Asia

Turun hallinto-oikeuden asia 01102/15/2206

 

Valittaja

Eeva Sunnari

 

Asiamies

Anna Tapio, työsuhdeasiamies

c/o Suomen Ammattivalmentajat SAVAL ry

Ratavartijankatu 2

00520 Helsinki

 

Selityksen antaja

Turun kaupunki

Turun kaupungin liikuntalautakunta

 

Selityksen antajan asiamies ja prosessiosoite

johtava kaupunginlakimies Laura Klami

Turun kaupunki

Konsernihallinto, Lakiasiat

Yliopistonkatu 27

 

Viite

Turun hallinto-oikeuden selityspyyntö 29.7.2015

 

SELITYKSEN ANTAJAN VAATIMUKSET

 

Turun kaupunki pyytää, että Turun hallinto-oikeus hylkää valittajan valituksen.

 

PERUSTELUT

Toimivalta lausunnon antamiseen

 

Turun kaupungin hallintosäännön 23 §:n 15.kohdan nojalla lautakunnalla on toimivalta antaa muille viranomaisille tehtäväaluetta koskevat laajamerkitykselliset lausunnot ja kaupunginhallitukselta pyydetyt sellaiset lausunnot, joilla ei ole tavanomaista yleisempää merkitystä.

 

Valintapäätös

 

Turun kaupungin vapaa-aikatoimialan johtaja on päätöspöytäkirjallaan 16.2.2015 § 17 päättänyt Turun kaupungin järjestöliikuntapäällikön viran täyttämisestä. Valintapäätös ja oikaisuvaatimusohje on lähetetty kaikille hakijoille sähköisesti Kuntarekryssä 27.3.2015.

 

Hakijoiden ansiovertailu

 

Asiassa ratkaistavana oleva oikeuskysymys on ensinnäkin se, onko Eeva Sunnari ollut järjestöliikuntapäällikön virkaan ansioitunein hakija.

 

Valittajan näkemys, että hän on ollut ansioitunein hakija, on virheellinen.

 

Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp) perustelujen mukaan perustuslain nimitysperusteista taito tarkoittaa koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja, kyky viittaa henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin ja koeteltu kansalaiskunto tarkoittaa yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset tehtävät.

 

Järjestöliikuntapäällikön viran täyttäminen on ollut Turun kaupungissa julkisesti haettavana sähköisen Kuntarekry-järjestelmän kautta. Hakuilmoituksen mukaan järjestöliikuntapäällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on ollut virkaan soveltuva korkeakoulututkinto tai aikaisempi opistoasteen tutkinto sekä riittävä perehtyneisyys liikunta-alaan. Hakijoiden eduksi on luettu myös järjestötoiminnan, kunnallishallinnon ja paikallisten liikuntaolosuhteiden tuntemus. Järjestöliikuntapäällikön tehtävänä on johtaa järjestöliikuntayksikköä, kehittää yhteistyötä kaupungin ja liikuntajärjestöjen kesken ja toimia seuraparlamentin esittelijänä, kehittää seuratoiminnan edellytyksiä Turun kaupungissa ja tukea liikuntajärjestöjen toimintaa osana turkulaista hyvinvointipalvelujen ketjua.

 

Hallintolain 31 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Hakemukset järjestöliikuntapäällikön virkaan on jätetty sähköisessä Kuntarekry-järjestelmässä, jossa jokaisella hakijalla on samanlainen mahdollisuus kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan jne. haluamansa asiat.

 

Järjestöliikuntapäällikön virkaa täytettäessä asian valmistelijan ja päätöksentekijänkäytettävissä ovat olleet hakijoiden Kuntarekry-järjestelmään jätetyt hakemukset, joiden perusteella on laadittu yhteenveto eli ansiovertailu hakijoista. Ansiovertailu on tehty kaikkien hakijoiden osalta samanlaisin perustein. Ansiovertailu on sisältänyt mm. hakijoiden antamat tiedot itsestään, kielitaidostaan, työkokemuksestaan ja tutkinnostaan. Lisäksi osa hakijoista on kutsuttu haastatteluun ja soveltuvuusarvioon.

 

Virkavalinta on tehty Turun kaupungin vapaa-aikatoimialan toimialajohtajan päätöksellä 16.2.2015 § 17. Toimialajohtajan päätöspöytäkirjassa valituksi tulleen VTM Terhi Anttilan on päätöksessä todettu osoittautuneen viran menestykselliseen hoitamiseen parhaaksi käytyjen haastattelujen sekä soveltuvuustestien perusteella.

 

Eeva Sunnari on valituksessaan katsonut, että hänellä on selvästi laajempi ja virkaan paremmin soveltuva koulutus kuin Anttilalla. Näin ei ole. Sekä Sunnari että Anttila ovat täyttäneet viran kelpoisuusvaatimukset. Terhi Anttila on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon ja suoritettu tutkinto täyttää viran kelpoisuusvaatimukset ottaen huomioon, että viran tehtävät ovat hakuilmoituksessa kuvatulla tavalla keskeisesti hallinnollisia.

 

Lisäksi kelpoisuusvaatimuksena on edellytetty riittävää perehtyneisyyttä liikunta-alaan. Terhi Anttila on ollut Turun kaupungin liikuntatoimen liikuntasuunnittelijan tehtävissä 1.4.2006 lukien ja hoitanut lisäksi kahdeksan kuukautta vuonna 2008 liikuntatoimen asiakaspalveluesimiehen tehtäviä. Näin ollen hänellä on erittäin hyvä perehtyneisyys Turun kaupungin liikuntatoimen hallintoon ja liikuntatoimen tehtäväkokonaisuuksiin.

 

Koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi järjestöliikuntapäällikön valinnassa on otettu huomioon hakijoiden viranhoidon kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet, joita on arvioitu sekä haastattelujen etsoveltuvuusarvioiden perusteella. Virkaan valittu Terhi Anttila sekä valittaja Eeva Sunnari ovat molemmat olleet sekä haastattelussa että soveltuvuusarviossa. Soveltuvuusarvion tekijä (MPS) täyttää soveltuvuusarvioiden laatukriteerit. MPS on raportissaan suositellut Terhi Anttilaa tehtävään.

 

Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi virkaan pelkästään siksi, että hänellä on esimerkiksi pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla (KHO 19.9.1997/2296). Virkaa täyttävällä viranomaisella on laaja harkintavalta painottaa hakijoiden henkilökohtaisia ominaisuuksia. Liikuntapalvelujohtajalla asian valmistelleena virkamiehenä voidaan katsoa olleen hyvä tuntemus sekä Anttilan että Sunnarin henkilökohtaisista ominaisuuksista sekä kyvystä hoitaa järjestöliikuntapäällikön virkaa.

 

Valinnan yhteydessä tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella virkaan on valittu ansioituneimpana hakijana VTM Terhi Anttila. Hän on täyttänyt koulutuksensa, työkokemuksensa, soveltuvuusarvion ja haastattelujen perusteella viran yleiset ja erityiset kelpoisuusvaatimukset. Päätös virkavalinnasta on tehty kokonaisarvioinnin perusteella.

 

Esteellisyys

 

Toiseksi valituksessa on kyse siitä, onko Turun kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Marjaana Risku ollut esteellinen, missä roolissa hän on ollut valintaa tehtäessä, ja onko päätös sen vuoksi syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

 

Valituksessa on vedottu siihen, että Marjaana Risku on osallistuessaan hakijoiden haastatteluihin ottanut esteellisenä osaa asian käsittelyyn, koska hän on ollut merkittynä suosittelijaksi Terhi Anttilan hakemuksessa.

 

Marjaana Risku ei ole ollut valituksessa väitetyllä tavalla hallintolain 28 §:n 1 momentin 2 kohdan tai saman lain 7 kohdan mukaan esteellinen.

 

Esteellisyydestä on kyse, jos virkamiehellä on sellainen suhde käsiteltävään asiaan tai asianosaisiin, että se vaarantaa hänen puolueettomuutensa. Marjaana Risku on antanut asiaa koskevan selvityksensä, jonka mukaan hän ei ole antanut Terhi Anttilalle lupaa käyttää hänen nimeään suosittelijana eiRisku siten ole lupautunut suosittelemaan Anttilaa tehtävään. Risku ei näin ollen ole muodostanut ennakkoasennetta eikä ole ollut muutakaan syytä, joka olisi vaarantanut hänen puolueettomuutensa.

 

Virkamies ei voi tulla esteelliseksi sillä tavalla, että joku muu taho ilmoittaa virkamiehen näkemyksen ilman, että virkamies itse olisi ottanut kantaa asiaan. Risku itse on ilmoittanut, ettei hän ole ollut Terhi Anttilan suosittelija. Risku on katsonut voineensa olla enintään lisätietojen antaja, koska on toiminut Anttilan esimiehenä. Yksinomaan esimiehenä toimiminen ei kuitenkaan tee henkilöä esteelliseksi työhönottotilanteessa, kun muita esteellisyyden aiheuttavia seikkoja ei ole.

 

Mikäli hallinto-oikeus katsoisi vastoin edellä esitettyä Marjaana Riskun olleen esteellinen, on todettava, että Risku ei ole osallistunut valintapäätöksen päätöksentekoon.

 

Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen on pyytänyt Riskun asiantuntijajäseneksi haastatteluihin. Pyyntö perustui Riskun mukaan siihen, että hän on aiemmin toiminut järjestöliikuntapäällikön virassa. Risku osallistui kertomansa mukaan haastattelutilanteeseen antaakseen tietoja tehtävän sisällöstä ja vaatimuksista sekä vastatakseen haastateltujen kysymyksiin. Vastuu haastatteluiden vetämisessä ja muiden selvitysten hankkimisesta oli liikuntapalvelujohtajalla. Haastattelun jälkeen neljä hakijaa on valittu soveltuvuustesteihin, näiden joukossa valittu hakija sekä valittaja.

 

Virkavalinta on tehty Turun kaupungin vapaa-aikatoimialan toimialajohtajan päätöksellä 16.2.2015 § 17. Päätös on tehty liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkosen esityksen mukaisesti.