Liikuntalautakunta

 

Lautakunnan toiminta-ajatus:

Liikuntalaissa, kaupunkistrategiassa ja ohjelmissa, hallintosäännössä sekä vapaa-aikatoimialan johtosäännössä säädetyllä tavalla liikuntalautakunta edistää asukkaiden ja muiden asiakkaiden liikunta-aktiivisuutta sekä hyvinvointia ja kaupungin kilpailukykyä.

Liikuntalautakunnan tehtäväalueena on liikuntalaissa (1054/98) säädetyllä tavalla edistää kaupungissa harjoitettavaa liikuntatoimintaa

Liikuntalautakunnan missio: Liikkuminen elämäntavaksi!

Liikuntalautakunnan visio: Turku liikuttaa – kaikkia!

Liikuntapalvelut luo edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja ja järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.

Tilivelvollisen viranhaltijan arvio talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta

Toiminnan painopisteet ja keskeiset toimintaympäristön muutostekijät

Liikuntalautakunnan painopisteet:

Liikunnallinen  ja yhteisöllinen elämä : kaikenikäisten aktivointi, yksinäisten mukaan saaminen, sosioekonomisten terveyserojen kaventaminen, ylipainoisuuden vähentäminen

Liikkuvat lapset ja nuoret: Dropoutin ja Dropoffin vähentäminen, syrjäytymisen ehkäisy, nuorten liikuntatakuu, kasvatuksellinen vastuu

Houkuttelevat liikkumisedellytykset: hyvä liikkumisen arki, läheltä liikkeelle, esteettömyys ja saavutettavuus

Vireä seuratoiminta: seurojen toimintaedellytysten edistäminen, seurayhteistyön tiivistäminen, yhteiskuntavastuuseen kannustaminen

Urheilupääkaupunki: kilpailukykyiset liikuntapaikat, monipuoliset kilpaurheilutapahtumat, Sportti – Turku ja urheiluakatemiayhteistyö

 

Keskeisiä periaatteita painopisteiden saavuttamiseksi ovat olleet vaikuttava viestintä ja yhdessä tekeminen.

 

Suomalaiset liikkuvat nykyisin terveyden ja hyvinvoinnin kannalta liian vähän. Eri väestönryhmien toimintakyky on keskimäärin heikentynyt ja fyysinen kunto laskenut sekä terveyserot kasvaneet. Liikunnan peruspalveluluonne ei ole kaikissa kunnissa riittävän vahva. Hallitus on syksyllä 2014 tehnyt esityksen uudeksi liikuntalaiksi. Siinä uudistetaan mm. kunnan vastuuta ja yhteistyötä.

 

Valtioneuvosto korostaa liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden tarkastelemista osana kansalaisten elin – ja elämäntapojen kokonaisuutta sekä liikuntapolitiikan ymmärtämistä osana eri hallinnonaloja yhdistävää hyvinvointipolitiikkaa. Liikunnan edistämisen painospisteitä ovat olosuhteiden ja toimijoiden osaamisen kehittäminen sekä kansalaistoiminnan edellytysten parantaminen. Valtioneuvoston periaatepäätöksessä Liikunnan edistämisen linjoista asetettiin tavoitteeksi suomalaisen liikuntakulttuurin edistäminen niin, että mm.

oLapset ja nuoret oppivat tarpeelliset liikuntataidot ja omaksuvat liikunnallisen elämäntavan.

oNuoret aikuiset ylläpitävät liikunnallista elämäntapaa itsenäistymisen ja opiskeluvaiheen aikana.

oTyöikäiset liikkuvat terveytensä kannalta riittävästi ja lisäävät omavastuuta liikunnastaan.

oIkääntyvät pitävät omatoimisuutta, toimintakykyä, henkistä vireyttä ja sosiaalisia suhteita päivittäisen liikunnan avulla.

oTerveytensä kannalta riittävästi liikkuvien määrä kasvaa ja liikunnasta syrjäytyneiden määrä vähenee.

oErityistoimia vaativien väestöryhmien liikunta lisääntyy.

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden olennaiset poikkeamat:

 

 

TOIMINNAN KEHITTÄMISEEN/MUUTOKSEEN LIITTYVÄT TAVOITTEET

 

Kaupunkistrategia ja strategiset hyvinvointi- ja kilpailukykyohjelmat valmistuvat kevään 2014 aikana. Vapaa-aikatoimiala ja sen palvelut edistävät merkittävästi asukkaiden hyvinvointia ja ovat tärkeitä kaupungin kilpailukykytekijöitä. Liikuntalautakunnan päämääriä ovat liikkuminen ja hyvinvointi sekä liikunta ja vetovoima.

 

Kilpailukyky ja kestävä kasvu -ohjelmaan sisältyvät pääteemat ovat

Yrittävä ja osaava kaupunki

Vaikuttava ja uudistuva kaupunki

Rakentuva kaupunki ja ympäristö

 

Hyvinvointi ja aktiivisuus -ohjelmaan sisältyvät pääteemat ovat

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen

Osaava ja oppiva kaupunkilainen

Aktiivinen kaupunkilainen

 

Vapaa-aikatoimiala osallistuu aktiivisesti strategisten ohjelmien työstämiseen. Ohjelmien valmistumisen myötä niistä tulee tavoitteta ja kehittämistoimenpiteitä liikuntalautakunnalle.

 

LIIKUNTALAUTAKUNNAN KAUPUNGINVALTUUSTOON NÄHDEN SITOVAT TAVOITTEET

Vapaa-aikatoimiala määrittelee 2013-2014 aikana toimialan yhteiset mittarit sekä toimintaan että tuottavuuteen. Tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.

Liikunta-aktiivisuus

Mittari ja toimenpide

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Lapset ja nuoret 8. ja 9.lk (KTK) Vapaa-ajallaan korkeintaan tunnin viikossa hengästyttävää ja hikoiluttavaa liikuntaa harrastavien osuus, % kyselyyn vastanneista ko, ikäluokassa

32 %/

2011

 

33 %

32,25 %

Ei tehty vuonna 2014

 

 

 

Terveytensä kannalta riittävästi liikkuvien osuus kyselyyn vastanneista ko. ikäluokassa

19 – 54 - vuotiaat (ATH)

55 – 75- vuotiaat (ATH)

yli 75 - vuotiaat (ATH)

20 – 64 v.

46,61 %

yli 65 v.

53,12 %

(2010)

 

20 -64 v. 57,4 %

yli 65 v.

59,3 %

20-64 v. +57,7 %

yli 65 v.

59,6 %

Vuoden 2014 tuloksia ei ole .

 

 

 

 

 

LIIKUNTALAUTAKUNNAN KAUPUNGINHALLITUKSEEN NÄHDEN SITOVAT TAVOITTEET

 

Vapaa-aikatoimiala laatii kehittämistoimintaa seuraavia mittareita, jotka tarkennetaan vuoden 2015 talousarvion vahvistamisen yhteydessä.

Asukastyytyväisyys

Mittari

Lähtötaso/
vuosi

TP
2012

TP

2013

Tavoite
2014

Toteutunut 31.12.2014

Tyytyväisyys liikuntapaikkoihin ja liikuntatiedottamiseen (Kaupunkipalvelututkimus, FCG, keskiarvo)

3,9

-

-

3,95

3,93

 

 

 

 

 

 

UUDISTAMISOHJELMAN MUKAISTEN TOIMENPITEIDEN SITOVAT KOKONAISVAIKUTUKSET

 

 

Toimielin

TA 2014

Toteutunut 31.12.2014

Liikuntalautakunta

0,25 Milj

0,41 Milj €

 

Uudistamisohjelman eteneminen:

Maksujen korotukset tuoneet uudistamisohjelmaan arvioitua enemmän tuloja.

 

TOIMIELIMEN MÄÄRÄRAHAT

 

SAP taulukko