LIITE 1.

Liikuntalautakunnan lausunto Varsinais-Suomen liikuntastrategiasta 2030, Kohti liikkuvaa ja hyvinvoivaa maakuntaa

Varsinais-Suomessa ei ole tällä hetkellä maakunnallista liikuntastrategiaa. Liikunnan maakunnallisen kehittämisen kannalta on hyvin tärkeää, että maakunnan liikuntatoimijoilla on yhteinen yhdessä luotu strateginen näkemys, johon kaikki toimijat ovat sitoutuneet ja joka määrittää ja linjaa, miten liikuntaa tulee maakuntatasoisesti kehittää. Ilman yhteistä strategista näkemystä on nimittäin hyvin haasteellista toimia suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Päämäärä voi olla kirkkaasti tiedossa, mutta ilman strategiaa päämäärän saavuttaminen on hankalaa, varsinkin menestyksekkäästi. Niinpä, on tarpeellista ja perusteltua asettaa Varsinais-Suomen liikunnan yhteinen suunta vuoteen 2030 koko maakunnan kattavan liikuntastrategian muotoon.

Liikunnan maakuntasoinen kehittäminen Varsinais-Suomessa on tällä hetkellä erityisen tärkeää, koska Varsinais-Suomi tulee kohtamaan lähitulevaisuudessa useita haasteita, joihin voidaan vastata liikunnan avulla. Nämä haasteet liittyvät muun muassa väestön ikääntymiseen, ympäristöön, energiaan ja talouteen. Lisäksi ajankohtaisia liikuntakentän muutostekijöitä ovat esimerkiksi liikkumattomuus kaikissa ikäluokissa, liikuntaolosuhteiden riittämättömyys, liikuntakäyttäytymisen polarisoituminen ja nuorten korkea drop out seuratoiminnassa. Edellä mainittuihin pohjautuen on perusteltua, että strategiaan sisällytetään kuvaus tämänhetkisestä toimintaympäristöstä ja sen tilasta ja että, strategia sidotaan tietyillä indikaattoreilla sekä nykyhetkeen että vuoteen 2030.

Strategia on sisällöltään hyvin perinpohjainen ja vastaa melko lailla tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta todellisuutta. Strategia olisi kuitenkin syytä laatia niin, että se tarjoaa nykyistä selkeämpiä ja tiiviimpiä linjauksia tavoitteiden ja toimenpiteiden suhteen. Tämän myötä strategia voisi paremmin toimia ohjaavana asiakirjana Turun kaupungin ja muiden varsinaissuomalaisten kuntien liikunnan kehittämisessä. Muuten vaarana voi olla se, että liikuntatoimijat eivät kykene sitoutumaan yhteiseen strategiaan, koska varsinaissuomalainen liikuntakenttä on hyvin moninainen ja toimintaympäristöön liittyvät erot ovat kuntakohtaisesti melko suuria. Lisäksi tavoitteiden ja toimenpiteiden tiivistäminen mahdollistaisi vahvemman painotuksen kaikista keskeisimpiin aihealueisiin kuten esimerkiksi seudulliseen lasten ja nuorten liikuntaharrastamisen edistämiseen (esim. Harrastamisen Suomen malli ja Turun kaupungin liikuntapalveluiden avustusjärjestelmän uudistus sekä harrastekorttiavustaminen), liikuntaolosuhteiden kehittämiseen, ikääntyneiden voima- ja tasapainoharjoittelutoiminnan laajentamiseen sekä liikunnan palveluketjujen edistämiseen osana elintapaneuvontaa ja liikuntaneuvonnan toteuttamisen maakunnalliseen vahvistamiseen. Turku on kiinnostunut toimimaan keskeisimpien aihealueiden kehittämisen ja maakunnallisen yhteistyön vahvana kumppanina tai veturina, mikä auttaisi maakuntaa, keskuskaupunki Turkua sekä muita Varsinais-Suomen kuntia kehittymään niin, että liikunta nousisi yhä vahvemmin osaksi varsinaissuomalaisten arkea ja näin ollen myös edistäisi varsinaissuomalaisten hyvinvointia, houkuttelisi maakuntaan uusia asukkaita ja liikuntatoimijoita sekä vahvistaisi Varsinais-Suomen brändikuvaa liikunnan mallimaakuntana.