Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta11921.11.20239

7943-2023 (12 04 02, 10 00 00)

Päivitetty listaus liikuntapalveluiden maanvuokra-alueista

Tiivistelmä:

Liikuntalautakunnalle tuodaan tiedoksi päivitetty listaus liikuntapalveluiden maanvuokra-alueista. Uudet ulkoliikuntapaikat, liikuntaolosuhteiden käyttötarkoituksen muuttuminen sekä vähällä käytöllä olevista kohteista luopuminen on luonut tarpeen liikuntapalveluiden maanvuokra-alueiden päivittämiselle.

Liiklk § 119

Liikuntapaikkapäällikkö Oskari Nummi ja liikuntasuunnittelija Janina Mäkinen:

Hallinta- ja maanvuokra-alueiden jakautuminen kaupungin eri organisaatioiden välillä

Liikuntapalvelujen hallinnoimassa ulkoliikuntapaikkojen verkostossa ja sen toimintaympäristössä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joiden perusteella tulee tehdä päivityksiä kaupungin eri organisaatioiden hallinta- ja maanvuokra-alueisiin. Turun kaupungin sisäisessä ja toimialojen keskinäisessä työnjaossa liikuntapalvelut hallinnoi liikuntapaikkojen infrastruktuuria eli liikunnan suorituspaikkoja, tilapalvelut tonttien, kuten koulujen ja päiväkotien piha-alueita ja kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus muita alueita mukaan lukien katu-, puisto- ja metsäalueet. Organisaatiot maksavat hallinnoimistaan alueistaan kaupungin sisäistä maanvuokraa.

Hallinta- ja maanvuokra-alueita päivitetään kaupungin eri organisaatioiden välillä ilman erillistä päätöksentekoa, sillä maa-alue pysyy koko ajan kaupungin hallinnassa, eikä kaavanmukainen käyttötarkoitus muutu. Päivityksiä hallinta-alueisiin tehdään muun muassa olosuhteiden peruskorjausten, väistötilojen sijoittamisen tai alueen käyttötarkoituksen muuttuessa. Esimerkkinä tällaisesta toimii muun muassa Pahaniemen pallokenttä, joka oli vähällä käytöllä ja luovutettiin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle luonnonsuojelullisista syistä. Samoin muun muassa liikuntapaikkojen läheisyydessä olevien leikkipuistojen laajentuessa on olosuhteesta voitu luopua. Vastaavasti liikuntapalvelut ovat ottaneet hallintaansa uusia alueita uusien olosuhteiden rakentamisen myötä.

Edellä kuvattuja muutoksia liikuntapalveluiden hallinta- ja vuokra-alueisiin tapahtuu jatkuvasti. Nämä päivitykset on syytä jatkossa tuoda vahvistettavaksi liikuntalautakunnalle vuosittain talousarvion yhteydessä. Sen sijaan merkittävistä hallinta- ja maanvuokra-alueiden luopumisesta päättää liikuntalautakunta. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi ne, joissa kaupunki luopuu alueesta hallinta- ja maanvuokra-alueena ulkopuoliselle taholle ja kyseinen taho solmii kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden tonttipalveluiden kanssa maanvuokra- tai käyttöoikeussopimuksen.

Ulkoliikuntapaikkaverkoston kehittäminen

Turussa on lähes 400 liikuntapalveluiden hallinnoimaa liikuntapaikkaa, joista suurin osa on ulkoliikuntaolosuhteita. Ulkoliikuntaolosuhdeverkoston osalta keskitytään kohteiden peruskorjauksiin ja verkoston laadukkaaseen kehittämiseen. Liikuntapaikkaverkoston kehittämisessä huomioidaan Turku liikuttaa kaikkia – tulevaisuuden linjaukset, joiden mukaan monitoimiset ja eri toimintoihin muuntuvat liikuntakeskittymät sekä alueelliset liikuntakeskukset ovat järkeviä niin käyttöasteiden ja ylläpidon kuin myös viihtyisyyden synergian kannalta. Liikuntapalveluiden tulee tehdä linjausten mukaisesti ratkaisuja, jotka edistävät kuntalaisten liikkumista sekä mahdollistavat taloudellisesta näkökulmasta paremmin koko liikuntapaikkaverkon ylläpidon, kehittämisen ja liikuntapaikkojen tehokkaan käytön tulevina vuosina.

Maanvuokra-alueiden päivityksen tarpeet

Liikuntapalveluiden maanvuokra-alueita on päivitetty, sillä muutoksia alueisiin on tullut muun muassa uusien kohteiden lisääntymisen, liikuntaolosuhteiden käyttötarkoituksen muuttumisen sekä liikuntakäytöstä poistuneiden alueiden johdosta.

Verkoston kehittämisen kannalta on järkevää luopua sellaisista ulkoliikuntapaikoista, jotka eivät nykyisellään palvele käyttäjiä tarkoituksen mukaisesti ja palauttaa nämä maanvuokra-alueet takaisin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallintaan. Vähällä käytöllä olevien tai käyttötarkoitukseltaan muuttuneiden ulkoliikuntaolosuhteiden väheneminen kaupungin taseesta merkitsee samalla liikuntapalveluiden ylläpitokustannusten vähenemistä kyseisten olosuhteiden osalta.

Turun kaupungin osallistuvan budjetoinnin eli asukasbudjetin kautta on kuluvan vuoden aikana toteutettu ja toteutuksessa yhteensä 15 täysin uutta ulkoliikuntaolosuhdetta, jotka toimivat jatkossa laadukkaampina alueellisina lähiliikuntamahdollisuuksina. Näistä olosuhteista seitsemän siirtyy valmistuessaan uusina alueina liikuntapalveluiden hallinta- ja maanvuokra-alueiksi. Lisäksi isoimpana muutoksena Saaronniemen leirintäalue on siirtynyt kokonaisuudessaan liikuntapalveluiden hallinta- ja maanvuokra-alueeksi. Alue pitää sisällään muun muassa uimarannan, grillipaikkoja, leirintäalueen, koirapuiston ja -rannan sekä virkistysaluetta. Investoinnit eivät lähtökohtaisesti lisää maanvuokra-alueita, mikäli kohteet sijaitsevat alueilla, joista liikuntapalvelut maksavat jo ennestään kyseistä maanpohjaan perustuvaa vuokraa.

Liitteessä 1 käytöstä poistuneet tai luovutettavaksi esitetyt maanvuokra-alueet palautuvat takaisin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallintaan ja vastaavasti uudet kohteet lisätään liikuntapalveluiden hallinta- ja maanvuokra-alueiksi. Lisäksi listassa on kohteita, jotka ovat väliaikaisesti pois käytöstä, kuten väistötilojen sijoituspaikkana, ja palautuvat liikuntapalveluiden hallinnoimiksi alueiksi, kun tilatarve näiltä osin päättyy.

Liite 1​Päivitetty listaus liikuntapalveluiden maanvuokra-alueista

Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:

Ehdotus​Liikuntalautakunta päättää vahvistaa liitteenä olevan päivitetyn listan liikuntapalveluiden maanvuokra-alueista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Liiklk § 119
Liite 1:Päivitetty listaus liikuntapalveluiden maanvuokra-alueista