Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta830.01.20248

13977-2021 (02 05 00)

Vastaus Turun kaupungin vanhusneuvoston esitykseen seniorirannekkeen hinnan kohtuullistamiseksi 1.1.2024 alkaen

Tiivistelmä: -

Liiklk § 8

Liikuntapalvelupäällikkö Esko Halonen, liikuntapalveluvastaava Roosa-Mari Neitola​

Turun kaupungin vanhusneuvosto on tehnyt esityksen 6.10.2022 seniorirannekkeen hinnan kohtuullistamiseksi. Vanhusneuvosto päätti 18.10.2023 § 41 (13977-2021) pidetyssä kokouksessaan lähettää esityksen liikunnan palvelukokonaisuuden käsiteltäväksi.

Liikuntalautakunta teki 14.2.2023 § 20 päätöksen (13977–2021) seniorirannekkeen hinnan muutoksesta osana liikuntapalveluiden hinnastouudistusta. Hinnastouudistuksen tavoitteena on edistää kuntalaisten hyvinvointia säännöllisellä liikkumisella sekä luoda tuotevalikoima, joka palvelee monipuolisesti eri asiakasryhmiä muuttuvissa elämäntilanteissa. Uusi hinnasto astui voimaan 1.1.2024, jonka mukaan seniorirannekkeen hinta ja käyttöaika on 40 € / 4kk. Uudistusta edeltävä hinta ja käyttöaika oli 40 € / 6 kk.

Seniorirannekkeen hinnan muutoksen perusteluina toimi muun muassa liikuntalautakunnan vuoden 2022 joulukuussa (13.12.2022 § 114 13977-2021) tekemä liikuntapalveluiden omatoimituotteiden tuoterakenteeseen liittyvä päätös, jonka mukaan osa senioriranneketta käyttävistä henkilöistä ei halua ostaa kahta kuusi kuukautta voimassa olevaa latausta vuoden aikana. Tätä tukee myös vuoden 2019 tilastot, joista käy ilmi, että seniorirannekkeen hankkii kerran noin 2700 henkilöä (54 %) ja kaksi kertaa noin 2300 henkilöä (46 %). Senioriranneketta käytti siis kuusi kuukautta noin 6,8 % väestöstä ja 12 kuukautta noin 5,8 % väestöstä. Tilasto-otannan mukaan tuotteen käyttö on aktiivisinta kahden ensimmäisen kuukauden aikana ostosta, mikä omalta osaltaan puoltaa lyhempää käyttöaikaa.

Rahallisesta näkökulmasta tarkasteltuna hinnastouudistuksen myötä seniorirannekkeen kertaostohinta (40 €) on pysynyt samana, mutta käyttöajan lyhennys kuudesta kuukaudesta neljään kuukauteen nostaa laskennallista kuukausihintaa noin 50 %. Seniorirannekkeen kohderyhmään kuuluvilla on kuitenkin ollut juuri alkaneen vuoden 2024 ensimmäisen kuukauden aikana mahdollisuus hankkia rannekkeeseen 12 kuukauden kampanjalataus 100 €:n hintaan. Kampanjalatauksen yhden kuukauden hinta on noin 8,33 €, joka on noin 17 % nykyistä seniorirannekkeen yhden kuukauden hintaa matalampi.

Seniorirannekkeen hinnan edellinen tarkistus tehtiin vuonna 2016, vaikka kustannukset ovat viime vuosien aikana kasvaneet. Myös rannekkeen hintaan sidotut indeksikorotukset on jätetty tekemättä, vaikka elinkustannusindeksin muutokset huomioiden yleinen hintataso on viimeisen kuuden vuoden aikana noussut noin 15 %. On kuitenkin tärkeää mainita, että edellä mainituista kustannustason muutoksista huolimatta seniorirannekkeen palveluita on edellisen hinnantarkistuksen jälkeen laajennettu. Palveluihin on lisätty aloittelijoille suunnatut starttikurssit, jotka auttavat aloittelijoita kuntosaliharjoittelun alkuun tehokkaasti ja turvallisesti pienryhmässä. Lisäksi ohjattuja senioreiden kuntosalivuoroja on täydennetty ja kesäkaudella on tarjottu voima- ja tasapainojumppia ulkona. Palveluiden laajennus huomioiden seniorirannekkeen rannekelataus on siis edelleen edullinen, 10 € kuukaudessa. Mikäli ranneketta käyttää kerran viikossa, käyttöhinta on 2,50 € / krt. Vertailuna alennushintainen kertalippu maksaa liikuntapaikoilla 4 € ja museoissa 3,50–7 €.

Seniorirannekkeen hinnasta on kysytty myös asiakkaiden mielipiteitä marras- ja joulukuussa 2023 toteutetun asiakaskyselyn yhteydessä. Kyselyyn vastasi 1004 asiakasta, mikä on noin 25 % rannekkeen käyttäjistä. Kyselyyn vastanneista 51 % oli sitä mieltä, että seniorirannekkeen vuoden 2024 hinta vastasi hyvin sillä saataviin palveluihin. 16 % puolestaan mielsi hinnan jopa liian matalaksi suhteessa saataviin palveluihin. Lisäksi liikuntapalveluiden vuonna 2022 toteuttaman aikuisten liikkumiskyselyn mukaan (N= 638 yli 65-vuotiasta) liikuntaharrastusten hinta ei näyttäydy merkittävänä liikuntaa estävänä tekijänä. Samassa kyselyssä selvitettiin myös, kuinka paljon yli 65-vuotiaat olivat valmiita maksamaan liikuntaharrastuksestaan kuukaudessa. 41 % vastaajista olivat valmiita käyttämään noin seniorirannekkeen kuukausihinnan verran, kun taas 55 % vastaajista olivat valmiita käyttämään kuukausitasolla vielä tätäkin enemmän. Ainoastaan 5 % vastaajista olivat valmiita käyttämään 0 € kuukaudessa.

Vanhusneuvoston esityksessä nostetaan esille Espoon kaupungin sporttiranneke, joka on suunnattu yli 68-vuotiaille kuntalaisille. Ranneke oikeuttaa Espoon kaupungin liikuntapaikkojen ja -ryhmien maksuttomaan käyttöön. Sporttirannekkeen on lunastanut noin 10 000–15 000 espoolaista, mutta rannekkeen aktiivisista käyttäjistä ei ole tarkkoja tilastotietoja. Espoon kaupungin liikuntasuunnittelijan mukaan aktiivisia käyttäjiä on arviolta noin 2000–4000. Vastaavasti Turun kaupungin senioriranneketta käyttää tilastojen mukaan noin 12 % siihen oikeutetuista kuntalaisista, mikä tarkoittaa noin 5000 yli 65-vuotiasta turkulaista.

Turun ja Espoon resurssit toteuttaa ikääntyneiden liikuntapalveluja ovat kuitenkin hyvin erilaiset. Espoon sporttirannekkeen vuosibudjetti ostopalveluihin on noin 200 000 € ja toimintaa toteuttaa liikuntasuunnittelijan lisäksi 12 kunnan liikunnanohjaajaa. Turussa seniorirannekkeen ostopalveluiden budjetti on noin 20 000 € / v ja toimintaa koordinoi yksi liikuntapalveluvastaava. Espoossa yli 65-vuotiaiden osuus asukkaista on noin 15 % ja Turussa 21 %. Vaikka Espoon Sporttirannekkeen kaltainen maksuton liikuntatuote tukisi taloudellisesti vahvemmin pienituloisten liikunnan harrastamista, ei maksuttomuus yksinään takaa liikunnan harrastamisen lisääntymistä, vaan siihen aina vaikuttaa tutkimustenkin mukaan useampi tekijä.

Seniorirannekkeen laajat ja laadukkaat palvelut ja hintalaatusuhde ei kalpene verrattaessa muiden suurten kuntien seniorituotteisiin. Palvelun matala hinta ei usein olekaan tärkein liikkumaan houkutteleva tekijä. Hinnan sijaan kiinnostus omasta hyvinvoinnista, liikuntamahdollisuuksien helppo saavutettavuus tai laadukkaat ja monipuoliset palvelut kannustavat palveluiden pariin, vaikka niistä joutuisikin jonkin verran maksamaan. Lisäksi on hyvä huomioida, että senioriranneke on vertailussa ainut senioreille suunnattu liikuntatuote, joka sisältää myös kulttuuripalveluita.

Seniorirannekkeessa ei ole myöskään käyttöaikarajoitteita liikuntapaikoilla vaan ranneketta voi käyttää liikuntapaikkojen aukioloaikojen mukaan. Monessa muussa kunnassa seniorituotteet on rajattu käytettäväksi vain arkisin päiväsaikaan, eikä tuotteisiin sisälly sisäänpääsyn lisäksi ohjattuja palveluita, jotka ovat usein välttämättömiä varsinkin liikuntaa aloittaville ikääntyneille. Seniorirannekkeen palveluita kehitetään jatkuvasti ja sisältöä pyritään muokkaamaan asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaavaksi. Tulevaisuudessa seniorirannekkeen palveluita pyritään kehittämään muun muassa lisäämällä ohjattua liikuntatoimintaa, sekä laajentamalla kulttuuri-, luento- ja tapahtumatarjontaa. Jatkuvan kehittämisen myötä turkulaiset ikääntyneet tulevat tulevaisuudessa saamaan rahoilleen vielä entistäkin parempaa vastinetta.

Turun kaupungin tavoitteena on edistää ikääntyneiden kuntalaisten hyvinvointia ja liikunta-aktiivisuutta. Kaikille turkulaisille ikääntyneille pyritään tarjoamaan yhtäläiset mahdollisuudet kaupungin liikuntapalveluiden käyttöön. Tämän vuoksi osana Yhteisöllinen Turku -kärkihanketta on kehitetty erilaisia maksuttomia ja alueellisia liikuntamahdollisuuksia, kuten Liiku lähellä -toiminta sekä yli 75-vuotiaiden VoiTas-tehoryhmät, joiden parissa liikkui syksyllä 2023 yhteensä reilusti yli 1000 turkulaista ikäihmistä. Liiku lähellä -toiminnan ryhmiä järjestettiin yli 25:llä eri asuinalueella ja VoiTas-tehoryhmiä 15:llä eri kuntosalilla eri puolilla kaupunkia. Liikuntatoimintaa on siis laajasti tarjolla myös maksuttomasti, sekä Turun kaupungin, että muiden toimijoiden toteuttamana.

Liikuntapaikoissa seniorirannekkeella liikkuessaan kaikki turkulaiset yli 65-vuotiaat maksavat saman hinnan tulotasostaan riippumatta. Ikääntyneiden kohderyhmä on hyvin heterogeeninen sekä toimintakyvyltään että tulotasoltaan. Eläkkeellä olo ei automaattisesti tarkoita matalaa tulotasoa. Osalla kohderyhmästä taloudellinen tilanne on erinomainen, osa taas elää köyhyysrajan alapuolella. Mikäli tulotaso on matala, senioriranneke voidaan huomioida harkinnanvaraisena tukena osana toimeentulotukea. Mikäli tästä huolimatta vähävaraisten ikääntyneiden osalta on todennettavissa, että seniorirannekkeen hinta on muodostunut suurimmaksi liikuntaa estäväksi tekijäksi, tulee asiaa selvittää tulevaisuudessa tarkemmin.

Esityksen ehdotusta seniorirannekkeen hinnan kohtuullistamiseksi ei ole tarvetta toteuttaa edellä olevien perusteluiden vuoksi, mutta liikuntapalvelut seuraa aktiivisesti seniorirannekkeen hinnanmuutoksen vaikutusta yli 65-vuotiaiden turkulaisten liikuntakäyttäytymiseen sekä seniorirannekkeen käyttöön.​

Liite 1Vanhusneuvoston esitys liikunnan palvelualueelle ​​

​Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:​

Ehdotus​Liikuntalautakunta päättää antaa edellä esitetyn vastauksen Turun kaupungin vanhusneuvostolle ja merkitsee asian käsitellyksi.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi liikuntalautakunnan kokouksessa 30.1.2024 on jätetty selvityspyyntö koskien ns. senioriranneketuotteiden käyttäjämääriä 1.1.2024 lähtien sekä tammikuun 2024 kampanjahinnan vaikuttavuutta.

Jakelu

vastTurun kaupungin vanhusneuvosto
tiedHalonen Esko
tiedNeitola Roosa


Liitteet:

Liiklk § 8
Liite 1:Vanhusneuvoston esitys liikunnan palvelualueelle