Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta4707.04.20155

2410-2014 (613, 654, 627)

Liikuntapalveluiden lausunto tarkistetusta palloiluhallin hankesuunnitelmasta

Tiivistelmä:

Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue pyytää liikuntalautakunnalta, kasvatus- ja opetuslautakunnalta, Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta sekä Turun ammattikorkeakoulu Oy:n hallitukselta lausuntoa palloiluhallin tarkistetusta hankesuunnitelmasta. Lausuntoja pyydetään 9.4.2015 mennessä.

Liiklk § 47

Liikuntapaikkapäällikkö Marjaana Risku:

Konsernihallinnon Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue on 1.4.2015 pyytänyt liikuntalautakunnalta lausuntoa palloiluhallin tarkistetusta hankesuunnitelmasta.

Turun kaupunginhallitus päätti 3.3.2014 käynnistää asemakaavanmuutoksen palloiluhallin toteuttamiseksi Triviumin Grammatiikka tontille 853-21-2-31 osoitteessa Lemminkäisenkatu 32 a. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 17.3.2015 § 91 hyväksynyt asemakaavan muutoksen. Muutettu kaava tulee suunnitelmien mukaan kaupunginvaltuuston käsittelyyn 20.4.2015. Lisäksi kaupunginhallitus päätti 3.3.2014, että palloiluhallin hankesuunnitelma on tarkistettava. Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue pyytääkin nyt liikuntalautakunnan lausuntoa nimenomaan tästä tarkistetusta hankesuunnitelmasta.

Liite 1Tarkistettu hankesuunnitelma

Liite 2Esitys prosessista

Oheismateriaali 1Strategisen tilojen ohjaus -vastuualueen lausuntopyyntö liikuntalautakunnalle

Konsernihallinnon Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue on valmistellut yhdessä Kiinteistöliikelaitoksen ja Vapaa-aikatoimialan liikuntapalvelukeskuksen kanssa kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti 21.10.2011 valmistuneen palloiluhallin hankesuunnitelman tarkistamista.  Kaupunginhallituksen ohjeistuksen mukaisesti hankesuunnitelmaa on tiivistetty, jotta hankkeen kustannukset laskisivat.

Aiemmin palloiluhallin hankesuunnitelmaa on käsitelty kaupunginhallituksessa 24.10.2011 § 486. Lisäksi kaupunginhallituksen 27.8.2012 tekemän päätöksen mukaisesti hankinta on tarkoitus toteuttaa vuokrahankkeena Kupittaan alueelle. Liikuntalautakunta on aiemmin 12.4.2011 § 60 antanut lausuntonsa palloiluhallityöryhmän raportista ja edelleen hankesuunnitelmasta 22.1.2013 § 5.

Tarkistetussa hankesuunnitelmassa on kiinnitetty huomiota seuraaviin seikkoihin:

· Katsomokapasiteetin lasku 2500:sta noin 2000:en: Liikuntapalvelukeskus toteaa, että 2000 istumapaikkaa riittää erinomaisesti kansallisen tason ottelutapahtumiin sekä osaan kansainvälisistä otteluista. On kuitenkin huomioitava, että esim. Salibandyliitto edellyttää SM-finaaliotteluissa minimissään 2500 katsojakapasiteettia. Liikuntapalvelukeskus haluaa korostaa, että kuten tarkistetussa hankesuunnitelmassa todetaan, palloiluhallin runkomitoitus ei ole riippuvainen niinkään katsomon paikkamäärästä vaan poikittain sijoitettavista kolmesta täysimittaisesta harjoituskentästä.

· Hallitilan vapaa korkeus 12,5 metristä 9 metriin: Korkeusvaatimuksen lasku tuo strategisen tilojen ohjaus -vastuualueen mukaan säästöä rakennusvaiheessa noin 0,4 miljoonaa euroa ja vuosivuokrassa noin 40 000 €. Liikuntapalvelukeskuksen näkemyksen mukaan saatava hyöty on suurempi kuin kustannus. Mikäli kuitenkin edelleen kustannussyistä on haettava säästöä, on se tältä osin mahdollista ilman dramaattista vaikutusta hallin normaalikäyttöön.

· Tarkennettu kustannusarvio, joka on noin 13,2 M€ ilman autopaikkakustannuksia (18,6 M€ pysäköintikustannusten kanssa). Tämän liikuntapalvelukeskus toteaa olevan suuruusluokaltaan oikeansuuntainen ja verrattavissa vastaavin hankkeisiin suomessa esim. juuri valmistuneeseen Hämeenlinnan Elenia-halliin.

Voidaan todeta, että tarkistettu hankesuunnitelma on aiempien hankesuunnitelmien suuntainen sekä laajuudeltaan että toiminnallisuudeltaan. Liikuntapalvelukeskus on pitänyt suunnittelun peruslähtökohtana kolmea täysimittaista harjoituskenttää, joilla voidaan myös pelata kaikki liigatasoa alempien sarjojen ottelut. Tämä on huomioitu hyvin tarkistetussa hankesuunnitelmassa. Toisena lähtökohtana on ollut tilojen muunneltavuus. Myös tämän voi todeta olevan huomioitu uudessa hankesuunnitelmassa. Toiminnallisuuden kannalta tärkeitä asioita ovat pukuhuoneiden määrä ja sijoittelu kenttätasoon, varastojen käytettävyys ja sijoittelu kenttätasoon, yleisötilojen käytettävyys ja kulku sekä NS. puhtaan ja likaisen kulun erottaminen. Nämä on huomioitu tarkistetussa hankesuunnitelmassa. Yleisöpalveluiden osalta on tärkeää kiinnittää huomioita riittäviin kioski-/ kahvilatiloihin, mahdollisiin VIP-tiloihin ja kokoustiloihin sekä esteettömään näkyvyyteen. Myös pukutilojen osalta esteettömyys on tärkeää. Myös nämä seikat on otettu huomioon.

Hankesuunnitelma antaa hankkeelle raamit ja hinnan suuruusluokan. Tarkemmat suunnitteluohjeet, esim. tilojen pintamateriaalien, sähkö-, valaistus- sekä äänentoistosuunnitelmien osalta ovat osa hankkeen kilpailutusta, mutta eivät kuulu hankesuunnitelmaan.  

Tarkistetussa hankesuunnitelmassa on esitetty hallin vuosittaisiksi vuokrakustannuksiksi 1,37–1,83 M€. Suuri vuokrahaarukka aiheutuu siitä, miten suuri osa tontin rakennusoikeuden ja parkkipaikkojen kustannuksista kohdistuu palloiluhalliin ja miten suuri osakaavassa merkittyyn toimistotorniin. Tämän perusvuokran lisäksi käyttökustannuksia tulee mm. hallin henkilöstöstä, sähköstä, vedestä ja lämmityksestä arviolta noin 250.000 vuodessa.  Liikuntapalvelukeskus haluaa todeta, että hallin hintataso ulkoisille asiakkaille halutaan säilyttää seurojen tasapuolisen kohtelun nimissä liikuntatoimen yleisen hintatason suuntaisena. Liikuntatoimen hinnaston mukaan alle 20-v. turkulaisten lasten ja nuorten seurakäyttö palloiluhalleissa ja muissakin tiloissa on maksutonta; aikuisten ja ulkopaikkakuntalaisten seurakäyttö on vahvasti tuettua (kaupungin osuus todellisista kustannuksista on noin 70 %). Tarkistetun hankesuunnitelman mukaisen palloiluhallin tulot ovat liikuntatoimen ulkoisten käyttäjien osalta arviolta noin 100 000-150 000 €/vuosi. Liikuntapalvelukeskus toteaa, että suuri osa hallin kuluista tulisi lisätä liikuntatoimen ns. budjettiraamiin. Enimmillään liikuntalautakunta voi kustannusten osalta venyä ratkaisuun, jossa se kykenee entisestään muita palvelujaan karsimalla ja käyttötuloja kasvattamalla kattamaan hallin ylläpidosta aiheutuvat n. 250.000 € käyttökulut. Vuokrakustannukset 1,37-1,83 M€ tulee kokonaisuudessaan saada nykyisen talousarvioraamin päälle.

Mikäli neuvottelut Caribia-areenan vuokraamisesta ulkopuoliselle toimijalle johtavat tulokseen, on siitä liikuntatoimelle syntyvä merkittävä n. 300.000 €:n säästö käytettävissä kokonaisuudessaan uuden hallin vuokrakustannuksien hyväksi.

Tarkistetussa hankesuunnitelmassa todetaan myös, että liikuntatoimen osana on hankkia halliin irtaimisto ja urheiluvälineistö, esim. kaukalot, synteettiset pelialustat, korit ja tolpat. Liikuntapalvelukeskus näkee tämän hyvänä ratkaisuna, mutta haluaa painottaa, että tämän hankinnan arvo (n. 400.000 €) tulee sisällyttää liikuntatoimen vuoden 2017 budjettiin käyttöomaisuushankintoihin.

Palloiluhallihankkeeseen on pyydetty myös seuraparlamentin lausunto. kiireellisen aikataulun takia. Seuraparlamentti kokoontuu vasta tiistaina 7.4 klo 17. Parlamentin puheenjohtajia on kuultu hankesuunnitelman osalta sähköpostitse 2.4.2015 ja heidän toimestaan parlamentille esitetään hankesuunnitelman hyväksymistä muutamin tarkennuksin. Lopullinen lausunto tuodaan lautakunnalle pöytäjakeluun.

Liite 3Seuraparlamentin lausunto 7.4.2015

Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:

EhdotusLiikuntalautakunta toteaa lausuntonaan, että se on hyvin tyytyväinen hallihankkeen etenemiseen sekä esitettyyn tarkistettuun hankesuunnitelmaan ja sitoutuu sen toiminnallisiin ratkaisuihin siten, että katsomoa voidaan pienentää 2000 paikkaan, mutta hallin korkeuden osalta pysytään alkuperäisessä 12,5 m vapaassa korkeudessa. Palloiluhallin toteutuminen poistaa selkeästi keskeisimmän ja hyvin pitkäaikaisen puutteen turkulaisten liikuntaolosuhteissa ja nostaa kaupungin ja paikalliset urheiluseurat kilpailukykyiseen asemaan myös sisäpalloilulajien osalta merkittävien suomalaisten liikuntakaupunkien eturiviin.

Talouden osalta liikuntalautakunta toteaa kuitenkin kantanaan, että hallista saamillaan ulkoisilla käyttökorvauksilla, muilla taksankorotuksilla sekä joillakin palvelujen leikkauksilla se kykenee enimmillään kattamaan uuden hallin käyttökustannukset. Vuokran osuus tulee hallin valmistuttua kokonaisuudessaan saada suunnitellun talousraamin päälle. Muussa tapauksessa lautakunta ei kykene sitoutumaan hankkeeseen.

Em. perustein liikuntalautakunta esittää Strategisen tilojen ohjaus -vastuualueelle esitetyn hankesuunnitelman hyväksymistä niin, että vuoden 2017 talousarviokäsittelyssä tullaan ottamaan huomioon lisäyksenä liikuntalautakunnan talousarvioon kertaluonteisena käyttöomaisuushankintana irtaimiston ja välineistön osuus 400.000 €, sekä vuosittaisena käyttömenojen lisäyksenä vuokrakustannukset kokonaisuudessaan (1,37 -1,83 M€).

PäätösLiikuntalautakunta päätti todeta lausuntonaan, että se on hyvin tyytyväinen hallihankkeen etenemiseen sekä esitettyyn tarkistettuun hankesuunnitelmaan ja sitoutuu sen toiminnallisiin ratkaisuihin kuitenkin siten, että katsomon osalta tulee pysyä alkuperäisessä 2500 istumapaikan määrässä ja hallin korkeuden osalta 12,5 metrin vapaassa korkeudessa. Palloiluhallin toteutuminen poistaa selkeästi keskeisimmän ja hyvin pitkäaikaisen puutteen turkulaisten liikuntaolosuhteissa ja nostaa kaupungin ja paikalliset urheiluseurat kilpailukykyiseen asemaan myös sisäpalloilulajien osalta merkittävien suomalaisten liikuntakaupunkien eturiviin.

Talouden osalta liikuntalautakunta toteaa kuitenkin kantanaan, että hallista saamillaan ulkoisilla käyttökorvauksilla, muilla taksankorotuksilla sekä joillakin palvelujen leikkauksilla se kykenee enimmillään kattamaan uuden hallin käyttökustannukset. Vuokran osuus tulee hallin valmistuttua kokonaisuudessaan saada suunnitellun talousraamin päälle. Muussa tapauksessa lautakunta ei kykene sitoutumaan hankkeeseen.

Em. perustein liikuntalautakunta esittää Strategisen tilojen ohjaus -vastuualueelle esitetyn hankesuunnitelman hyväksymistä niin, että vuoden 2017 talousarviokäsittelyssä tullaan ottamaan huomioon lisäyksenä liikuntalautakunnan talousarvioon kertaluonteisena käyttöomaisuushankintana irtaimiston ja välineistön osuus 400.000 €, sekä vuosittaisena käyttömenojen lisäyksenä vuokrakustannukset kokonaisuudessaan (1,37 -1,83 M€).

Kokouksessa asiaa oli selostamassa tilacontroller Nora Hilden.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta.

Jakelu

lausKonsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus


Liitteet:

Liiklk § 47
Liite 1:Tarkistettu hankesuunnitelma
Liite 2:Esitys prosessista
Liite 3:Seuraparlamentin lausunto 7.4.2015