Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 128 | 12.11.2013 | 7 |
12473-2013 (032)
Mainospaikkamaksut liikuntapaikoilla
Tiivistelmä: -
Liiklk § 128
Liikuntapaikkapäällikkö Marjaana Risku:
Liikuntapalvelukeskus antaa mainospaikkoja liikuntapaikoilla seurojen käyttöön korvausta vastaan. Urheiluseuroilta perimien mainospaikkojen hinnasto on hyväksytty muun hinnaston hyväksymisen yhteydessä liikuntalautakunnassa vuosittain.
Liikuntapalvelukeskukselle on tullut tarve tarkastaa mainospaikkojen myöntämisen käytäntöjä ja mainospaikkamaksuja. Samalla on selkeytettävä toimintatapoja yksityisten yrityssponsoreiden yhteistyöhön.
Lisäksi sisäisen tarkastuksen toimisto on tehnyt liikuntapalvelukeskukseen sisäisen tarkastuksen liittyen mainospaikkoihin. Tarkastuksen yhteydessä on kiinnitetty muutamaan asiaan. Ensinnäkin prosessi mainospaikkojen myynnin, sopimusten ja laskutuksen osalta tulee kuvata ja ohjeistusta on tarkennettava. Toiseksi vuokraamiseen on laadittava sopimuspohja. Kolmanneksi sisäinen tarkastus pyytää varmistamaan laskutuksen esim. tallentamalla sopimukset taloushallinnon SAP-järjestelmään. Neljänneksi pyydetään selkeyttämään hinnastoa mm. yksittäisten tapahtumien hinnan osalta sekä muille tahoille kuin urheiluseuralle myynnin osalta.
Mainospaikoissa on kaksi eri lähestymistapaa: 1) urheiluseurojen käyttöön myönnettävät mainospaikat, 2) yhteistyö suoraan liikuntapalvelukeskuksen kanssa toimiviin yrityskumppaneihin.
Liitteessä 1 on kuvattu prosessi urheiluseuroille myönnettävien mainospaikkojen osalta. Liitteessä 2 on sopimusluonnos liikuntapalvelukeskuksen ja urheiluseuran välille.
Liite 1Prosessikuvaus
Liite 2Sopimusluonnos
Liikuntapalvelukeskus on saanut jonkin verran yhteydenottoja suoraan yrityksiltä, jotka haluavat olla mukana tukemassa liikuntatoimen yleishyödyllistä tehtävää kaikkien turkulaisten liikuttamisessa. Erityisesti kiinnostava kokonaisuus on ollut Impivaaran uimahalli. Aiemmin yrityskumppanille tai muulle kuin urheiluseuralle ei ole määritetty hintaa hinnastossa, eikä myöskään asiasta ole toimintaohjetta. Koska tämä toiminta on vähäistä, sopimukset on järkevä räätälöidä yksitellen.
Yrityskumppanuus liikuntapalvelukeskuksessa voi koostua erillisistä osa-alueista. Näitä ovat ainakin mainospaikka liikuntapaikalla, tuote-esittely tai vastaava näkyvyys liikuntapaikalla sekä liikuntapalvelukeskuksen liikuntatuotteiden sponsorointi. Tässä yhteydessä käsitellään ainoastaan mainospaikan periaatteita.
Mainospaikkamaksuissa tulee harkinnan perustua Turun kaupungin eettisiin ohjeisiin. Lisäksi on muistettava liikuntapaikkojen perustehtävä ja asiakasprofiili. Mainospaikan tulee tukea haluttua imagoa ja olla liikuntapalvelukeskuksen julkisuuskuvaan sopiva. Se ei saa häiritä tai haitata asiakkaita, alentaa liikuntatoiminnan luotettavuutta tai rajoittaa liikuntapaikan toimintaa. Turun kaupungilla on luonnos yrityssponsoroinnin periaatteista. Lisäksi kuluttajavirasto on antanut aiheesta ohjeistuksia. Näitä tulee liikuntapalvelukeskuksen huolella noudattaa.
Liite 3Mainospaikkojen uusi hinnasto
Uuden hinnaston esitetään tulevan voimaan 1.1.2014
Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:
EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen prosessikuvauksen, liitteen 2 sopimusluonnoksen ja liitteen 3 mainospaikkojen uuden hinnaston. Muutos astuu voimaan 1.1.2014.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedAhola Kaija
tiedHaaga Susanna
tiedLaakso Sanna
Liitteet:
Liiklk § 128
Liite 1:Prosessikuvaus
Liite 2:Sopimusluonnos
Liite 3:Mainospaikkojen uusi hinnasto