Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 148 | 18.11.2014 | 9 |
8848-2014 (041)
Operatiivinen sopimus 2015
Tiivistelmä: -
Liiklk § 148
Osastopäällikkö Ritva Jykelä:
Operatiivinen sopimus, jossa määritellään strategisten linjausten ja tavoitteiden toteuttaminen palvelualueilla, tehdään lautakunnan ja toimialajohtajan välille. Lautakunta hyväksyy sopimukset talousarvion täytäntöön panon yhteydessä joulukuussa.
Loppuvuoden aikana konsernihallinnon koordinoimassa työryhmässä valmistellaan esitys operatiivisen sopimuksen sisällöksi. Tavoitteena on saada, konsernihallintoa ja toimialoja koskeva, yhtenäinen sopimuslomake vuodelle 2016. Jatkossa strategia, strategiset ohjelmat, strateginen sopimus ja operatiivinen sopimus/-kset muodostavat kokonaisuuden, jolloin esim. Operatiivisessa sopimuksessa ei toisteta Strategiseen sopimukseen kirjattuja tekstejä. Vapaa-aikatoimialalla tullaan määrittämään, kuinka monen tasoisia operatiivisia sopimuksia käytetään. Niillä varmistetaan strategian ja ohjelmien linjausten ja tavoitteiden jalkauttaminen käytännön toimenpiteiksi.
Vuosi 2015 on siirtymävaihe. Operatiivisten sopimusten pohjina käytetään vuoden 2014 sopimuksia. Niistä poistetaan sellaiset osat, jotka sisältyvät Strategiseen sopimukseen ja niitä täydennetään esim. lisäämällä viittaukset kaupungin strategisten ohjelmien linjauksiin. Operatiivisten sopimusten valmistelun koordinoinnilla huolehditaan, että strategiset linjaukset ja tavoitteet toteutuvat käytännössä palvelualueiden toiminnassa ja palveluissa myös vuonna 2015.
Liikuntasuunnittelija Terhi Anttila/ Liikuntapalvelupäällikkö Minna Lainio-Peltola:
Liikuntalautakunta on kokouksessaan 12.12.2013 § 139 käsitellyt ja hyväksynyt liikuntapalveluiden strategisen ja 21.1.2014 § 7 operatiivisen sopimuksen vuodelle 2014. Turun kaupungin uusi strategiakokonaisuus hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.6.2014. Sekä strateginen sopimus kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille että operatiivinen sopimus, joka laaditaan lautakunnan ja toimialajohtajan välille käsitellään vuosittain. Seuraavassa tekstissä on kursivoituna, miten liikunnan palvelualueen operatiiviset tavoitteet kytkeytyvät kaupunkitasoisten strategioiden linjauksiin ja liikuntalautakunnan omiin painopisteisiin.
Kaupunkitasoisen strategian Aktiivinen kaupunkilainen –osion yksi tavoitteista on tukea aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle. Aktiivisuuden edistämisessä keskitytään erityisesti passiivisiin kuntalaisiin. Liikuntapalvelut vastaa tähän haasteeseen tukemalla liikunnallista ja yhteisöllistä elämää, johon kuuluu mm. kaikenikäisten liian vähän liikkuvien aktivointi sekä houkuttelevilla liikkumisolosuhteilla, joilla tarkoitetaan saavutettavia ja laadukkaita liikuntapaikkoja sekä hyvän liikkumisen arjessa turvaavia matalan kynnyksen liikkumismahdollisuuksia.
Kaupunkistrategian tavoitteena on myös kohdentaa aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa, vahvistaa aluenäkökulmaa asuinalueiden ominaispiirteitä hyödyntämällä sekä lisätä osallisuutta ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa. Liikuntapalveluiden strategian kannalta tämä tarkoittaa mm. vahvan alueellisen verkostotyön lisäksi sekä omatoimiliikkujien osallistamista että seurayhteistyötä. Sujuva ja turvallinen arki kaupunkiympäristössä vaatii houkuttelevat liikkumisedellytykset. Liikunnan pitää tulla vastaan arjessa ja liikuntapaikkojen tulee olla kaupunkilaisten saavutettavissa. Suunnittelussa tulisi myös huomioida aluenäkökulma. Tällaisen suunnittelun ja osallistamisen tulisi mahdollistaa mm. sellaiset liikuntaolosuhteet, jotka luovat puitteet oma-aloitteiselle aktiivisuudelle. Näin toteutetaan kaupungin kokonaisnäkemystä, jossa hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus ja liikkuminen elämäntavaksi. Lisäksi kaupunkirakenteen ja ympäristön kehittäminen yhdessä kaupunkilaisten kanssa tukee asukkaiden viihtyvyyttä ja Turun kaupungin vetovoimaisuutta.
Aktiivinen kaupunkilainen –osion strategisena tavoitteena on palveluiden tuottaminen kustannustehokkaasti ja mm. yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa. Liikuntapalveluiden kannalta tämä tarkoittaa ensisijaisesti tiivistä seurayhteistyötä ja vireää seuratoimintaa, seurojen toimintaedellytysten edistämistä sekä kannustamista yhteiskuntavastuuseen mm. kaikenikäisten liian vähän liikkuvien aktivoimiseksi. Seurayhteistyöstä ja aktiivisuudesta puhuttaessa keskiössä ovat niin ikään yksinäisten mukaan saaminen ja nuorten hyvinvointiin vaikuttaminen drop outin ja drop offin vähentämisellä.
Kaupunkistrategian Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen –osion tavoitteena on asukas, jolle kaupunki ei ole ainoastaan palveluiden tarjoaja vaan myös niiden mahdollistaja. Tässäkin osiossa kaupungin tavoite on parantaa palveluita kehittämällä asiakaskeskeisyyttä vastaamaan kaupunkilaisten tarpeita. Laaja-alaisella yhteistyöllä ja erilaisilla kumppanuuksilla suunnitellaan vaikuttavia palveluketjuja. Ehkäisevään työhön investoiminen ei kuitenkaan kokonaan poista erityis- ja korjaavien palveluiden tarvetta. Kohderyhmittäin sekä asuinalueittain kaikenikäisten liian vähän liikkuvien aktivoinnin lisäksi yksinäisten mukaan saaminen, sosioekonomisten terveyserojen kaventaminen ja ylipainoisuuden vähentäminen ovat olennaisia liikuntapalveluiden tavoitteita silloin, kun ollaan luomassa puitteita kaupunkilaisten hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä. Kaikki edellä mainitut osa-alueet vastaavat kaupunkistrategian yhteen myös liikunnan näkökulmasta tärkeimpään linjaukseen: ehkäisevästä työstä tehdään kaiken toiminnan kivijalka.
Yrittävä ja osaava kaupunki- osion tavoitteena on mm. kehittää Turkua merkittävänä matkailu-, kongressi- ja tapahtumakaupunkina. Turkulaisen urheilukulttuurin tukeminen ja monipuoliset urheilutapahtumat ovat osaltaan vahvistamassa tätä sekä myös kaupungin asemaa eurooppalaisena kulttuurikaupunkina ja vetovoimaisimpana yliopisto- ja opiskelijakaupunkina. Menestyvä urheilukulttuuri on parhaimmillaan merkittävä kaupungin vetovoimatekijä.
Vaikuttava ja uudistuva kaupunki- osion tavoitteena on mm. kehittää digitaalisia palveluja laajalla ja avoimella yhteistyöllä sekä tehostaa tilojen käyttöä uudistamalla työtapoja. Liikuntapalveluiden strategian mukaan ilman viestinnän nykyaikaistamista, kohderyhmien tavoittamista ja alueellista viestintää ei monia edellä mainittuja toimenpiteitä voitaisi edes käytännössä toteuttaa. Näin Liikuntapalvelut tulee olemaan mukana kaupungin sisäisessä yhteistyössä, jossa em. tavoitteita tullaan kehittämään mm. Drive-Turku yhteydessä sekä uudenlaisten monitoimitilojen muodostamisessa.
Liikuntapalvelujen strategiaa tehdessä jo linjattiin, että strategian toteutumiseksi ja jalkautumiseksi käytäntöön, tulee toiminnallisella tasolla huomioida viestinnän merkitys läpäisyperiaatteena kaikilla toiminnan osa-alueilla. Vähintään yhtä merkittävää tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi on toimialojen tiivis yhteistyö, erilaisten verkostojen syventäminen ja kumppanuuksien rakentaminen, joita kaikkia kaupunkistrategiassakin korostetaan.
Operatiivisessa sopimuksessa esitettyjen toimenpiteiden seurannan mittareiksi liikuntapalveluiden osalta soveltuvat hyvin asiakastyytyväisyyskyselyt, erilaiset palautekyselyt, kävijämääräseurannat, käyttöasteet ja esimerkiksi avustusten käsittelyajan lyheneminen. Valituiksi tulevat mittarit tarkentuvat liikuntalautakunnan joulukuisessa kokouksessa, jossa hyväksytään operatiivinen sopimus päivitetyillä toimenpidetaulukolla.
Toimialajohtaja Minna Sartes:
EhdotusLiikuntalautakunta käy lähetekeskustelun palvelualueen operatiivisen sopimuksen esittelyn pohjalta.
Lähetekeskustelun perusteella valmisteltu operatiivinen sopimus tuodaan liikuntalautakunnan seuraavaan kokoukseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.