STRATEGINEN SOPIMUS 2015 – 2018
Vihreä=kv osio |
Punainen=kh osio |
Musta (valkoinen) = informaatio |
VAPAA-AIKATOIMIALA
1.SOPIMUSOSAPUOLET kh Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kulttuurilautakunta, Turun liikuntalautakunta ja Turun nuorisolautakunta.
2.SOPIMUKSEN TARKOITUS kh Tällä sopimuksella kaupunginhallitus ja kulttuurilautakunta, kaupunginhallitus ja liikuntalautakunta sekä kaupunginhallitus ja nuorisolautakunta sopivat johtosäännössä määriteltyä vapaa-aikatoimialaa koskevista toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.
3.LYHYT KUVAUS TOIMINNASTA kh Laissa ja asetuksissa, kaupungin strategiassa ja ohjelmissa, hallintosäännössä sekä vapaa-aikatoimialan johtosäännössä säädetyllä tavalla vapaa-aikatoimiala ja sen lautakunnat edistävät asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvointia ja aktiivisuutta sekä kaupungin kilpailukykyä ja kestävää kehitystä. Kulttuurilautakunnan tehtäväalueena on kirjastolaissa (904/98), museolaisssa(729/92), kuntien kulttuuritoiminnasta annetussa laissa (728/92), teatteri- ja orkesterilaissa(739/82) ja taiteen perusopetuksesta annetussa laissa(633/98) säädetysti huolehtia kulttuuripalvelujen kehittämisestä ja järjestämisestä sekä edistää ja tukea kaupungissa harjoitettavaa kulttuuritoimintaa.
Toimialan, kulttuurilautakunnan alainen •kirjastopalvelut huolehtii tieto- ja kulttuurisisältöjen tarjoamisesta sekä niihin liittyvistä hakuvälineistä ja opastuspalveluista, ylläpitää kirjastoja sekä tarjoaa edellytyksiä asukkaiden oman tiedon ja kulttuurin tuottamiseen ja kansalaistoimintaan. Kirjastopalvelut johtaa Vaski –kirjastojen yhteistä palvelujärjestelmää ja toimii Varsinais- Suomen maakuntakirjastona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä tavalla. •museopalvelut huolehtii kulttuuri- ja taideperinnön, luonnontieteellisen aineiston sekä niihin liittyvä tiedon keräämisestä, säilyttämisestä, välittämisestä ja tutkimuksesta. Museopalvelut toimii Varsinais-Suomen maakuntamuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä tavalla. •Turun Kaupunginorkesteri (TFO) tehtävänä on musiikkikulttuurin vaaliminen, edistäminen ja julkisten konserttien järjestäminen (sekä mahdollistaa ulkopuolisten järjestäjien erilaiset esitykset ja tapahtumat tilavuokrauksen keinoin). •Yhtiöksi vuonna 2014 muuttuneen Turun kaupunginteatteri Oy:n tehtävänä on näyttämötaiteen tuottaminen, kehittäminen, edistäminen ja teatteriesitysten tuottaminen. Kulttuurilautakunta on solminut Turun kaupunginteatteri Oy:n kanssa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, jonka ensimmäinen kausi on 1.1.2014 – 31.12.2016. Sopimuksessa on määritelty yhtiön teatteripalveluiden tavoitteet ja kaupungin osoittaman avustuksen suuruus, jotka vahvistetaan vuosittain.
Liikuntalautakunnan tehtäväalueena on liikuntalaissa (1054/98) säädetyllä tavalla edistää kaupungissa harjoitettavaa liikuntatoimintaa Toimialan, liikuntalautakunnan alainen •Liikuntapalvelut luo edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja ja järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.
Nuorisolautakunnan tehtäväalueena on nuorisolaissa (72/2006) säädetyllä tavalla huolehtia nuorisopalvelujen kehittämisestä ja järjestämisestä sekä edistää ja tukea kaupungissa harjoitettavaa nuorisotoimintaa. Lisäksi nuorisolautakunnan tehtäväalueena on toteuttaa lastensuojelulain (417/2007) 3 a §:ssä tarkoitettua tukea ja erityistä tukea sekä perusopetuslaissa (628/1998) ja perusopetuslain muuttamisesta annetussa laissa (1135/2003) tarkoitettua aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Toimialan, nuorisolautakunnan alainen •Nuorisopalvelut -palvelualue tukee nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja.
4.TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOSTEKIJÄT kh Valtioneuvoston strategisessa toimeenpanosuunnitelmassa (VN 5.10.2011) todetaan mm., että syrjäytymistä vähennetään sekä sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien syntyä ennaltaehkäistään mm. hyvinvointia ja osallisuutta edistämällä (nuorten osallisuuden kehittäminen, ennaltaehkäisevän toiminnan korostaminen, liikunnallisten ja kulttuuristen elämäntapojen vahvistaminen) ja estämällä asuinalueiden eriytyminen (poikkihallinnollinen ohjelma), ja että työn ja yrittämisen kilpailukykyä edistetään mm. nuorisotyöttömyyttä alentamalla ja luovien alojen mahdollisuuksia vahvistamalla (esim. kehittämällä taide- ja kulttuurilähtöisiä toimintamalleja). Nykyinen hallitus jatkaa työtä köyhyyden, syrjäytymisen ja eriarvoisuuden vähentämiseksi.
Museopalveluiden toimialaan kuuluvilta osin muutoksia toimintaan tulee kulttuuriympäristöstrategian toimeenpanovaiheessa. Valtioneuvosto hyväksyi kulttuuriympäristöstrategiaa koskevan periaatepäätöksen yleisistunnossaan 20.3.2014. Ympäristöministeriö on asettanut strategian toimeenpanoa valmistelevan työryhmän toimikaudelle 15.5.2014 - 31.1.2015.
Lastenkulttuuripoliittinen ohjelma 2014-2018 nostaa taide- ja taitoaineet keskeisiksi, sekä esittää ohjelmaehdotuksessa, että lasten ja nuorten kanssa tulisi suunnitella ja heille avata liikuntaan ja harrastamiseen innostavia tiloja.
Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialueella ei ole vireillä kulttuurilautakunnan palvelualueisiin liittyviä lainsäädäntöhankkeita. Kirjastoasetus uudistettiin vuonna 2013 ja sen henkilökunnan kelpoisuutta koskevan osuuden uudistaminen on vireillä. Ministeriön työryhmä on laatinut esityksen uudeksi liikuntalaiksi, jonka on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta. Lain tarkoituksena on parantaa kunnan eri toimialojen yhteistyötä liikunnan edistämisessä. Lakiesitys on lausuntokierroksella. Nuorisolain uudistamistarpeita ovat mm. nuoren määritelmä, lapsi – ja nuorisopoliittisen kehittämisohjelman arviointi, kuntien valtionosuudet ja nuorten työpajatoiminnan rooli. Tavoite on, että uusi nuorisolaki astuu voimaan vuonna 2016.
Valtioneuvoston selonteossa kulttuurin tulevaisuudesta ”Kulttuuri vuonna 2035” nostetaan keskeisimmiksi mahdollisuuksiksi kestävä kulttuuri, kulttuurinen moninaisuus ja luovuus. Keskeisiksi toiminnan alueiksi kuvataan taide-, kulttuuriperintö – ja kirjastopolitiikka. Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan vuoteen 2020 ulottuvassa kulttuuripolitiikan strategian vaikuttavuustavoitteet ovat: •kulttuurisen perustan vahvistaminen •luovan työn tekijöiden ja kulttuuripalvelujen tuottajien toimintaedellytysten parantaminen •kansalaisten kulttuuriin osallistumisen ja hyvinvoinnin edistäminen •kulttuurin taloudellisten vaikutusten vahvistaminen. Palvelujen saatavuuden ja laadun takaamiseksi ministeriö kannustaa taide-, kulttuuri- ja kirjastolaitoksia uudistamaan palvelujen järjestämistapoja esim. lisäämällä seudullista yhteistyötä ja verkostoitumista muiden kulttuuritoimijoiden kanssa.Opetusministeriö on vuonna 2009 (2009:32) määritellyt yleisten kirjastojen painoalueeksi mm., että ”panostamalla niiden osaamistasojen nostamiseen ja palvelun laatuun varmistetaan kansalaisten sivistykselliset perusoikeidet verkottuneessa yhteiskunnassa.” Valtioneuvoston periaatepäätöksessä Liikunnan edistämisen linjoista asetettiin tavoitteeksi suomalaisen liikuntakulttuurin edistäminen niin, että mm. •Lapset ja nuoret oppivat tarpeelliset liikuntataidot ja omaksuvat liikunnallisen elämäntavan. •Nuoret aikuiset ylläpitävät liikunnallista elämäntapaa itsenäistymisen ja opiskeluvaiheen aikana. •Työikäiset liikkuvat terveytensä kannalta riittävästi ja lisäävät omavastuuta liikunnastaan. •Ikääntyvät pitävät omatoimisuutta, toimintakykyä, henkistä vireyttä ja sosiaalisia suhteita päivittäisen liikunnan avulla. •Terveytensä kannalta riittävästi liikkuvien määrä kasvaa ja liikunnasta syrjäytyneiden määrä vähenee. •Erityistoimia vaativien väestöryhmien liikunta lisääntyy.
Valtioneuvoston nuorisolain mukaisessa Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmassa määritellään tavoitteet ja suuntaviivat kuntien nuorisopolitiikalle. Vuosien 2012 – 2015 ohjelman (VN 8.12.2011) painopisteitä ovat osallisuus, yhdenvertaisuus ja arjen hallinta. Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman strategisia tavoitteita ovat mm. seuraavat: •Lapset ja nuoret kasvavat aktiivisiksi ja yhteisvastuuta kantaviksi kansalaisiksi. •Lapset ja nuoret voivat osallistua tasavertaisesti kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan toimintaan. •Nuoret työllistyvät ja nuorten työllisyysaste paranee. •Yhdenvertaisuus toteutuu. •Tytöillä ja pojilla on tasa-arvoiset oikeudet ja mahdollisuudet. •Ennaltaehkäisevillä toimilla ylläpidetään lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä.
Kuntaliiton sivistyspoliittista ohjelmaa ”Sivistyksen suunta” –asiakirjaa, jossa linjataan kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa vuoteen 2020, päivitetään parhaillaan. Lähtökohtana vuonna 2011 hyväksytyssä edellisessä versiossa oli, että elinvoimaiset kunnat varmistavat jatkossakin nämä palvelut kuntalaisille. Joulukuussa 2012 allekirjoitettuun valtuustoryhmien Turkusopimukseen vuosille 2013 – 2016 on kirjattu mm. että ” Ennaltaehkäisy on avainsana palveluiden järjestämisessä ja siihen panostetaan. Hyvinvointia edistävät yhtä lailla liikuntaan kannustava turvallinen ympäristö kuin luovuuteen ja toimeliaisuuteen innostavat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut ( siinä missä oikea-aikaiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutkin).”. Kaupungin strategiassa Turku 2029 - pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki (kv 23.6.2014 § 110) todetaan esim. ”Hyvinvoinnille keskeistä on aktiivinen elämäntapa, jonka edellytyksiä parannetaan.”Strategian visio on Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eruroopplalainen yliopisto – ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä. Kaupungin strategiakokonaisuuteen sisältyy kaupunkistrategian lisäksi Strategiset ohjelmat, Kilpailukyky ja kestävä kehitys sekä Hyvinvointi ja aktiivisuus. Strategian päämäärät ja tavoitteet puretaan toimialan strategisessa ja operatiivisessa sopimuksissa niin, että niistä voidaan johtaa käytännön toimintaa tavoitteellisesti ja kustannustehokkaasti. Kahden strategisen ohjelman ”Hyvinvointi ja aktiivisuus” sekä ”Kilpailukyky ja kestävä kehitys” toimeenpanon mittarit syntyvät sopimusohjausprosessin tuloksena ja kuvaavat valittujen strategisten linjausten toteutumista.
|
6.
TAVOITTEET
Toimielimen strategiset tavoitteet (ml. toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet) kv
|
|
| ||||||
Turku luo hyvinvointia ja aktivoi |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015 | TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Vähennetään ylipainoisuutta ja liikalihavuutta, erityisesti huomioiden lapset ja nuoret Ylipainoisten osuus 8 ja 9. luokan oppilaista (THL, KTK) |
13,5 %/ 2009 |
14,8 %
|
|
|
|
|
|
|
Pitkäaikaistyöttömiä aktivoidaan Pitkäaikaistyöttömien määrä
| 3467/ 7/2013 |
| 3920 (7/2014) |
|
|
|
|
|
Nuorisotyöttömyyttä vähennetään Alle 25 –vuotiaat työttömät
| 2226/ 7/2013 |
| 2509 (7/2014) |
|
|
|
|
|
Tavoitetasot ja kunkin toimialan toimenpiteet tarkennetaan hyvinvoinnin ohjausryhmässä vuoden 2015 aikana. |
|
|
Kulttuuri
Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle. Kulttuuri tekee hyvää. |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Kirjastoa viimeisen 12 kk:n aikana käyttäneet 18 -70 v. (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7 Toimenpiteet Vahvistetaan tietoyhteiskunnan perustaitoja kuten monilukutaito, lähtökohtana tiedon saatavuus. | 73 % /2012
|
|
|
| 73 %
| 73 %
| 73 %
| 73 %
|
Konsertissa viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 – 70 v. (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7 Toimenpiteet Vahvistetaan Turkua taidemusiikin dynaamisena keskittymänä ja taiteilijavierailijoiden esiintymispaikkana sekä kiinnostavana yhteistyökumppanina musiikin alalla. | 51 %/ 2012
|
|
|
| 51 %
| 51 %
| 51 %
| 51 %
|
Taidenäyttelyssä viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 -70 v (FCG). Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. Toimenpiteet Tuotannot valmistellaan ja suunnitellaan koordinoidusti ja hyödynnetään yhteisesti kaupunkitasolla.
| 45 %/ 2012
|
|
|
| 45 %
| 45 %
| 45 %
| 45 %
|
Museossa viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 -70 v. (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. Toimenpiteet Museotoimintaa uudistetaan kokemuksellisen perhe- ja matkailutoiminnan suuntaan
| 49 %/ 2012
|
|
|
| 49 %
| 49 %
| 49 %
| 49 %
|
Asukkaiden tyytyväisyys kirjastopalveluihin, asteikko 1 – 5 (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. Toimenpiteet Kasvatetaan kulttuuripalvelujen asiakaslähtöisyyttä | 4,22
|
|
|
| 4, 3
| 4, 3
| 4,3
| 4,3
|
Asukkaiden tyytyväisyys museoihin, asteikko 1 – 5 (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. Toimenpiteet Museopalveluissa viranomaistoiminnan palvelutasoa ja joustavuutta lisätään | 4,14
|
|
|
| 4,1
| 4,1
| 4,1
| 4,1
|
Asukkaiden tyytyväisyys kulttuuripalveluihin (teatteri, musiikki ja taide), asteikko 1- 5 (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. Toimenpiteet Kasvatetaan kulttuuripalvelujen asiakaslähtöisyyttä | 4,15
|
|
|
| 4,1
| 4,1
| 4,1
| 4,1
|
Liikunta
|
|
| ||||||||
Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle. Liikkuminen elämäntavaksi. |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | ||
Uimahallia viimeisen 12 kk:n aikana käyttäneet 18 – 70 v. (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7 Toimenpiteet Edistetään liikuntamahdollisuuksia ja esteettömyyttä | 38 %/ 2012
|
|
|
|
36 %
| 36 %
| 37 %
| 37 %
| ||
Kuntosalilla viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 – 70 v. (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7 Toimenpiteet Kehitetään liikuntaolosuhteita | 38 %/ 2012
|
|
|
| 38 %
| 38 %
| 39 %
| 39 %
| ||
Kuntalaisten (18 -70 v.) tyytyväisyys liikuntaolosuhteisiin (kentät,uimahallit, liikuntasalit, uimarannat, maauimalat, kuntoradat ja ulkoilureitit), keskiarvo asteikko 1 – 5 (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7 Toimenpiteet Kehitetään liikuntaolosuhteita | 3,93/ 2012
|
|
|
| 3,8
| 3,7
| 3,7
| 3,7
| ||
Kuntalaisten (18 -70 v.) tyytyväisyys liikuntapalveluista tiedottamiseen, asteikko 1 – 5 (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7 Toimenpiteet
| 3,70/ 2012 |
|
|
| 3,2
| 3,2
| 3,3
| 3,4
|
Nuoriso
|
|
| ||||||
Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle. Lasten ja nuorten kasvu tasapainoiseen elämään. |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Sosiaalisen vahvistamisen, Ohjaamon ja etsivän nuorisotyön tavoittamat nuoret/vuosi Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. |
uusi mittari, pohjatieto saadaan 2014 |
|
|
|
|
|
|
|
Toimenpiteet Varmistetaan, että nuori saa tarvitessaan aikuisen tukea
|
|
| ||||||
Työpajojen (Fendari) onnistumisprosentti % Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7. |
-
|
81 %
|
75 % |
|
75 % |
75 % |
75 % |
75 % |
Toimenpide: Varmistetaan, että nuori saa tarvitessaan aikuisen tukea |
|
|
Toimielimen määrärahat ja käyttötalousinvestoinnit 1 000 €
Kulttuuri
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Toimintatulot | 6 268 | 3 249 | 3 446 | 3 377 | 3 343 | 3 376 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintamenot | 40 393 | 36 653 | 36 620 | 35 887 | 35 528 | 35 884 |
Toimintakate | -34 125 | -33 404 | -33 174 | -32 510 | -32 185 | -32 508 |
Muutos-% |
| -2,2% | -0,7% | -2,0% | -1,0% | 1,0% |
Investointimenot | 752 | 450 | 435 | 475 | 855 | 475 |
Rahoitusosuudet | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | 0 |
Luovutustuotot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investointien rahavirta | -752 | -450 | -435 | -475 | -755 | -475 |
Muutos-% |
| -40,2% | -3,3% | 14,9% | 59% | -37% |
Määrärahat palvelualueittain Kh
Palvelualue 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Palvelualueet yhteensä | 3 446 | 36 620 | -33 174 |
Kirjastopalvelut | 721 | 11 712 | -10 991 |
Museopalvelut | 1 788 | 8 998 | -7 210 |
Turun kaupunginorkesteri | 937 | 6 058 | -5 121 |
Kaupunkikulttuuri | 0 | 721 | -721 |
Kulttuuria/avustukset | 0 | 4 990 | -4 990 |
Vapaa-aikatoimialan hallinto | 0 | 4 141 | -4 141 |
Liikunta
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Toimintatulot | 3 439 | 4 364 | 4 073 | 3 991 | 3 951 | 3 991 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintamenot | 21 694 | 22 411 | 21 940 | 21 501 | 21 286 | 21 499 |
Toimintakate | -18 255 | -18 047 | -17 867 | -17 510 | -17 335 | -17 508 |
Muutos-% |
| -1,1% | -1,0% | -2,0% | -1,0% | 1,0% |
Investointimenot | 131 | 150 | 300 | 370 | 600 | 300 |
Rahoitusosuudet | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 | 0 |
Luovutustuotot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investointien rahavirta | -131 | -150 | -300 | -320 | -600 | -300 |
Muutos-% |
| 14,5% | 100% | 6,7% | 87,5% | 50% |
Palvelualue, 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Liikuntapalvelut | 4 073 | 21 940 | -17 867 |
|
|
|
|
Nuoriso |
|
|
|
Palvelualue 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Nuorisopalvelut | 1 808 | 11 840 | -10 032 |
|
|
|
|
Määrärahat palvelualueittain kh
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Toimintatulot | 1 679 | 1 500 | 1 808 | 1 771 | 1 753 | 1 771 |
Valmistus omaan käyttöön | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toimintamenot | 11 609 | 11 634 | 11 840 | 11 603 | 11 487 | 11 602 |
Toimintakate | -9 929 | -10 134 | -10 032 | -9 832 | -9 734 | -9 831 |
Muutos-% |
| 2,1% | .1,0% | -2,0% | 1,0% | 1,0% |
Investointimenot | 68 | 84 | 85 | 90 | 120 | 120 |
Rahoitusosuudet | 0 | 0 |
| 0 | 0 | 0 |
Luovutustuotot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investointien rahavirta | -68 | -84 | -85 | -90 | -120 | -120 |
Muutos-% |
| 23,5% |
0,1%
| 5,9% | 33,3% | 0% |
Henkilötyövuosien kehitys |
|
| ||||||||
Htv |
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | ||
Kulttuurilautakunta |
| 572,9 | 561 | 423 |
|
|
|
| ||
Liikuntalautakunta |
| 103,4 | 97 | 95 |
|
|
|
| ||
Nuorisolautakunta |
| 154,4 | 158 | 150 |
|
|
|
|
Toimielimen investoinnit kv
Kulttuuri
Sidotut määrärahat |
TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | |
Tilainvestoinnit |
|
|
|
|
|
|
| |
Koneet ja kalusto |
|
|
|
|
|
|
| |
Muut investoinnit |
|
|
|
|
|
|
|
Liikunta
Sidotut määrärahat |
TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | |
Tilainvestoinnit |
|
|
|
|
|
|
| |
Koneet ja kalusto |
|
|
|
|
|
|
| |
Muut investoinnit |
|
|
|
|
|
|
|
Nuoriso
Sidotut määrärahat |
TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | |
Tilainvestoinnit |
|
|
|
|
|
|
| |
Koneet ja kalusto |
|
|
|
|
|
|
| |
Muut investoinnit |
|
|
|
|
|
|
|
Täydentävät strategiset tavoitteet kh
Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
Vuoden 2015 tavoitteet painopistealueittain ovat:
Painopistealue | Alatavoite |
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia | Tehtävänkuvat (sis. perustehtävän määrittelyn) ja vastuualueet ovat selkeät – joka tehtävälle tulee löytyä tehtävänkuvaus |
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Resurssien sijoittuminen on tarpeita vastaavaa ja joustavaa. Tätä tuetaan yhteisen, kaikki toimialat kattavalla palkkausjärjestelmällä |
Turku on vetovoimainen työnantaja | Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö |
Toimielimen alaisia palvelualueita koskevat keskeisimmät tavoitteet (soveltuvin osin) kh
Kulttuuri
|
|
| ||||||
Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Kirjaston käynnit Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 1,9 milj. | 1,9 milj |
| 1,9 milj | 1,9 milj | 1,9 milj | 1,9 milj |
Museoiden kävijämäärä Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 258 208 | 245000 |
| 250 000 | 250 000 | 250 000 | 250 000 |
Orkesterin kuulijat Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 65 182 | 63 000 |
| 68 000 | 68 000 | 70 000 | 70 000 |
Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän kirjastopalveluja tarjolla, osuus (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3 | 10 %/ 2012 |
|
|
| 10 % | 10 % | 10 % | 10 % |
Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän teatteripalveluja tarjolla, osuus (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3 | 3 %/ 2012 |
|
|
| 3 % | 3 % | 3 % | 3 % |
Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän konsertteja tarjolla, osuus (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3 | 16 %/ 2012 |
|
|
| 16 % | 16 % | 16 % | 16 % |
Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän taidenäyttelyitä tarjolla, osuus (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3 | 5 %/ 2012 |
|
|
| 5 % | 5 % | 5 % | 5 % |
Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän museopalveluja tarjolla, osuus (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3 | 4 %/ 2012 |
|
|
| 4 % | 4 % | 4 % | 4 % |
Liikunta
|
|
| ||||||
Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Uimalaitosten käyntikerrat Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.
|
| 687 051 |
|
| 600 000 | 720 000 | 720 000 | 720 000 |
Parkin kentän kävijämäärä Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 45 225 |
|
| 41 000 | 41 000 | 41 000 | 41 000 |
Kupittaan urheiluhallin käyntikerrat Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 228 736 |
|
| 210 000 | 210 000 | 210 000 | 210 000 |
Aktivointiosaston ohjatun toiminnan käyntikerrat Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 87 202 |
|
| 90 000 | 90 000 | 90 000 | 90 000 |
Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän liikuntapalveluja tarjolla, osuus (FCG) Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3
| 15,5 %/ 2012 |
|
|
| 16 % | 16 % | 16 % | 16 % |
Avustuksia anoneiden urheiluseurojen harrastajamäärä Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3. |
| 59 250 |
|
| 59 250 | 59 250 | 59 250 | 59 250 |
Nuoriso
|
|
| ||||||
Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Alueellisten ja niihin rinnastettavien *) nuorisotilojen käynnit Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.
|
|
232 468 |
246468 |
|
220 000 |
200 000 |
200 000 |
200 000 |
Digitaalisten medioiden hyödyntäminen vuorovaikutteisuuden kasvattamisessa, kehittämishanke Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Hirvensalo, Ilpoinen, Jyrkkälä, Kuuvuori, Lauste, Maaria, Moisio, Paattinen, Pansio, Runosmäkl, Teräsrautela, Varissuo, Vimma/oma toiminta, ruotsinkielinen toiminta, Auran Panimo, moottorihalli, Skeittihalli / 2014, päivitetään vuosittain.
|
|
|
Toiminnan kehittämishankkeet kh
| Ohjelman teema, uudistamisohjelman 2,kohta, muu viite | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Toimialan toimenpide |
|
|
|
|
|
Kaupungin omien vuokrattavien tilojen tehostettu vuokraus ja markkinointi | 28 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Kirjaston omatoimikäytön laajentaminen | 29 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
Kumppanuus ja uudet yhteistyötavat kulttuuri-, liikunta- ja nuorisojärjestöjen kanssa palvelutuotannossa | 30 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Toimintaprosessien evaluointi ja yksinkertaistaminen | 31 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 |
Vapaa-aikatoimialan yhteiset kohderyhmäkohtaiset esitteet, printtitutotteiden vähentäminen, järkiperäistäminen ja yhdistäminen. Kieliversioiden laajuuden päättäminen. | 32 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Maksuryhmien tarkistaminen toimialan palveluissa mm. lasten ja nuorten maksuryhmäikärajojen alentaminen | 33 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
Palveluverkon muuttaminen/supistaminen (uimahalli-, kirjasto- ja nuorisotilaverkon tarkastelu) | 34 | 160 000 | 160 000 | 160 000 | 160 000 |
Toimialakohtainen laite-, tila-, kuljetuskalusto- ja kunnossapitoasioiden tarkastelu | 35 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Tulopohjan laajentaminen ja maksujen korottaminenmm. 65+ maksujen korotus, pääsylippuhinnat, palvelumaksut (* | 36 | 160 000 | 160 000 | 160 000 | 160 000 |
Seniorikortin hintaa nostetaan vuodelle 2015 tasolle 30 € /6kk ja 2016 se nostetaan Kimmoke-rannekkeen kanssa samalle tasolle (*
| Kv:n muutos | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Ulkoisen rahoituksen lisääminen | 37 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 |
Turun Pualest -lehden paperiversiosta luopuminen ja samalla tarkistetaan kaikkien painettavien julkaisujen tarpeellisuus. Yhdistetään Turku-postiin kaupunkilaisille lähetettävät toimialojen asiakaslehdet.
| Kv:n muutos |
|
|
|
|
Aamu- ja iltapäivätoiminnan siirto Sivistystoimialaan |
|
|
|
|
|
Nuorisopalvelujen organisaation uudistaminen. Toimintamallin toteuttamisen jatkaminen toimialalla. | Toimintamalliuudistus | 25 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
|
|
|
|
|
|
Konsernihallinnon omistamat, koko kaupunkia koskettavat merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muiden toimialojen strategiset hankkeet, joihin toimialan pitää varata resursseja |
|
|
|
|
|
Kulttuurilautakunta: |
|
|
|
|
|
Nuorisolautakunta: |
|
|
|
|
|
Liikuntalautakunta: |
|
|
|
|
|
6.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT kh
Kulttuuri
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
Kirjaston nettomenot/asukas
| 55,88 | 58,32 | 58,38 | 58,70 | 58,00 | 58,00 | 58,00 |
Museoiden netomenot/ asukas
|
| 38,23 | 39,38
| 39,98 | 39,00 | 39,00 | 39,00 |
Orkesterin ja konserttitalon nettomenot / asukas |
| 26,09 | 28,31 | 27,35 | 27,00 | 27,00 | 27,00 |
Resurssien käyttö |
|
|
|
|
|
|
|
Tilojen käyttö (m2) |
|
|
| 51 625 | 51 625 | 51 469 | 51 469 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Muut |
|
|
|
|
|
|
|
Avustusten määrä / asukas | 6,11 | 6,71 | 6,99 | 7,05 | 7,00 | 7,00 | 7,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Liikunta
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
Liikunnan nettomenot / asukas | 59,10 | 68,17 | 69,72 | 72,13 | 72,00 | 72,00 | 72,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resurssien käyttö |
|
|
|
|
|
|
|
Tilojen käyttö (m2) |
|
| 73 978 | 75 432 | 74 120 | 71 740 | 73 415 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Muut |
|
|
|
|
|
|
|
Avustusten määrä / asukas | 8,73 | 8,03 | 8,08 | 7,94 | 8,00 | 8,00 | 8,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nuoriso
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Tuottavuus ja taloudellisuus |
|
|
|
|
|
|
|
Nuorison nettomenot / alle 29 vuotiaat (laissa määritelty kohderyhmä, voi muuttua 2016) Huom! iltapäivätoiminta ei sisälly. |
| 122,45 | 125,46 | 123,07 | 125,00 | 124,00 | 121,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resurssien käyttö |
|
|
|
|
|
|
|
Tilojen käyttö (m2) |
|
|
| 17015 | 16941 | 16680 | 16315 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Muut |
|
|
|
|
|
|
|
Avustusten määrä / asukas |
| 1,65 | 1,66 | 2,22 | 2,35 | 2,30 | 2,30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.RISKIENHALLINTA kh
Vapaa-aikatoimiala (kulttuuri, liikunta, nuoriso)
Riskienhallinta on osa sisäistä valvontaa ja sen tavoitteena on saada kohtuullinen varmuus toimialan tavoitteiden savuttamisesta sekä toiminnan jatkuvuudesta ja häiriöttömyydestä. Riskit voivat toteutuessaan vaikuttaa kunnan asemaan, talouteen, palvelukykyyn, työvoiman saatavuuteen ja yleiseen kilpailukykyyn asukkaista ja yrityksistä. Lautakuntien tulee seurata ja arvioida palvelualueiden toimintaa ja taloutta sekä varmistaa niihin liittyvien riskien tunnistamisen, arvioinnin ja hallinnan toteutuminen. Johtavien viranhaltijoiden pitää ohjata ja seurata alaistaan toimintaa ja henkilöstöä asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Viranhaltijoiden tulee toimeenpanna riittävät riskienhallintaa koskevat menettelytavat ja valvoa niiden toimivuutta. Vapaa-aikatoimialan toiminnot eivät kuulu elintärkeisiin tai kriittisiin toimintoihin kuten esim. kunnallistekniikka ja terveyspalvelut. Toimialan palvelujen estymisellä on kuitenkin kielteisiä seurauksia asiakkaille ja kuntalaisten hyvinvoinnille. Häiriötilanteissa vapaa-aikatoimintojen jatkuvuuden turvaaminen tukee kaupungin ja muiden julkisten palveluiden jatkumisen hallintaa. Vapaa-aikatoimiala arvioi omalta osaltaan kaupungille yhteiseksi sovitut toiminnalliset (henkilöstö-, tila-, tietojärjestelmä- jne.), vahinko- (omaisuus, vahingonkorvaus jne.) ja taloudelliset riskit.
Riski | Seuraukset | Toden-näköisyys | Vaikutus | Merkittävyys | Nykyinen | Toimenpiteet | Vastuuhlö/ aikataulutus |
Huonot säät | Talous/Tulojen väheneminen.Asiakaskato (esim. kesällä maauimalat, ulkoilmatapahtumat ja talvella leirialueet) | 4 | 2 | 8 | Vaikeasti ennakoitavissa. | Tilojen ja alueiden kunnossapito. Tapauskohtaisesti esim. katokset jne. | Toiminnasta vastaavat, jatkuva |
Tietojärjestelmät/ Vuorovarusohjelmien ja lipunmyynnin häiriöt tai toimimattomuus | Asiakkaat eivät voi tehdä varauksia eivätkä saa lippuja. Toimipisteet eivät saa päivitettyjä tietoja. | 3 | 2 | 6 | Yhteydenpito IT:n ja toimittajien kanssa. | Ohjelmien päivitys. Työntekijöiden koulutus. | Asiakaspalvelujen esimiehet, jatkuva |
Henkilöstö/ Osaamisen ylläpito | Palvelutason heikkeneminen | 3 | 2 | 6 | Rekrytointi ja seuranta | Perehdyttäminen. Kehityskeskustelut. | Esimiehet, jatkuva |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.MUUT KAUPUNKITASON OHJAUSASIAKIRJAT JA RESURSSIEN PITKÄN AIKAVÄLIN OHJAUS kh
Ohjausasiakirja | Ohjaustieto |
Kulttuurilautakunta: |
|
|
|
|
|
Liikuntalautakunta: |
|
|
|
|
|
Nuorisolautakunta: |
|
|
|
|
|