Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta4225.04.20177

4733-2017 (665)

Syvälahden monitoimitalon ulkoliikuntaedellytysten järjestäminen

Tiivistelmä:

Syvälahden uusi yhtenäiskoulu ja kasvava Hirvensalo tarvitsevat ulkoliikuntapaikkoja. Huomioiden liikuntalautakunnan tämän hetkinen taloudellinen tilanne ja Turun kaupungin liikuntapaikkaverkosto, on lyhyellä aikajänteellä tarkoituksenmukaisin tapa ratkaista asia siten, että koulun pienimmät oppilaat, varhaiskasvatus ja kerhot käyttävät Syvälahdenpuiston nykyistä kenttää. Vanhempia oppilaita varten laajennetaan ja peruskorjataan Wäinö Aaltosen koulun kenttä osana ulkoliikuntapaikkojen tavanomaisia investointeja. Wäinö Aaltosen koulun kentän laajentaminen maksaa noin 300 000 euroa, kun Lauttarannassa vastaavan kentän rakennuttaminen maksaisi peräti 2,1 M€ vaikeiden perustusolosuhteiden takia. Pitemmällä aikajänteellä Hirvensalon asukasmäärän kasvaessa on kuitenkin tarve rakennuttaa myös Lauttarannan kenttä ja urheilupuisto ajanmukaisten liikuntaolosuhteiden järjestämiseksi.

Liiklk § 42

Liikuntajohtaja Markus Kalmari:

Alkuperäinen Lauttarannan urheilupuiston suunnitelma 2012-2014

Syvälahden uusi yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa elokuussa 2018. Koululiikuntaa sekä monitoimitalon varhaiskasvatusta ja kerhoja varten tarvitaan myös ulkoliikuntapaikkoja, ennen muuta iso ulkoliikuntakenttä. Asiaa ennakoitiin työstämällä Lauttarannan urheilupuiston suunnitelmat 2012-2014. Toteutuksen haasteiksi muodostuivat kuitenkin sijainnin vaikeat ja kalliit perustusolosuhteet liejusavisella maaperällä. Lauttarannan urheilupuiston alkuperäisen ja monipuolisen suunnitelman kustannukset olivat peräti 2,7 miljoonaa euroa, vaikka valittu vaahtolasikevennys oli perustamistavoista huokein.

Päivitetty tarveselvitys-hankesuunnitelma 2016-2017

Poikkeuksellisen korkeiden kulujen takia kohteesta työstettiin uusi tarveselvitys-hankesuunnitelma 2016-2017. Selvitystyössä haettiin kustannustehokkuutta karsimalla ja vaiheistamalla urheilupuistoon suunniteltuja liikunnan suorituspaikkoja. Perustusrakenteista ei kuitenkaan pystytty säästämään. Tämän takia kustannuksia jäi jäljelle edelleen 2,1 miljoonaa euroa, vaikka liikunnan suorituspaikkojen pintarakenteista karsittiin lähes kaikki koululiikunnan minimitason ylittävät osat. 2,1 miljoonalla eurolla Turun kaupunki saisi vain ison, kivituhkapintaisen pallokentän, juoksusuoran pituushyppylaatikolla sekä kaksi rantalentopallokenttää – pohjien painuttua, noin 5 vuotta myöhemmin, myös asfalttiset monitoimikentät tennikseen ja koripalloon. Tavallisemmissa perustusoloissa vastaava investointi olisi noin 400 000 – 500 000 euroa eli noin neljänneksen Lauttarannan kuluista.

Lauttarannan vaihtoehto jäädyttäisi muut investoinnit – mm 9 muuta koulujen kohdetta

Kaupungin kaikkien muiden ulkoliikuntapaikkojen investointeihin on varattu vuosittain noin 700 000 €. Erilaisia ulkoliikuntapaikkoja on yhteensä n 320 kpl sekä 54 km kuntoratoja. 2,1 miljoonan euron kivituhkakenttä Lauttarantaan maksaisi siis yhtä paljon kuin kaikki muut tarpeelliset peruskorjausinvestoinnit koko verkostossa 3 vuoden aikana. Edelleen Lauttarannan urheilupuiston sisäinen vuokravaikutus ja ylläpito korottaisi liikuntalautakunnan vuosittaisia kuluja n 100 000 euroa, eikä lisääntyneitä kuluja pystytä kattamaan muuten kuin koko muun ulkoliikuntapaikkaverkoston korjausvelkaa lykkäämällä. Käytännössä tämä tarkoittaisi lukuisten muiden peruskorjauskohteiden laiminlyömistä. Näiden joukossa olisi myös 9 muuta koulujen läheistä ja koululiikunnassa aktiivisesti käytettyä ulkoliikuntapaikkaa. Nämä on kuvattu ulkoliikuntapaikkojen investointiohjelmassa 2018-2021.

Kaupungin toimialojen sisäisessä työnjaossa liikuntapalvelukeskus hallinnoi ja vastaa liikuntapaikkaverkoston ylläpidosta sisäisine vuokrineen. Jatkossa olisi hyvä työstää kaupungin yhteinen ja kaikille osallisille toimialoille malli siitä, miten kustannukset jaetaan silloin kun tuotetaan perusinfrastruktuuria kokonaan uusille kaavoitettaville alueilla ja suuriin palveluverkkopäätöksiin kytkeytyen. Vapaa-ajan liikuntaa varten Lauttarannan kenttää tarvitaan sitten, jos ja kun Hirvensalon pohjoisosiin osoitetut tiiviimmät asutusalueet alkavat rakentua kaavoitusprosessien mukaisesti. Siihen mennessä tuo yhteinen malli taloudellisen vastuun jakamisesta saataneen neuvoteltua.

 

Syvälahden pienimmille nykyinen kenttä, isommille laajennettu Wäinö Aaltosen kenttä

Karsittunakin kovin kalliille Lauttarannan urheilupuistolle haettiin myös muita vaihtoehtoja, ja ainoana realistisena tutkittiin Wäinö Aaltosen kentän peruskorjaamista ja laajentamista. Wäinö Aaltosen koulun kenttä sijaitsee n 1 kilometrin kävelymatkan päässä Syvälahden koululta, joten vanhemmat oppilaat saavuttavat sen hyvin liikuntatuntien aikana joko kuntorataa tai kevyen liikenteen väyliä pitkin.

Syvälahden uuden koulun välittömään läheisyyteen jää puolestaan nykyinen Syvälahdenpuistonkenttä, kooltaan 80m x 35m. Syvälahdenpuistonkentälle mahtuu kaksi rinnakkaista opetuslohkoa monitoimitalon pienimmille oppilaille, varhaiskasvatukselle sekä kerhoille. Uusien tieyhteyksien urakkaan kuuluu myös kentän ennallistaminen rakennustöitä edeltävään kuntoon.

Wäinö Aaltosen kenttä tulee puolestaan peruskorjata ja laajentaa, jotta kahden koulun yhteensä noin 1 200 oppilasta mahtuvat liikkumaan. Kenttä pidennetäänkin 150 metriä pitkäksi, jotta liikuntaa voidaan opettaa samanaikaisesti neljällä rinnakkaisella lohkolla ja jotta se voidaan talvisin jäädyttää isoksi luistelukentäksi. Perustusolot Wäinö Aaltosen kentällä ovat helpommat kuin Syvälahdenpuistossa, ja kentän laajentavan peruskorjauksen alustava kustannusarvio onkin ainoastaan noin 300 000 euroa eli noin 14% Lauttarannan urheilupuiston kustannuksista.

Wäinö Aaltosen kentän laajentaminen ja peruskorjaus on kokonaistaloudellisesti kestävin vaihtoehto Syvälahden monitoimitalon ulkoliikuntapaikkatarpeiden ratkaisemiseksi. Sisällöllisesti palvelu vastaa Lauttarantaan suunniteltua kenttää, koska Lauttarannasta jouduttiin kustannussyistä karsimaan lähes kaikki laatua korottavat lisärakenteet laji- ja lähiliikuntaan. Iso kivituhkakenttä Lauttarannan sijainnilla maksaa noin 2,1 miljoonaa euroa, kun vastaava saadaan Wäinö Aaltosen kentälle alustavan kustannusarvion mukaan vain noin 300 000 eurolla eli alle viidenneksellä kuluista. Vaikka kustannusarvio kasvaisi detaljisuunnittelun täsmentyessä esimerkiksi 500 000 euroon, kun huomioidaan aivan kaikki mahdolliset lisä- ja oheisrakenteet (perustusten mahd. osittainen vahvistaminen, pituushyppypaikka, pukukopin siirtäminen jne), pysyy ero Lauttarannan urheilupuiston kuluihin nähden merkittävän suurena.

Liikuntalautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle esitetäänkin, että Syvälahden monitoimitalon tarvitsemat ulkoliikuntapaikat järjestetään peruskorjaamalla ja laajentamalla Wäinö Aaltosen koulun kenttä ulkoliikuntapaikkojen tavanomaisten investointikohteiden joukossa vuonna 2018. Koulun pienimpiä oppilaita, varhaiskasvatusta ja kerhoja varten ylläpidetään edelleen Syvälahdenpuiston nykyistä kenttää koulurakennuksen välittömässä yhteydessä. Koululiikunnan kannalta korostetaan myös, että Hirvensalon kuntorata ”Antin lenkki” kulkee Syvälahden koulun sivuitse, ja sen ohessa ovat myös loistavat metsäalueet luontoliikuntaan.

Liite 1Tarveselvitys-hankesuunnitelmaehdotus Syvälahden koulun ulkoliikuntaedellytysten järjestämiseksi

Liite 2Tarveselvitys-hankesuunnitelman liitteet 1-7

Vapaa-aikatoimialan johtaja Minna Sartes:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että se hyväksyy tarveselvitys-hankesuunnitelman Syvälahden koulun ulkoliikuntaedellytysten järjestämiseksi. Järjestämistapaehdotuksena on, että Wäinö Aaltosen koulun kenttä peruskorjataan ja laajennetaan kummankin koulun käyttöön osana vuoden 2018 tavanomaisia ulkoliikuntapaikkainvestointeja. Pienimpien koulukkaiden, varhaiskasvatuksen ja kerhojen toimintaa varten ylläpidetään edelleen Syvälahdenpuiston nykyistä kenttää.

PäätösEhdotus hyväksyttiin Lintusen Kallion kannattamana tekemällä lisäyksellä, jonka mukaan liikuntalautakunta pitää tarkoituksenmukaisena Lauttarannan urheilupuiston rakentamista, mutta nykyisessä taloustilanteessa näkee mahdottomaksi sitoutua hankkeeseen, joka jäädyttäisi ulkoliikuntapaikkainvestoinnit kolmen vuoden ajaksi.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Liiklk § 42
Liite 1:Tarveselvitys-hankesuunnitelmaehdotus Syvälahden koulun ulkoliikuntaedellytysten järjestämiseksi
Liite 2:Tarveselvitys-hankesuunnitelman liitteet 1-7