Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta1204.02.201612

1106-2016 (231, 002)

Sopimus eräiden jätelain mukaisten jätehuollon palvelutehtävien suorittamisesta

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy tekevät keskenään sopimuksen, jolla sovitaan jätelain mukaisten muiden kuin viranomaistehtävien suorittamisesta. Sopimukseen ei sovelleta hankintalakia.

Lsjhlk § 12

Rakennuslakimies Leena Salmelainen 1.2.2016:

Salon seudulla toiminut kuntien omistama Rouskis Oy on sulautunut Turun seudulla toimineeseen Turun Seudun Jätehuolto Oy:öön 31.8.2015. Samalla yhtiön nimeksi on muutettu Lounais-Suomen Jätehuolto Oy. Sulautumisen vuoksi on perustettu uusi seudullinen jätehuoltoviranomainen, Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta, joka on aloittanut toimintansa 1.9.2015.

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toimii 17 kunnan alueella jätelain 23.2 §:n mukaisena jätehuoltoviranomaisena ja huolehtii siten näiden kuntien alueella niistä tehtävistä, jotka jätelaissa on osoitettu kunnan jätehuoltoviranomaisen tehtäviksi. Lisäksi lautakunnan johtosäännön 6 §:n mukaan lautakunnan tehtävänä on huolehtia kaikista jätelain mukaan kunnan tai jätehuoltoviranomaisen tehtäväksi määrätyistä asioista lukuun ottamatta lain 134.1 §:n 3-kohtaa (vireillepano-oikeus tietyissä asioissa) ja 138.1 §:n 3-kohtaa (valitusoikeus).

Jätelain 43.1 §:n mukaan kunta voi päätöksellään siirtää sille jätelain nojalla määrättyjä, muita kuin julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä, tätä varten perustetulle yhtiölle, jonka kunta yhdessä muiden kuntien kanssa omistaa. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy on lainkohdan tarkoittama yhtiö. Kunta kuitenkin viime kädessä vastaa siitä, että siirretyt jätehuollon palvelutehtävät tulevat hoidetuiksi jätelain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti.

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n omistamat kunnat ovat allekirjoittaneet osakassopimuksen, jolla on sovittu jätehuollon palvelutehtävien siirtämisestä yhtiölle. Jätehuollon tehtävien järjestäminen käytännössä edellyttää, että lautakunta sopii asiasta Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n kanssa. Turun kaupunki toimii seudullisen lautakunnan isäntäkuntana, jossa toimii lautakunnan valmisteluorganisaatio. Turun ympäristötoimiala ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy ovat valmistelleet sopimuksen, jossa on lueteltu ne jätelain mukaiset tehtävät, jotka sopimuksen allekirjoituksen jälkeen kuuluvat Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n tehtäviin. Lakisääteisistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset katetaan lautakunnan hyväksymän jätetaksan perusteella kerättävillä jätemaksuilla. Muut mahdolliset yhtiölle aiheutuvat kustannukset yhtiö kattaa muilla tuloilla.

Lähtökohtaisesti kunnan viranomaisten on kilpailutettava hankintansa, kuten jätehuollon järjestämistä koskeva sopimus hankintalain mukaisesti (Laki julkisista hankinnoista 1 §). Lakia ei kuitenkaan sovelleta sellaisiin hankintoihin, jotka hankintayksikkö (tässä lautakunta) tekee siitä muodollisesti erilliseltä ja päätöksenteon kannalta itsenäiseltä yksiköltä (tässä yhtiö). Edellytyksenä on, että hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa valvoo yksikköä samalla tavoin kuin se valvoo omia toimipaikkojaan ja että yksikkö harjoittaa pääosaa toiminnastaan niiden hankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on. (sidosyksikkö- eli ns. in house-sääntely, Laki julkisista hankinnoista 10 §)

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy on Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan muodostamien kuntien omistama yhtiö, joka harjoittaa toimintaansa näiden omistajakuntien kanssa. Yhtiön toimintaa valvoo omistajien edustajista koostuva yhtiökokous ja sen valitsema yhtiön hallitus. Tällä hetkellä hallituksessa on 11 jäsentä. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on saanut toimivaltansa yhtiön omistamilta kunnilta. Näin ollen lautakunta valvoo yhtiön toimintaa hankintalain 10 §:n tarkoittamalla tavalla ja jätehuollon järjestämistä koskevan sopimuksen laadinnassa voidaan soveltaa in house-sääntelyä.

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy on myös hankintalain tarkoittama julkisoikeudellinen laitos ja siten hankintalain mukainen hankintayksikkö, joka joutuu kilpailuttamaan omat hankintansa hankintalain mukaisesti. Yhtiön on jätehuollon palvelutoimintaan liittyvissä hankkeissa noudatettava myös kansalaisuuteen perustuvan syrjinnän kieltoa (Laki julkisista hankinnoista 3 §).

Lounais-Suomen jätehuoltolautakuntaa ja siten kuntia sitova sopimus syntyy tämän päätöksen perusteella tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn hankintaoikaisun, valituksen tai ylemmän viranomaisen päätöksen otto-oikeuden perustella.

Sulautumisen yhteydessä tehdyn osakassopimuksen mukaan aiemmat osapuolten väliset sopimukset ovat mitättömiä, pois lukien sopimukset, jotka koskevat vastuita vanhoista kaatopaikoista. Lautakunnan perustamisen jälkeen yksittäisellä kunnalla ei ole toimivaltaa päättää tai sopia jätehuollon järjestämisestä alueellaan, koska lautakunnan tehtäväksi on johtosäännössä osoitettu kaikki jätelain mukaiset kunnan jätehuoltoviranomaisen tai kunnan tehtävät.

Liite 1Jätehuollon palvelutehtävien suorittamista koskeva sopimus

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää tehdä liitteen mukaisen jätehuollon palvelutehtävien suorittamista koskevan sopimuksen Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n kanssa. Lautakunnan puolesta sopimuksen allekirjoittaa vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedKemiönsaaren kunta
tiedLiedon kunta
tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSalon kaupunki
tiedSauvon kunta
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Lsjhlk § 12
Liite 1:Jätehuollon palvelutehtävien suorittamista koskeva sopimus