Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta11120.10.20159

10395-2015 (056)

Liikuntapalveluiden avustusten jakoperiaatteet v. 2016

Tiivistelmä: -

Liiklk § 111

Järjestöliikuntapäällikkö Terhi Anttila:

Yleistä

Turun kaupungin strategiassa osiossa ”Aktiivinen kaupunkilainen” mainitaan seuraavaa:

”Kaupungin tehtävänä on luoda puitteet, joissa yksilöt, yhteisöt ja järjestöt pääsevät osallistumaan ja tuottamaan tarpeitaan vastaavia palveluja ja toimintaa.” Lisäksi liikuntalautakunta on ottanut yhdeksi omaksi painopistealueekseen ”Vireän seuratoiminnan”. Kaupunkistrategiassa mainitaan palvelujen toteuttaminen yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa. Näitä palveluita tuottavat Turun lähes 300 urheiluseuraa ja liikuntaa järjestävää yhdistystä. Tätä myöden liikunnan seurakenttä on suurin kuntalaisia liikuttava ja liikuntapalveluita tuottava taho.

Liikunta-avustukset ovat liikuntaolosuhteiden lisäksi olennaisin ja merkittävä tapa, jolla liikuntatoimi tukee turkulaisia urheilu- ja liikuntaseuroja ja liikuntaa järjestäviä yhdistyksiä. Vuosittain suorina liikunta-avustuksina jaetaan noin 1,4 milj. euroa, joka on vajaa 10 % liikuntatoimen budjetista. Seuroille ja yhdistyksille tuki on tärkeä osa toiminnan rahoitusta. Avustusjärjestelmän tavoitteena on liikuntatoimen strategiaa edistäen aktivoida turkulaisia liikkumaan, luoda monipuolisia ja laadukkaita liikuntaolosuhteita sekä liikuntapalveluja, tukea menestyvien urheilijoiden esikuvavaikutusta ja luoda vetovoimaisia liikuntatapahtumia Turkuun.

Liikuntalautakunta hyväksyy avustusten periaatteet vuosittain. Nyt päätettäväksi tuodaan avustusten periaatteet vuodelle 2016. Vuoden 2016 avustusmäärärahat päätetään, kun talousarvio on vahvistettu.

Avustusmuodot

Liikunta-avustukset koostuvat neljästä osa-alueesta. Ensimmäinen on urheiluseurojen ja muiden liikuntaa järjestävien yhdistysten perustoiminnan tukeminen. Toinen osa-alue on liikuntaolosuhteiden tukeminen sekä liikuntapaikkojen käytön että pienimuotoisen liikuntapaikkarakentamisen tukemisen kautta. Kolmas osa-alue on osaamisen ja seuratoiminnan laadukkuuden tukeminen. Neljännen osa-alueen muodostavat erityisavustukset.

Pääpainopiste on toiminnan ja olosuhteiden tukemisella. Muut avustusmuodot täydentävät liikuntatoimen strategian mukaisesti kokonaisuuden. Avustukset jakaantuvat vuosiavustuksiin ja kohdeavustuksiin. Vuosiavustus myönnetään yhdistyksen perustoiminnan määrän perusteella. Kohdeavustukset sen sijaan myönnetään syntyneitä kuluja vastaan.

Liikunta-avustuksia jaetaan sekä urheilu- ja liikuntaseuroille että liikuntaa järjestäville muille yhdistyksille, joita ovat vammais- ja eläkeläisyhdistykset sekä maahanmuuttajayhdistykset. Kaikkien hakijoiden tulee olla rekisteröityjä yhdistyksiä, joiden kotikunta on Turku. Poikkeuksen muodostavat urheilijoiden stipendit.

Avustusperiaatteiden muutokset vuodelle 2016 ja muutosten perustelut

Liikuntalautakunnan kokouksessa Liiklk 27.1.2015 § 13 lautakunta päätti avustusten määrärahojen yhteydessä seuraavaa:

”….Lisäksi liikuntalautakunta päätti antaa liikuntapalveluiden valmisteltavaksi ehdotuksen laji- ja tilakohtaisesti määriteltävästä tilojen hinnoittelusta vuodeksi 2016 harjoitustila-avustusten osalta.” Liikuntalautakunta käsitteli aihetta kokouksensa ulkopuolisena asiana kesäkuussa ja päätyi pyytämään Seuraparlamentin arviota ns. kattohinta-asiaan virkamiesvalmistelun pohjalta.

Seuraparlamentti käsitteli harjoitustila-asiaa kokouksessaan 8.9.2015, jonka perusteella Seuraparlamentti päätti ehdottaa harjoitustila-avustuksen myöntämistä kaikilta osin samoilla periaatteilla kuin aiemminkin, sillä muutoksella että aikuisten momentti 1b. lakkautetaan ja käytännössä harjoitustila-avustusta annetaan vain lapsille.

Aikaisempien vuosien tapaan vuoden 2016 avustamisen painopisteet pysyvät seurojen ja muiden yhdistysten perustoiminnan tukemisessa sekä liikuntaolosuhteiden tukemisessa sillä muutoksella, että harjoitustila-avustuksista (3.1) poistuu kokonaan aikuisten kategoria. Näin ollen koko avustus jaettaisiin aikaisimpien periaatteiden mukaisesti 1. ja 2. kategorioissa vain alle 20-vuotiaiden toimintaan.

Lisäksi vammaisavustaja-avustukseen (2.3.) on avustusluokkiin lisätty sana ”max”. Kyseinen avustusmuoto on aikaisimpina vuosina ajoittain ylittänyt varatun määrärahan, jolloin lisärahoitusta on haettu joko käyttötaloudesta tai muista avustusmuodoista. Muiden avustusmomenttien kohdalla ylityksiä ei ole samalla tavoin pyritty paikkaamaan vaan avustukset ovat sopeutettu olemassa oleviin määrärahoihin. Kirjaamalla avustukseen 2.3. tavoitteellisen ylärajan mahdollistetaan se, että ylityksiin ei enää jouduttaisi vaan kaikkien avustusten periaatteet olisivat yhtäläiset ja samalla jakovara paremmin ennakoitavissa.

Turun kaupunki on tukenut alueuimahalleja Turussa vuodesta 1981 lähtien. Ainoa viime vuosina tukea saanut alueuimahalli on Turun ylioppilaskyläsäätiölle kuuluva Turun uimahalli. TYS:n valtuuskunta on syyskuussa 2015 päättänyt myydä Turun Ylioppilastalojen urheilu- ja uimahalliosion uimahallin toimintaa nykyisin pyörittävälle yrittäjälle. Kaupunki tukee avustuksella (5.1.) uimahallitoimintaa mutta periaatteisiin on kirjattu, että avustus myönnetään nimenomaan Turun Ylioppilaskyläsäätiölle. Kauppa ei vielä (lokakuu 2015) ole solmittu eikä kaupansolmimisen aikataulusta ole tietoa. Siksi onkin mielekästä vielä pitää avustusmuoto kirjattuna entisenlaisenaan periaatteiden joukossa. Muutokset omistajasuhteissa ja kohteen tukeminen jatkossa käsitellään lautakunnassa erikseen asian tultua ajankohtaiseksi.

Liite 1Avustusperiaatteet 2016

Oheismateriaali 1Seuraparlamentin kokouksen muistio 8.9.2015

Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää vuoden 2016 avustusten periaatteet edellä esitetyn ja liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedMatilainen Päivi
tiedVarpio Soile


Liitteet:

Liiklk § 111
Liite 1:Avustusten jakoperiaatteet