Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta5415.04.20147

9216-2013 (041)

Liikuntalautakunnan talouden tasapainotus 2014

Tiivistelmä: -

Liiklk § 54

Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:

 

Liikuntalautakunnan kuluvan vuoden taloudessa on huomattava noin miljoo-nan euron tasapainotustarve. Vuodelle 2014 on merkitty menomäärärahaksi 22.449.000 euroa (tp-13 21.694.051) ja tuloiksi 4.364.000 euroa (tp-13 3.438.604) ja nettomenoiksi siten 18.085.000 euroa (tp-13 18.255.447). Ta-sapainotus on seuraavassa tarkastelussa jaettu lisätuloihin verrattuna 2013 sekä menosäästöihin jo laadittuun talousarvioon 2014 nähden. Tosiasiassa liikuntapalveluilla on kuluvana vuonna käytössä 208.447 euroa vähemmän rahaa (netto), kuin viime vuonna käytimme! Seuraavassa esitetty tulokas-vuennuste päätyy 589.000 euron lisätuloihin (vrt. TP-13). Kun talousarviossa tulokasvuksi on päätetty 943.000 euroa jää menosäästöjä tehtäväksi vielä 354.000 eurolla (vrt. TA-14). Tuoreen päätöksen mukaan liikuntalautakunnalle kohdistuu edellisten lisäksi 38.000 euron leikkaustarve kaupungin 10 M€ säästöpäätösten johdosta. Siten menosäästöjä pitää löytää yhteensä 392.000 euroa.

 

Näiden lisäksi liikuntapaikkaosaston talousarviossa on mm. sähkö ja vesi ar-vioitu hieman alakanttiin. Osaston sisäisillä toimilla mm. hankintoja lykkäämällä ja peruuttamalla liikuntapaikkojen viestinnällisen ilmeen kohentamisen hanke talousarvion mukaiset menot pysyvät budjetoidussa.

 

Lisätuloista ja menoleikkauksista vuodelle 2014 päätettäessä pitää ratkaisut tehdä kestävälle pohjalle siksi että seuraavat vuodet tulevat nykytiedon mu-kaan olemaan absoluuttisen nollakasvun aikaa, jolloin uusia tulokasvuja ja menoleikkauksia pitää hakea joka vuosi lisää. Keskeisenä periaatteena tulee kuitenkin muistaa että niin liikuntapalvelujen hinnankorotusten kuin menoleik-kausten tulee kaikissa olosuhteissa mahdollisimman vähän estää tai hanka-loittaa asukkaiden ja liikuntajärjestöjen sujuvaa liikuntaharrastusta.

 

Lautakunta käsitteli maaliskuun talousseminaarissa eri vaihtoehtoja sekä tulo-jen lisäämiseksi että menojen vähentämiseksi. Seuraava esittely perustuu seminaarin pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin sekä joihinkin sen jälkeen esiin nousseisiin vaihtoehtoihin.

 

Aiempien päätösten vaikutus tulokehitykseen:

- Impivaara uimahallin käytön lisääntymisen sekä viime vuotta pitemmän aukiolojakson vaikutus pääsymaksutuloihin

+200.000

- Tilavuokriin 18.6. 2013 tehtyjen päätöksen vaikutus vuokratuloihin

+150.000

- Impivaaran jäähallin normaali kesäkausi, (vrt. putkistokorjaus-13 ) vaikutus vuokratuloihin

+ 50.000

- Kaupungin henkilöstön tyky-rannekkeiden käytön lisätulot liikuntapaikoilla

+ 110.000

- Kimmoke-rannekkeen budjetoimattomat lisätulot

+ 48.000

yhteensä +558.000

 

Uudet päätökset tulovajeen kattamiseksi:

Parkin yleisöluistelun hinnankorotus 1 € (v:sta 1997 )

- 2 € (uusi hinta syksy 2014)

+ 10.000

- Vapaa-aikatoimialan vuokra- ja palkkakulujen tasaus aiheuttamisperiaatteen mukaan

+ 46.000

- aktivointiosaston hinnastomuutokset 2014 (LL 15.4)

+ 10.000

 

yhteensä + 66.000

Lisätulot yhteensä + 624.000

            

      

Tulovähennykset verrattuna tp- 2013

- Kesäuimaloiden tulot (kesä -13 normaalia parempi)

- 35.000

Tulopuolen ennustettu yhteisvaikutus yhteensä + 589.000

 

 

Esitykset säästökohteiksi 2014 menoihin:

- järjestöliikunnan palkkakulut

- 35.000

- järjestöliikunnan kumppanuusraha

- 10.000

- järjestöliikunnan sovelluspalvelut

- 15.000

- menosäästöt liikuntatoimintaosastolla

(palkat, markkinointi, hankinnat)

- 50.000

- uimarantojen valvontahenkilöstön vähentäminen

- 10.000

- Impivaaran uimahallin sulkeminen kesällä 2.6-11.8

(vain seurakäytössä)

- 60.000

- Impivaaran uimahallin henkilöstökulut

(sijaisten käytön vähentäminen)

- 10.000

- Javenture-areenan kesäkauden aukiolojakson

lyhentäminen (14.4- 25.5)    

- 15.000

- Impivaaran uh:n sisäisen vuokran säästö

(laajennusosan takuukorjaukset kesällä)    

- 50.000

Yhteensä - 255.000

 

         

Lisäksi on kaupunginhallitukselta on haettu (LL xx. 2014) 137.000 euron TA-muutosta Veritas-peruskorjauksen takia.

 

Edellä mainituilla toimenpiteiden toteutuessa saavutetaan yhteensä 589.000 lisätuloa sekä 392.000 menovähennyksiä ja saavutetaan laskennallisesti lii-kuntalautakunnan talousarviolle asetettu nettomääräinen talousarvio 18.047.000 euroa (luvussa huomioitu 38.000 euron uusi supistus). Niiltä osin kuin em. periaatteet edellyttävät uusia lautakunnan päätöksiä mm. hinnasto, tuodaan niistä erikseen ehdotukset lautakunnan päätettäväksi.

 

Lisäksi olemme neuvotelleet Lausteen uimahallin omistajatahon sekä yksityi-sen palvelutuottajan kanssa mahdollisuudesta Lausteen uimahallin palveluiden ulkoistamisesta jo syksystä 2014, johtopäätökset neuvotteluista voidaan tehdä noin kuukauden kuluessa. Samalla käsiteltiin mahdollisuutta Paattisten uimahallin palvelutuotannon ulkoistamisesta.

 

Vuotta 2015 koskevista talouden sopeutusperiaatteista keskustellaan lauta-kunnan kesäkuun seminaarissa, osin jo maaliskuussa käytyjen pohjakeskus-telujen lähtökohdista. Silloinkin esille nousevat keskeisesti taksapolitiikan tar-kistukset, avustuspolitiikka sekä materiaaliset, asiantuntijapalveluihin sekä henkilöstökuluihin liittyvät säästömahdollisuudet.

 

Liikunnan merkityksestä asukkaiden terveydelle ja hyvinvoinnille sekä liikunnan merkityksestä ennaltaehkäisevänä kustannusten kasvua hillitsevänä tekijänä on puhuttu paljon viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Näkemyksen todisteeksi valmistuu vuosittain runsaasti kansallisia ja kansainvälisiä tutkimustuloksia. Valitettavaa on, että nämäkään kiistattomat todistukset eivät ole johtaneet juuri juhlapuheita pidemmälle.

 

Liitteessä on vertailu eri toimialojen ja lautakuntien kustannuskehityksestä Turussa vuosina 2005 – 2013. On syytä korostaa, että taulukko on vain suuntaa antava, sillä mitään toimialojen tai lautakuntien seuranta-aikana tapahtuneita tehtävä- ja vastuualuemuutoksia ei ole korjattu taulukkoon. Merkittävin esimerkki edellisistä on varhaiskasvatuksen siirto sen aikaisesta sosiaalitoimesta (nyk. HYTO) sivistystoimeen. Mikäli tämä aikanaan noin 70 M€ siirto korjattaisiin taulukkoon, tarkoittaisi se molemmille toimialoille tarkastelujaksolla hyvin karkeasti kaksinkertaista kasvua vapaa-aikatoimialaan verrattuna. Samalla voidaan todeta, että kulttuuri- ja nuorisolautakuntien kustannuskehitykset ovat merkittävästi liikuntalautakunnan kasvua suuremmat. Liikuntapalvelujen kannalta merkittävin ja yksinkertaisin johtopäätös edellisestä on, että Turussa liikunnan edistämiseen on sijoitettu selvästi vähiten kasvuresursseja, huolimatta liikunnan merkittävistä hyvinvointivaikutuksista.

 

Kaavio on piirretty toimialojen talouskehityksen suhdeluvuista, ei absoluuttisista luvuista.

 

Toimialajohtaja Minna Sartes:

 

Ehdotus   Liikuntalautakunta päättää hyväksyä edellä esitetyt periaatteet sekä

liikuntapaikkojen käyttöjaksojen supistukset ja muut toimenpiteet liikuntapal-

veluiden talouden 2014 tasapainottamiseksi.

 

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin lukuunottamatta Javenture-areenan kesäkauden aukiolojakson lyhentämistä, miltä osin asia jätettiin pöydälle.

Jakelu

tiedAhola Kaija
tiedHatanpää Susanna
tiedKoljonen Timo
tiedLehmusvuori Juha
tiedNummi Oskari
tiedPyöli Ismo
tiedRiski Jaana
tiedVanne Markku
tiedVirtanen Jukka