Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta10115.09.20159

11661-2011 (654, 065)

Lausunto Samppalinnan maauimalan teknisen peruskorjauksen tarveselvityksen 2. päivityksestä

Tiivistelmä:

Strateginen tilojen ohjauksen vastuualue on 8.9.2015 pyytänyt liikuntalautakunnalta lausuntoa Samppalinnan maauimalan teknisen peruskorjauksen tarveselvityksen 2. päivityksestä. Lausuntoa pyydetään 17.9.2015 mennessä.

Liiklk § 101

Uimalaitosten päällikkö Oskari Nummi ja liikuntapaikkapäällikkö Marjaana Risku:

Strateginen tilojen ohjauksen vastuualue on 8.9.2015 pyytänyt liikuntalautakunnalta lausuntoa Samppalinnan maauimalan teknisen peruskorjauksen tarveselvityksen 2. päivityksestä. Lausuntoa pyydetään 17.9.2015 mennessä.

Strateginen tilojen ohjauksen vastuualue pyytää liikuntalautakuntaa lisäksi ottamaan kantaa nousevien vuokrakustannusten kattamiseen ja niihin sitoutumiseen. Liikuntalautakunnan tulee lisäksi ottaa kantaa, onko sillä esittää peruskorjaukseen liittyviä kehitys- tai karsintakohteita investointikustannusten alentamiseksi ja keinoja kohteesta saatavien ulkoisten tuottojen lisäämiseksi.

Maauimalan teknisen peruskorjauksen tarveselvitystä on käsitelty liikuntalautakunnassa 22.5.2012 § 66. Tämän jälkeen ensimmäisessä päivityksessä 18.8.2014 on todettu, että huonokuntoinen kioskirakennus tulee purkaa kokonaan ja rakentaa kokonaan uudelleen. Vedenkäsittelyn osalta selvitystä on myös päivitetty ja päivityksen mukaisesti vedenkäsittelyjärjestelmä on uusittava kokonaan ja se vaatii alkuperäiseen selvitykseen verrattuna merkittävästi lisää tilaa. Lisätilaa joudutaan louhimaan kallioon ja tämä on yksi pääsyy hankkeen kustannusarvion nousuun.  Myös ilmanvaihdon osalta on suunnitelmia täsmennetty. Nämä muutokset nostavat investoinnin kustannuksia. Nyt 30.7.2015 tarveselvitystä on päivitetty konesalin hukkalämmön hyödyntämisen osalta.

Liikuntapalvelukeskus maksaa tällä hetkellä sisäistä vuokraa 308.667,42 €/v. Teknisen peruskorjauksen jälkeen vuokra nousee 381.531,78 €/v eli yli kaksinkertaistuu ollen jatkossa 690.199,20 /v. Vuokrannousu on kohtuuttoman suuri ja kestämätön liikuntapalvelukeskuksen käyttötalouden näkökulmasta.

Sisäinen vuokra nykyisellään koostuu ylläpitovuokrasta, maanvuokrasta, siivouksesta sekä pääomavuokrasta, johon sisältyy korjausvastuu. Korjausvastuuta maksetaan nimenomaisesti siitä syystä, että sillä voidaan maksaa tulevia remontteja. Aikaisemmin sisäisen vuokrajärjestelmän taustaksi Samppalinnan maauimalan uudishinnan arvoksi on laskettu n. 2,9 milj. euroa. Tähän arvioon on perustunut maksettu korvausvastuu ja muut sisäisen vuokran erät. Vuosittain on maksettu korjausvastuuta 56 482 €/v. Nyt investoinnin jälkeinen uudishinta on arvioitu olevan n. 6,7 miljoonaa euroa. Kiinteistöliikelaitoksen sisäisen vuokrajärjestelmän mukaan mikäli arvioitu peruskorjauskustannus on yli 20 % kohteen uudishinnasta, on kyseessä vuokraa nostava peruskorjaushanke.

Samppalinnan peruskorjaus on luonteeltaan tekninen peruskorjaus. Toiminnallisesti käytössä oleva liikunta-ala ja asiakkaiden palvelut säilyvät ennallaan. Suurin osa peruskorjauksen budjetista menee vedenkäsittelyjärjestelmän ja muun tekniikan uusimiseen ja siihen liittyvien tilojen maanalaiseen rakentamiseen. Tästä syystä kohonneita kustannuksia on mahdoton saada kerrytettyä uusista tulonlähteistä tai toiminnallisuuksia karsimalla.

Samppalinnan maauimalassa tuloja kerätään pääsymaksuista. Vuositasolla tuloja saadaan 300–350 000 €. Aikuisten käyttäjien pääsymaksu on 5 €/ kerta ja 40 €/10 kertaa, aleryhmien 3 €/ 24 € ja lasten 2,50 €/ 20 €. Seniori- ja Kimmoke-rannekkeella pääsee myös uimalaan. Lisätuloja voidaan siis saada vain pääsymaksuja korottamalla. Merkittävä pääsymaksujen korottaminen tulee vähentämään kävijämääriä. Suunnittelussa on altaan pintamateriaaliksi valittu maalattu betoni. Keväiset korjausmaalaukset saattavat siirtää käyttökauden alkua eteenpäin, joten lisätulojen saaminen on entistä haasteellisempaa.

Tekniseen toteutukseen ja siihen liittyvään kulujen karsimiseen ei liikuntapalvelukeskus ota kantaa, vaan uskoo, että suunnittelijat ovat löytäneet mm. vedenkäsittelyjärjestelmälle taloudellisesti ja toiminnallisesti parhaimmat ratkaisut. Toiminnallisesti peruskorjauksen jälkeen toiminnot pysyvät suunnilleen ennallaan. Ainoat vähäiset toiminnalliset muutokset liittyvät turvallisuuteen, esteettömyyteen ja kulunvalvontaan. Näiden karsimisella ei ole merkittävää vaikutusta investoinnin määrään, joten niitä ei tulisi suunnitelmasta karsia.

Liikuntalautakunta ei voi sitoutua kattamaan yli kaksinkertaistuvia vuokrakustannuksia nykyisestä määrärahastaan. Suurin osa kustannuksista syntyy vanhentuneen tekniikan uusimisesta. Tilan toiminnallisuuteen ei ole tulossa merkittäviä muutoksia, joten on kohtuutonta, että liikuntalautakunnan omasta käyttötalouden määrärahasta katetaan tekninen peruskorjaus. Liikuntalautakunnalla ei ole esittää kehitys- ja karsintakohteita, joilla olisi merkittävää vaikutusta rakennusinvestoinnin arvoon. Lisätuloja ei ole saatavilla muutoin kuin merkittävällä pääsymaksun nostamisella. Tähän ei ole mahdollisuutta ilman, että maauimalan kävijämäärä laskee merkittävästi. Muilta osin liikuntalautakunta hyväksyy esitetyn 2. päivitetyn tarveselvityksen. Tarveselvitykseen liittyen liikuntalautakunta haluaa kuitenkin huomauttaa rakennusaikataulusta ja muistuttaa, että tavoitteena on pitää maauimala suljettuna vain yhden kesän käyttökauden ajan.

Lautakunta tulee esittämään kaupunginhallitukselle, että sen tulee saada kohonnut vuokra (nousu 381.531,78 €/v) kokonaisuudessaan talousarviomäärärahansa päälle.

Liite 1Lausuntopyyntö 8.9.2015

Liite 2Samppalinnan maauimalan tekninen peruskorjaus tarveselvityksen 2. päivitys liitteineen

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää antaa Strateginen tilojen ohjauksen vastuualueelle edellä olevan lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKonsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus


Liitteet:

Liiklk § 101
Liite 1:Lausuntopyyntö 8.9.2015
Liite 2:Samppalinnan maauimalan tekninen peruskorjaus tarveselvityksen 2. päivitys liitteineen