Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta4216.04.20246

766-2023 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus Hirvensalon hiihtokeskuksen palveluntuottajan hankinnasta

Tiivistelmä:

Turun kaupungin liikuntalautakunnan hankintapäätöksestä 27.2.2024 § 26 koskien Hirvensalon hiihtokeskuksen palveluntuottajan hankintaa on tehty yksi (1) hankintaoikaisuvaatimus. Liikuntalautakunnalle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liiklk § 42

Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 4.4.2024:

Asian tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt Turun kaupungin liikunnan palvelukokonaisuuden toimeksiannosta osallistumishakemuksia kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn koskien Hirvensalon hiihtokeskuksen palveluntuottajan hankintaa. Kaksivaiheisessa hankintamenettelyssä hankintayksikkö valitsee osallistumishakemuksen jättäneiden soveltuvien tarjoajien joukosta ne, jotka osallistuvat neuvottelukierrokselle ja joille lähetetään lopullinen tarjouspyyntö.

Hankinnasta solmitaan hyväksytyn tarjoajan kanssa kaksivaiheinen sopimus, jonka varsinainen toteutusvaiheen sopimus on tarkoitus astua voiman 1.6.2025 alkaen (tavoite). Sopimuskauden pituus selviää neuvottelumenettelyn aikana.

Hankinnassa on kysymys käyttöoikeuspalveluja koskevasta käyttöoikeussopimuksesta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (käyttöoikeussopimus).

Hankintaa koskeva käyttöoikeussopimuksia koskeva osallistumispyyntö lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 11.12.2023 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Osallistumispyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Osallistumispyynnöt saatiin määräaikaan 12.1.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta ehdokkailta: Kalakukko Capital Oy ja Turun Slalomseura ry.

Ehdokkaiden soveltuvuuden arvioinnissa hankintayksikkö oli havainnut tarpeen pyytää täsmennystä Kalakukko Capital Oy:ltä koskien niiden referenssivaatimusten täyttymistä. Täsmennyksen myötä hankintayksikkö oli saanut Kalakukko Capital Oy:ltä tiedon siitä, ettei sillä ole vaadittua pakollista referenssiä.

Kalakukko Capital Oy ei täyttänyt tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia liitteestä 1 tarkemmin ilmenevällä tavalla, minkä vuoksi Kalakukko Capital Oy suljettiin hankintalain 83 §:n mukaisesti tarjouskilpailusta. Kalakukko Capital Oy:tä ei hyväksytty tarjoajaksi neuvottelukierrokselle eikä tarjouspyyntövaiheeseen.

Arvioinnissa todettiin Turun Slalomseura ry:n täyttävän osallistumispyynnön soveltuvuusvaatimukset.

Liikuntalautakunta on hankintapäätöksellään 27.2.2024 § 26 päättänyt muun ohella seuraavaa:

”Hirvensalon hiihtokeskuksen palveluntuottajan hankintaan valitaan hyväksytyksi tarjoajaksi Turun Slalomseura ry. Kalakukko Capital Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta.’’

Kalakukko Capital Oy on tehnyt päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen 19.3.2024.

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen

Kalakukko Capital Oy vaatii, että hankintayksikkö keskeyttää hankinnan.

Kalakukko Capital Oy perustelee vaatimustaan seuraavasti:

Kalakukko Capital Oy katsoo osallistumisilmoituksen olleen puutteellinen ja epäselvä, sillä osallistumisilmoituksen jättäminen Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin ei ollut mahdollista ilman Y-tunnusta, mutta tätä rajoitetta ei oltu tuotu riittävän selvästi esille osallistumisilmoituksessa. Tämän vuoksi Kalakukko Capital Oy oli joutunut jättämään ilmoituksen omissa nimissään, vaikka se oli ilmoittanut hankintayksikölle yksiselitteisesti 11.1.2024 päivätyssä selvityksessään osallistuvansa ”perustettavan yhtiön lukuun”. Tämä johti yrityksen mukaan siihen, että Kalakukko Capital Oy:n ei katsottu täyttävän asetettuja referenssivaatimuksia, sillä referenssivaatimukset koskivat hakemuksen jättäneitä yrityksiä, eikä Kalakukko Capital Oy voinut näin ollen käyttää hakemuksessaan toisen yrityksen tarjoamia referenssejä. Yrityksen mukaan heitä on kohdeltu hankintalain 3 §:n osallistujien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimuksen vastaisesti, sillä hylkääminen perustui yhtiömuotoon (yritys osallistui perustettavan yhtiön lukuun). Yritys viittaa myös korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätökseen KHO 2019:45. Päätöksessä tuomioistuin on linjannut, että suhtautuminen soveltuvuusvaatimusten täyttymiseen tulee olla enemminkin salliva kuin liian tiukka, jotta uuden julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain tavoitteet ja pääperiaatteet voivat toteutua.

Kalakukko Capital Oy katsoo myös valitun ajankohdan osallistumisilmoitukselle olleen hankintalain 3 §:n suhteellisuusvaatimuksen vastainen ja siten vaarantanut tarjoajien tasapuolisen kohtelun sekä rajoittanut perusteettomasti kilpailua, sillä tarjoajilla on ollut tarjousten valmisteluun ja tarjousten jättämiseen ainoastaan 19 arkipäivää laskettelukeskusten vuoden kaikkein kiireisimpänä ajankohtana. Yritys viittaa tässä yhteydessä, että välipäätöksessä on todettu hankinnan olevan monimutkainen. Tämän vuoksi valittu ajankohta oli yrityksen mukaan hankintalain 3 §:n vaatimusten vastainen.

Kalakukko Capital Oy on lisäksi esittänyt perusteita hankinnan keskeyttämiselle mm. oikeuskäytännön ja lainsäädännön muodossa.

Kuultavien lausunnot

Turun Slalomseura ry ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausuntoa asiassa.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 73 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Asian arviointi

Kalakukko Capital Oy on väittänyt, että hankintayksikkö on menettelyt virheellisesti, kun se on sulkenut perustettavan yhtiöön lukuun olevan osallistumishakemuksen pois tarjouskilpailusta ja että osallistumispyyntö on ollut puutteellinen ja epäselvä.

Osallistumispyynnössä on kuvattu soveltuvuusvaatimukset, jotka ehdokkaan tulee täyttää, jotta se voidaan hyväksyä hankinnan toiseen vaiheeseen eli neuvottelukierrokselle. Soveltuvuusvaatimuksiksi on asetettu mm. tilaajavastuulain mukaisia vaatimuksia sekä referensseihin että vastuuvakuutuksen liittyviä vaatimuksia.

Osallistumispyynnössä ei ole rajoitettu sitä, etteikö hankintaan olisi voinut osallistua perustettavan yhtiön nimissä. Se, että ehdokas osallistuu tarjouskilpailuun perustettavan yhtiön nimissä, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö perustettavan yhtiön tulisi täyttää osallistumispyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Jos ehdokas ei täytä itse soveltuvuusvaatimuksia, on sillä ollut mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun ryhmittymänä tai vedota voimavaroihin. Näistä asioista on ohjeistettu erikseen osallistumispyynnössä (s. 5−6 ja 9).

Kalakukko Capital Oy on jättänyt osallistumishakemuksen perustettavan yhtiön nimissä. Ehdokasta ei ole kuitenkaan suljettu tarjouskilpailusta sillä perusteella, että osallistumishakemus olisi jätetty perustettavan yhtiön nimeen tai sen antaman y-tunnuksen takia, vaan sen takia, että ehdokas ei ole täyttänyt osallistumispyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia referenssien osalta. Hankintayksiköllä ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin sulkea ehdokas pois tarjouskilpailusta hankintalain 83 §:n mukaisesti, kun se ei ole täyttänyt osallistumispyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintayksikkö katsoo myös, ettei osallistumispyyntö ole sillä tapaa puutteellinen tai epäselvä, että tämä olisi johtanut ehdokkaan osallistumishakemuksen poissulkemiseen hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla.

Kalakukko Capital Oy on lisäksi väittänyt, että ehdokkailla on ollut liian vähän aikaa osallistumispyynnön valmisteluun ja jättämiseen. Hankinnassa on ollut kyse hankintalain mukaisesta käyttöoikeussopimuksesta. Hankintalain 121 §:n 1 momentin mukaan osallistumishakemusten jättämiselle on käyttöoikeussopimusten osalta jätettävä vähintään 30 päivää ja osallistumishakemusten jättämisen määräaika lasketaan hankintailmoituksen lähettämisestä. Hankintailmoitus on lähetetty 11.12.2023 ja osallistumishakemusten jättämisen määräaika on ollut 12.1.2024. Osallistumishakemuksen jättämiselle varattu aika on täten ollut hankintalain mukainen. Lisäksi hankintayksikkö toteaa, että osallistumispyynnössä ehdokkaan ei ole tarvinnut täyttää kuin soveltuvuusvaatimukset, eikä sen ole tullut tässä vaiheessa jättää esimerkiksi erikseen laadittavia laajoja dokumentteja tai suunnitelmia, mikä on keventänyt ehdokkaiden ensimmäisen vaiheen työtä. Hankintayksikkö on lisäksi järjestänyt markkinavuoropuheluita vuoden 2023 aikana, ja näistä on ilmoitettu HILMA-ilmoituskanavassa, joten ehdokkailla on ollut tiedossa, että hankintayksikkö on kilpailuttamassa ko. hankintaa.

Kalakukko Capital Oy on lisäksi hankintaoikaisuvaatimuksessaan viitannut hankintamenettelyn keskeyttämiseen koskevaan lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön. Hankintayksikkö toteaa, ettei sillä ole velvollisuutta hankintalain mukaan keskeyttää hankintaa, jos se on saanut vain yhden tarjouksen.

Johtopäätökset

Kalakukko Capital Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista liikuntalautakunnan hankintapäätöstä 27.2.2024 § 26.

Edellä esitetyin perustein liikuntalautakunta päättänee hylätä Kalakukko Capital Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1​Kalakukko Capital Oy hankintaoikaisuvaatimus​

​​Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:

Ehdotus​​Liikuntalautakunta päättää hylätä edellä mainituin perustein Kalakukko Capital Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKalakukko Capital Oy
tiedTurun Slalomseura ry
tpvMarjamäki Taru
tiedNieminen Sanni-Sofia
tiedNummi Oskari


Liitteet:

Liiklk § 42
Liite 1:Kalakukko Capital Oy hankintaoikaisuvaatimus