Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta710.09.20157

6603-2015 (231)

Pakkausjätteiden alueellisen keräyksen täydentäminen

Tiivistelmä:

Vastuu kuluttajapakkausjätteen keräyksestä ja kierrätyksestä siirtyy kokonaisuudessaan pakkausten tuottajille 1.1.2016 alkaen. Ehdotuksen mukaan kunta täydentää tuottajien järjestämää pakkausjätteiden aluekeräystä hyötyjätteiden riittävän jätehuollon palvelutason ylläpitämiseksi.

Lsjhlk § 7

Jätehuoltoasiamies Veli-Matti Suhonen 3.9.2015:

Pakkausjätteiden tuottajavastuu täydentyy

Vastuu kuluttajapakkausjätteen keräyksestä ja kierrätyksestä siirtyy kokonaisuudessaan pakkausten tuottajille 1.1.2016 alkaen. Kuluttajapakkauksilla tarkoitetaan kartongista ja pahvista, lasista, metallista ja muovista valmistettuja pakkauksia.  Valtioneuvoston pakkauksista ja pakkausjätteistä antamassa asetuksessa (518/2014) tuottajaa velvoitetaan järjestämään asumisessa syntyvälle lasi-, metalli-, kuitu- ja muovipakkausjätteelle alueelliset vastaanottopaikat koko maahan. Asetuksessa on säädetty mm. vastaanottopaikkojen määristä ja sijoittamisesta.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on alustavasti ilmoittanut, että tuottajien toimesta tullaan Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan toimialueelle järjestämään noin 200 alueellista vastaanottopaikkaa lasi-, metalli- ja kuitupakkausjätteille. Muovipakkausten vastaanottopaikkoja tullee alueelle huomattavasti vähemmän. Vastaanottoverkoston laajuudesta neuvotellaan edelleen, joten lopullinen kuluttajapakkausten vastaanottopaikkojen määrä selviää vasta myöhemmin. Tuottajien järjestämien vastaanottopaikkojen määrä tulee joka tapauksessa olemaan merkittävästi pienempi kuin alueella nykyisin olevien kunnan järjestämien hyötyjätepisteiden määrä. Jätehuoltolautakunnan toimialueella on tällä hetkellä noin 530 Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n (LSJH)  ylläpitämää hyötyjätepistettä, joissa otetaan vastaan lähinnä pakkausjätteestä koostuvaa lasi-, metalli- ja kuitupakkausjätettä. Kunta ei ole järjestänyt muovipakkausjätteille erilliskeräystä.

Tuottajavastuun laajentuessa ei kunnalla ole enää 1.1.2016 alkaen velvollisuutta ylläpitää omia hyötyjätepisteitään. Jätelain mukaisesti kunta voi kuitenkin osana järjestämäänsä jätehuoltoa täydentää käytöstä poistettujen pakkausten vastaanottoa siltä osin kuin tuottaja ei sitä järjestä.

Vaikutukset palvelutasoon

Tuottajien järjestämää pakkausjätteiden aluekeräystä täydennetään jo nyt kunnan toimesta jätehuoltomääräysten mukaisella kiinteistöittäisellä lasi-, metalli- ja kuitupakkausten keräyksellä. Koska erilliskeräysmääräykset koskevat vain useamman asunnon taloyhtiöitä, turvataan niillä lähinnä tiheämmin asuttujen taajamien palvelut. Oletettavaa on, että myös tuottajat pyrkivät sijoittamaan omat alueelliset vastaanottopaikkansa pääsääntöisesti sinne, missä asutus on tiheää ja jätteiden kerääminen mahdollisimman tehokasta.

Mikäli tuottajien järjestämää aluekeräystä ei kunnan toimesta täydennetä, tulee kierrätettävien jätteiden jätehuollon palvelutaso todennäköisesti heikkenemään erityisesti taajamien pientaloaluilla ja haja-asutusaluilla, joita varten myös nykyiset hyötyjätepisteet on tarkoitettu. Käytännössä palvelutason heikkeneminen tarkoittaisi hyötyjätteiden alueellisten vastaanottopaikkojen kokonaismäärän vähenemistä ja niiden saavutettavuuden heikkenemistä osalle alueen asukkaista.

Vaikutukset kierrätysasteeseen ja polttokelpoisen jätteen laatuun

Hyötyjätteiden alueellisten vastaanottopaikkojen määrän olennaisesti vähentyessä ja niiden saavutettavuuden heikentyessä on riksinä se, että kierrätyskelpoista jätettä sijoitetaan kiinteistöillä polttokelpoisten jätteiden jäteastioihin, jolloin ne päätyvät kierrätyksen sijaan polttokelpoisen jätteen joukossa energiana hyödynnettäväksi. Tämä olisi jätelainsäädännön mukaisen etusijajärjestyksen vastaista ja yhdyskuntajätteille asetettujen kierrätystavoitteiden saavuttamisen kannalta haitallista. Palamattomien lasi- ja metallijätteiden päätyminen polttokelpoisen jätteen sekaan heikentäisi myös polttokelpoisen jätteen laatua.

Kunnan järjestämän täydentävän keräyksen avulla voitaisiin hyötyjätteiden alueellisten vastaanottopaikkojen kokonaismäärän vähenemistä hillitä, jolloin myös suurempi osa kierrätyskelpoisesta jätteestä saataisiin ohjattua kierrätykseen.  

Vaikutukset jätemaksuihin

Pakkausten tuottaja on velvollinen huolehtimaan itse järjestämänsä pakkausjätteen keräyksen ja käsittelyn kustannuksista. Mikäli tuottajien aluekeräystä ei kunnan toimesta täydennetä, ei pakkausjätehuollon järjestämiseen näin ollen olisi tarvetta käyttää kunnan jätemaksuilla kerättäviä tuloja.

Mikäli kunta täydentää tuottajien järjestämää pakkausjätteiden aluekeräystä, katetaan täydentävässä aluekeräysjärjestelmässä olevien jäteastioiden tyhjennysten ja jätteenkuljetusten maksut kunnan jätemaksuista saatavilla tuloilla kuten nykyisinkin. Jätteen käsittelynkustannuksista vastaisi jatkossa kuitenkin tuottaja. Käytännössä kunnan ylläpitämien hyötyjätepisteiden jäteastioiden tyhjennykset ja jätteen kuljetukset hoitaisi nykyiseen tapaan kilpailutuksen perusteella valittu yksityinen yritys.

Kunnan järjestämän täydentävän aluekeräyksen suunnittelu

Tuottajien kanssa käytyjen neuvottelujen pohjalta on TSJ:ssä ja Rouskis Oy:ssä tehty alustavia suunnitelmia tuottajien järjestämän aluekeräyksen täydentämismahdollisuuksista. Käytännössä suunnitelmien toteutus tarkoittaisi sitä, että osa LSJH:n nykyisin ylläpitämistä hyötyjätepisteistä säilytettäisiin. Suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että mahdollinen kunnan ylläpitämä täydentävä aluekeräysverkosto palvelisi erityisesti pientalo- ja haja-asutusta. Suunnittelussa on huomioitu kunkin alueen kiinteistöittäisesti järjestetyn keräyksen laajuus, tuottajan järjestämien alueellisten vastaanottopaikkojen alustavat sijoituspaikat sekä Pidä Saaristo Siistinä ry:n saaristoalueilla ylläpitämät kierrätettävien jätteiden vastaanottopaikat

Hyötyjätepisteisiin toimitettavat jätteet on lajiteltava tuottajien antamien valtakunnallisten lajitteluohjeiden mukaisesti. Metallinkeräyksessä otetaan pakkausmetallin lisäksi vastaan myös kotitalouksien pienmetalliesineitä kuten nykyisinkin. Kunnan täydentävässä keräyksessä kerätyt jätteet on toimitettava tuottajan osoittamiin vastaanottoterminaaleihin.

Täydentävän pakkausjätekeräyksen järjestäminen on osa kunnan jätehuollon operatiivista toimintaa, joka on annettu LSJH:n tehtäväksi.  Mikäli tuottajien aluekeräystä päätetään kunnan toimesta täydentää, määrittelee LSJH alueellisen keräyspisteverkoston laajuuden ja keräyspisteiden sijoituspaikat.

Asian käsittely

Koska päätös vaikuttaa arvioiden perusteella olennaisesti alueen asukkaiden jätehuollon palvelutasoon, on toimialueen kunnille varattu mahdollisuus mielipiteen esittämiseen asiassa ennen päätöksen tekemistä. Lausuntonsa on asiassa antanut 14 kuntaa. Kaikissa annetuissa lausunnoissa on pidetty tarpeellisena tuottajan järjestämän aluekeräyksen täydentämistä kunnan toimesta. Lausunnot ovat kokonaisuudessaan oheismateriaalina.

Oheismateriaali 1Kaarinan kaupungin lausunto

Oheismateriaali 2Kemiönsaaren kunnan lausunto

Oheismateriaali 3Marttilan kunnan lausunto

Oheismateriaali 4Maskun kunnan lausunto

Oheismateriaali 5Mynämäen kunnan lausunto

Oheismateriaali 6Naantalin kaupungin lausunto

Oheismateriaali 7Nousiaisten kunnan lausunto

Oheismateriaali 8Paimion kaupungin lausunto

Oheismateriaali 9Pöytyän kunnan lausunto

Oheismateriaali 10Raision kaupungin lausunto

Oheismateriaali 11Ruskon kunnan lausunto

Oheismateriaali 12Salon kaupungin lausunto

Oheismateriaali 13Sauvon kunnan lausunto

Oheismateriaali 14Turun kaupungin lausunto

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää että kunta täydentää pakkausten tuottajien järjestämää käytöstä poistettujen pakkausten alueellista vastaanottoa ylläpitämällä omaa hyötyjätepisteverkostoaan.

Lautakunta päättää lisäksi toimittaa LSJH:lle tiedoksi kuntien asiassa antamat lausunnot, jotta niissä esitetyt asiat voidaan mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon täydentävän keräysverkoston toteutuksessa ja pyytää yhtiötä toimittamaan lautakunnalle tiedoksi valmiin täydentävän keräysverkoston laajuutta ja hyötyjätepisteiden sijaintia koskevat tiedot.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa täydentämästä päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedAuran kunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedKemiönsaaren kunta
tiedLiedon kunta
tiedLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tiedMarttilan kunta
tiedMaskun kunta
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedParaisten kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSalon kaupunki
tiedSauvon kunta
tiedKaupunginhallitus