Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta11013.11.201810

13179-2018 (02 05 01)

Liikuntapalveluiden avustusten jakoperiaatteet

Tiivistelmä: -

Liiklk § 110

Järjestöliikuntapäällikkö Terhi Anttila:

Yleistä

Liikunta-avustukset ovat liikuntaolosuhteiden lisäksi olennaisin ja merkittävä tapa, jolla liikuntatoimi tukee turkulaisia urheilu- ja liikuntaseuroja ja liikuntaa järjestäviä yhdistyksiä. Vuosittain suorina liikunta-avustuksina jaetaan noin 1,4 milj. euroa. Seuroille ja yhdistyksille tuki on tärkeä osa toiminnan rahoitusta.

Avustusten myöntämistä tukeva ohjeisto on kolmitasoinen. Siihen sisältyvät 4.4.2016 § 143 kaupunginhallituksen hyväksymä kaupunkitasoinen yleisohjeistus, toimialakohtaiset lautakuntien vahvistamat jakoperusteet sekä näitä täydentävät käytännön toimintatapaohjeet, esimerkiksi liikuntapalveluiden seuroille ja yhdistyksille jaettava Seurainfo.

Liikuntalautakunta on aiemmin hyväksynyt avustusten periaatteet vuosittain. Nyt päätettäväksi tuodaan avustusten periaatteet tuleville vuosille siten, että jatkossa periaatteet käyvät lautakunnassa päivitettävänä ainoastaan mikäli tarvetta ilmenee. Tavoitteena on, että avustusten periaatteet noudattelisivat lautakunnan kauden strategisia painopisteitä, eivätkä muuttuisi huomattavasti vuosittain. Vuoden 2018 avustusmäärärahat päätetään, kun talousarvio on vahvistettu.

Liikunta-avustukset koostuvat neljästä osa-alueesta. Ensimmäinen on urheiluseurojen ja muiden liikuntaa järjestävien yhdistysten perustoiminnan tukeminen. Toinen osa-alue on liikuntaolosuhteiden tukeminen sekä liikuntapaikkojen käytön että pienimuotoisen liikuntapaikkarakentamisen tukemisen kautta. Kolmas osa-alue on osaamisen ja seuratoiminnan laadukkuuden tukeminen. Neljännen osa-alueen muodostavat erityisavustukset. Pääpainopiste on toiminnan ja olosuhteiden tukemisella. Muut avustusmuodot täydentävät liikuntatoimen strategian mukaisesti kokonaisuuden.

Avustusten valmistelun yhteydessä on keskusteltu kattavasti liikuntapalveluiden sisällä, kuultu seuraparlamenttia, järjestetty lähetekeskustelu liikuntalautakunnalle sekä huomioitu kaupunkitasoinen ajankohtainen päätöksenteko.

 

Avustusperiaatteiden muutokset ja muutosten perustelut

Ensimmäinen perustavanlaatuinen muutos avustuksissa on, että niiden hakuehdoista ja -ajoista ovat poistuneet määrittävät vuosiluvut. Tällä on pyritty siihen, että periaatteet kestäisivät paremmin aikaa eikä niiden tarvitsisi joka vuosi käydä lautakunnan erikseen päätettävänä pelkän vuosilukujen päivityksen takia. Asiakkaille annettavassa täydentävässä infossa voidaan tästä huolimatta tarvittaessa käyttää tarkempia aikamääreitä asian selkeyden vuoksi.

Kaupunginhallitus päätti 4.4.2016 § 143 kaupungin avustustoiminnan uudesta hallintamallista, jonka yksi keskeinen tavoite on kaupunkitasoinen avustusrekisteri. Edelleen kaupunginhallitus on käsitellyt kaupunkitasoisen avustustoiminnan periaatteiden hyväksymistä kokouksessaan 3.9.2018 § 331. Tällöin todettiin, että avustusrekisterin kattavuus ja kaupunkitasoisten tietojen oikeellisuus edellyttää mahdollisimman yhtenäisiä toimintatapoja toimialojen ja toimielinten avustusperiaatteissa, hakumenettelyssä sekä haku- ja päätöksentekoaikatauluissa. kaupunginhallituksen esittelytekstissä mainitaan mm. ” erityisesti kerran vuodessa myönnettävien toiminta-avustusten hakuaika olisi tarkoituksenmukaista ajoittaa syyskaudelle (lokakuu) siten, että päätöksenteko on mahdollista heti talousarvion tultua vahvistetuksi.” Liikuntatoimessa tämä haku on ajoittunut kevääseen. Lisäksi liikunnan toiminta-avustuksen jakoperiaate on siten muista poikkeava, että avustussummat arvioidaan menneen, ei tulevan toiminnan perusteella. Liikunnan toiminta-avustusaikataulun muuttaminen keväästä syksyyn vaatisi huolellista valmistelua ja harkintaa, johon tässä kohden ei ole mahdollisuutta. Näin ollen toiminta-avustuksen hakuaika ja periaatteet säilyvät ennallaan.

Kaupunginhallituksen päätöksen esittelytekstissä todetaan myös, että aiemmin erillisinä myönnetyt avustukset ja huojennukset vuokrakustannuksiin tulisi pääosin sisällytettäviksi toiminta-avustuksiin. Liikunnan harjoitustila-avustuksen aikataulut sekä jakoperiaatteet poikkeavat toisistaan ratkaisevasti, eikä niiden yhdistämistä tässä kohden koeta mahdolliseksi saati mielekkääksi. Avustusmuotojen yhdistäminen ei ainakaan toistaiseksi toisi mainittavaa lisäarvoa, jonka lisäksi se pidentäisi todennäköisesti avustusten käsittelyaikoja. Harjoitustila-avustusten osalta periaatteita 1. ja 2. kategorian osalta on muutaman virkkeen verran täsmennetty. Olennaisin ero tulee itse päätösvaiheessa, jossa aikaisempaa tarkemmin arvioidaan myös erilaiset lajinomaiset laadulliset tarpeet ja miten kaupungin tilat pystyvät niihin vastaamaan.

Kansainvälisten tapahtumien avustamista on muutettu siten, että jatkossa avustus kohdentuu yleisesti Turussa järjestettäville tapahtumille. Kansainvälisyys tullaan huomioimaan yhtenä kriteerinä muiden joukossa mutta sen sijaan korostuu ennen kaikkea tapahtuman avoimuus kaupunkilaisille ja sen kaupunkikulttuuria elävöittävä ja liikuntakulttuuria näkyväksi tekevä vaikutus. Kansainvälisyysvaatimuksen poistamisella pyritään avaamaan avustusmahdollisuus yhä useamman tahon haettavaksi ja kannustamaan sitä kautta vireään seuratoimintaan. Tämän lisäksi tapahtumista ja liikuntapaikan rakentamisesta on tehty pitkin vuotta haettavissa olevia avustuksia. Tässä kohden muutos noudattelee kaupunginhallituksen uusia avustusperiaatteita, joissa pyritään kohdennettujen erityisavustusten myöntämiseen mahdollisimman laajalti ympärivuotisesti.

Avustuksiin tehdyissä päivityksissä on pyritty huomioimaan seurakentässä tapahtuvat muutokset sekä avustusten valmistelun jouhevuus, mikä vähentäisi tarpeetonta byrokratiaa ja osaltaan nopeuttaisi ja toisi joustavuutta asiakaspintaan nähden. Yksi näistä muutoksista on muutamien avustusten päätöksenteon siirtäminen liikuntapalvelujohtajalle. Hallintosäännön 37 § mukaan lautakunnalla on oikeus siirtää toimivaltaansa muulle toimielimelle, toimialajohtajalle tai viranhaltijalle. Etenkin vuoden mittaan auki olevissa avustushaussa olisi mielekästä, että päätös olisi mahdollisimman pian asiakkaan tiedossa, eikä pieniä yksittäisiä avustusmuotoja tarvitsi käyttää lautakunnan päätettävänä. Näin ollen muut kuin toiminta-, harjoitustila- ja koulutusavustukset eistetään päätettäväksi liikuntapalvelujohtajan päätöspöytäkirjalla.

Liite 1                                  Avustusperiaatteet

Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä avustusten periaatteet edellä esitetyn ja liitteen 1 mukaisesti.


PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että

 - lautakunta ei siirrä toimivaltaa avustusten päätöksenteon suhteen lautakunnalta pois ja periaatteet tuodaan lautakunnan arvioitaviksi vuosittain sekä että

 - periaatteiden kohtaan 1.2. lisätään teksti ”lasten ja nuorten liikuntaan liittyvien avustusten myöntämisen edellytyksenä on seuran sitoutuminen tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käytön ehkäisyyn."

Päätös ensimmäisen muutoksen osalta tehtiin Lahden  Norontauksen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Päätös toisen muutoksen osalta tehtiin Kallion Häkkisen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Päätös Niemen Norontauksen kannattamana liitteeseen 1 tekemän muutosehdotuksen osalta tehtiin äänestyksen jälkeen äänin 8-5.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Grönroos, Häkkinen, Johansén, Kallio, Koskinen, Lehtonen, Meltovaara ja Lahti.

Niemen Norontauksen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Jakobsson, Saajala ja Saanisto.

Muutosehdotus oli seuraava: "Liitteen 1 Avustusperiaatteiden kohta 3.4. poistetaan."

Jakelu

tpvAnttila Terhi
tiedMatilainen Päivi


Liitteet:

Liiklk § 110
Liite 1:Avustusperiaatteet