Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 16 | 17.02.2015 | 3 |
1540-2015 (009)
Lausuntopyyntö Turun kaupungin markkinointi-ilmeen uudistamisesta ja yhtenäistämisestä
Tiivistelmä: -
Liiklk § 16
Viestintäjohtaja Saara Malila 10.2.2015:
Turun kaupungin viestintä- ja markkinointi-ilmettä ollaan uudistamassa ja yhtenäistämässä siten, että suurimmasta osasta kaupungin logoja luovutaan ja tilalle otetaan yhtenäinen kaupungin kruunuvaakunaan perustuva logo. Muutos koskettaa eniten vapaa-aikatoimialan toimintoja, mistä syystä toimialan lautakunnilta pyydetään lausuntoa asiasta.
Suunnitelman mukaisesti uudistuksessa oma logo ja visuaalinen ilme säilyisivät Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksella, Turun Seudun Kehittämiskeskuksella, Turku Touring:illa/Visit Turulla, Vaski -kirjastolla, Turun seudun joukkoliikenteellä/Fölillä, Turun ammatti-instituutilla sekä Turun Filharmonisella orkesterilla. Samalla muista toimialojen ja palvelukeskusten omista logoista sekä aiemmin käytetyistä graafisista elementeistä luovuttaisiin. Lisäksi on tarkoituksena, että yhteistyössä konsernihallinnon viestinnän ja markkinoinnin vastuualueen kanssa voitaisiin sopia esim. tapahtumien, kampanjoiden ja hankkeiden yhteydessä käytettävästä poikkeavasta visuaalisuudesta.
Yhtenäisen ilmeen avulla Turku näyttäytyy sekä sisäisesti että ulospäin yhdenmukaisena toimijana. Yhtenäinen ilme myös lisää viestinnän tehoa, tunnistettavuutta ja kustannustehokkuutta, ja auttaa kaupunkilaisia ja sidosryhmiä tunnistamaan kaupungin palvelut ja mieltämään kaupungin yhdeksi kokonaisuudeksi.
Ilmeuudistuksessa Turku siirtyy käyttämään kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa Turun kruunuvaakunasta tyyliteltyä yksiväristä logoa. Turun vaakuna pohjautuu kaupungin sinettiin vuodelta 1309. Keskiaikaisessa sinetissä on goottilainen A-kirjain, joka on johdettu kaupungin latinankielisen nimen Aboa A-kirjaimesta. Liljat ovat Turun tuomiokirkon suojelupyhimyksen Neitsyt Marian tunnus.
Kaupungin uudesta logosta luodaan erilaisia kieli- ja toimialaversioita. Lisäksi logosta luodaan erilaisia toimialarajat ylittäviä logoja sekä eri asiayhteyksiin soveltuvia logoja. Kaikissa logoversioissa on aina yksinkertainen tyylitelty vaakuna sekä sana Turku teeman tai asiayhteyden lisäksi.
Neliväristä kruunuvaakunaa käytetään kuten ennenkin eli ainoastaan kaupungin virallisissa korkean tason yhteyksissä sekä kaupunginjohtajan, kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen sineteissä ja muissa tunnuksissa.
Uusi markkinointi-ilme tulee näkymään laajalle yleisölle keväällä testausvaiheeseen tulevilla kaupungin uudistetuilla verkkosivuilla.
Vapaa-aikatoimialan lautakuntia pyydetään lausumaan näkemyksensä edellä ja oheismateriaalissa esitetystä Turun kaupungin markkinointi-ilmeen uudistamisesta ja yhtenäistämisestä. Lausunnot huomioidaan asian valmistelussa kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Oheismateriaali 1 Ilmeuudistus
Toimialajohtaja Minna Sartes:
EhdotusLiikuntalautakunta päättää ilmoittaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Turun kaupungin markkinointi-ilmeen uudistamiseen ja yhtenäistämiseen.
PäätösLiikuntalautakunta päätti yksimielisesti ilmoittaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Turun kaupungin markkinointi-ilmeen uudistamiseen ja yhtenäistämiseen, mutta pitää samalla tärkeänä, että liikuntapalveluissa kehitetyt eri tuotteiden graafisen ilmeen mukaiset logot ja niiden värimaailma voivat edelleen säilyä tuotteiden markkinoinnissa.
Jakelu
lausKaupunginhallitus