Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta16616.12.201417

364-2014 (056)

Avustus urheiluseuroille harjoitustilavuokrien korvaamiseen

Tiivistelmä: -

Liiklk § 166

Liikuntasihteeri Päivi Matilainen / järjestöliikuntapäällikkö Eeva Sunnari:

Liikuntalautakunta on 12.12.2013 § 150 päättänyt vuoden 2014 talousarvioon merkityn urheiluseuroille harjoitustilavuokrien korvaamiseen tarkoitetun avustuksen jakamisen periaatteista.

Liikuntalautakunnan vuoden 2014 talousarvioon on varattu urheilu- ja

liikuntaseuroille harjoitustilavuokrien korvaamiseksi yhteensä liikuntalauta-kunnan päätöksellä 21.1.2014 § 17 650.000 € siten, että alustavasti varataan 565.000 € harjoitustilavuokrakustannusten korvaamiseen sekä varaudutaan 85.000 € uusien liikuntakohteiden rakentamista varten, jos sellaisia anomuksia esiintyy. Ellei kriteereitä täyttäviä rakennuskohteita löydy, niin koko määräraha voidaan käyttää harjoitustilavuokrien avustamiseen.

Liikuntalautakunta on 17.6.2014 § 84 käyttänyt uusien liikuntapaikkojen

varatun määrärahan 85.000€ liikuntalautakunnan talouden 2014 tasapainottamiseen. Em. määrärahasta maksetaan liikuntalautakunnan 18.11.2014 § 114 Turun Avantouimarit ry:lle myönnetty 3.900€ laiturin talvilämmitysjärjestelmän uusintaan.

Käytettävissä harjoitustilavuokrakustannuksiin on 519 925,86€ ja erityisryhmien vesiliikuntatoimintaan 27.000€, kaikki yhteensä 546 925,86€.

Em. summaan on koottu kaikilta avustustileiltä sekä käyttämättä jääneet määrärahat, huomioitu määräraha ylitykset sekä oikaisuvaatimukset viime vuodelta (Turun Voimistelijat ry 245,45€ ja Turun Moottorikerho ry 1 062,05€), jotka on maksettu vuoden 2014 määrärahasta.

Pääsääntöisesti turkulaiset urheiluseurat ja liikuntaa järjestävät yhdistykset saavat liikuntatoimintaansa tarvittavat tilat kaupungilta. Kuitenkin on lajeja, muun muassa tennis, salibandy, golf, ratsastus, kilpatanssi, kiipeily, voimailu sekä osa erityisryhmien lajeista, joiden liikuntatoimintaan kaupunki ei pysty tarjoamaan tiloja lainkaan tai erittäin puutteellisesti. Liikuntatoiminta tapahtuu tällöin kaupungin liikuntatilatarjonnan ulkopuolella ja liikuntatoimen perimiä käyttömaksuja korkeammin hinnoin.

Kyseessä olevalla määrärahalla pyritään saattamaan em. kaltaiset lajit lähemmäs tasavertaista asemaa kaupungin liikuntapaikkojen käyttäjien kanssa. Kysymykseen tulevat todelliset tilavuokrat, kenttävuokrat tai maksetut käyttömaksut, ei kuitenkaan ne maksut, jotka syntyvät toiminnasta kaupungin omissa liikuntapaikoissa, sillä nuo maksut sisältävät kaupungin huomattavaa subventiota.

Ko. määräraha koskee ainoastaan urheiluseuroja ja liikuntaa järjestävien muiden yhdistysten lajiharjoittelua (ei kata nk. vapaita sidosryhmiä eikä työpaikkaurheiluseuroja). Määrärahavaraus sisältää myös nimikkeet uimaseurojen harjoittelun ja vammaisyhdistysten vesiliikuntatoiminnan sekä uinnin tukemisen.

Liikuntalautakunta on 6.2.2008 § 59 laajentanut avustusmuodon koskemaan

muitakin kuin tähän asti tuettuja lajeja ja myös, että aikuisten liikuntatoiminnan harjoitustilakustannuksiin varattava avustusmääräraha ei merkittävästi nouse vuoden 2008 tasosta ja lisäpanos ohjataan lasten ja nuorten liikuntatoiminnan harjoitustilakustannusten avustamiseen.

Määrärahan avustusprosentti määrittyy anojien hyväksyttävien kustannusten määrän suhteessa jaettavaan määrärahaan.

Vuoden 2014 hyväksytyissä avustusperiaatteissa todetaan, että avustus lajeille, joilla ei ole kunnallista harjoittelupaikkaa tai harjoitustilaa on hyvin riittämättömästi (kategoria I), niin avustuksen tavoitetasona aikuisten (20 v. ja vanhemmat) liikuntatoiminnassa pidetään 10-15 % ja lasten sekä nuorten liikuntatoiminnassa 60-65 % kustannuksista.

Avustus lajeille, joilla on kunnallinen liikuntapaikka, mutta jotka käyttävät myös muuta harjoitustilaa (kategoria II), niin aikuisten liikuntatoimintaa ei avusteta lainkaan ja lasten ja nuorten liikuntatoiminnan tavoitetasona pidetään 15-20 % kustannuksista.

Vuoden 2014 avustushaussa on tullut taas muutamia uusia anojia mukaan. Näiden anojien hakemuksissaan esittämät kustannukset ja huomioiden määrärahan supistuminen, niin tarkoittaa avustusprosenttien laskua kummassakin kategoriassa ja molemmissa ikätyhmässä. Liikuntapalvelukeskus katsoo, että harjoitustilojen avustustoiminnassa voidaan noudattaa myös nk. force major-periaatetta, kun syntyy ennalta odottamattomia muutoksia harjoitustilojen olosuhteissa. Vuoden 2013 Seija-myrsky aiheutti reilun kahden kuukauden käyttökatkon Javenture-areenalla. Liikuntapalvelukeskuksen ehdotuksessa on huomioitu niiden seurojen kohdalta harjoitustilakustannuksia, jotka ovat syntyneet Javenture- areenan korvaavista vuokrakustannuksista muualta.

Liikuntapalvelukeskus katsoo, että kategoriassa 1 lasten ja nuorten liikuntatoiminnan avustusprosentin pitää olla lähellä vuoden 2013 tasoa. Avustusprosentit eri ikäryhmissä ja kategorioissa vuosina 2012 ja 2013:

Vuosi 2012KategoriaAikuisetLapset ja nuoret
 1.15%65%
 2.0%19,14%
Vuosi 20131.10%60,06%
 2.0%7,92%

Liite 1Ehdotus avustuksen jakamiseksi 2014:

-      kategoria I taulukko 1.1.

-      kategoria II taulukko 1.2.

-      vammaisyhdistysten vesiliikuntatoiminnan taulukko 1.3.

 

Liite 2Laskelma: kategoria 1 ja 2 vaihtoehtoisilla avustusprosenteilla

Liite 3Harjoitustila-avustus v. 2014: anojat, lajit, paikat ja kustannukset

-      urheilu- ja liikuntaseurat sekä vammaisyhdistykset

Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1.1 ja 1.2 mukaisen ehdotuksen urheilu- ja liikuntaseuroille 519.925,86€ avustuksen jakamisesta harjoitustilakustannuksiin sekä turkulaisten vammaisyhdistysten vesivoimisteluun ja uintitoimintaan 27.000€ suuruisen avustuksen, liite 1.3. sekä hylkää liitteissä ehdotetut anomukset tai osia anomuksista.

Kyseessä oleva avustustili on tämän jälkeen käytetty loppuun.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lintunen, Mäenpää, Rautee ja Vehviläinen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

aoAnojaseurat ja yhdistykset
tiedAhola Kaija


Liitteet:

Liiklk § 166
Liite 1:Ehdotus avustuksen jakamiseksi 2014:
Liite 2:Laskelma: kategoria 1 ja 2 vaihtoehtoisilla avustusprosenteilla
Liite 3:Harjoitustila-avustus v. 2014: anojat, lajit, paikat ja kustannukset