Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta630.01.20246

732-2024 (09 06 00)

Liikuntapalveluiden valmiussuunnitelma

Tiivistelmä:

Liikuntapalveluiden valmiussuunnitelma on päivitetty nykyiseen organisaatiomallin mukaiseksi. Kaikissa tilanteissa palvelukokonaisuuden on varauduttava sekä oman toiminnan jatkamiseen että mahdollisten erityistilanteiden vaatimista lisätehtävistä suoriutumiseen.

Liiklk § 6

Erityisasiantuntija Leena Miettinen:

Nykyisin voimassa oleva valmiussuunnitelma on hyväksytty liikuntalautakunnassa syksyllä 2020. Liikuntapalveluiden valmiussuunnitelma on päivitetty nykyisen organisaationmallin mukaiseksi. Päivitetty valmiussuunnitelma on eriytetty aikaisemmasta vapaa-ajan palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelmasta. Palvelukokonaisuuden varautumiseen on tehty pieniä tarkentavia muutoksia verrattuna edelliseen valmiussuunnitelmaan.

​Kaikissa tilanteissa palvelukokonaisuuden on varauduttava sekä oman toiminnan jatkamiseen että mahdollisten erityistilanteiden vaatimista lisätehtävistä suoriutumiseen. Valmiuslain (1552/2011) mukaan kunnalla on velvoite laatia suunnitelma, jossa selvitetään erityistilanteiden, häiriötilojen ja poikkeusolojen vaikutukset organisaation tehtäviin ja toimintaan sekä jolla turvataan toiminnan jatkuminen ja mahdolliset poikkeusolojen erityistehtävät ja toimenpiteet normaalioloihin palaamiseksi.

Kunnan valmiussuunnitelma jakautuu yleiseen osaan ja palvelukokonaisuuksien suunnitelmiin. Turun kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan mukaan jokaisella palvelukokonaisuudella tulee olla, yleissuunnitelmaa täydentävä, palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelma, jossa kartoitetaan mahdollisia, erityisesti ko. palvelukokonaisuuden palveluihin ja toimintoihin liittyviä uhkakuvia. Suunnitelman tulee sisältää

​ -​ ​ palvelukokonaisuuden ydintehtävät (sekä onko avaintoimintoja, jotka tulee pyrkiä turvaamaan kaikissa tilanteissa),

​ -​ ​ tehtävät, jotka voidaan keskeyttää toiminnan ja resurssien varmistamiseksi,

​ -​ ​ toimijoiden vastuualueet ja johtosuhteet häiriö- ja kriisitilanteissa,

​ -​ ​ tilanteiden hallitsemiseksi tarvittavat toimenpiteet,

​ -​ ​ käytettävissä olevat voimavarat.

Valmiussuunnitelmissa tulee varautua sekä poikkeusoloihin että häiriötilanteisiin. Vastuu palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelmasta on palvelujohtajalla. Palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelmassa on otettava huomioon yhteistyökumppaneiden, muiden palvelukokonaisuuksien ja toimijoiden varautumistarpeet. Valmiussuunnitelmien päivitystarve tulee tarkastaa vuosittain.

Palvelukokonaisuus varautuu erityisesti seuraaviin kansallisessa riskiarviossa kuvattuihin uhkamalleihin ja häiriötilanteisiin:

​ •​ ​ Terrorismi ja muu yhteiskuntajärjestystä vaarantava toiminta (laajamittainen maahantulo, terroristinen isku, väkijoukkojen liikehdintä),

​ •​ ​ Voimahuollon häiriöt (sähkön saannin suurhäiriö)

​ •​ ​ Tietoliikenteen ja tietojärjestelmien häiriöt – kyberuhat (eri järjestelmien ja palveluiden keskinäisriippuvuus ja häiriöiden ketjuuntuminen),

​ •​ ​ Terveysturvallisuuden häiriöt (influenssapandemia tai muu vastaava laajalle levinnyt epidemia) ja

​ •​ ​ Laajat onnettomuustilanteet (vakava ydinvoimalaonnettomuus Suomessa tai lähialueilla).

Palvelukokonaisuuden toiminnot eivät kuulu elintärkeisiin tai kriittisiin toimintoihin. Palvelukokonaisuudella ei ole sellaisia tehtäviä, jotka on aina yllä pidettävä ja joita ei voida keskeyttää eikä sillä ole avaintoimintoja, jotka tulisi turvata kaikissa tilanteissa. Liikuntapalveluiden toimipisteisiin on laadittu ajantasaiset pelastussuunnitelmat.

Liite 1​Liikunnan palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelma (salassa pidettävä)

Liite 2​Valmiussuunnitelman liite (salassa pidettävä)

​Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:

Ehdotus​Liikuntalautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1–2 mukaisen liikunnan palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHanhilampi Jetro
tiedMiettinen Leena


Liitteet:

Liiklk § 6
Liite 1:Liikunnan palvelukokonaisuuden valmiussuunnitelma (salassa pidettävä)
Liite 2:Valmiussuunnitelman liite