Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Liikuntalautakunta 13.11.2012 8

11545-2012 (630, 633)

Liikuntalautakunnan lausunto Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaluonnoksesta vuosille 2012-2020

Tiivistelmä: -

Liiklk §

Liikuntasuunnittelija Kristiina Karppi:

Joukkoliikennetoimisto on koordinoinut Runkobussilinjaston kehittämisohjelmatyötä ja pyytää nyt lautakuntien lausuntoja ohjelmaluonnokseen.

Runkobussilinjasto

Ohjelman päätavoitteena on joukkoliikenneverkoston tehostaminen ja selkeyttäminen siten, että valtaosa kaupungin tiheimmin asutetuista alueista sekä työpaikkojen ja palvelujen keskittymistä on yhteensä 7 korkeatasoisen runkobussilinjan vaikutusalueella vuoteen 2020 mennessä.  Ohjelma kuvailee runkobussilinjastoa seuraavasti (s. 2):

Runkobussilinja ja sen pysäkit on oltava helposti tunnistettavissa ja löydettävissä. Pysäkkien esteetön ja helppo saavutettavuus niin kävellen kuin pyörällä on varmistettava. Pyörille on oltava hyvät pyöräparkit pysäkkien yhteydessä. Matkustajan on voitava luottaa, että bussi saapuu ruuhka-aikoina 7,6 – 10 minuutin kuluttua ja päivälläkin 10 minuutin kuluttua. Linjan tulee kulkea aamuvarhaisesta iltamyöhään. Bussin saapumisesta ja etenkin mahdollisista häiriöistä tulee saada ajantasaista informaatiota. Kaluston on oltava matalalattiaista, modernia ja ympäristöystävällistä. Bussin kulun on oltava joutuisaa. Vaihtaminen bussista toiseen on oltava helppoa”.

Täydentävä linjasto

Runkobussilinjaston lisäksi kaupunkiseudulla on myös täydentävä linjasto, johon sisältyy paljon nykyisiä Turun kaupunkiliikenteen ja seutuliikenteen linjoja. Täydentävän linjasto palvelee runkolinjaston väleihin jääviä löyhemmän yhdyskuntarakenteen alueita, ja liikennöintiväli on runkolinjastoa harvempi.

Kaupunkiseudun Rakennemalli 2035 taustalla

Ohjelmaluonnos perustuu elimellisesti Rakennemalli 2035:een, joka on seudun kuntien hyväksymä strateginen sopimus maankäytön ja yhdyskuntarakenteen yhteisistä kehityslinjoista vuoteen 2035. Rakennemallissa on linjattu, että kaupunkiseudulla rakennetaan jalankulku- ja joukkoliikennekaupunkia. Maankäyttöä suunnitellaan tukemaan jalankulkua ja pyöräilyä sekä kustannustehokkaasti ja laadukkaasti toteutettuja bussiliikenteen runkolinjoja ja pikaraitiotietä. Runkobussilinjaston käytetyimmät reitit voidaankin myöhemmin muuttaa raideyhteyksiksi.

Liikunnan edistämisen näkökulma ohjelmaluonnokseen

Kehittämisohjelmaluonnos on perusteellisesti työstetty ja havainnollisesti esitetty. Liikuntalautakunnan ja liikkumisen edistämisen kannalta ohjelmaluonnos on erinomainen: kaikki liikuntakeskukset ovat runkolinjaston pysäkkien lähietäisyydellä, ainoastaan Soutu- ja melontakeskusta lukuun ottamatta. Viime mainittuakin palvelee kuitenkin varsin tasokkaasti täydentävä verkosto, jonka liikennöintiväli keskuksen kohdalla on 20 minuuttia ruuhka-aikoina. Täydentävän verkoston haarat nostavat palvelutasoa sikälikin, että esim. linja 21 tuo liikuntarajoitteiset asiakkaat suoraan Impivaaran uimahallin ovelle siinä missä runkolinjojen pysäkit jäävät hivenen kauemmas.

Lisäksi kaupunkilaisten jokapäiväisen hyötyliikunnan edistämisen kannalta runkobussilinjasto on loistava asia vähintäänkin kahdesta syystä: korkeatasoinen runkobussilinjasto tulee mitä todennäköisimmin lisäämään joukkoliikenteen käyttöä verrattuna yksityisautoiluun. Joukkoliikenteellä liikkuvat joutuvat aina joko kävelemään tai pyöräilemään pysäkeille ja pysäkeiltä määränpäähän, joten päivittäinen hyötyliikunta lisääntyy yksityisautoiluun verrattuna. Lisäksi tehokkaat joukkoliikennejärjestelyt lisäävät kaupunkiseudun viihtyisyyttä ja toimivuutta vähentämällä muun muassa ruuhkia ja liikenteen melua yksityisautoilun haittapuolina. Viihtyisä kaupunkiympäristö puolestaan lisää terveyttä edistävää hyötyliikuntaa entisestään, kun esimerkiksi keskustassa on miellyttävämpi liikkua kevyin kulkumuodoin.   

Liite 1Runkobussilinjaston kehittämisohjelman sivut 1 ja 24, joilla kuvataan runkobussilinjasto sekä täydentävä linjasto karttapohjalla

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää todeta, että luonnos Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaksi 2012-2020 on erinomainen liikunnan edistämisen kannalta. Toteutuessaan se lisää liikuntakeskusten saavutettavuutta ja edistää hyötyliikuntaa kevyin kulkumuodoin.

TiedoteEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Liiklk § 8
Liite 1:Runkobussilinjaston kehittämisohjelman sivut 1 ja 24, joilla kuvataan runkobussilinjasto sekä täydentävä linjasto karttapohjalla