Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 112 | 13.09.2011 | 5 |
9438-2011 (041)
Liikuntatoimen vuoden 2012 talousarvio- ja vuosien 2012 - 2015 taloussuunnitelmaehdotus
Tiivistelmä: -
Liiklk § 112
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Liikuntatoimen annettu ohjeluku vuodelle 2012 on -15 975 000 euroa. Kasvua vuoden 2011 talousarviolukuun on 2,9 %. Talousarvioehdotus on laadittu siten, että olemassa olevien palkkamenojen kasvu on arvioitu 2,5 %:ksi ja yleisen hintatason muutos 2 %:ksi.
Liikuntapalvelukeskuksen menot lisääntyvät tuntuvasti kun Impivaaran uimahalli avataan yleisölle ensivuonna. Impivaaran halli tarjoaa turkulaisille merkittävästi kattavammat ja laadukkaammat vesiliikuntaolosuhteet ja palvelut. Impivaaran uimahallin aukeaminen vaikuttaa myös pienempien uimahallien hetkellisesti kohonneisiin kävijämääriin pienentäen niiden käyttöastetta.
Talousarvioesityksessä vuodelle 2012 liikuntatoimen tulot arvioidaan olevan 3,7 miljoonaa euroa eli tulot kasvavat edelliseen vuoteen verrattuna noin 60 %. Impivaaran uimahallin lisääntyvät tulot huomioiden arvio tulokehityksestä on optimistinen, mutta saavutettavissa. Tulokasvulla pystymme kattamaan menoja niin, että annetulla -15.975.000 euron netto-ohjeluvulla pystymme säilyttämää palvelutason lähes ennallaan ja palkkaamaan Impivaaran uimahalliin 2 liikunnanohjaajaa lisää.
Ohjelukuun pääsemiseksi nykyisen palvelutason edellyttämiä menoja tulisi vähentää yhteensä 243 000 eurolla. Suunniteltuja menovähennyksiä on esitelty tarkemmin alla tulosaluekohtaisissa selvityksissä. Ohjeluvussa pysyminen edellyttää myös valtuuston jo päättämän Ruiskadun uimahallin ja liikuntatilan siirron toteutumista 1.1.2012 lukien.
Annetulla netto-ohjeluvulla liikuntatoimi ei pysty toteuttamaan Impivaaran uimahallin laajennettua asiakaspalvelua. Liikuntapalvelukeskus pitää erittäin tärkeänä uudistuneen Impivaaran uimahallin asiakaspalvelun riittävää resursointia ja tiedottamisen tehostamista toiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tästä syystä viraston esitykseen sisältyy kolmen asiakaspalvelusihteerin henkilöstömenot (yht. 90 000 €) ja tiedottajan henkilöstömenot (42 000 €) ohjeluvun yli. Myös rahoitus Paras-yhteistyöhön ja liikuntatoimen juhlavuoden kulut tulisi saada liikuntatoimen ohjeluvun ulkopuolelta (arvio yht. 100 000 €). Netto-ohjeluvun ylitys yhteensä on 232.000 euroa.
Liikuntapalvelukeskus on valmistellut vuoden 2012 talousarvioesityksen joka päätyy 16 207 004 euron nettomenoihin. Kokonaismenot esityksessä ovat 19 924 712 euroa ja kokonaistulot 3 717 708 euroa. Taloussuunnitelmavuosien nettomenoiksi esitetään vuodelle 2013 16 532 000 euroa, vuodelle 2014 18 360 000 euroa ja vuodelle 2015 18 782 000 euroa. Vuonna 2013 menoja lisää Impivaaran uimahallin ensimmäinen täysi toimintavuosi ja. Vuoden 2014 menoja lisää palloiluhallin käyttökustannukset ja Samppalinnan maauimalan peruskorjauksesta aiheutuva sisäisen vuokran kasvu.
Liikuntalautakunnan vuoden 2012 talousarvio ja vv. 2012–2015 taloussuunnitelmaliitteet
Liite 1Talousarvio ja – suunnitelmaehdotus 2012–2015
Liite 2Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)
Liite 3Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet
Liite 4Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet
Liite 5Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma/yhteenveto v.2012
Liite 6Käyttötalousosa
Järjestöliikunta
Järjestöliikuntaosaston talouden perustan muodostavat liikunta-avustukset (n. 60 % osaston budjettista) ja Kupittaan jäähalliin maksettava vuosivuokra (n. 30 % osaston budjetista). Vuoteen 2011 verrattuna säästetään Impivaaran uimahallin korvaavissa vuokrissa (v. 2011: 90 000 €). Urheiluasiamiehen vakanssin muutos järjestökoordinaattoriksi ei ole edennyt, vaan se on palautettu valmisteluun. Vakanssimuutos ja sen täyttämislupa näyttävät epätodennäköisiltä. Vakanssin täyttämättä jättäminen tuo noin 40 000 euron säästön.
Järjestöliikuntaosasto on talousarviovalmistelussa pyrkinyt korottamaan kaupungin ulkopuolisia tiloja käyttävien yhdistysten harjoitustilavuokra-avustusta. Hakijoiden määrä on lisääntynyt vuosittain ja samalla tilavuokrakustannukset ovat nousseet huomattavasti. Tästä syystä avustuksen vaikuttavuus on laskenut. Tiukennettu talousarvio ei tuo vastauksia tähän ongelmaan.
Liikuntapalvelut
TAE 2012 pystytään säilyttämään nykyinen palvelutaso. Oppisopimusopiskelijan palkkakustannukset on jouduttu menojen vähenemisen vuoksi leikkaamaan, joten oppisopimusopiskelijaa emme voi vuonna 2012 ottaa.
Maahanmuuttajien kotouttamisohjelman huomioiminen talousarviossa
Turussa liikuntapalveluita järjestetään maahanmuuttajille huomioiden eri ikäryhmien tarpeet sekä kulttuuriset erot. Toiminnalla pyritään osallistamaan maahanmuuttajat suomalaiseen yhteiskuntaan ja liikuntaharrastuksiin. Liikuntaharrastus pyritään saamaan osaksi maahanmuuttajan normaalia elämää ja edistää näin sosiaalisten verkostojen syntymistä sekä mm. suomen kielen oppimista.
Maahanmuuttajat voivat osallistua kaikkiin liikuntapalvelukeskuksen tarjoamiin palveluihin. Maahanmuuttajille järjestetään myös omia liikuntaryhmiä, joissa on erityisesti huomioitu erilaiset kulttuurit. Kaikki turkulaiset voivat osallistua myös monikulttuurisiin toimintoihin. Tavoitteena on saada maahanmuuttajat osallistumaan liikuntapalveluihin kuten muutkin turkulaiset. Palvelut pyritään järjestämään yhdessä maahanmuuttajien sekä kantaväestöön kuuluvien asukkaiden, seurojen ja yhdistysten ja eri hallintokuntien kanssa.
Liikuntapalvelukeskuksen maahanmuuttajille järjestämään liikuntatoimintaan osallistuminen on maksutonta alle kolme vuotta Suomessa asuneille maahanmuuttajille, Koto-toimintaan kuuluville. Kototoiminnassa palvelut ovat suunniteltu huomioiden perheiden, kotiäitien, lasten, naisten ja miesten sekä eri kulttuurien ja uskontojen asettaman erityistarpeet.
TAE 2012 toteutuessaan takaa nykyisen tason säilymisen maahanmuuttajien liikuntapalveluissa ja näin ollen Turun kaupungin liikuntapalvelut tukevat hyvin kotouttamisohjelmaa.
Liikuntapaikkaosasto
Huhtikuun 2012 jälkeen, ennen syyskauden alkua on tarkoituksemme ulkoistaa Lausteen Uimahallin toiminnot hallin vähäisen yleisöuintiaikojen käytön takia. Tarkoituksena on pitää uimahallia auki yksityisen tahon toimesta. Lausteen nykyiset uimahallipalvelut säilyvät ja joiltakin osin (mm ohjaustoiminnallisesti) luultavasti kohenevat.
Kevään jälkeen on tarkoituksemme lopettaa yleisöuinti Paattisten aluetalon uima-altaalla. Paattisten aluetalon uima-allas soveltuu hyvin ohjaustoiminnan käyttöön ja on tarkoituksen-mukaista säilyttää liikuntapaikka sellaisenaan näiltä osin. Omatoimisen yleisöuinnin suosioon nähden yhden työntekijän työpanos on tehottomasti käytössä. Uima-altaassa voidaan kuitenkin jatkossakin järjestää uimaopetusta ja vesiliikuntaryhmien ohjausta ja näin ollen alueen asukkaiden vesiliikuntamahdollisuudet pysyvät lähes ennallaan
Edellä mainittujen toimenpiteiden säästövaikutus on arviolta vuositasolla n. 70.000 euroa ja vuonna 2012 35 000 euroa.
Kolmas säästötoimenpide on olla lämmittämättä v. 2012 marras- ja joulukuulla Kupittaan lämmitettävää tekonurmikenttää. Säästötavoite on 50.000 euroa.
Tässä yhteydessä tulee tehdä myös ehdotukset mahdollisista kaupungin hyvinvointiohjelman tavoitteiden ja mittarien muutoksista, joista vapaa-aikatoimen yhteisehdotus liitteenä.
Liite 7Muutosehdotus asukkaiden hyvinvointiohjelman mittareihin
Eviva-yhteishankkeen jatkorahoituksesta on vuosina 2012-2015 erillinen ehdotus esityslistan seuraavassa asiakohdassa.
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:
EhdotusLiikuntalautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle liitteiden mukaiset
- vuoden 2012 talousarvion ja vuosien 2012–2015 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
- hankintasuunnitelman
- työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet
- työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet
- työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma/yhteenveto v. 2012
-käyttötalousosan määrärahajakoesityksen sekä
vapaa-aikatoimen yhteisehdotuksen mahdollisista kaupungin hyvinvointiohjelman tavoitteiden ja mittarien muutoksista.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Liiklk § 112
Liite 1:Talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2012-2015
Liite 2:Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)
Liite 3:Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet
Liite 4:Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet
Liite 5:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma/yhteenveto v.2012
Liite 6:Käyttötalousosa
Liite 7:Muutosehdotus asukkaiden hyvinvointiohjelman mittareihin