Toimiala: Vapaa-aika
Palvelualue: Liikuntapalvelut
Sopimuksen tarkoitus:
Operatiivinen sopimus täydentää toimialan strategista sopimusta. Tässä sopimuksessa määritellään kaupungin strategiasta, strategisten ohjelmien linjauksista sekä liikuntalautakunnan painopisteistä johdetut liikuntapalveluja sitovat tavoitteet. |
Lähtökohdat
Kuvaus toiminnasta
Havainnekuva vuoden 2018 organisaatiosta. Organisaatiomuutos käynnissä. Organisaatio uudistuu vuoden 2019 aikana.
Liikuntapalveluiden toiminta pohjautuu liikuntalakiin, jonka tarkoituksena on edistää liikuntaa, kilpa- ja huippu-urheilua sekä niihin liittyvää kansalaistoimintaa, edistää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä. Tätä kautta Turun kaupungin liikuntapalvelujen tehtävänä on aktivoida turkulaiset liikkumaan ja parantamaan hyvinvointiaan liikunnan avulla. Turun kaupungin liikuntapalvelukeskus tuottaa erilaisia liikuntaolosuhteita ja –palveluita kaikille turkulaisille, niin yksittäisille kaupunkilaisille kuin liikuntaa järjestäville yhdistyksillekin. Toimimme yhteistyössä kansalaisjärjestöjen sekä muiden hallintokuntien ja kumppaneiden kanssa, sekä osallistamalla kuntalaisia. Liikuntapalvelut toimii Turun kaupungissa alansa asiantuntijaroolissa. Palvelualue seuraa liikunta-alan kehitystä, pitää yllä tilannekuvaa turkulaisesta liikuntakulttuurista ja kehittää sitä.
Keskeisiin liikuntapalvelukeskuksen tuottamiin palveluihin lukeutuvat •liikuntapaikkojen ylläpito ja varaaminen •liikuntapalveluiden koordinointi ja järjestäminen •liikunta-avustukset
Liikuntapalvelukeskuksessa on kolme yksikköä, jotka toimivat yhteistyössä strategisten tavoitteiden eteen:
Liikuntapaikkayksikkö Liikuntapaikkayksikkö ylläpitää ja kehittää liikuntapaikkoja Turun kaupungissa. Tavoitteena kattavat ja korkeatasoiset kuntalaisten hyvinvointia ja urheilukulttuuria edistävät liikuntapaikat, joiden käyttöaste on korkea. Ylläpitotyö ja palvelut järjestetään tehokkaasti ja taloudellisesti. Liikuntapaikkojen korjausinvestointeja suunnitellaan liikuntapaikkasuunnitelmaan tukeutuen.
Järjestöliikuntayksikkö Järjestöliikuntayksikkö on aktiivisessa vuorovaikutuksessa kaupungin liikuntajärjestöjen kanssa liikuntapalveluiden järjestämiseksi kuntalaisille. Yksikön tehtävänä on tukea kaupungissa toimivien liikunta- ja urheiluseurojen sekä liikuntaa järjestävien yhdistysten toimintaa. Järjestöliikuntayksikkö mahdollistaa tämän tuen suorina avustuksina, koulutuksiin panostamalla sekä ottamalla kantaa seurojen liikuntaolosuhteiden käyttöön vuorovarausperiaatteiden muodossa. Turkulaisten liikunta- ja urheiluseurojen vaikuttaja- ja osallisuusryhmä toimii Seurapalamentti, joka esittelijänä on järjestöliikuntapäällikö.
Liikkumaan aktivointi- yksikkö Aktivointiyksikön liikuntapalveluvastaavien työn perusta muodostuu kullekin nimetyn ikä-/ kohderyhmän liikkumaan aktivoinnista sekä alueellisen liikuntatoiminnan kehittämisestä. Toimintaa ohjaa kaupungin strategia. Tavoitteena on terveytensä kannalta riittämättömästi liikkuvien kuntalaisten liikkumaan aktivointi ja aktiivisen elämäntavan omaksuminen kaikissa ikä- ja kohderyhmissä. Työhön kuuluu eri kohderyhmien liikunnanohjaus sekä saavutettavien liikuntapalveluiden suunnittelu, koordinointi ja toteutus yhteistyössä kaupungin eri toimijoiden mm. hyto-, sivistys- ja muiden VAPA toimialojen kanssa, ympäristökuntien sekä yhdistysten ja urheiluseurojen, oppilaitosten ja muiden kolmannen sektorin (esim. seura-kunta) toimijoiden sekä erilaisten hankkeiden kanssa.
|
Toimintaympäristön muutostekijät
1.2.1 Turkua koskettavat kansalliset liikuntaan vaikuttavat toimintaympäristön muutostekijät
Kansallinen liikuntakäyttäytyminen
Suomalaisten liikuntatottumuksissa ja painossa on tapahtunut viime vuosikymmeninä suuria muutoksia. Samalla kun vapaa-ajan liikunnan määrä on lisääntynyt, työn fyysinen rasittavuus, työmatkaliikunta ja yleinen aktiivisuus arjessa ovat selvästi vähentyneet. Aikuisten terveys-, hyvinvointi- ja palvelututkimuksen (ATH) mukaan vuonna 2015 suosituksen mukaisesti kestävyysliikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua harrasti vain 17,5 % 20–54-vuotiaista suomalaisista ja 22,4 % turkulaisista. Vapaa-ajan liikuntaa harrastamattomia (ei juuri mitään säännöllistä liikuntaa joka viikko) on suomalaisista aikuisista 20,8 % ja turkulaisista 17,8 %. Iän mukaan harrastamattomien osuus lisääntyy. 20–54-vuotiaista heitä on Suomessa 17,8 % ja turkulaisista 12,1 %, 55–74-vuoitaista 22 % suomalaisista ja 26,2 % turkulaisista ja yli 75-vuotiaista vapaa-ajan liikuntaa harrastamattomia suomalaisia on 32,9 % ja turkulaisia 30,3 %. Ikääntyneellä väestöllä (> 75 v) 500 metrin matkan kävelemisessä suuria vaikeuksia oli jopa 23,7 %:lla suomalaisista ja 21,7 %:lla turkulaisista.
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymistä tutkivan Liitu 2016 -tutkimuksen mukaan seuraharrastamisen suosio on viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut. Vuoden 2014 Liitu-tutkimuksen mukaan seuratoimintaan osallistui yli puolet 11-15 -vuotiaista lapsista ja nuorista. Tämä ei kuitenkaan korreloi suoraan liikunta-aktiivisuutta ja kokonaisliikuntamääriä. Samasta tutkimuksesta käy ilmi, että vain viidesosa peruskoululaisista täyttää liikuntasuosituksen, joka on vähintään tunti päivässä ”kohtalaisen rasittavaa” liikuntaa. Vain joka kymmenes 15 – vuotias liikkuu sen verran, mitä terveyssuositukset edellyttävät. Ruutuaikaa (tv:n, tietokoneen, tabletin ja kännykän parissa vietettyä aikaa) mitattaessa 95 %:lla lapsista ja nuorista ruutuaikaa kertyy yli suosituksen, joka on kaksi tuntia päivässä. Paikallisesti lukuja tukee vuoden 2017 Move! –mittaustulokset, joiden mukaan joka viidennellä 5. luokkalaisella on Turussa heikko fyysinen toimintakyky. Kansallisesti liikunta-aktiivisuuden osalta urheiluseuratoimintaan osallistuvat nuoret ovat kyllä muita aktiivisempia, mutta heidän kokonaisliikuntamääränsä jäävät silti usein selvästi alle suositellun 18-20 tunnin viikossa. Lisäksi noin kolmasosa urheiluseuratoimintaan osallistuvista nuorista ei saavuta edes viikoittaista terveysliikuntasuositusta (14 h/vko).
Liikunta-aktiivisuudella on selkeä yhteys sairastavuuteen, hyvinvointiin ja kuolleisuuteen. Liikunta-aktiivisuus mm. pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, vaikuttaa myönteisesti toimintakykyyn, työkykyyn, mielialaan ja auttaa hallitsemaan painoa. Säännöllisesti liikkuvilla henkilöillä on myös vähemmän pitkiä sairauspoissaoloja töistä. Liikunta on keskeisessä asemassa ennaltaehkäisynä, hoitona ja kuntoutuksena valtaosassa merkittävimpiä kansansairauksiamme. Liikunta-aktiivisuuden väheneminen on osaltaan johtanut ylipainon yleistymiseen Suomessa. Lihavuus lisää huomattavasti riskiä sairastua muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Merkittävä lihavuus aiheuttaa myös liikkumisrajoitteita ja sillä on yhteys koettuun huonoon hyvinvointiin. Sosiaali- ja terveysministeriö on arvioinut, että liian vähäinen liikunta aiheuttaa Suomessa 300-400 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Kansanterveyden ja -talouden kannalta on tärkeää, että liikunnan terveyshyödyt ovat yhtäläisesti saavutettavissa kaikilla ikään, sukupuoleen, sosiaaliryhmään tai etniseen taustaan katsomatta. Tarvitaan siis lisää aktivointitoimenpiteitä liikuntaharrastamisen kasvattamiseksi myös Turussa.
Liikunnan tuottamien terveyshyötyjen rinnalle on noussut itsenäinen terveyshyötyjä synnyttävästä liikunnasta riippumaton tekijä, liiallinen paikallaanolo (istuminen). Keskiverto suomalainen istuu 7h (nuoret miehet yli 8h) ja arvioi istuen käyttämänsä ajan reilusti alakanttiin – eikä vapaa-ajan liikunta välttämättä riitä kumoamaan näiden määrien haittoja (Tommi Vasankari, Liikuntafoorumi 2014 ).
Sote-uudistuksen seurauksena kunnat vastaavat myös jatkossa kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen käytännön toteuttamiseksi tarvitaan : pysyvät poikkihallinnolliset yhteistyö- ja toimeenpanorakenteet (hyvinvointityöryhmä ja terveyden edistämisen koordinaatio) hallinnonalojen rajat ylittäviä johtamisen käytäntöjä ja vastuunottoa sitoutumista hyvinvointitavoitteisiin kuntasuunnittelussa ajantasaista tietoa väestön hyvinvoinnista ja terveydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä vaikuttavia terveyden edistämisen käytäntöjä ehkäisevän työn ammatillista osaamista ja riittävää henkilöstöä
Juha Sipilän hallituksen yksi nuorisotyöhön liittyvä kärkihanke on Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma LAPE 2016 – 2019. Sen yhtenä tavoitteena on, että palvelut järjestetään lapsi- ja perhelähtöisesti hallinnonrajat ylittäen. Muutosohjelmalla vahvistetaan vanhemmuutta ja matalan kynnyksenpalveluja. Lähtökohtana on lapsen etu ja perheiden monimuotoisuus.
Juha Sipilän hallitus on käynnistänyt ensimmäisen Suomen historiassa laadittavan Liikuntapoliittisen selonteon. Selonteossa linjataan valtionhallinnon toimenpiteitä liikuntapolitikassa ja sen on määrä valmistua syksyllä 2018.
Hallituksen kärkihankkeisiin liittyvä Liikkuva koulu -hanke lakkaa keväällä 2019. Hankkeen tavoitteena on luoda pysyviä käytänteitä kuntiin, jotta jokainen lapsi liikkuu koulupäivän aikana vähintään tunnin. Odotukset kuntaa kohtaan lisääntyvät hankekauden loppuessa, jotta jokaisen lapsen koulupäivään tavoiteltu tunti lisää liikettä toteutuu kunnan omin toimenpitein. Kuntaliiton sivistyspoliittisessa Sivistyksen suunta -ohjelmassa linjataan kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa vuoteen 2025. Linnjauksissa todetaan, että palvelujen tuottaminen edellyttää kunnilta yhteistyötä, ketteryyttä, joustavuutta sekä uuden teknologian hyödyntämistä. Vapaa-aikatoimialan liikuntapalveluille määritellyissä visioissa: Kuntalaiset liikkuvat terveytensä kannalta riittävästi ja saavat siitä iloa, elämyksiä ja työkykyä. Kuntien liikuntapalvelut ovat kohtuuhintaisia ja helposti saavutettavissa. Ennaltaehkäisevänä työmuotona terveyttä ja hyvinvointia edistävä liikunta on koko kunnan yhteinen asia.
Valon ja Suomen Olympiakomitean yhdistyminen yhdeksi liikunnan katto-organisaatioksi vuonna 2017 vastaten järjestökentän teemoista Huippu-urheilu ja Lisää liikettä. Kansallisessa urheilun muutoksessa lajiliitot etsivät valmennuskeskuksilleen sijoituspaikkoja myös suurista kaupungeista. Tästä viimeisin esimerkki ampumaurheiluliiton toimintojen osasijoittaminen Turun Kupittaalle.
Turun kaupunki kasvaa n. 2500 asukkaalla vuodessa ja laajenee uusille asuinalueille (Syvälahti, Skanssi, Yli-Maaria, Kakola, Linna-kaupunki). Kaupungin laajeneminen haastaa peruspalveluluonteisten liikuntapalvelujen turvaamisen uusille asuinalueille. Uusia asuinalueita kaavoitettaessa tulisi näin aina tarkastella liikuntapaikkojen alueellista tarvetta. Tavoitteena tulisi olla hyvien liikuntaolosuhteiden turvaaminen asuinalueesta riippumatta. Lisäksi tulisi kehittää keskeisiä liikuntakeskittymiä, kuten Kupittaan liikuntakeskusta osana elinvoimaista liikunta- ja urheilukaupunkia, sekä osana Kupittaan kampus- ja tiedepuisto -kärkihanketta. Tällä hetkellä Syvälahteen rakentuvalle uudelle yhtenäiskoululle ei rakennettu ulkoliikuntaolosuhteita, eikä myöskään tulevalle Skanssin asuinalueelle uusiin liikuntapaikkoihin ole osoitettu uutta investointi/ylläpito rahaa. Liikuntapaikkakysyntä on suurempi kuin kaupungin investointikyky. Tästä johtuen on tarkoituksenmukaista kehittää liikuntapaikkojen rakentamisen ja ylläpidon avustamista. Tähän tarkoitukseen olisi syytä kohdentaa lisää avustusmäärärahoja. Liikunnallisiin toimintoihin jaettiin vuonna 2012 avustuksia 8,46€/as ja vuonna 2017 avustuksia jaettiin enää 7,32€/as. Esimerkiksi liikuntapaikkarakentamista tuetaan kokonaisuudessaan 50 000 € määrärahalla vuosittain, joka ei riitä laittamaan eteenpäin isompia liikuntarakentamishankkeita. Ratapiha-hankkeen toteutuessa Turkuun saattaa syntyä merkittävä liikuntapaikkojen lisätarjonta ja Turku-hallin (Gatorade-Center) toiminnot tulee pohtia uudelleen osana laajempaa koko kaupungin liikuntapaikkaverkostoa. Hallituksen kärkihankkeisiin liittyvä Turun Liikkuva koulu -hanke loppuu keväällä 2019. Hankkeen aikana luodut toimintamallit jatkuvat vakiintuneena toimintana syksystä 2019. Toimintamalleilla kehitetään merkittävällä tavalla lasten ja nuorten liikuntakulttuuria. Palveluiden kysyntä kasvaa ja muuttuu Väestön ikärakenne muuttuu, esimerkiksi ikäihmisiä (+75v) oli vuonna 2015 16 626 hlöä ja ennusteen mukaan vuonna 2030 25 700 hlöä (+9 074). Ikäihmiset ovat isoin yksittäinen asiakasryhmä esimerkiksi uimahalleissa ja he käyttävät myös paljon ulkoliikuntapaikkoja. Näin mm. Seniorirannekkeen käyttö on kasvanut merkittävästi (vuonna 2010 käyntikertoja oli n 50 000, kun vuonna 2017 käyntikertoja oli jo 200 000). Tämä näkyy mm. Petreliuksen uimahallin tarveselvityksessä, jonka mukaan palveluiden kysyntä kasvaa, mutta nykyinen uimahalli ei mahdollista kasvua, tarvitaan laajennus tai uusi uimahalli. Uimahalliverkostossa tärkeää on huomioida saavutettavuus ja alueellisuus. Liikuntalajien määrä myös kasvaa (yli 60 lajia tuetaan) ja se vaatii erityisesti nykyisten liikuntaolosuhteiden monipuolisempaa käyttömahdollisuutta tai uusia liikuntapaikkoja. Järjestöihin kuuluminen: Turkulaiset aikuiset osallistuvat aktiivisemmin (vähintään 1 krt/vko) liikunta- tai urheiluseurojen toimintaan, kun suomalaiset muualla (ATH 2015). Kaikista turkulaisista 31,6 %, kun suomalaisista 29 % on näin aktiivisia. Erot vielä kasvavat väestön ikääntyessä, kun turkulaisista yli 75-vuotiaista vielä 23,8 % osallistuu vähintään viikoittain liikunta- tai urheiluseurojen toimintaan, kun muualla maassa näin osallistuu vain 14,9 %. Turkulaisissa liikunta- ja urheiluseuroissa liikkuvista jäsenistä n. 70% on alle 20-vuotiaita, mikä tarkoittaa noin 42 000 lasta ja nuorta.
Liikuntakäyttäytymisen trendit muuttuvat mm. Turussa vuonna 2017 18-79 -vuotiaille tehdyn Kuntapalvelututkimuksen perusteella voidaan todeta, että turkulaisista aikuisista 96% harrastaa jonkinlaista liikuntaa vähintään viikoittain. Tämän vuoksi myös kevyen liikenteen väylien kehittämiseen sekä ylläpitoon tulee osoittaa enenevässä määrin resursseja. Tämä on myös uudessa tulevassa kuntarakenteessa tärkeää, koska kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuu tulee olemaan kunnilla ja sitä voidaan parhaiten edistää ihmisten terveellistä arkea tukevilla ratkaisuilla, kuten vaikkapa turvallisten pyöräteiden rakentamisella.
Liikuntatilojen varausmäärät kasvavat ja käsittelyajat vuorohakemuksissa pitkittyy. Nykyisellä resurssilla ja toimintamallilla ei kyetä tarjoamaan olemassaolevaa vapaata liikuntaresurssia toimijoille tehokkaasti, joten täyttöasteita ei saada merkittävästi kasvatettua kasvavasta kysynnästä huolimatta. Tarvitaan lisäresursseja varaustoiminnan käsittelyaikojen purkamiseen ja laadun varmistamiseen. Turku Future Sports konseptin myötä tulee myös ratkaista mukana olo vammoja ennaltaehkäisevän osaamiskeskuksen kumppanuusrooli suhteessa Turun Ammattikorkeakouluun, Suomen olympiakomiteaan ja Turun Seudun Urheiluakatemiaan. Onko Turku mahdollistamassa olemalla mukana prosessissa ja keskittymässä tarvittavien tilojen mahdollistajana turkulaisten liikuntaseurojen toimintaedellytysten kehittämisessä. |
|
Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet
Liikkuvat lapset ja nuoret - Kaikki lapset ja nuoret omaksuvat liikunnallisen elämäntavan •Liikuntapalvelut edistää lasten ja nuorten kanssa toimivien tahojen yhteistyötä lasten ja nuorten kiinnittymiseksi liikunnalliseen elämäntapaan. Liikuntapalveluilla ja yhteistyötahoilla (varhaiskasvatus, oppilaitokset, nuorisopalvelut, huoltajat, järjestöt, neuvola- ja kouluterveydenhuolto ym.) on yhteinen ydinviesti lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan edistämisen osa-alueista. •Liikuntapalveluissa pääpaino lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan edistämistyössä on erityisesti varhaiskasvatusikäisissä lapsissa ja heidän huoltajissaan. •Liikuntapalvelut edistää yhdessä sidosryhmien kanssa lasten liikunnan laatutekijöiden toteutumista lasten liikunnassa. Liikuntapalvelut edistää sidosryhmien tiedon ja ymmärryksen lisääntymistä lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan taustalla olevista tekijöistä.
Aktivoiva ympäristö ja olosuhteet luovat edellytykset liikunnalliseen elämään •Liikuntapalvelut toimivat asiantuntijaroolissa, kun kaupunkia suunnitellaan ja kehitetään liikunnallista elämäntapaa edistäväksi kaupunkiympäristöksi yhteistyössä eri sektoreiden kanssa. Aktivoivalla ympäristöllä on tulevaisuuden kunnassa korostuva rooli terveyden ja liikunnallisen elämäntavan edistämisessä •Liikuntapalvelut etsii uusia kehittämiskonsepteja liikuntaolosuhdeverkoston rahoittamiseksi, rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi
Liikunta innostavana kumppanina elinvoiman ja hyvinvoinnin edistämisessä •Liikunnan kasvava kumppanuus ja uudenlainen konseptointi yritysten sekä tutkimus- ja oppilaitosten kanssa sekä elinvoiman että hyvin-voinnin edistämiseksi •Turku rakentuu houkuttelevaksi urheilutapahtuma- ja liikuntamatkailukaupungiksi sekä valmennus- ja koulutuskeskukseksi yhteistyössä eri toimijoiden kanssa •Liikunta kehittää entisestään liikunnan palveluketjuja ja neuvontaa eri kumppanien kanssa terveiden elintapojen edistämiseksi, terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi sekä yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden vähentämiseksi
Liikunta- ja urheiluseurojen ja liikuntaa järjestävien yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön kehittäminen turkulaisten liikkumisen lisäämiseksi •Kaupungin roolin kehittäminen mahdollistajasta myös aktiiviseksi kumppaniksi olosuhteiden, avustus- ja vuorojenjakopalveluiden sekä aktivointipalveluiden uudenlaisella kehittämisellä •Seura- ja yhdistystoiminnan laadun ja osaamisen yhteiskehittäminen tiedolla johtamisen sekä paikallisen ja kansallisen osaamisverkoston avulla
|
Taloudelliset tavoitteet
Määrärahat
1.000 € | TOT 2017 | TA 2018 | TA 2019 |
Tulot | -3 980 | -4 045 | -4 045 |
Menot | 22 836 | 24 651 | 25 001 |
Netto | 18 856 | 20 606 | 20 956 |
Muutos-% |
| 9,3 | 2 |
Resurssien käyttö
Työvoiman käyttö
| TOT 2017 | TA 2018 | TA 2019 |
Htv | 94,9 | 101 | 102 |
Palkat ja palkkiot | 3 283 972 | 3 458 225 | 3 492 434 |
Sijaistus % | 32,0 | 30,9 | 31 |
Sairauspoissaolo% | 2,9 | 1,9 | 2,5 |
Toiminnalliset tavoitteet
Hanke | Projekti | Hyötytavoite | Tuotostavoite | Strategiakytkös |
Vapa: Aktiivisuuden edistäminen | Aktivoiva ympäristö ja olosuhteet | Aktivoivalla ympäristöllä on tulevaisuuden kunnassa korostuva rooli terveyden ja liikunnallisen elämäntavan edistämisessä. | Tavoitteena luoda mallinnos aktivoivan ympäristön arviointiin. Alueellinen pilottikohde. Projektissa tehtäisiin yhdessä muiden toimijoiden, ennen muuta kaupunkiympäristötoimialan kanssa.
| 3.3.10 Sujuvaa ja turvallista arkea tuetaan hyvällä kaupunkiympäristöllä ja palveluilla.
|
Vapa: Aktiivisuuden edistäminen | Liikuntaneuvonnan palveluketjut | Riittämätön liikunta lisää sairastavuutta, josta syntyy kustannuksia. Liikuntakäyttäytymiseen vaikuttaminen ennen sairastumista (primaaripreventio) on sekä yhteiskunnan että henkilön etu.
Yksilölliseen liikuntaneuvontaan tavoitellaan työikäisiä ja ikääntyneitä, joiden sairastumista tai toimintakyvyn heikkenemistä liikunnalla voidaan ehkäistä. Neuvonnan tavoitteena on asiakkaan fyysisen aktiivisuuden lisääntyminen ja/tai passiivisen ajan väheneminen ja sitä kautta terveyden ja hyvinvoinnin koheneminen.
Tavoitteena on, että liikuntapalveluiden toteuttama yksilöllinen liikuntaneuvonta täydentää Hyvinvointitoimialan toteuttamaa elintapaneuvontaa ja asiakasohjautuvuus on sujuvaa. | Liikuntapalvelukeskuksella on primaaripreventiivisen liikuntaneuvonnan malli työikäisille ja ikääntyneille. Malli sisältää asiakaskohderyhmän määrittelyn, liikuntaneuvontaan ilmoittautumisjärjestelmän, liikuntaneuvontaprosessin määritelyn, kirjaamisen ja vaikutusten arvoinnin sekä jatkopalveluiden kuvaamisen. Liikuntapalvelukeskuksen antaman liikuntaneuvonnan: • roolista on sovittu kaupungin sisäisten sidosryhmien ja V-SSHP:n kanssa • asiakaskohderyhmä ja neuvontaan ohjautumisen kriteerit on rajattu, määritelty ja kuvattu • määrällisestä asiakastavoitteesta ja siihen käytettävästä työaikaresurssista on sovittu • vaikutusten mittaamisen kriteerit ja mittarit on määritelty ja otettu käyttöön • malli on luotu ja sen vaikutuksia testattu.
| 2.3.1 Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle |
Vapa: Aktiivisuuden edistäminen | Voimaa vanhuuteen tutuksi ja tavaksi | Toimintakykyisempi vanhusväestö tukee kunnan elinvoimaisuutta: sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vähenevät, ikäihmiset saavat lisää osallistumismahdollisuuksia ja terveyserot kaventuvat | Voimaa vanhuuteen – ohjelman hyvin käytänteiden kehittäminen ja erityisesti toimiva yhteistyö kaupungin toimijoiden kesken. Selkeytetään palveluketjua ja parannetaan palveluihin ohjautuvuutta: - Kaupungin järjestämien palveluiden palvelupolun organisointi tarkistetaan ja siitä viestitään yhtenäisesti ammattilaisia / asiakkaita. Myöhemmin ketjuun lisätään myös yksityisen ja 3. sektorin toiminta. - Palveluihin ohjautuvuuttaa parannetaan laadukkaalla neuvonnalla: yksilöllistä liikuntaneuvontaa ikääntyneille, IKINÄ-kaatumisenehkäisyn tehostaminen terveyspalveluissa, ikääntyneiden testipäivät.
Turkulaisille +75-vuotiaille kotona-asuville luodaan mahdollisimman kattava palvelutarjonta: - Asukkaat pääsevät itse vaikuttamaan palveluiden kehittämiseen (Liikuntaraadit / osallistaminen, Vanhusneuvosto ja Vanhustyön neuvottelukunta mukana hakeen ohjausryhmässä) - VoiTas-ryhmätoiminnan kehittäminen: laadukasta ja tehokasta voima- ja tasapainoharjoittelua yli 75-vuotiaille. - Ikääntyneille sopivien liikuntaolosuhteiden kehittäminen: lähellä omaa kotia, sisällä ja ulkona, helposti saavutettavissa ja käytettävissä
| 2.1.3 Luodaan parempia palveluita kehittämällä vaikuttavia asiakaskeskeisiä palveluprosesseja |
VaPa: Digitaalisten medioiden hyödyntäminen | Asiakastietojen keruu | Asiakastietojen keruu ja seuranta suhteutettuna käytettävissä oleviin tilaresursseihin mahdollistaa paremman tiedolla johtamisen ja toimenpiteiden entistä tehokkaamman kohdentamisen. Järjestelmän tuottamasta tiedosta on hyötyä sisäisenä työkaluna mm. vuoronjaon periaatteiden toteutumisen seurannassa, avusta-mismäärärahojen kohdentamisessa sekä tarveselvitysprosesseissa. | Projektin päätuotoksena on sellainen asiakastiedonkeruujärjestelmä, jonka avulla voidaan kerätä asiakastiedot systemaattisella, vertailukelpoisella ja toistettavissa olevalla tavalla (vuosi toisensa jälkeen).
Projektin aikana määritellään myös toimipisteiden eli liikuntatilojen kapasiteetit. Projekti toteutetaan useassa vaiheessa, jolloin tuotoksia on useampia: nykytilan kuvaus, tilojen kapasiteettien määrittely, valmis järjestelmä, analysoitavaksi saatavan datan haltuunotto sekä datan analyysisuunnitelman tarkentaminen.
| 2.3.3 Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa |
VaPa: Digitaalisten medioiden hyödyntäminen | Liikuntatilojen käytön tehostaminen ja vuorojaon kehittäminen | Käyttämättä tai vajaalla käytöllä olevien liikuntatilojen varauksiin puuttumalla säästetään investointikustannuksissa. Vuorojakoprosessin tehostaminen mm. digitaalisesti ja toimintamallin avaaminen sekä vähentää asiakaspalautteen määrää että säästää henkilöstön aikaa. Avoimella ja selkeällä prosessilla taataan toimintavarmuus organisaation sisällä sekä avoimuus ja tasapuolisuus ulospäin.
| Vuorojaon prosessin tehostaminen ja avaaminen sekä periaatteiden näkyväksi tekeminen. Digitaalisten järjestelmien parempi hyödyntäminen vuorojakoprosessin pohjana. Hinnaston määrittely ohjaamaan tehokasta ja asianmukaista liikuntatilojen käyttöä. |
|
Vapa: Kumppanuudet | Lasten liikunnan laatutekijöiden edistäminen seuroissa | Projektin tavoitteena on edistää lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnan laatutekijöitä turkulaisissa urheiluseuroissa. Näihin tavoitteisiin päästään osaamisen edistämisellä sekä tiedon ja ymmärryksen lisäämisellä lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan taustalla olevista tekijöistä. Osaamisen vahvistamisella halutaan antaa seuroille avaimia arkipäivän työhön lasten ja nuorten parissa. Näin seuratoimintaan mukaan tulevat lapset saisivat innostavan ympäristön harrastaa ja harjoittelu tapahtuisi lapsen kehitystä huomioivalla tavalla. Lopullisen päämääränä on kaikkineen lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan ja ter-veiden elämäntapojen edistäminen sekä drop-outin estäminen. Projektin aikana oppilaitosten sekä liikuntajär-jestöjen kanssa luotojen yhteistyömuotojen ja verkostojen avulla Turussa päästään viemään edistämään laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti lasten ja nuorten liikunnan laatutekijöitä.
| Projektin aikana luodaan pysyvä toimintamalli osaa-mispääoman pysymiseksi seurassa. Laatutekijöiden edistämistä seuroissa toteutetaan mentorointimallilla, jossa toimijoina ovat JYU ja Kihu. Lisäksi hanke kiinnite-tään ProPeriin (projekti urheilufysioterapian ja kuntou-tuksen osaamis- ja kehittämiskeskussa) liikuntafysiologian ja liikemallien osaamisen edistämiseksi seuroissa sekä Turun yliopiston Sports Club for Health -hankkeeseen. Projekti synnyttää sekä vankistaa seuroihin ohjaaja- ja valmentaja-aineista, jotka tunnistavat lasten liikunnan taustalla olevat laatutekijät.Yksi projektin tavoitteista on myös kaupungin avustusjärjestelmän kehittäminen. | 2.3.2 Toteutetaan palveluja yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa |
Vapa: Kumppanuudet | Liikunta- ja urheilutapahtumat - toimintamallin suunnittelu | Saada liikuntapalveluiden asiantuntijuus paremmin osaksi laajempaa liikunta- ja urheilutapahtuminen tuotantoa kaupungissa. Prosessien osalta tapahtumaorganisaattoreiden työ helpottuu, kun kaupungin yhteistyökuviot ovat selkät. Turku nähdään houkuttelevana tapahtumanjärjestämiskaupunkina ja asiantuntevana yhteistyökumppanina. | Luodaan toimintamalli, jossa kaupungin eri toimijat tunnistavat oman roolinsa liikunta- ja urheilutapahtumien järjestämisessä. Avataan ja selkeytetään avustusten jaon tavoitteita.Projektin aikana luodaan tehdään nykytilan kuvaus tapahtumatuotannon prosesseista. Tämän jälkeen selkeytetään liikuntatoimen sisäinen toimintamalli tapahtumatuottamisen osana: miten vuorovaraus toimii, kuka tapahtumista päättää sekä miten omalla avustustoiminnalla voidaan tapahtumia mielekkäimmin tukea. Projektin aikana valmistellaan myös niistä liikuntatiloista, joissa tapahtumia suurimmaksi osaksi järjestetään, tapahtumatuotekortit. Tämän jälkeen syvennetään yhteistyöverkostoja kaupungin sisällä tapahtumien hallinnan sujuvoittamiseksi. | 3.1.5 Turkua kehitetään merkittävänä matkailu-, kongressi- ja tapahtumakaupunkina |
Sito/Terveiden elämäntapojen edistäminen | Liikkuva koulu 2018 | Koulun kautta on mahdollisuus tavoittaa koko kohderyhmä ja saada lisäarvoa vapaa-aikatoimialan ja erityisesti liikuntapalveluiden tavoitteille edistää lapsen ja nuoren liikunnallisen elämäntavan omaksumista ja ylläpitoa sekä turvata tasapuolisia osallistumismahdollisuuksia kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajantoimintaan. Arjen liikkumisen edistäminen kävellen ja pyörällä on nostettu tärkeäksi kestävän kasvun tekijäksi Turku 2029 -strategiassa. Myös kaupunginosiin viedyt palvelut todetaan liikenteen vähentämisen ja tätä kautta kestävän hiilineutraalin kehityksen kannalta merkittäviksi. Liikkuvan koulun avulla lisätään opettajien osaamista erityisesti toiminnallisissa opetusmenetelmissä ja osallistamisessa, jotka ovat keskeisiä sekä Liikkuvan koulun että opetussuunnitelman perusteissa olevien laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. LiiKe- ja Mihi meidän koulussa liikunnallisella harrastetoiminnalla edistetään lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan omaksumista perusliikuntataitoja kehittävällä ja liikunnan monipuolisuutta korostavalla toimintamallilla. Harrastetoimintaa toteutetaan perusopetuksen opetussuunnitelman kerhotoiminnan tavoitteiston mukaisesti. Koulupäivän aikaista aktiivisuutta edistetään ja istumista vähennetään sekä oppilaita osallistavaa toimintakulttuuria kehitetään vuorovaikutuksessa koulun henkilökunnan ja koulun kaikista oppilaista koostuvan oppilaskunnan kanssa. | Tavoitteena on, että jokainen turkulainen peruskouluikäinen liikkuu vähintään tunnin päivässä. Hankkeen avulla luodaan toimialojen monialaisella yhteistyöllä pysyvä kaupunkitason rakenne ja malli, jolla tuetaan jokaisen peruskouluikäisen kasvua, kehitystä ja oppimista liikunnan avulla. Liikkuvan koulun avulla lisätään opettajien osaamista erityisesti toiminnallisissa opetusmenetelmissä ja osallistamisessa, jotka ovat keskeisiä sekä Liikkuvan koulun että opetussuunnitelmassa olevien laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Liikunnallisella harrastetoiminnalla kehitetään erityisesti lasten ja nuorten perusliikuntataitoja. | 2.1.1 Luodaan puitteet hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä |
Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
Kaupungin yhteiset tavoitteet
Henkilöstöohjelman painopistealue | Toimialan tavoite TA 2019 | Palvelualueen toimenpiteet TA 2019 |
Työ lisää hyvinvointia. | 1A Kehitetään työyhteisötaitoja ja johtamista. -hyödyntämällä koulutusta -antamalla tukea -luottamalla omiin alaisiin | - Pyritään parantamaan työpaikan ilmapiiriä vuorovaikutteisella johtamiskulttuurilla. - Työmäärien ollessa korkeita pyritään tehokkaammin priorisoimaan töitä ja kehitetään myös itsensä johtamista mm. kehityskeskusteiluhin ja koulutuksiin tukeutuen.
|
Rakentava ja hallittu muutos – muutos on mahdollisuus! | 6A Työyhteisön kyky kehittää omaa toimintaansa | - Osallistetaan työntekijöitä laajasti kehittämistyöhön. - Ymmärryksen lisääminen työntekijöiden vastuusta omasta työstään sekä työyhteisön hyvinvoinnista. Liikuntapalveluissa on käynnissä organisaatiouudistus, jolla pyritään hyödyntämään henkilöstön osaaminen ja voimavarat nykyistä paremmin.
|
Parempi johtaminen | 9B Työpaikan tiedonkulun varmistaminen | - Pidetään säännöllisesti työpaikkakokouksia. Tiedonkulku varmistetaan viestimällä kahdensuuntaisesti palvelualueen johtoryhmässä, laajennetussa johtoryhmässä, osastopalavereissa ja henkilökuntapäivillä.
|
Lisätietoja:
|
Toimialoittain/palvelualueittain seurattavat tavoitteet
Kunta 10- mittarit | TOT 2016 | TA 2018 | TA 2019 |
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä, %) | 87,1 | 90 | 90 |
Kehityskeskusteluja hyödyllisinä pitävät (kyllä, %) | 41, 7 | 50 | 60 |
Työilmapiiri (1 – 5) | 3,37 | 3,5 | 3,5 |
Tunnusluvut
Tavoitteelliset tunnusluvut
Tunnusluku | Tyyppi | TOT 2016 | TOT 2017 | TA 2018 | Arvio TOT 2018 | TA 2019 | Seuranta- |
Aktivointiosaston käyntikerrat yht.
| V | 83 766 | 92 929 | 84 000 | 91 000 | 88 000 | 1 krt/v |
Lapset/nuoret | V | 49 920 | 54 638 | 52 000 | 52 000 | 49 000 | 1 krt/v |
Työikäiset | V | 13 114 | 13 693 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | 1 krt/v |
Ikääntyneet | V | 9 862 | 10 534 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 1 krt/v |
Soveltava liikunta | V | 4 901 | 6 419 | 6 500 | 6 500 | 6 500 | 1 krt/v |
Maahanmuuttajat | V | 5 689 | 7 290 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 1 krt/v |
Muut | V | 280 | 355 | 500 | 500 | 500 | 1 krt/v |
Uimalaitosten kävijämäärät | V | 712 424 | 778 100 | 800 000 | 800 000 | 800 000 | 1 krt/kk |
Liikkuva koulu ryhmien määrä
|
| 180 | 215 | 213 | 220 | 220 | 1 krt/v |
Liikkuva koulu harrastajien KA kävijämäärä /vko |
| 1 250 | 2 500 | 3 000 | 3000 | 3 200 | 1 krt/v |
Avustukset per asukas* | T/T | 7,52€ | 7,59€ | 7,40€ | 7,40€ | 7,35€ | 1 krt/v |
Palloiluhallit ja isot liikuntasalit varausaste | K/T | 82,77% | 83% | 80% |
| 80% | 1 krt/v |
Pienet ja keskikokoiset liikuntasalit varausaste | K/T | 59,99% | 63% | 70% |
| 70% | 1 krt/v |
Täysimittaiset keinonurmikentät käyttöaste (1.4.-31.10.) | K/T | 55,65% | 55,63% | 60% |
| 60% | 1 krt/v |
(Muut) pallokentät käyttöaste (1.5.-31.10.) | K/T | 13,47% | 10,23% | 15% |
| 15% | 1 krt/v |
Jäähallien (Varissuo, Impivaara) varausaste | K/T |
|
|
|
|
| 1 krt/v |
Lasten ja nuorten osuus tilavarauksista |
| 52,27% |
| 55% |
| 55% | 1 krt/v |
Liikuntapalveluiden nettomenot/asukas | T/T | 98,29€ | 99,00€ | 105,90€ |
|
| 1 krt/v |
Asiakastyytyväisyys KA - Liikuntahallit | L/V | 3,96 | 3,68 | 3,9 |
| 3,9 | 1 krt/v |
Asiakastyytyväisyys KA - Kuntosalit | L/V | 3,84 | 3,93 | 3,8 |
| 3,9 | 1 krt/v |
Asiakastyytyväisyys KA - Uimahallit | L/V | 3,90 | 4,05 | 3,9 |
| 4,0 | 1 krt/v |
Asiakastyytyväisyys KA – Koulujen salit | L/V | 4,02 | 3,83 | 4,0 |
| 3,9 | 1 krt/v |
*väkiluku heinäkuussa 2017 |
|
|
|
|
|
|
|
Tunnusluvun tyyppi:
V= Volyymi
L/V=Laatu/vaikuttavuus
S/P=Saatavuus/peittävyys
T/T=Tuottavuus/taloudellisuus