Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta7401.09.20201

4177-2020 (02 02 02, 02.00)

Osavuosikatsaus 2/2020 - Toiminnan ja talouden seuranta- ja ennustetietojen kerääminen

Tiivistelmä: -

Liiklk § 74

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen, hallinto- ja henkilöstöpäällikkö Päivi Ahvenainen ja kehittämispäällikkö Heini Parkkunen 26.8.2020:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–30.6.2020. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta.

Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen ja taloudellisen tavoitteiden toteutuminen tiliryhmäkohtaisesti. Strategisiin sopimuksiin sisältyvät kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle tiedoksi annettavat tunnusluvut raportoidaan tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä erikseen (strategisten sopimusten seurantaraportti). Kaupungin yhteiset henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet raportoidaan Henkilöstö voimavarana -ohjelman seurannan yhteydessä.

Toimialat raportoivat lautakunnille operatiivisten sopimusten toteutumisesta strategisten sopimusten raportoinnin yhteydessä kahdesti vuodessa, toisen osavuosikatsauksen sekä tilinpäätöksen yhteydessä.

Toimintatulojen ja -menojen toteutumisennuste

Talouden toteutumisennusteet raportoidaan kaupunginvaltuuston päättämällä sitovuustasolla. Sitovia ovat toimielinten määrärahat.

Toimintamenojen ja -tulojen ennustetta laadittaessa on huomioitu kunta-alan edellisen vuodelle 2020 siirtyvä kustannusvaikutus ja nykyisen sopimuskauden kustannusvaikutus. Yhteensä palkankorotusten kustannusvaikutus on 0,76 %. Vuoden 2020 eläkemenoperusteisten eläkemaksujen ennakoista on käytetty konsernihallinnon laatimaa ennustetta.

Merkittävin muutos toimintaympäristössä on koronapandemian aiheuttamat vaikutukset toimintaan. Vaikutukset talouteen ovat olleet pienempiä kuin ensimmäisessä osavuosikatsauksessa arvioitiin. Tarkka euromääräinen arviointi on tällä hetkellä vielä vaikeaa, koska pandemian vaikutusten kestosta ei ole vielä varmuutta.

Poikkeustilalla on ollut myös kustannuksia hillitsevä vaikutus. Kun toimipisteitä on suljettu, tilaisuuksia ja tapahtumia on peruttu, taiteilija-, esiintymis- ja asiantuntijapalkkioihin on mennyt suunniteltua vähemmän rahaa. Poikkeustilanteen aikana on käynnistetty myös korvaavia ja kokonaan uusia palveluita, joilla ei ole ollut kustannuksia lisäävää vaikutusta.

Vapaa-aikatoimialan taloudelliset tavoitteet ovat toteutuneet alkuvuoden aikana suunniteltua heikommin. Toimintakate on ennusteen mukaan 0,5 M€ (0,7 %) suunniteltua heikompi. Sen aiheuttaa 2 M€ suunniteltua pienemmät toimintatulot ja 1,5 M€ pienemmät toimintamenot.

Kirjastopalvelut

Koronapandemian takia kirjaston lainat ja kävijämäärät jäävät selkeästi tavoitteesta, lisäksi lähes 100 käyttäjäkoulutusta jouduttiin peruuttamaan. Osa tapahtumista toteutettiin maalis-kesäkuussa virtuaalisesti (57 kpl) ja niihin osallistui 6816 katsojaa. E-aineistojen käyttö on lisääntynyt selvästi ja koronasta johtuneen kirjastojen sulkemisen aikana lisättiin Vaski-kirjastojen e-aineistohankintaa.

Orkesteri

Poikkeustila pysäytti keväällä sekä orkesterin konserttitoiminnan että konserttitalon ulosvuokraustoiminnan kokonaan. Konserttitalon ulosvuokrauksia on tapahtumajärjestäjästä riippuen siirretty syyskaudelle -20. Syyskausi toteutuu huomattavasti normaalia pienemmillä paikkamäärillä, mikä tarkoittaa lipunmyyntituottojen suunniteltua pienempää kertymää myös loppuvuodesta. Kävijämäärät jäävät selkeästi tavoitteesta. Tuloja kertyy korona-avustuksen huomioiden arviolta 0,5milj.€ suunniteltua vähemmän.

Museopalvelut

Museon huhti-toukokuun tulot jäivät kokonaan saamatta. Lisäksi, kun museot avattiin kesäkuun alussa, jouduttiin rajaamaan asiakasmääriä, luopumaan opastuksista sekä perumaan tapahtumia. Museokäyntien ennustetaan jäävän tavoitteesta 25 000:lla. Loppuvuoden asiakasmääriä ja myynnin kehittymistä on vaikea arvioida, mutta esimerkiksi ulkomaisten matkailijoiden puuttuminen suurelta osin tulee vaikuttamaan museon tulokertymään. Korona-avustuksen huomioiden museon tulot alittuvat 0,2 milj.€ suunnitellusta.

Liikuntapalvelut

Liikuntapalvelujen alkuvuosi lähti liikkeelle hyvin positiivisesti sekä toiminnan että talouden osalta. Käyntimäärät olivat tavoitteita korkeammat mm. uimalaitoksissa ja ohjaustoiminnoissa. Koronaviruspandemian aiheuttamien tilojen ja palvelujen sulkemisten seurauksena myös nousujohteinen alku pysähtyi. Liikuntapalvelujen järjestäminen on pienemmistä asiakasmääristä huolimatta lähes yhtä kallista. Liikunnan kuluihin ennustetaan pieniä säästöjä vakanssien viivästetystä täyttämisestä sekä palvelu- ja tarvikeostoista yhteensä 0,5 milj.€. Tuloja kertyy arviolta 1,4 milj.€ suunniteltua vähemmän.

Nuorisopalvelut

Koronan johdosta nuorisoleirialueet ja nuorisotilat suljettiin maalis-toukokuuksi ja varaukset tältä ajalta peruttiin.  Palvelut siirtyivät verkkopohjaisiin kanaviin. Tämän lisäksi nuorisotyöntekijät jalkautuivat kaduille. Nuorisopalvelujen kesätoiminta toteutettiin supistetummin voimassa olevien koronarajoituksien mukaisesti. Osa alueellisista nuorisotiloista oli avoinna kaksi päivää viikossa, Seikkailupuisto oli avoinna viitenä päivänä viikossa ja toiminnot sekä palvelut supistettuina. Kesätöihin palkattavien nuorten määrä laski 300 nuoresta 54 nuoreen.

Nuorisopalveluiden toimintatuotot jäävät suunnitellusta 0,3 milj.€. Maksutuottojen vähentymiseen vaikuttavat toimintojen peruuttaminen sekä erityisesti Seikkailupuiston kesätoiminnan suppeampi tarjonta. Toimintamenoista ennustetaan säästyvän 0,6 milj.€. Suurimmat menosäästöt saavutetaan henkilöstökuluissa ja palveluiden ostoissa.

Tarkemmat lautakunta- ja palvelualuekohtaiset ennusteet liitteissä.

Sopeuttamistoimenpiteet

Talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Vapaa-aikatoimialan 12 toimenpiteellä haetaan 0,6 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Vapaa-aikatoimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee lähes suunnitellusti. Toimenpiteiden taloudelliset vaikutukset kohdistuvat pääosin vuosille 2022 ja 2023.

Toiminnallisten tavoitteiden ja strategisten sopimusten seuranta

Vapaa-aikatoimialla on neljä yhteistä strategista tavoitetta: aktiivisuus mahdollisimman monen turkulaisen elämäntavaksi, kumppanuuksia kehittämällä ja laajentamalla tuotetaan monimuotoisia palveluja kustannustehokkaasti, mahdollistetaan digitaalisuuden kautta monikanavaiset ja vuorovaikutteiset palvelut ja edistetään asukkaiden kansalaistaitoja.

Tavoitteita seurataan strategiseen sopimukseen kirjattujen tavoitteiden ja tunnuslukujen avulla. Toiminnalliset tavoitteet toteutuvat tunnuslukujen valossa keväällä 2020 vain osittain johtuen laajoista sulkutoimenpiteistä. Toisaalta digitaalisuutta edistettiin vahvasti useilla uusilla verkkoon tuotetuilla palveluilla ja kumppanuutta kolmannen sektorin kanssa uusilla avustus- ja yhtistyömuodoilla, mm. verkkokoulutuksella.

Henkilötyövoiman käyttö

Koko vapaa-aikatoimialan henkilötyövuosien määrän ennustetaan jäävän alle kuluvan vuoden talousarvioon määritellyn tason. Toimialan htv-ennuste on 611,2 (TA20: 617,5) ja kesäkuun lopun toteumatilanne 597,8.

Liite 1Vapaa-aikatoimialan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Liite 2Hallinnon toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Liite 3Kirjastopalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Liite 4Museopalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Liite 5Kaupunginorkesterin toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Liite 6Liikuntapalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Liite 7Nuorisopalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2

Oheismateriaali 1Raportti sopeuttamistoimenpiteistä

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusLiikuntalautakunta merkitsee vuoden 2/2020 osavuosikatsauksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKonsernihallinto, talous- ja strategiaryhmä


Liitteet:

Liiklk § 74
Liite 1:Vapaa-aikatoimialan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2
Liite 2:Hallinnon toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2
Liite 3:Kirjastopalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2
Liite 4:Museopalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2
Liite 5:Kaupunginorkesterin toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2
Liite 6:Liikuntapalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2
Liite 7:Nuorisopalvelujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta OVK2