

 

jätteen kuljettajalla sitä, joka vastaa jätteen kuljetuksesta

 

jätteen käsittelyllä jätteen hyödyntämistä tai loppukäsittelyä, mukaan lukien hyödyntämisen tai loppukäsittelyn valmistelu

 

jätteen tuottajalla sitä, jonka toiminnasta syntyy jätettä tai jonka esikäsittely-, sekoittamis- tai muun toiminnan tuloksena jätteen ominaisuudet tai koostumus muuttuvat

 

kiinteistöittäisellä jätteenkuljetuksella, että jätteenkuljetus on järjestetty alueella ja että

kunnan vastuulla olevat jätteet toimitetaan kunnan määräämään vastaanottopaikkaan

 

kiinteistön haltijalla kiinteistön omistajaa tai vuokraoikeuden haltijaa

 

kiinteistön haltijan järjestämällä jätteenkuljetuksella, että asukkaat kilpailuttavat jätteenkuljetukset itse, edellyttäen että jätteenkuljetukset täyttävät jätelain 37 §:n edellytykset

 

kunnan järjestämällä jätteenkuljetuksella, että kunta kilpailuttaa jätekuljetukset asukkaiden lukuun

 

loppujätteellä kaatopaikalle sijoitettavaa kaatopaikkakelpoista jätettä, kuten keraamiset laatat, lasikuitu ja mineraalivilla

 

polttokelpoisella jätteellä syntypaikalla alkulajiteltua yhdyskuntajätettä, joka käytetään hyödyksi energialaitoksessa. Polttokelpoisesta jätteestä on lajiteltu erilleen ongelmajätteet, sähkö- ja elektroniikkalaiteromut, erityisjätteet, materiaalina hyödynnettävät jätteet (keräyspaperi, pahvi, keräyskartonki, metalli, lasi) sekä isokokoinen jäte. Jos kiinteistöllä ei kerätä erilleen tai kompostoida biojätettä, kuuluu biojäte polttokelpoiseen jätteeseen

 

vaarallisella jätteellä jätettä, jolla on palo- tai räjähdysvaarallinen, tartuntavaarallinen, muu terveydelle vaarallinen, ympäristölle vaarallinen tai muu vastaava ominaisuus (vaaraominaisuus)

 

yhdyskuntajätteellä vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvää jätettä, mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete, sekä laadultaan siihen rinnastettavaa hallinto-, palvelu- ja elinkeinotoiminnassa syntyvää jätettä.

II Jätemaksut ja maksun suorittaminen

 

4 §    Jätemaksun suorittamisvelvollisuus

Jätetaksassa määritellyn jätemaksun ja lisämaksun on velvollinen suorittamaan kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvan kiinteistön haltija tai muu jätteen haltija, jonka jätehuollon LSJH järjestää kunnan lukuun. LSJH veloittaa asiakkailta jätehuoltolautakunnan hyväksymän jätemaksun. Maksu maksetaan LSJH:lle.

 

5 §    Maksut ja niiden muodostuminen

 

Jätteenkäsittelymaksut, astiakohtaiset jätemaksut ja muut kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen maksut sekä muut jätehuollon järjestämiseen liittyvät maksut on esitetty taksan liitteenä olevassa jätemaksuluettelossa.

Polttokelpoisen jätteen käsittelymaksussa on noin 6,47% korotus verrattuna vuoden 2015 maksuun. Loppujätteen käsittelymaksu sisältää jäteveroa 70 €/tonni.

Kaikki jätehuollon ja siihen liittyvän hallinnon ja asiakaspalvelun, jäteneuvonnan, tiedotuksen ja jätehuollon viranomaistehtävien hoidosta sekä kaatopaikkojen jälkihoidosta aiheutuvat kulut katetaan jätteenkäsittelymaksuilla.

 

Kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella LSJH laskuttaa kiinteistön- tai jätteenhaltijalta taksassa määritellyn astiakohtaisen jätemaksun. Jäteastiakohtainen maksu sisältää jätteenkäsittelymaksun, jäteastiatyhjennyksen sekä asiakaspalvelun ja jätelaskutuksen kulut. Astiatilavuuteen perustuvassa laskutuksessa jätteenkäsittelymaksun osuus lasketaan käyttämällä jätelajin keskimääräisiä tilavuuspainoja. Niistä keräilyvälineistä, joista jätteen paino punnitaan erikseen, peritään käsittelymaksu jätteen todellisen painon mukaan. Alueellisia jätepisteitä käyttäviltä kiinteistön- tai jätteen haltijoilta peritään taksassa määritelty vuosittainen jätemaksu.

 

Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella LSJH laskuttaa kunnan määräämään vastaanottopaikkaan tuodun jätteen käsittelymaksun jätteen kuljettajalta. Jätteen kuljettaja laskuttaa jätteenkäsittelymaksun kiinteistön tai jätteen haltijalta jätelaskussa eriteltynä käsittelymaksuosuutena.

 

LSJH:n ylläpitämissä vastaanottopaikoissa peritään jätehuoltolautakunnan vahvistamat maksut suurasiakkailta jätelajin jätteenkäsittelymaksuun ja kuormapainoon sekä asiakaskohtaiseen palvelukertaan perustuen. Jätekeskusten, erillisten lajitteluasemien ja kiertävien keräysten pienasiakkailta veloitetaan maksu jätelajiin ja -tilavuuteen tai esinemäärään perustuen.

III Jäteastiakohtaiset jätemaksut kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa

 

6 §    Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus

 

Astiakohtaiset jätemaksut määrätään kuntakohtaisesti, lukuun ottamatta Naantalia, jossa maksut määrätään erikseen kantakaupungin (manner-Naantali ja Luonnonmaa) ja saaristoalueen osalta. Naantalin jakaminen kahteen alueeseen perustuu selvästi toisistaan eroaviin asumistiheyksiin ja alueet on erotettavissa maantieteellisesti ja postinumeroittain selkeästi toisistaan. Paraisten saaristoalueelle määrätyt jätemaksut koskevat Nauvon, Korppoon ja Houtskarin kunnanosia.

 

Suurten keräysastioiden (syväkeräys, etulastaus, siirrettävä kalusto) sekä erilliskerättävien jätteiden (kierrätettävät jätteet) kilpailutetaan astiatyypeittäin yli kuntarajojen, lukuun ottamatta Paraisten saaristoa. Kuntarajat ylittävissä kuljetuksissa määrätään astiakohtaiset jätemaksut samansuuruisena kaikkiin kuntiin.

 

7 §    Aluekeräyspisteet

 

Polttokelpoiselle jätteelle on järjestetty alueellisia vastaanottopaikkoja kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä varten. Aluekeräyspisteeseen saa viedä kerralla kohtuullisen määrän asumisessa päivittäin syntyvää polttokelpoista jätettä. Aluekeräyspisteen käyttäjältä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen, asuinhuoneistojen tai vapaa-ajanasuntojen lukumäärän ja henkilömäärän mukaan. Jätehuoltomääräysten mukainen ruokajätteen kompostointi alentaa maksua.

 

Kiinteistönhaltijan on ilmoitettava vuotuiseen jätemaksuun vaikuttavien olosuhteiden muutoksista LSJH:lle kirjallisesti 31.3 mennessä. Tällöin se otetaan huomioon kyseisen kalenterivuoden laskutuksessa. Alennusta ei myönnetä jälkikäteen.

 

8 §    Jätemaksujen määräytyminen

 

Jätemaksu määrätään kiinteistön eri yhdyskuntajätelajien käsittelymaksun, ominaispainon, keräilyvälinetilavuuden ja -tyypin, tyhjennyskertojen ja muun tehdyn työn mukaan. Niistä keräilyvälineistä, joista jätteen paino punnitaan erikseen, peritään käsittelymaksuosuus jätteen todellisen painon ja kyseisen jätelaadun käsittelymaksun mukaisena. Tilavuusarviointiin perustuvassa laskutuksessa jätteenkäsittelymaksuosuus lasketaan kutakin jäteastiatilavuutta kohti jätelajin käsittelymaksun (jätemaksutaulukko 1) ja ominaispainon avulla.

 

Laskennassa käytetään seuraavia ominaispainoja:

 

Polttokelpoinen jäte: pinta-astioissa 85 kg/m3, syväsäiliöissä 100 kg/m3

Biojäte: asuinkiinteistöt 300 kg/m3, keittiöt 400 kg/m3

 

Laskentakaava astiakohtaisen käsittelymaksun laskemiseen:

 

Käsittelymaksuosuus (alv 0 %) = astian tilavuus (m3) x jätteen ominaispaino (tonnia/m3) x jätteen käsittelymaksu (euroa/tonni)

 

Jätemaksu on kultakin säännölliseltä tyhjennyskerralta jätemaksutaulukon tai edellä olevan laskentakaavan mukainen, kun keräysvälineen tyyppi ja sijainti sekä jätteen laatu ovat kunnan jätehuoltomääräysten mukaisia.

 

Kiinteistön erikseen tilaamasta polttokelpoisen jätteen, lasin, metallin ja kartongin keräilyvälineen tyhjentämisestä peritään kaksinkertainen tyhjennysmaksun osuus. Vaihtolavakalustolla, etulastauskalustolla tai nosturilaittein varustetulla kalustolla sekä hyötyjätteelle suoritettavasta ylimääräisestä noudosta jätemaksu on sama kuin säännöllisestä noudosta, mikäli urakka-alueella on kyseisenä päivänä muitakin noutoja. Biojätteen keräilyvälineen reitiltä poikkeavasta ylimääräisestä tyhjennystä laskutetaan maksutaulukon tyhjennyshinnan sijaan tuntihinnan mukainen korvaus.

 

Jätemaksu on kultakin säännölliseltä tyhjennyskerralta jätemaksutaulukon mukainen, kun keräysvälineen tyyppi ja sijainti sekä jätteen laatu ovat kunnan jätehuoltomääräysten mukaisia.

 

Lisäjätteeksi tulkitaan jäte, joka on pakattu jätesäkkiin tai muuten merkitty selvästi jätteeksi sekä jätetty astian kylkeen tai jätekatokseen. Lisäjätteestä peritään maksu maksutaulukon mukaan.

 

Keräysvälineen tai tyhjennysvälin muutoksen vaikutus jätemaksuun otetaan huomioon jätemaksua alentavana tai kohottavana siitä lähtien, kun kiinteistön haltija tai jätteenkuljettaja on ilmoittanut siitä LSJH:lle.

 

Jätemaksua ei peritä, jos keräilyväline on LSJH:n tai kuljetusurakoitsijan laiminlyönnistä johtuen jäänyt tyhjentämättä. Kiinteistön haltijan tulee ilmoittaa kuljetusurakoitsijan laiminlyönnistä LSJH:lle viipymättä.

 

Laiminlyönneiksi ei katsota liian painavaksi täytettyä tai rikkinäistä keräilyvälinettä, jäteastiaa ei löydy annettujen ajo-ohjeiden perusteella tai kiinteistön kunnossapitoon kuuluva, jäteastialle johtava tie on kulkukelvoton tai tie niin huonossa kunnossa, että se saattaa aiheuttaa vauriota ajoneuvolle. Edellä mainituissa tapauksissa turhasta käynnistä peritään keräysvälineen tyhjennysmaksu, josta vähennetään astian laskennallinen jätteenkäsittelymaksu.

 

Kiinteistön jätehuollon tilapäisestä keskeytyksestä on ilmoitettava LSJH:lle vähintään viikko (1) ennen keskeytyksen alkamista. Tyhjennystauon tulee kestää vähintään kaksi (2) viikkoa, jotta jätemaksu voidaan jättää perimättä. Jos jätteenkuljetuksen keskeytysilmoitusta ei ole tehty vähintään viikkoa ennen tyhjennystauon alkamista, peritään jätemaksu vaikka jäteastia olisi kokonaan tai osin tyhjä.

 

Jos viranomainen on myöntänyt luvan jäteastian sijoittamiseen yli 10 metrin päähän siitä, mihin jäteauto esteettä pääsee, peritään ylimääräisestä jäteastian siirtomatkasta maksu jätemaksutaulukon mukaisesti.

 

Muut maksut

 

Lajitteluasemamaksu

Kiinteistö voi LSJH:hin yhteyttä ottamalla liittyä ns. lajitteluasema-asiakkaaksi, jos kiinteistöllä ei ole mahdollisuutta liittyä jätteenkuljetukseen omaa tai kimppa-astiaa käyttäen eikä aluekeräykseen. Tällöin kiinteistöltä laskutetaan lajitteluasemamaksu, jonka maksamalla asiakas saa asiakaskortin LSJH:n lajitteluasemalla asioimista varten. Vakituisen asuinkiinteistön maksuun sisältyy kaksi (2) 200 litran jätesäkillistä polttokelpoista jätettä kuukaudessa. Vapaa-ajan asuinkiinteistön maksuun sisältyy kaksi (2) jätesäkillistä jätettä kuukaudessa touko- syyskuun aikana. Maksu laskutetaan kaksi kertaa vuodessa ja mikäli tuotu jätemäärä ylittää maksuun sisältyvän määrän, laskutetaan ylimenevä jäte seuraavan laskun yhteydessä pienasiakashinnaston mukaisesti.

Taloyhtiön hyötyjätemaksu

Kiinteistöltä, joka on viranomaiselta saanut poikkeusluvan jätehuoltomääräysten mukaisista hyötyjätteiden erilliskeräysvelvoitteista, laskutetaan hyötyjätemaksu asuntojen määrään perustuen. Kiinteistön asukkaat saavat maksua vastaan toimittaa hyötyjätteet LSJH:n ylläpitämiin kierrätyspisteisiin.

Muut lisämaksut määritelty maksutaulukossa 6.

 

 

9 §    Jätemaksulaskutus

 

Jätemaksun määrää ja panee maksuun jätehuoltolautakunta LSJH:n valmistelusta ja tämän tarkoituksenmukaiseksi katsomina laskutusjaksoina. Laskutusjaksot voivat olla eri asiakasryhmille erilaiset. Jätemaksu maksetaan LSJH:lle.

 

Jätemaksu on maksettava viimeistään jätelaskussa tai muistutuksen johdosta lähetetyssä uudessa laskussa ilmoitettuna eräpäivänä muutoksenhausta huolimatta. Jos jätemaksua ei makseta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava korkoa siten kuin korkolaissa (633/1982) säädetään viivästyskorosta.

 

Perintätoimisto lähettää LSJH:n toimeksiannosta maksamattomasta jätelaskusta yhden (1) muistutuksen. Maksumuistutuksen jälkeen maksamaton lasku siirtyy perintätoimiston ja sen jälkeen ulosottoviranomaisen perittäväksi. Jätemaksulasku on ilman eri tuomiota ulosottokelpoinen.

 

Jätemaksulaskusta tehtävät mahdollisen virheen korjauspyynnöt on toimitettava LSJH:lle laskun eräpäivään mennessä.

 

Jätemaksulaskusta mahdollisesti tehtävät muistutukset on toimitettava jätehuoltoviranomaiselle 14 päivän kuluessa laskun saamisesta.

 

Useamman kiinteistön tai määräalanhaltijan yhteisessä käytössä olevaa jäteastiaa tai astiaryhmää (ns. kimppa-astia) koskeva jätelasku lähetetään yhteistyön vastuuhenkilölle. Jos kutakin yhteisastian osakasta laskutetaan erikseen, veloitetaan laskun jakamisesta laskutuslisä. Yhteisastian osakkaat ja mahdolliset maksuosuudet on ilmoitettava kirjallisesti LSJH:lle.

 

IV Jätteenkäsittelymaksu kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa

 

10 §    Jätteen kuljetuksen ja käsittelyn laskutus

 

Jätelain mukaan kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta perittävien maksujen on oltava tasapuolisia ja kohtuullisia. Kiinteistön haltijalle annettavassa tarjouksessa on maksun perusteet ilmoitettava selkeästi.

 

Jätteen kuljettajan on toimitettava kiinteistön haltijalle jätteen kuljetuksesta lasku, josta ilmenevät maksettava määrä, eräpäivä, maksuosoite, maksun peruste riittävän tarkasti yksilöitynä, kuljetus ja käsittelyosuus eriteltynä, tieto viivästysseuraamuksista, ohjeet muistutuksen tekemistä varten sekä laskuttajan yhteystiedot kiinteistön haltijan yhteydenottoa varten.

 

Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella LSJH laskuttaa jätteen kuljettajalta polttokelpoisen jätteen jätteenkäsittelymaksun jätettä vastaanottopaikkaan tuotaessa. Jätteen kuljettaja laskuttaa jätteenkäsittelymaksun kiinteistön tai jätteen haltijalta. Kuljettajan on jätelain 80 §:n 2 momentin mukaisesti eriteltävä käsittelyn ja kuljetuksen osuus kiinteistön haltijalle tekemässään tarjouksessa ja laskussa.

Kuljettajalta perittävän jätteenkäsittelymaksun määrää ja panee maksuun jätehuoltolautakunta LSJH:n valmistelusta ja tämän tarkoituksenmukaiseksi katsomina laskutusjaksoina. Jätemaksu maksetaan LSJH:lle. Jos jätemaksua ei makseta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava korkoa siten kuin korkolaissa (633/1982) säädetään viivästyskorosta. Perintätoimisto lähettää LSJH:n toimeksiannosta maksamattomasta jätelaskusta yhden (1) muistutuksen. Maksumuistutuksen jälkeen maksamaton lasku siirtyy perintätoimiston ja sen jälkeen ulosottoviranomaisen perittäväksi. Jätemaksulasku on ilman eri tuomiota ulosottokelpoinen.

 

V Jätehuollon järjestäminen toissijaisella vastuulla

 

11 §    Jätemaksut ja perusteet

LSJH hoitaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätehuollon jätteen vastaanottopisteissään ja osana kunnan järjestämää jätteenkuljetusta.

 

Toissijaisen vastuun piiriin kuuluvan on katettava palvelumaksussa vähintään kaikki palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätetaksan mukaisia maksuja voidaan kustannusperusteisesti joko alentaa tai korottaa korkeintaan 30 %. Kustannusten määrään vaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi jäte-erän määrä, jätteen laatu, jäte-erän soveltuvuus LSJH:n jätehuoltojärjestelmään ja muut tapauskohtaiset tekijät. Silloin kun palvelutarve on jatkuvaa, yhtiö tekee jätteen haltijan kanssa kirjallisen sopimuksen enintään kolmeksi (3) vuodeksi kerrallaan.

 

Toissijaisen vastuun jätemaksun määrää ja panee maksuun jätehuoltolautakunta LSJH:n valmistelusta ja tämän tarkoituksenmukaiseksi katsomina laskutusjaksoina. Jätemaksu maksetaan LSJH:lle. Jos jätemaksua ei makseta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava korkoa siten kuin korkolaissa (633/1982) säädetään viivästyskorosta. Perintätoimisto lähettää LSJH:n toimeksiannosta maksamattomasta jätelaskusta yhden (1) muistutuksen. Maksumuistutuksen jälkeen maksamaton lasku siirtyy perintätoimiston ja sen jälkeen ulosottoviranomaisen perittäväksi. Jätemaksulasku on ilman eri tuomiota ulosottokelpoinen.

 

VI Mahdolliset taksamuutokset

 

12 §    Jätemaksun muutos

 

Jätehuoltolautakunta voi yksittäistapauksessa kohtuullistaa, korottaa tai poistaa kiinteistön jätemaksun erityisestä syystä.

 

13 §    Jätetaksan muutos

 

Tätä taksaa voidaan muuttaa jätehuoltolautakunnan päätöksellä lukuun ottamatta arvonlisäveroa, jäteveroa ja muuta vastaavaa maksua, joissa tapahtuvien muutosten vaikutus maksuihin huomioidaan voimaatulopäivästä lukien ilman erillistä päätöstä. Tässä taksassa arvonlisäverona on huomioitu 24 %.

 


Liite 1. Jätemaksuluettelo, taulukot 1-7

 

Jätemaksuluettelon 2016 taulukot:

 

1.Jätteenkäsittelymaksut, palvelumaksu ja lisämaksut LSJH:n ylläpitämissä vastaanottopaikoissa, suurasiakkaat

-maksuja sovelletaan myös kunnan toissijaisen vastuun jätehuollossa taksan 11 §:n mukaisesti

 

2.LSJH:n palvelupisteiden vastaanottomaksut pienasiakkaille ja lajitteluaseman lisätyömaksut

 

3.Kunnan järjestämä jätteenkuljetus: Astiakohtaiset jätemaksut polttokelpoinen jäte

 

4.Kunnan järjestämä jätteenkuljetus: Astiakohtaiset jätemaksut erilliskerättävät jätteet

 

5.Aluekeräysmaksut

 

6.Lisämaksut

a.koko toimialueella

b.kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella

 

7.Vaarallisten jätteiden vastaanottomaksut – julkisen toiminnan ja toissijaisen vastuun vaaralliset jätteet