Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta8222.09.20208

10251-2020 (09 06 00)

Vapaa-aikatoimialan valmiussuunnitelma

Tiivistelmä: -

Liiklk § 82

Erityisasiantuntija Ritva Jykelä:

Liikuntalautakunta on hyväksynyt nykyisin voimassa olevan valmiussuunnitelman 8.12.2016 § 122. Toimialan tulee päivittää suunnitelma ja lähettää riskienhallintapäällikölle viimeistään 30.9.2020.

Kaikissa tilanteissa toimialan on varauduttava sekä oman toiminnan jatkamiseen että mahdollisten erityistilanteiden vaatimista lisätehtävistä suoriutumiseen. Valmiuslain (1552/2011)) mukaan kunnalla on velvoite laatia suunnitelma, jossa selvitetään erityistilanteiden, häiriötilojen ja poikkeusolojen vaikutukset organisaation tehtäviin ja toimintaan sekä jolla turvataan toiminnan jatkuminen ja mahdolliset poikkeusolojen erityistehtävät ja toimenpiteet normaalioloihin palaamiseksi. Pelastuslain (379/2011, 1353/2018) mukaan kunnan toimiala on velvollinen tarvittaessa osallistumaan pelastustoimintaan. Muita valmiussuunnitteluun liittyviä säännöksiä ovat asetus pelastustoimesta (407/2011), puolustustilalaki (1083/1991), kansallinen riskiarvio 2018 (SM 2019:5) ja yhteiskunnan turvallisuusstrategia (VN:n periaatepäätös 2.11.2017).

Kunnan valmiussuunnitelma jakautuu yleiseen osaan ja toimialakohtaisiin suunnitelmiin. Kaupunginhallitus on hyväksynyt 2.5.2016 § 184 päivitetyn Turun kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan. Sen mukaan jokaisella toimialalla tulee olla, yleissuunnitelmaa täydentävä, toimialakohtainen valmiussuunnitelma, jossa kartoitetaan mahdollisia, erityisesti ko. toimialan palveluihin ja toimintoihin liittyviä uhkakuvia. Suunnitelman tulee sisältää

 -  toimialan ydintehtävät (sekä onko avaintoimintoja, jotka tulee pyrkiä turvaamaan kaikissa tilanteissa),

 -  tehtävät, jotka voidaan keskeyttää toiminnan ja resurssien varmistamiseksi,

 -  toimijoiden vastuualueet ja johtosuhteet häiriö- ja kriisitilanteissa,

 -  tilanteiden hallitsemiseksi tarvittavat toimenpiteet,

 -  käytettävissä olevat voimavarat.

Valmiussuunnitelmissa tulee varautua sekä poikkeusoloihin että häiriötilanteisiin. Vastuu toimialakohtaisesta valmiussuunnitelmasta on toimialajohtajalla. Toimialan valmiussuunnitelmassa on otettava huomioon yhteistyökumppaneiden, muiden toimialojen ja toimijoiden varautumistarpeet. Valmiussuunnitelmien päivitystarve tulee tarkastaa vuosittain.

Toimiala varautuu erityisesti seuraaviin kansallisessa riskiarviossa kuvattuihin uhkamalleihin ja häiriötilanteisiin:

 •  Terrorismi ja muu yhteiskuntajärjestystä vaarantava toiminta (laajamittainen maahantulo, terroristinen isku, väkijoukkojen liikehdintä),

 •  Voimahuollon häiriöt (sähkön saannin suurhäiriö)

 •  Tietoliikenteen ja tietojärjestelmien häiriöt – kyberuhat (eri järjestelmien ja palveluiden keskinäisriippuvuus ja häiriöiden ketjuuntuminen),

 •  Terveysturvallisuuden häiriöt (influenssapandemia tai muu vastaava laajalle levinnyt epidemia) ja

 •  Laajat onnettomuustilanteet (vakava ydinvoimalaonnettomuus Suomessa tai lähialueilla).

Toimialan toiminnot eivät kuulu elintärkeisiin tai kriittisiin toimintoihin kuten kunnallistekniikka ja terveyspalvelut. Toimialalla ei ole sellaisia tehtäviä, jotka on aina yllä pidettävä ja joita ei voida keskeyttää eikä sillä ole avaintoimintoja, jotka tulisi turvata kaikissa tilanteissa. Toimialan palvelujen estymisellä on kielteisiä seurauksia asiakkaille ja kuntalaisten hyvinvoinnille sekä kaupungin imagolle. Yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa todetaan, että henkistä kriisinkestävyyttä ylläpidetään huolehtimalla sivistyksen peruspalveluista ja viranomaisten pitkäjänteisestä viestinnästä mm.

*  kulttuuri-/kirjastopalveluilla vahvistetaan kansalaisten tietoja ja taitoja toimia muuttuvassa yhteiskunnassa ja luodaan henkisen kriisinkestävyyden edellytykset,

*  järjestö- ja kansalaistoiminta (liikunta-, kulttuuri- ja nuorisotoiminta) tukevat osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Päivitetty valmiussuunnitelma sisältää aikaisempaa kattavammin toimialatasoiset ja niitä täydentävät palvelualueiden varautumistoimenpiteet: 1) Kriittiset tehtävät, 2) Kriisiviestintä, 3) Vastuut taloudesta ja toiminnasta, 4) Sisäinen valvonta ja riskienhallinta, 5) Työturvallisuus ja -suojelu, 6) Omatoiminen varautuminen (velvoite ehkäistä vaaratilanteiden syntymistä, varautua henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen jne.), 7) Toimipisteiden pelastussuunnitelmat, 8) Toimipisteiden järjestyssäännöt ja käyttäjien ohjeistus, 9) Muut pelastussuunnitelmat (isot yleisötapahtuma tai muu erityinen syy), 10) Toimialan tehtävien priorisointi, 11) Yhteistyö häiriö- ja poikkeustilanteissa, 12) Toimialan yhteiset toimenpiteet sekä 13) Palvelualueiden täydentävät toimenpiteet. Suunnitelman liitteinä on tarkemmat kuvaukset kahden häiriötilanteen (lämmön, sähkön, veden ja ilmastoinnin häiriö tai kemikaalivuoto sekä uhkaava tai väkivaltatilanne) toimipistetasoisista toimenpiteistä ja vastuista eri vaiheissa.

Liite 1Vapaa-aikatoimialan valmiussuunnitelma (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 8 kohta)

Liite 2Valmiussuunnitelmat liitteet

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1 – 2 mukaisen vapaa-aikatoimialan valmiussuunnitelman sekä lähettää sen tiedoksi kaupungin riskienhallintapäällikölle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asiaa kokouksessa selvitti Ritva Jykelä.

Jakelu

tiedJykelä Ritva
tiedVähäkuopus Heikki