Liikuntalautakunnan lausunto Turun kansainvälisen koulun hankesuunnitelmasta
Liikuntapaikkapäällikkö Oskari Nummi, liikuntasuunnittelijat Amanda Pulli ja Janina Mäkinen
Tiivistelmä: Kaupunginhallitus on pyytänyt 12.6.2023 Turun kansainvälisen koulun hankesuunnitelmasta lausuntoa kasvatus- ja opetuslautakunnalta sekä liikuntalautakunnalta. Kansainvälisen koulun perusopetusta on tavoitteena kasvattaa, joka ei nykyisissä tiloissa ole mahdollista. Uudet tilat koululle on löydetty Turun Tiedepuiston alueelta Kupittaalta. Toiminta uusissa tiloissa alkaa arviolta vuonna 2026.
Taustaa
Turun kansainvälisen koulun perusopetusta on tavoitteena kasvattaa 250 oppilaasta noin 450 oppilaan kouluksi, joka ei nykyisissä tiloissa Varissuolla ole mahdollista. Lisäksi perusopetuksen yhteyteen sijoitetaan 90 paikan varhaiskasvatusyksikkö sekä 50–60 paikan aamu- ja iltapäivätoiminta. Laaja-alaisen palveluverkkotarkastelun, keskustelujen sekä yhteisen valmistelun pohjalta koulun uudeksi sijainniksi valikoitui tarveselvitysvaiheessa Turun Tiedepuisto Kupittaalla (Lemminkäisenkatu 30). Kansainvälisen koulun sijoittamisella Tiedepuiston alueelle tuetaan Turun kaupungin sekä seutukunnan kilpailukyvyn ja elinvoiman lisääntymistä. Lisäksi koulun sijoittaminen alueelle kasvattaa alueella jo sijaitsevia osaamiskeskittymiä ja verkostoja. Uuden koulun sijainti hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä on välttämätöntä, sillä oppilaita saapuu kouluun ympäri Turkua sekä lähikunnista.
Hankesuunnitelma pohjautuu Turun kaupunginhallituksessa (15.08.2022 § 335) hyväksyttyyn tilatarveselvitykseen.
Hankesuunnitelmasta
Hankesuunnitelma on laadittu Hemsön ja Turun kaupungin välisen esisopimuksen perusteella. Hankesuunnitelmaan on osallistettu kaupungin tilapalveluiden asiantuntijoita ja kansainvälisen koulun rehtoreita. Lisäksi hankesuunnitteluvaiheessa on kuultu asiantuntijoina kaupungin esteettömyyskoordinaattoria, terveystarkastajaa, Turun rakennusvalvontaa, varhaiskasvatuksen henkilökuntaa, opetustoiminnan henkilökuntaa, Turun AMK:n edustajia sekä Koneteknologiakeskuksen edustajia.
Turun kansainvälisen koulun alustava tilaohjelma pitää sisällään kaksi erillistä liikuntasalia. Liikuntasali on 242m2 ja siirtoseinällä saliin yhdistettävissä oleva liikuntatila 87,5m2. Liikuntatilat sijaitsevat pääsisäänkäynnin läheisyydessä, jolloin liikuntatila on helppo rajata ilta- ja viikonloppukäyttöön. Liikuntavälineiden säilyttämiselle on varattu kaksi erillistä varastotilaa, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on 28 m2 (12,5 m2 + 15,5 m2). Toinen varastotila sijaitsee liikuntasalin yhteydessä ja toinen liikuntatilojen viereisessä aulassa. Liikuntasalin yhteyteen on esitetty toteutettavan kaksi puku-, pesu- ja wc-tilaa, jotka ovat yhteensä 51,5 m2. Esteetön wc-tila ja kaksi pienempää wc-tilaa sijaitsevat liikuntasalin viereisessä aulassa. Opettajille suunnitellut puku-, pesu- ja wc-tilat ovat opettajien sosiaalitilojen yhteydessä.
Koulurakennuksen piha-alueelle esitetään toteutettavan koulu- ja varhaiskasvatuskäyttöön sopivia leikki- ja liikkumisalueita. Piha-alue pitää sisällään muun muassa street workout- ja boulderointitelineet, tasapainoiluvälineitä, koripallotelineen sekä keinuja. Lisäksi pihalta löytyy pieni ulkoiluvälinevarasto ja vaunukatos varhaiskasvatuksen käyttöön. Piha-alueella olevat suuret ja varjostavat puut pyritään säilyttämään sekä varjostavia katoksia ja pergolarakenteita lisäämään.
Johtopäätökset
Liikuntalautakunta hyväksyy osaltaan Turun kansainvälisen koulun hankesuunnitelman. Hankesuunnitelmassa on esitetty, että liikuntatilat ovat helposti rajattavissa iltakäyttöön. Mikäli liikuntatilat tulevat liikuntapalveluiden varauksen piiriin, on toivottavaa, että liikuntapalvelut otetaan mukaan tilojen toteutussuunnitteluun. Lisäksi laadukkaat liikuntaolosuhteet edellyttävät ylläpitoon varattavat resurssit liikuntapalveluiden budjettiin, jotta olosuhteita voidaan ylläpitää ja tarjota ympäri vuoden korkealla käyttöasteella kuntalaisille.
Turun kansainvälinen koulu voi liikunnanopetuksessaan hyödyntää palloiluhallia, mutta on otettava huomioon, että palloiluhallin käyttöaste on päivisin korkea, sillä lähistöllä sijaitsevat koulut sekä Urheiluakatemia käyttävät tilaa liikuntatunteihin ja harjoitusvuoroihin. Palloiluhallissa järjestetään lisäksi tapahtumia, jonka johdosta hallista ei pystytä tarjoamaan vakituisesti toistuvaa vuoroa, sillä tapahtumat menevät varattujen harjoitusvuorojen edelle. Palloiluhallissa liikunnanopetukseen soveltuvana tilana voisi toimia esimerkiksi 190m2 kuntosali/oheisharjoittelutila. Useamman koulun käyttäessä Kupittaan alueen liikuntatiloja voi kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus yhteensovittaa päiväkäyttöä ja siten mahdollisesti tehostaa tilojen käyttöä.
Mikäli koulu hyödyntää Kupittaan palloiluhallia liikunnanopetuksessaan, tulisi Kansainvälisen koulun liikuntatilojen varusteluun kiinnittää huomiota, jotta liikuntatilat täydentäisivät toisiaan ja antaisivat monipuoliset olosuhteet liikuntaan niin varhaiskasvatukselle kuin peruskoululaisille. Koulun liikuntatiloihin voidaan suunnitella muun muassa erilaisia motorisia taitoja kehittäviä kokonaisuuksia, sillä liikuntatilojen koko ei mahdollista täysimittaisia pelikenttiä. Koulurakennuksessa sijaitsevien liikuntatilojen osalta tulee huomioida koulun ulkopuolinen päivä-, ilta- ja viikonloppukäyttö. Lisäksi liikuntatiloihin tulisi suunnitella huoltoreitti, jotta mahdollisten maalien ja patjojen kuljettaminen saliin onnistuu.
Sen sijaan ulkoliikuntaolosuhteita löytyy monipuolisesti Kupittaanpuistosta, joita koulu voi käyttää päivisin yhdessä muiden aluetta käyttävien koulujen kanssa. Olosuhteiden osalta tulee kiinnittää huomiota vuorojen yhteensovittamiseen. Välituntiliikuntaa ajatellen tulee koulun pihaan sijoittaa mahdollisimman monipuolisesti lasten ja nuorten motorisia taitoja kehittäviä kokonaisuuksia, kuten suunnitelmissa esitettyjä boulderointi- ja street workout-telineitä sekä peliseinä ja koripalloteline.
Kansainvälisen koulun sisä- ja ulkoliikuntaolosuhteiden lisäksi tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää huomiota koulun muiden tilojen liikunnallisuuteen. Koulun tiloihin voidaan sijoittaa esimerkiksi erilaisia liikkumaan kannustavia alueita, kuten pingispöytiä tai kiipeilyotteita.