Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta10029.08.20137

9216-2013 (041)

Liikuntalautakunnan talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2014 - 2016

Tiivistelmä: -

Liiklk § 100

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 13.8.2013:

Vuoden 2014 talousarvio ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelma pohjautuu 15.12.2012 päivätyn ”Turku sopimus vuosille 2013 – 2016” perusperiaatteisiin. Kaupunginjohtajan antamissa talousarvion laadintaohjeissa ja kaupunginhallituksen hyväksymissä toimielinkohtaisissa suunnittelulukumitoituksissa esitetään ne yleiset linjaukset ja kehykset, joita uuden talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelussa noudatetaan.

Uudistamisohjelma on ollut pohjana toimielinkohtaisille suunnitteluluvuille niin käyttötalouden kuin investointienkin osalta. Kaupunginvaltuusto on käsitellyt kokouksessaan 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelmaa ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamista.

Kaupunginvaltuusto päätti vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelmasta seuraavin lisäyksin:

- Selvitetään ulkopaikkakuntalaisten korkeammat asiakasmaksut vapaa-ajan palveluissa.

- Turvataan Lausteen ja Paattisten uimahallin toiminta kuitenkin selvittäen muut ylläpitomallit ja aukioloaikojen mahdolliset supistukset.

- Kirjaston säilyminen Runosmäen alueella turvataan kouluverkkopäätösten yhteydessä.

Oheismateriaali 1Vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelma

Valtuuston päättämät käyttötalouden suunnitelmaluvut vapaa-aikatoimialalla:

 

Toimielinkohtaiset investointiosan suunnitteluluvut:

 

Talousarvion laadintaan vaikuttavat yleiset tekijät

Hintatason muutoksen oletetaan tänä vuonna olevan kuluttajahintaindeksissä 2,1 %.  Valtiovarainministeriön kehyksissä on ennustettu kuluttajahintaindeksi seuraavasti:

2013              2,1 %

2014              2,5 %

2015              2,2 %

2016              2,0 %

Sisäisten palvelujen hintoja ei saa korottaa vuodelle 2014 lukuun ottamatta sisäisiä vuokria. Sisäiset vuokrat saavat nousta enintään 1,0 %.

Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan tai nettomäärärahan puitteissa.

Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.1.2012–28.2.2014. 1.3.2014 alkavan virka- ja työehtosopimuksen vaikutuksista ei ole vielä tietoa. Koska sopimustulosta ei ole talousarviovaiheessa käytössä, käytetään Turussa palkoissa 1,2% korotusta – tässä on jo huomioitu kustannussiirtymä edelliseltä vuodelta sekä mahdolliset muut palkkakuluihin vaikuttavat tekijät. 

 

Sivukulut (työnantajan sosiaalivakuutusmaksut ja eläkekulut)

 

Vuoden

2013

laadinnassa

käytetyt

Vuonna

2013

käytössä

olevat

Vuoden

2014

laadinnassa

käytettävät

Sosiaalivakuutusmaksu,

joka koostuu lakisääteisistä vakuutusmaksuista:

 

4,14 %

 

4,04 %

 

3,90 %

tapaturmavakuutusmaksu

0,80 %

0,80 %

0,80 %

taloudellinen tuki

0,04 %

0,04 %

0,04 %

työttömyysvakuutusmaksu

3,30 %

3,20 %

3,06 %*

 

 

 

 

ja sosiaaliturvamaksusta

2,12 %

2,04 %

2,14 %*

 

 

 

 

Yhteensä

6,26 %

6,08 %

6,04 %

 

 

 

 

Työnantajan KuEL -maksu koostuu:

 

 

 

- palkkaperusteisesta maksusta

16,55 %

16,45%

16,75 %

- varhaiseläkemenoperusteisesta maksusta (varhe-maksu)

 

 

 

- eläkemenoperusteisesta maksusta

 

 

 

Kaikki yhteensä

22,81 %

22,53 %

22,79 %

 

Eläkemenoperusteinen maksu voidaan Kuntien eläkevakuutuksen ennakkotiedon mukaan alustavasti budjetoida kertomalla vuoden 2013 perittävien ennakkomaksujen yhteismäärä kertoimella 0,92.

Vuoden 2014 varhaiseläkemenoperusteinen maksu (varhe-maksu) perustuu eläkemenoihin, jotka aiheutuvat 1.1.2011 - 31.10.2013 alkaneista työkyvyttömyyseläkkeistä, työttömyyseläkkeistä ja yksilöllisistä varhaiseläkkeistä sekä kuntoutustuista. Loppuvuonna 2013 alkaneet eläkkeet eivät ehdi laskentaan mukaan. Eläkkeet vaikuttavat työnantajan varhe-maksuun tasan 36 kuukauden ajan eläkkeen alkamisesta ja voivat siten jakautua neljälle kalenterivuodelle. Kuntien eläkevakuutus on arvioinut, että varhaiseläkemenoperusteiset maksut vuodelle 2014 saadaan kertomalla vuoden 2013 ennakkomaksut kertoimella 1,13.

 

Organisaatio

 

 

Eläkemeno- perusteiset

maksut

arvio v. 2013, euroa

Eläkemeno-perusteiset

maksut

arvio v. 2014, euroa

Varhaiseläke-meno-

perusteiset maksut

arvio v. 2013, euroa

Varhaiseläkemeno-

perusteiset maksut

arvio v. 2014, euroa

Liikuntalautakunta

408 013

375 372

5 524

6 243

Nuorisolautakunta

163 425

150 351

53 526

60 485

Kulttuurilautakunta

1 537 972

1 414 934

350 358

395 905

Talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman esittäminen

Toimielimen talousarvioehdotuksen tavoitteet, uudistamisohjelman mukaiset strategiset toimenpiteet, toimielimen tunnusluvut ja määrärahaesitykset esitetään strategisessa sopimuksessa.

Toimielimen talousarvioehdotuksen käyttötalouden tulot ja menot eritellään kustannuslajeittain kuukausittain (tuloslaskelman muodossa).

Toimiala- ja tulosaluekohtaiset henkilöstösuunnitelmat esitetään erillisellä liitteellä – tämän avulla  tehdään näkyväksi henkilöstömäärien ja henkilöstökulujen kehitys taloussuunnittelu-kauden aikana. Vuoden 2014 perustettavaksi ja lakkautettavaksi esitettävät virat ja toimet esitetään omana liitteenä, samaan lomakkeeseen kirjataan tulevien vuosien eläköityminen ja sen hyödyntäminen henkilötyövuosien laskua tavoiteltaessa.

Irtaimen omaisuuden hankinnat sekä leasing-rahoituksella tehtävät hankinnat ilmoitetaan omalla lomakkeella.

Toimielinten ja liikelaitosten talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee olla valmis 13.9.2013 mennessä.

Liikuntalautakunnan alaisten palvelualueiden talousarvio

Palvelu- ja tulosalueitten toimintaa, taloutta, henkilöstöä ja hankintoja koskevat ehdotukset esitellään lautakunnan kokouksessa.

Lautakunnan talousarvioesityspäätöksessä tulee erikseen mainita vapaa-aikatoimen hallintoon siirtyvä määräraha. Siirtyvä määräraha vahvistetaan valtuuston päätöksellä marraskuussa ja viedään joulukuussa uudelleen jaon yhteydessä oikeille kustannuspaikoille 26000, 26001, 26002 ja 26003.

Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:

LIIKUNTALAUTAKUNNAN STRATEGIA 2014-2017

V. 2014 käynnistetään ensimmäiset uuteen liikuntapalvelujen strategiaan perustuvat palvelut. Strategiaamme on valmistettu yhdessä lautakunnan kanssa kahdesti 25.-26.4. ja 18.6. sekä erikseen moneen otteeseen virkavoimin. TA-esittelyn aluksi esitellään viimeisin versio, joka tulee vahvistaa liikuntalautakunnan talousarviokokouksessa 10.9.2013.

Liikuntalautakunnan talousarvio 2014

Annetulla menomäärärahalla 22.610 € kyetään nykyiset ja suunnitellut palvelut tuottamaan. Uuden haasteen tuovat n. 200 kiinteistöliikelaitokselta v. 2012 siirtynyttä pallokenttää tms. lähiliikuntapaikkaa, joiden kehittämissuunnittelu on jo aloitettu.

Tulotavoitteeksi liikuntapalveluille on päätetty 4.364 000 € (v. 2013 3.776 000 €), joka on 588 000 € tämän vuotista suurempi. Uudistusohjelmassa Liikuntapalvelukeskus ilmoitti saavuttavansa 200 000 € tulokasvun. Päätetty tulokasvu on kuitenkin lähes kolminkertainen ja sen saavuttaminen näyttää tässä vaiheessa hyvin epätodennäköiseltä.

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusLiikuntalautakunta käy lähetekeskustelun liikuntapalvelujen strategian ja tulosalueiden talousarvioesittelyjen pohjalta.

Lähetekeskustelun perusteella valmisteltu strategia- ja talousarvioesitys tuodaan liikuntalautakunnan seuraavaan kokoukseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.