Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta2920.03.20125

5590-2010 (654)

Kiinteistöliikelaitoksen toteutuneet ulkoliikuntapaikkainvestoinnit 2011

Tiivistelmä: -

Liiklk § 29

Liikuntasuunnittelijat Kristina Karppi ja Terhi Anttila:

Valtaosa liikuntatoimen ulkoliikuntapaikkainvestoinneista tehdään vuosittaiselta Kiinteistöliikelaitoksen liikuntapaikkainvestointien listalta. Varat ovat liikuntatoimelle korvamerkittyä lainaa, joka maksetaan takaisin investointikohteiden maanvuokrina kahdenkymmenen vuoden kuoletusajalla. Liikuntatoimi valitsee investointikohteet, ja Kiinteistöliikelaitos tilaa rakennussuunnittelun Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimistosta sekä toteutusurakoinnit pääosin Viherliikelaitokselta (tammikuusta 2012 alkaen Turun seudun kuntatekniikka oy:ltä). Liikuntatoimen tulee antaa investointikohteet Kiinteistöliikelaitokselle tiedoksi aina edellisen vuoden elokuuhun mennessä kiinteistöliikelaitoksen oman budjettiprosessin vuoksi.  

Vuoden 2011 toteuma

Vuoden 2011 budjetti oli 720 000 €. Kohteista ja budjettiarviosta liikuntalautakunta päätti 8.6.2010 (§ 78) ja 15.3.2011 (§ 41). Vuoden 2011 kokonaistoteuma on puolestaan 541 000 € eli 75% budjetista. Sikäli kun +-10 prosentin heitot rakennuskohteissa ovat tavallisia, selittyy kuluneen vuoden ylijäämä kolmella keskeisellä syyllä: kiinteistöliikelaitokselta käsin kiellettiin loppuvuoden hankinnat, vaikka alitus oli tiedossa, koska Paavo Nurmen stadionin joustopäällysteen ja nurmen uusiminen oli valtavan suuri urakka ja kustannuserä saman vuoden liikuntakohteena. Toisekseen Satakunnantien-Härkämäen ulkoilutien kustannusarviossa tapahtui virheitä, ja kolmannekseen suunnittelutoimisto ei ehtinyt tehdä Impivaaran yleissuunnitelmaa.

Syyt ylijäämälle

Keskeisin syy ylijäämälle on Paavo Nurmen stadionin kokonaisurakka. Tämän takia menneen vuoden investointikuluja ei voitu tasata loppuvuodesta, vaikka tuleva alitus havaittiin ajoissa. Joustopäällysteen ja nurmen uusiminen oli niin suuri investointikohde liikunnalle, että kiinteistöliikelaitos kielsi kaikki kompensoivat loppuvuoden hankinnat ulkoliikuntapaikkojen investointilistalta. Paavo Nurmen stadionin päällysteiden uusimisen kulut olivat yhteensä 1 075 000€. Valtionavustusta niihin saatiin yht. 330 000€.  

Lisäksi Satakunnantien ja Härkämäen ulkoilutien peruskunnostuksen kustannusarvioinnissa tapahtui mittavirhe: kunnostettavan osuuden pituutta pidettiin erheellisesti 2,3 km:n mittaisena, vaikka se todellisuudessa on 1,2 km:n pituinen. Toisekseen peruskunnostuksen aste ja kustannukset arvioitiin yläkanttiin, vaikka arviota tarkennettiin vielä maaliskuussa 2011.

Suunnittelutoimisto puolestaan ilmoitti, ettei se ehdi tekemään / teettämään Impivaaran liikuntakeskuksen yleissuunnitelmaa. Suunnittelutoimisto vastaa kaupungissa kaikista puisto-, katu- ja erityissuunnittelukohteista (joita liikuntapaikat valtaosin ovat). Liikuntapalvelukeskus ei voi toimia ilman toimiston erityisosaamista ja juridista asemaa suunnitteluprosessissa. Suunnittelutöiden lykkääntyminen on valitettavasti yleinen ja ikävä piirre yhteistyössä suunnittelutoimiston kanssa, eikä koske yksin liikuntapalvelukeskuksen kohteita. 

Rakennuttamisprosessista yleisesti

Kokonaisbudjetin tasaamisen vaikeus loppuvuodesta on muinakin vuosina esiin tullut ongelma. Sen yhtenä syynä on hallintokuntien välinen hidas laskutusjärjestelmä. Rakennuskustannusten toteumat varmistuvat usein monien kuukausienkin viiveellä. Lisäksi kaikki liikuntapaikkainvestointien laskut hyväksytään ensin Turun seudun kuntatekniikka oy:ssä (ent. Viherliikelaitos) ja sitten Kiinteistöliikelaitoksella, joten loppuvuoden hankintoihin ei voida ryhtyä ilman näiden tahojen hyväksyntää. Mahdollisten loppuvuoden kulujen tulee lisäksi liittyä olennaisesti vuosisuunnitelmassa hyväksyttyihin kohteisiin, eivätkä ne siis voi olla mitä tahansa hankintoja.

Tarkkoja kustannusarvioita ulkoliikuntapaikkojen erityiskohteista on vaikea tehdä etukäteen, koska työn yksityiskohdat tarkentuvat vasta rakentamisen alettua, hinnat muuttuvat, ja kustannusarviot joudutaan tekemään peräti vuosi ennen toteutuskauden alkua. Aikainen aikataulu on Kiinteistöliikelaitoksen vaatimus talon oman budjettiprosessin takia.

Vaikka yhteistyö Kiinteistöliikelaitoksen ja Turun seudun kuntatekniikka oy:n kanssa toimii periaatteessa hyvin, liikuntatoimi ei voi suoraan vaikuttaa siihen, missä järjestyksessä ja milloin urakat toteutuvat, ja ehditäänkö niitä toteuttaa ennen rakennuskauden loppua. Turun seudun kuntatekniikka oy toteuttaa monien muidenkin tilaajien töitä, ja aikataulutus tapahtuu Kiinteistöliikelaitoksen vastaavan rakennuttajan toimesta. Liikuntatoimen urakoihin ei pääsääntöisesti ole mahdollista käyttää ulkopuolisia urakoitsijoita, koska urakat eivät ole tarpeeksi suuria eivätkä selkeästi rajattavia.

Jotta budjetissa pysyttäisiin paremmin tulevina vuosina, tehostaa liikuntapalvelukeskus omalta osaltaan hankkeiden toteutumisen seurantaa.

Liite 1Kiinteistöliikelaitoksen toteutuneet liikuntapaikkainvestoinnit 2011

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:

EhdotusLiikuntalautakunta merkitsee tiedokseen vuoden 2011 toteutuneet Kiinteistöliikelaitoksen liikuntapaikkainvestoinnit oheisen liitteen mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Liiklk § 29
Liite 1:Kiinteistöliikelaitoksen toteutuneet liikuntapaikkainvestoinnit 2011