Lähettäjä:Anna-Liisa Autio A
Hei,
BMX Turku ry pyytää, että Turun liikuntalautakunta aloittaa viipymättä toimet Kupittaan BMX radan kunnostamiseksi 16.6.2018 mennessä.
Kupittaan BMX rata on tullut käyttöikänsä päähän ja erityisesti radan pinta ei täytä turvallisen radan kriteereitä. Jo viime vuoden Suomen Cupin osakilpailuissa päätuomari Katariina Laakkonen arvosteli radan kuntoa. Suomen ainoa kansainväliset mitat täyttävä rata on Kivikon liikuntapuistossa Helsingissä. Parhaillaan Espooseen rakennetaan uutta rataa. Tampereella on monin verroin parempi rata kuin Turussa. Lisäksi mm. Laukaalle on rakennettu kaksi vuotta sitten erinomainen rata 8 kuljettajan sähköisine lähtöportteineen. Tästä näkökulmasta katsoen turkulaiset ovat joutuneet jo lukuisia kertoja selittelemään radan kuntoa ja turvallisuutta.
BMX Turku ry pyytää, että seura pääsee neuvottelemaan asiasta tarkemmin pikaisesti.
Ystävällisin terveisin
Anna-Liisa Autio
BMX Turku ry hallituksen jäsen
Turun liikuntalautakunnalle
Pyydämme, että liikuntalautakunta aloittaisi viipymättä toimet Kupittaan BMX radan kunnon parantamiseksi.
Liikuntalautakunnan budjetissa radan peruskorjaus ja laajennus on suunniteltu tehtäväksi vasta siten, että suunnittelu tapahtuisi vuonna 2020 ja varsinainen työ vuonna 2021. Tämä on liian myöhään. Laji on räjähdysmäisessä nousussa ja asianmukaisen radan tarve on suuri. Radalla on runsaasti käyttäjiä. BMX Turku ry on lisäksi järjestänyt radalla useita BMX racing kilpailuja, joissa on mukana osallistujia sekä Turun alueelta että muualta Suomesta. Suomen Cup osakilpailuun, joka järjestetään 16.6.2018, on tulossa osallistujia myös Ruotsista ja Virosta. Rata nykyisellään on häpeäksi Turulle, joka mainostaa itseään pyöräily ystävällisenä kaupunkina.
BMX Racing on olympialaji. Turussa on lajin maajoukkuetasoisia urheilijoita. BMX Turku ry panostaa juniorityöhön ja pyrkii näin tukemaan urheilijoita ja harrastajia tässä varsinkin nuoria ja lapsia kiinnostavassa lajissa. Laji sopii kaikille pyöräilystä pitäville potkupyöräilijöistä alkaen. Kolme seuran kuskia on lähdössä MM kisoihin Bakuun tulevana kesänä.
Seura esittää, että radalle tehtäisiin ns. facelift eli kevyt parannus jo tälle alkavalle kaudelle, niin että rata on kunnossa viimeistään 16.6.2018 Suomen Cup kisoihin.
Perusteluina on ensinnäkin radan turvallisuutta haittaavien irtokivien määrä. Irtokivet tulevat radan alemmista kerroksista, koska uloin maa-aineskerros on niin kulunut seuran useamman kerran vuodessa tekemistä huolto ja korjaustoimista huolimatta. Irtokivet ovat aiheuttaneet useita vaaratilanteita. Turvallisuusnäkökohta on erityisen tärkeä, koska radalla ajaa myös pienet 2-5 vuotiaat kuskit potkupyörillään. Tukes vaatii lähiliikuntapaikkoihin turvallisuusselvityksen ja radan runsas käyttö kesäaikaan edellyttää nopeita toimia. Lisäksi tulee huomioida, että radan käyttäjäkunta on laaja ja radan mutkat ovat erityisen alttiina kovalle kulumiselle, varsinkin kun radalla ajetaan ulkoliikuntapaikkana myös muilla kuin ns. racing pyörillä esim. mm. maastopyörillä.
Pyöräilyseurat käyttävät aktiivisesti rataa BMX racing harjoitteluun ja kisakäyttöön. Harrastajien ja kilpakuskien taitojen kehittyminen ja kansallisten kilpailujen pitäminen edellyttävät radan muokkausta ja lähtöalueen parantamista sekä lähtöportin sähköistämistä.
Radan käyttäjien tarpeiden perusteella BMX Turku ry on tehty alustavia suunnitelmia ja budjettia. Sen mukaan kustannukset olisivat noin 20.000 euroa. Seura on valmis osallistumaan kustannuksiin lähes puolella eli noin 9.000 euron osuudella. Kaupungin osuudeksi jäisi näin ollen erityisosaamista vaativan varsinaisen radan muokkauksen toteuttavan henkilön kustannukset ja lisämaasta ja asfaltoinnista aiheutuvat kustannukset, jotka ovat arvioilta 11.000 euroa.
-Sportax Oy/lähtöportin sähköistäminen 950 + alv eli 1.178 euroa (Seura on valmis maksamaan tämän osuuden, edellytyksin, että irrotettava sähköistysosa jää seuran omistukseen)
-Smartech Building Oy/lähtöalueen kunnostus 5.840 euroa (sis. alv) (Seura on valmis maksamaan tämän osuuden, tältä yhtiöltä tulevista materiaaleista ja työstä)
-Eric Bress/radan profiilin ja maan muokkauksen suunnittelu, toteutus ja viimeistely 6.000 euroa, lisäksi tulevat matkustus- ja majoituskulut (mikäli Bress on kiireinen, pitää selvittää ehtivätkö ranskalaiset radanrakentajat, jotka tulevat rakentamaan Espoon uutta BMX rataa, myös Turkuun)
-tarvittava lisämaa-aines ja kaarteiden asfaltointi 5.000 euroa (arvio, Lemminkäinen, YIT ovat sponsoroineet ainakin Helsingin Kivikon rataa ja esim Go Expo messukeskus ratoja)
-työkoneiden vuokra 2.000 euroa (Seura on valmis kustantamaan tämän, jos työkoneet seuran yhteistyökumppanilta)
Turku profiloituu pyöräilykaupunkina ja pyöräily-ystävällisenä kaupunkina. Radalla pyöräilyn harjoitteleminen on turvallisempaa kuin kadulla autojen joukossa. Rata kumpuineen ja kurveineen on myös mielekkäämpi ajopaikka kuin tasainen ja suora katu. On ajankohtaista pitää yllä ja innostaa kaupunkilaisia jo lapsesta ja nuoresta pitäen pyöräilyn pariin.
BMX Turku ry