Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta3103.12.20154

11899-2015 (010, 010)

Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun mukaisten palveluiden järjestämisen periaatteet ja menettelyt

Tiivistelmä:

Ehdotuksen mukaisesti lautakunta merkitsee tiedokseen Turun ympäristötoimialan ja Turun Seudun Jätehuolto Oy:n kesken sovitut periaatteet jätelain 33 §:n mukaista toissijaisen jätehuoltovastuun mukaista jätehuoltopalvelua järjestettäessä.

Lsjhlk § 31

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen

Elinkeinoelämän jätehuolto on jätelain 4. luvun mukaisesti hoidettava pääsääntöisesti siten, että jätteenhaltija järjestää itse hallussaan olevan jätteen jätehuollon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jätteen haltija hankkii tarvitsemansa jätehuoltopalvelut markkinoilla toimivilta yksityisiltä palveluntarjoajilta. Lain 33 §:ssä on kuitenkin säädetty kunnan velvollisuudesta järjestää jätehuolto myös yksityisille yrityksille toissijaisesti (ns. TSV-palvelu) siinä tapauksessa, että jätteen haltija tätä markkinaehtoisen palvelutarjonnan puutteen vuoksi pyytää ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Lainkohdan tarkoituksena on turvata osaltaan jätehuoltopalveluiden saatavuus elinkeinoelämälle myös sellaisilla alueilla, joilla ei ole riittävästi markkinaehtoista palvelutarjontaa. Järjestäessään lain mukaisia TSV-palveluita kunta ei toimi kilpailullisilla markkinoilla. 

Lain perustelujen mukaan kunnan tulee ennen toissijaisen vastuun mukaista palvelua järjestämistä arvioida, onko markkinaehtoista jätehuoltopalvelua kohtuullisesti saatavilla. Mikäli palveluita arvion mukaan on kohtuullisesti saatavilla, ei kunnalle osoitettua TSV-palvelua koskevaa palvelupyyntöä tule hyväksyä eikä palveluita järjestää. Tulkintaongelmia TSV-palveluiden järjestämisvelvollisuutta arvioitaessa aiheuttaa mm. se, että jätteen haltijan kunnalle esittämä palvelupyyntö kertoo lain perusteluiden mukaan yleensä jo sellaisenaan puutteellisesti toimivista jätehuollon palvelumarkkinoista, mutta käytännössä voi kuitenkin syntyä tilanteita, joissa jätteen haltija tarjolla olevasta yksityisestä palvelusta huolimatta kustannussyistä pyytää kuntaa järjestämään jätehuoltonsa. 

Säännöksen mukaan kunnalla on markkinatilanteesta riippumatta oikeus aina kieltäytyä jätehuollon järjestämisestä, jos jäte olisi laatunsa takia tai teknisesti sopimaton kunnan jätehuoltojärjestelmään. Kunta ei siis ole velvollinen muuttamaan järjestämäänsä jätehuoltojärjestelmää tai sen kapasiteettia, jotta elinkeinotoiminnan tarvitsemat palvelut voitaisiin järjestää.

Menettelyt palveluiden saatavuuden arvioinnissa ja järjestämisessä

Edellä esitetyn mukaisesti kunnan on ennen TSV-palveluiden tarjoamista arvioitava markkinaehtoisen palveluiden saatavuutta ja kohtuullisuutta. Arvioinnin tekemiseksi ja tulkinnan helpottamiseksi sekä yhteisten menettelytapojen luomiseksi on ympäristötoimialan ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n (LSJH) kesken sovittu oheismateriaalissa esitetyistä periaatteista ja menettelyistä toissijaisen vastuun palveluiden järjestämisessä.

Kunnan vastuulle kuuluvan jätteen vastaanotto sekä sitä koskevan sopimuksen tekeminen on kunnan suoraan lain nojalla tapahtuvaa operatiivista palvelutoimintaa, josta ei pääsääntöisesti ole tarvetta tehdä erillisiä hallintopäätöksiä. Jätelain 33§:n mukaiset tehtävät lautakunnan toimialueella siirretty yhtiön hoidettaviksi, joten palveluiden käytännön järjestämisen ohella yhtiön tehtävänä on myös ensisijaisesti arvioida muiden palvelujen saatavuutta.

Jos LSJH arvioi sille osoitetun palvelupyynnön perusteella, että markkinaehtoista palvelua on tarjolla, ei toissijaisen vastuun palvelua tarjota. Tällaisessa tapauksessa jätteen haltijaa ohjataan tarvittaessa toimittamaan asia kunnan jätehuoltoviranomaisen ratkaistavaksi, joka tekee asiassa hallintopäätöksen. Tällöin jätteenhaltijan oikeussuojakeinoksi jää tarvittaessa viranomaisen päätöksen saattaminen valitusviranomaisen käsiteltäväksi.

Jos kunnan katsotaan toissijaisen vastuun palveluita järjestäessään toimivan kilpailulain vastaisesti, jätehuoltomarkkinoilla toimivien yritysten oikeusturvakeinona on asian vireille saattaminen kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV), joka valvoo kilpailulainsäännön täytäntöönpanoa ja toteutumista. KKV:n päätöksestä voidaan valittaa markkinaoikeuteen.

Oheismateriaali 1Menettelyt ja periaatteet TSV-palveluiden järjestämisessä

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää merkitä kunnan TSV-palveluiden järjestämistä koskevat menettelyt ja periaatteet tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.