Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta | 7 | 04.02.2016 | 7 |
12473-2015 (231)
Lausunto Liedon kunnalle hyötyjätteiden aluekeräyksen järjestämisestä
Tiivistelmä:
Liedon kunta on pyytänyt jätehuoltolautakunnalta lausuntoa alueellisten hyötyjätepisteiden lisäämisestä. Ehdotuksen mukaisesti lautakunta antaa asiassa ympäristönsuojelutoimen ehdotuksen mukaisen lausunnon.
Lsjhlk § 7
Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 27.1.2016:
Liedon kunnan lausuntopyyntö
Liedon kunta on pyytänyt jätehuoltolautakunnalta lausuntoa Liedon kunnanvaltuustossa tehdystä aloitteesta, jossa on esitetty Liedon kunnan alueella olevien alueellisten hyötyjätepisteiden lisäämistä. Liedon kunnan lausuntopyyntö on oheismateriaalina.
Ympäristönsuojelun ehdotus lausunnoksi
Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n nykyisin ylläpitämissä hyötyjätteiden alueellisissa kierrätyspisteissä on kerätty pääasiassa lasista, metallista ja kartongista valmistettuja pakkausjätteitä. Yhtiön kierrätyspisteiden yhteydessä on ollut myös Keräyspaperi Oy:n keräysastioita keräyspaperille. Hyötyjätteiden aluekeräys on järjestetty palvelemaan erityisesti niitä haja-asutus- ja pientalovaltaisten alueiden asuinkiinteistöjä, joilla ei ole ollut jätehuoltomääräysten mukaista velvollisuutta järjestää kyseisten jätteiden keräämistä ja kuljetusta kiinteistökohtaisesti.
Pakkausjätteiden jätehuollon järjestämistä koskevan tuottajavastuun laajentuessa ei kunnalla ole enää 1.1.2016 jälkeen velvollisuutta järjestää pakkausjätteiden jätehuoltoa eikä ylläpitää omia kierrätyspisteitään pakkausjätteen keräämiseksi. Valtioneuvoston pakkauksista ja pakkausjätteistä antamassa asetuksessa (518/2014) pakkausten tuottajat velvoitetaan järjestämään asumisessa syntyvälle lasi-, metalli-, kuitu- ja muovipakkaus-jätteelle alueelliset vastaanottopaikat koko maahan. Asetuksessa on säädetty vastaanottopaikkojen määrästä ja sijoittamisesta. Tuottajien on huolehdittava siitä, että keräyksen palvelutasoa ja saavutettavuutta koskevat asetuksessa määrätyt vähimmäisvaatimukset täyttyvät. Jätelain mukaisesti tuottajan on järjestettävä käytöstä poistettavien tuotteiden vastaanottopaikkoja siten, että tuotteen voi maksutta ja vaivattomasti luovuttaa näin järjestettyyn vastaanottoon.
Jätelain mukaisesti kunta voi osana järjestämäänsä jätehuoltoa täydentää käytöstä poistettujen pakkausten vastaanottoa siltä osin kuin tuottaja ei sitä järjestä. Jotta hyötyjätehuollon palvelutaso ei jätehuoltolautakunnan toimialueella olennaisesti heikkenisi jätehuoltovastuun siirtyessä tuottajille, on lautakunta päättänyt antamissaan jätehuoltomääräyksissä (3.12.2014 § 72) että tuottajien järjestämää pakkausjätteiden keräystä täydennetään kiinteistöittäisellä hyötyjätteiden keräyksellä ja erillisellä päätöksellä (10.9.2015 § 7), että kunta ylläpitää lautakunnan toimialueella myös omaa tuottajien keräystä täydentävää hyötyjätteiden aluekeräysverkostoaan.
Kunnan huolehtiman jätteenkeräyksen järjestäminen on operatiivista toimintaa, jonka lautakunnan toimialueen kunnat ovat antaneet LSJH:n tehtäväksi, joten yhtiö huolehtii myös aluekeräyksenkeräyksen suunnittelusta ja käytännön järjestämisestä. LSJH on tuottajien kanssa käymiensä neuvottelujen pohjalta tehnyt suunnitelman tuottajien järjestämän keräyksen täydentämisestä ja tiedottanut suunnitelmista kuntakohtaisesti myös toimialueen kuntia. Suunnitelman mukaisesti osa LSJH:n nykyisin ylläpitämistä lasi-, metalli- ja kartonkipakkausjätteille tarkoitetuista kierrätyspisteistä säilytettäisiin. Suunnittelussa on huomioitu alueellisesti mm. kiinteistöittäisesti järjestetyn keräyksen laajuus, tuottajan järjestämien alueellisten keräyspaikkojen sijainti sekä Pidä Saaristo Siistinä ry:n ylläpitämien kierrätyspisteiden sijainti saaristoalueilla. Täydentävän keräyksen tavoitteena on palvella ensisijaisesti niitä haja-asutus- ja pientaloaluiden kiinteistöjä, joilla ei ole velvollisuutta kiinteistöittäiseen hyötyjätteiden keräykseen ja jotka ovat etäällä tuottajien järjestämistä keräyspisteistä. Lisätietoja kunnan järjestämän täydentävän pakkausjätekeräyksen suunnittelusta ja käytännön järjestämisestä antaa LSJH.
Kunnan järjestämästä täydentävästä hyötyjätekeräyksestä aiheutuvat keräämisen ja kuljetuksen kustannukset katetaan kunnan jätemaksuista saatavilla tuloilla, joten täydentävän keräysverkoston laajuudella ja kierrätyspisteiden määrällä on suora vaikutus alueen kuntalaisten maksamiin jätemaksuihin. Tuottajien järjestämän aluekeräyksen kustannuksista vastaavat tuottajat.
Oheismateriaali 1Liedon kunnan lausuntopyyntö
Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:
EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää antaa Liedon kunnalle ympäristönsuojelun ehdotuksen mukaisen lausunnon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausLiedon kunta