Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 97 | 24.08.2010 | 7 | |
Liikuntalautakunta | 107 | 14.09.2010 | 6 |
9244-2010 (041)
Liikuntatoimen vuoden 2011 talousarvio- ja vuosien 2011-2014 taloussuunnitelmaehdotus
Tiivistelmä: -
Liiklk § 97
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Turun kaupungin strateginen ohjelmarakenne - Turku-sopimus
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 9.3.2009 § 78 konsernin ohjelmarakennemallin, Turku-sopimuksen. Turku-sopimus koostuu kaupunginvaltuustossa hyväksymistä, valtuustokautta koskevista toimeenpano-ohjelmista (Taulukko 1), joiden avulla valtuustoryhmien välisen sopimuksen tavoitteet ja toimenpiteet toimeenpannaan.
Taulukko 1. Turku-sopimuksen strategiset teemat ja toimeenpano-ohjelmat
Vetovoimaisuus ja kilpailukyky |
Asukkaiden hyvinvointi |
Resurssien tasapainoi-nen ohjaus ja käyttö |
Turun kaupungin asunto- ja maankäyttöohjelma vuosille 2009–2013 Kv 5.10.2009 § 219 Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelma vuo-sille 2009–2013 Kv 26.10.2009 § 239 Turun kaupungin osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma 2009–2013 Kv 26.10.2009 § 238 |
Asukkaiden hyvinvointioh-jelma Kv 28.9.2009 § 206 Koostuu: 1.Lasten ja nuorten ohjelma 2.Työikäisten ohjelma 3.Senioriohjelma 4.Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma 2009 - 2013
|
Henkilöstöohjelma Kv 25.1.2010 § 17 Talousohjelma Kv 22.6.2009 § 172 Omistajapolitiikka 2009–2013 Kv 5.10.2009 § 220 |
Oheismateriaali Asukkaiden hyvinvointiohjelman toteutumisen seurantamittarit
Toimielimien talousarviotavoitteet
Toimeenpano-ohjelmat sisältävät keskeiset periaatteet/tavoitteet, kehittämistoimenpiteet sekä mittarit. Toimielimet eivät laadi omia kaupunginvaltuustossa hyväksyttäviä strategioita tai erillisohjelmia. Toimielimet johtavat omat toiminnalliset ja taloudelliset talousarviotavoitteensa Turku-sopimuksen toimeenpano-ohjelmista. Se, miten tarkasti kehittämistoimenpiteet konkretisoidaan talousarviossa, jää toimielimen päätettäväksi.
Ohjelmista johdettujen tulostavoitteiden sekä kehittämistoimenpiteiden lisäksi hallintokuntien tulee määritellä talousarviossa keskeiset operatiiviset tulostavoitteet palvelukokonaisuuksittain. Operatiivisten tulostavoitteiden asettamisen tarkoituksena on luoda yhteys talousarvion määrärahojen ja toiminnallisten tavoitteiden välille. Mittaamisessa voidaan käyttää apuna mm. eri kansallisia vertailuaineistoja (esim. Vertti-mittarit).
Talousarvio- ja suunnitelmaehdotusten perusteleminen
Talousarvioehdotusten esittelytekstissä tulee selvittää ja perustella tarvittavilta osin seuraavat asiat:
1. Toimintaympäristön muutosten vaikutus talousarvio- ja taloussuunnitelma-ehdotukseen
2. Toimitilamuutokset ja niiden perustelut
3. Talousarvioesityksessä mainittujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden johtaminen
- Tavoitteiden toteuttaminen johtamisjärjestelmässä (sopimusohjauksessa/Tilaaja-tuottaja-mallissa)
- Tavoitteiden toteuttaminen organisaation eri tasoilla
4. Talousarvion erillisvaikutusten arviointi - Riskien hallinta ja sisäinen valvonta:
- Arvio merkittävimmistä talousarvion toteutumisen riskeistä sekä talouden toteutumisen, henkilöstön kuin muidenkin resurssien osalta
- Johdon selvitys siitä, miten edellä mainittua riskejä talousarviovuonna ja taloussuunnitelmakaudella seurataan
5. Kulttuuripääkaupunki- hanke
-Selvitys toimielimen toteuttamista hankkeista oman talousarvionsa puitteissa ilman säätiön osuutta.
6. Maahanmuuttajien kotouttamisohjelma
-Toimenpiteet ja niihin budjetoidut resurssit ohjelman toteuttamiseksi talousarviovuonna ja taloussuunnitelmakaudella
Kustannustason muutokset
Hintatason muutoksena oletetaan vuonna 2011 olevan 2,5 %:a (Kuntatalous 1/2010). Taloussuunnitelmavuosille 2012 – 2014 on arvioitu hintatason muutokseksi 2,0 % vuodessa. Sisäisiä palvelujen hintoja ei koroteta vuonna 2011 kuitenkin sisäisiä vuokria korotetaan 2,2 % vuonna 2011. Kaupungin käyttämän sähköenergian hinta vuonna 2011 on arviolta 41,15 euroa/MWh ( vuoden 2010 on arvio 51,77 €/MWh), tämän lisäksi tulevat maksettaviksi lakisääteisesti määräytyvät siirtomaksu ja sähkövero. Hinta koskee keskitetyn sopimuksen piirissä olevia liikuntapaikkoja.
Peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntasektorin ansiotason muutoksen olevan vuonna 2011 keskimäärin 2,5 %:a. Hallintokunnat varaavat palkankorotuksiin tarvittavat määrärahat kokonaan omiin määrärahoihinsa. Keskimäärin kuntasektorilla nyt voimassa olevien sopimusten mukaisten palkkojen korotuksen vuosittainen vaikutus on 2,5 % (palkan korotusten vaikutus liikuntatoimessa 2,64 %) vuonna 2011. Taloussuunnitelmavuosille 2012 - 2014 ennustetaan 3,0 %:a.
Liikuntalautakunnalle annetut ohjeluvut 2011 – 2014 ( 1 000 €)
TA 2010 |
Ohjeluku 2011 |
muutos %-2011/2010 |
ohjeluku 2012 |
ohjeluku 2013 |
ohjeluku 2014 (kasvu 1%) |
-15.247 |
-15.454 |
1,4 |
-15.754 |
-16.030 |
-16.190 |
Liikuntatoimen talousarvion keskeisiä asioita, joita esitellään ja joista keskustellaan talousseminaarissa tarkemmin.
-Impivaaran uimahallin aukeaminen 1.11.2011 ja muut mahdolliset toimitilamuutokset
-Kulttuuripääkaupunki-hankkeisiin osallistuminen
-Toimintaympäristön muutosten ja strategian vaikutus määrärahavarauksiin
Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee tehdä kaupunginhallitukselle 17.9.2010 mennessä.
Liikuntajohtaja
Ehdotus Liikuntalautakunta käy lähetekeskustelun vuoden 2011 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2011- 2014 taloussuunnitelmaehdotuksesta ja antaa Liikuntapalvelukeskukselle tarpeelliset ohjeet lopullisen ehdotuksen tekemiseksi liikuntalautakunnan kokoukseen 14.9.2010.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liiklk § 107
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Toiminnallisten tavoitteet
Talousarvio ja -suunnitelmaehdotuksen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet on johdettu Turku-sopimuksen toimeenpano-ohjelmista. Liikuntatoimen kannalta keskeisimpiä ovat hyvinvointiohjelmat, joista on tuotu liikuntatoimen vastuulla olevat kaupunginvaltuuston 10.5.2010 § 85 hyväksymät seurantamittarit liikuntatoimen tulostavoitteiksi ja kehittämistoimenpiteiksi. Sen lisäksi on määritelty keskeiset operatiiviset tulostavoitteet, joita taloussuunnitelmakauden aikana seurataan. Suurin osa mittarituloksista saadaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alueellisesta terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta.
Riskien hallinta ja sisäinen valvonta
Riskikartoituksen mukaan liikuntatoimen riskit ovat epätodennäköisiä, harvemmin kuin kerran 10-vuodessa toteutuvia tai korkeintaan kerran 10-vuodessa toteutuvia ja talouden sekä toiminnan kannalta vähämerkityksisiä. Riskejä ja niiden luokitteluja arvioidaan säännöllisesti vuosittain.
Kulttuuripääkaupunki-hanke
Liikuntapalvelukeskuksen ja kulttuuriasiainkeskuksen yhteiseen Kulttuurikuntoilun keskuspuisto -hankkeeseen on saatu kulttuuripääkaupunkisäätiön rahoitusta, mutta ulkoisen rahoituksen lisäksi siihen kohdennetaan vuoden 2011 aikana mittavia sekä taloudellisia että henkilöstöresursseja. Liikuntapalvelukeskuksen henkilökunta on työpanoksellaan mukana kaikissa kulttuurikuntoilun keskuspuiston eri osa-alueissa. Erityisesti tapahtumat tulevat työllistämään kulttuurivuonna liikuntapalvelukeskuksen henkilökuntaa. Hankkeeseen käytetään liikuntapalvelukeskuksen henkilökunnan osalta arviolta 0,75 henkilötyövuotta.
Vuoden 2011 talousarvioehdotuksessa on varattu liikuntatoimen käyttötalouteen 15 000 euroa kanoottien ja melontavälineiden hankintaan, 10 000 € palveluiden ostoon sekä 10 000 € muihin materiaalihankintoihin. Lisäksi osa Urheilupuiston Unelmapuiston suunnittelua ja toteuttamista on vuoden 2011 liikuntatoimen investointilistalla. Liikuntatoimen osuus investointikustannuksista v. 2011 on 210.000 €
Lisäpanostusta kohdennetaan myös turkulaisten urheilu- ja liikuntaseurojen sekä yhdistysten tapahtumiin tai hankkeisiin, jotka toteuttavat Kulttuuripääkaupunkivuoden teemoja, mutta eivät ole saaneet rahoitusta säätiöltä. Tavoite on, että liikuntapalvelukeskus toimii tapahtumissa paitsi osarahoittajina myös kumppanina. Ns. tapahtuma-avustuksiin esitetään varattavaksi 30 000 €.
Hallintokunnan suorat taloudelliset panostukset ovat:
Taloudelliset resurssit 65 000 euroa
Välilliset investointiresurssit 210 000 euroa
Henkilöresurssit 0,75 htv
Maahanmuuttajien kotouttamisohjelma
Liikuntapalveluita järjestetään maahanmuuttajille huomioiden eri ikäryhmien tarpeet sekä kulttuuriset erot. Toiminnalla pyritään osallistamaan maahanmuuttajat suomalaiseen yhteiskuntaan ja liikuntaharrastuksiin. Liikuntaharrastus pyritään saamaan osaksi maahanmuuttajan normaalia elämää ja edistää näin sosiaalisten verkostojen syntymistä sekä mm. suomen kielen oppimista.
Maahanmuuttajat voivat osallistua kaikkiin liikuntapalvelukeskuksen tarjoamiin palveluihin. Maahanmuuttajille järjestetään myös omia liikuntaryhmiä, joissa on erityisesti huomioitu erilaiset kulttuurit ja uskonnot. Kaikki turkulaiset voivat osallistua myös monikulttuurisiin toimintoihin. Tavoitteena on saada maahanmuuttajat osallistumaan liikuntapalveluihin kuten muutkin turkulaiset. Palvelut pyritään järjestämään yhdessä maahanmuuttajien sekä kantaväestöön kuuluvien asukkaiden, seurojen ja yhdistysten ja eri hallintokuntien kanssa.
Liikuntapalvelukeskuksen maahanmuuttajille järjestämään liikuntatoimintaan osallistuminen on maksutonta alle kolme vuotta Suomessa asuneille maahanmuuttajille, Koto-toimintaan kuuluville. Kototoiminnassa palvelut ovat suunniteltu huomioiden perheiden, kotiäitien, lasten, naisten ja miesten sekä eri kulttuurien asettamat erityistarpeet.
Hallintokunnan taloudelliset panostukset ovat:
Yhden liikuntapalveluvastaavan vuosipalkka n. 30 000 €
Maahanmuuttajien liikuntapalvelut noin 20 800 €, joista asiantuntijapalveluihin n.15 500 €.
Talousarvion määrärahaesitys
Talousarvio on laadittu annettuun ohjelukuun, eikä se sisällä Impivaaran uimahallin aukeamisesta aiheutuvia kasvavia nettokustannuksia eikä kaupunginhallituksen päätöksen 23.08.2010 §435 mukaista ohjelukutason 60.000 € korotusta vuodesta 2011 alkaen. Päätös koski Paavo Nurmen stadionin suorituspaikkojen joustopäällysteen ja nurmikentän uusimisesta liikuntatoimelle aiheutuvia kustannuksia. Impivaaran uimahalliin tarvittavat määrärahat taloussuunnitelmavuosille 2012-2014 sisältyvät esitykseen.
Liite 1 Toimielimen (peruskaupungin hallintokunnan) vuoden 2011 talousarvion ja vuosien 2011 – 2014 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Liite 2 Määrärahat ja tuloerät
Liite 3 Hankintasuunnitelma
Liite 4 Käyttöomaisuuden hankintaesitykset
Oheismateriaali 1 Seuraparlamentin lausunto talousarvioehdotuksen valmisteluun vuodelle 2011
Liikuntajohtaja
Liikuntatoimen talouden kehityksestä yleisesti
Liikuntalautakunnan talousarviomäärärahat ovat kehittyneet huonoiten kaupungin palvelutoimen lautakunnista viimeisen runsaan 0-vuoden aikana. Reaalisesti lautakunnan käytössä oleva vuosibudjetti on pienentynyt vuodesta 2000 vuoteen 2009 n. 10 % yksikköä.
Liikunnan yleisesti tunnustettujen terveys- ja hyvinvointivaikutusten sekä näistä seuraavien taloudellisten seurannaisvaikutusten hyödyt jäävät huonon resurssikehityksen takia hyödyntämättä niin Turussa, kuin yhteiskunnassamme yleisesti.
Liikuntalautakunnan haastava päätehtävä on saada em. negatiivinen kehityssuunta kääntymään. Keskeistä on varmistaa myös, että nykyiset resurssit kohdennetaan kaupungin ja liikuntalautakunnan määrittelemän strategian suuntaisesti ja kustannustehokkaasti. Liikuntavertin tulosten valossa Turku toimii tällä hetkellä varsin kustannustehokkaasti ja laadukkaasti.
Taksapolitiikka
Liikuntatoimen pitkänaikavälin toimintaperiaatteena on taksojen merkittävä tarkistaminen kerran valtuustokaudessa. Viimeksi taksoja tarkastettiin merkittävästi v. 2007. Liikuntatoimen v. 2011 talousarvion tasapaino edellyttää suuruusluokaltaan 5-10 % tarkistuksia melkein kaikkiin taksoihin vaiheittain vuoden kuluessa. Näillä saavutetaan n. 100.000-150.000 euron lisätulot. Yksityiskohtainen hinnastoehdotus saataneen lautakunnan lokakuun kokoukseen.
Avustuspolitiikka
Turussa liikuntaseurojen toiminnan merkitys ja arvo on tunnustettu jo pitkään niin, että suorat raha-avustuksemme ovat vertailukaupunkiemme suurimmat. Tätäkin suurempi rahallinen arvo on lasten ja nuorten (< 20 v.) maksuttomilla ja aikuisten 80 %:sesti subventoiduilla liikuntapaikkavuoroilla.
Uutena seuratoiminnan avustusmuotona ehdotetaan 50.000 euron varausta ns. kumppanuushankkeisiin, joita seuroilla on mahdollisuus hakea käynnistäessään kuntalaisten liikunnan edistämismalleja.
Henkilöstöpolitiikka
Turun liikuntapalvelujen henkilöstömäärä on Liikuntavertin mukaan selvästi vertailukaupunkien tason alapuolella.
Liikuntapalvelukeskuksen henkilöstön kokonaismäärä ja henkilöstökulut ovat vertailukaupunkeihimme nähden pienet (5,34 hlöä/10.000 as, ka Hki-Espoo-Vantaa 6,94 Vertti-2009). Palvelutasomme säilyttämiseksi nykyinen henkilöstömäärä on kriittisellä tasolla.
Jotta kaupungin monipuoliset liikuntapalvelut saadaan paremmin myös liikunnallisesti haastavampien asukasryhmien tietoon, on järkevää panostaa viestinnän edelleen kehittämiseen perustamalla toinen viestinnänsuunnittelijan vakanssi. Impivaaran Uimahallin avautuminen syksyllä 2011 aiheuttaa merkittäviä lisäyksiä henkilöstötarpeeseen.
Liikuntalautakunnan kohdalle vuoden 2010 talousarviokohtaan on kirjattu; ”Liikuntatoimen kunnossapitohenkilöstö siirretään tuottajaliikelaitoksiin”. Viralliset neuvottelut asiasta alkoivat syyskuun alussa. Perustettavan työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotus muutoksen sisällöstä ja aikataulusta. Tässä vaiheessa asialla ei ole vaikutusta vuoden 2011 talousarvion valmisteluun.
Sisäisten vuokrien korotus
Sisäiset vuokrat nousevat pääosin 2,2% pois lukien pääomavuokra. Korotuksen vaikutus on n. 110.000 €. Tätä summaa kompensoi osin 1,4 % korotus. Kompensoimatta jää 40 000 euroa. Negatiivinen vaikutus on liikuntatoimelle suurin, koska vuokrien osuus on yli 40 % talousarviostamme.
Uudet liikuntainvestoinnit
Liikuntalautakunta on tehnyt ehdotuksensa ko. liikuntainvestoinneista kiinteistöliikelaitokselle ja tilaliikelaitokselle 8.6.2010 § 82.
Selvästi tärkein liikuntapaikkahanke on pitkään keskusteluissa ollut palloiluhalli. Kaupunginjohtajan nimeämän palloiluhallityöryhmän raportti luovutetaan kaupunginjohtajalle vkolla 38. Tavoitteena on saada suunnittelumääräraha vuodelle 2011 ja toteutus vuosille 2012-2013. Esille on noussut vaihtoehtoja sekä yksityisten tahojen toimesta, että kaupungin omana hankkeena. Työryhmä on arvioinut vaihtoehtoja varsin monesta näkökulmasta ja asettanut ns. kärkihankkeet järjestykseen.
Raportti lähetettäneen mahdollisimman pian laajalle lausuntokierrokselle.
Pienempänä liikuntarakentamiskohteena liikuntalautakunta haluaa kiirehtiä Kupittaan pesäpallostadionin (ka 0,6 M€) toteuttamista. Sodan jälkeen rakennettu maavallikatsomo ja siirrettävät putkikatsomot eivät enää edusta 2010-lukua muutoin monipuolisessa ja laadukkaassa Kupittaan liikuntakeskuksessa. Tilaliikelaitoksen ja Kiinteistöliikelaitoksen vaihtaessa osin vastuualueitaan on hanke jäänyt tilaliikelaitoksen investointilistalta, jonne se kuitenkin kuuluu. Siten liikuntalautakunta uusii ehdotuksensa hankkeen toteuttamiseksi v. 2011.
Paavo Nurmen Stadionin ratapinnoitteesta on kaupunginhallituksen päätös 23.8.2010 § 435. Hanke ajoittuu alkukesään 2011, niin että työt valmistuvat hyvissä ajoin ennen kesän 2011 Kalevan Kisoja.
Liikuntalautakunta on halunnut kiirehtiä myös Kupittaan jalkapallostadionin pelialueen peruskorjausta. Kenttä on edellisen kerran peruskorjattu v.1986. Hetimmiten nähtiin kuitenkin, että kentän vedenläpäisykyky on puutteellinen ja ongelma on pahentunut vuosien kuluessa. Hankaluudet näkyvät erityisesti runsaiden sateiden aikaan useimmiten syyskesästä.
Suomen Palloliitto ry on päättänyt pidentää sarjakautta kaudella 2012 ja siitä eteenpäin. Kauden pidentäminen Kupittaalla on mahdollista vain peruskorjaamalla kentän nykyisin epäkuntoiset pohjarakenteet.
Erityiskysymyksiä
Uimahallipalvelut Turussa
Talousarvioehdotus perustuu suunnitelmaan, että Impivaaran Uimahalli avataan 1.11.2011. Korvaavien tilojen ylläpidosta luovutaan samanaikaisesti (Samppalinnan uimastadionin syyskauden jatko + Ulpukan, Uittamon ja Turun uimahallin lisävuorot) ja niistä säästyvät kulut max 200.000 €/v. palautetaan Impivaaran käyttöön.
Muista uimahalleista ei ole suunniteltu luovuttavan. V. 2014 jolloin sopimus Lausteen hallista päättyy, voidaan arvioida palvelun tarvetta. Myös Paattisten varsin pienen uima-altaan tulevaisuutta tulee miettiä. Ratkaisuja aikanaan tehtäessä tulee arvioida Impivaaran avaamisen vaikutus kaikkien muiden uimahallien kävijämääriin.
Uuden Impivaaran kävijämääräksi arvioidaan 500.000/vuosi (v. 2008 279.000). Menot kasvavat 1467.000 €/vuosi ja tulot 660.000 €/vuosi => Nettokasvu 807.000 €/v. Nettokulut nousevat 3,62 €/kävijä =>3,64 €/kävijä. Henkilöstömäärän kasvu valvojien osalta (+2) perustuu kuluttajasuojamääräyksiin ja asiakaspalveluhenkilöstön osalta Liikuntapalvelukeskuksen asiakaspalvelupisteen perustamisesta Impivaaraan. Uimahallin kassa- ja asiakaspalvelutehtävät edellyttävät 3 uuden vakanssin perustamista.
Nettositovuus
Apulaiskaupunginjohtajan talousarvioneuvottelussa 26.8.2010 nousi esille mahdollisuus siirtyä liikuntalautakunnan vuoden 2011 talousarvion osalta nettositovuuteen. Se tarjoaisi liikuntatoimelle nykyistä joustavamman mahdollisuuden hyvän taloudenpitonsa tulosten käyttämiseen liikuntapalveluiden ja kaupunkilaisten hyväksi. Siten kaupunginhallitukselle ehdotetaan siirtymistä 1.1.2011 alkaen liikuntatoimen talousarvion osalta ns. nettositovuuteen.
Ehdotus Liikuntalautakunta päättää hyväksyä vuoden 2011 talousarvioehdotuksen sekä vuosien 2011-2014 taloussuunnitelmaehdotuksen sekä liitteet 1-4 ja
esittää että liikuntalautakunnalle vahvistetaan nettomääräraha.
Lisäksi liikuntalautakunta päättää, että mikäli Impivaaran uimahalli aukeaa aikataulun mukaisesti 1.11.2011 tarvitaan vuoden 2011 talousarvioon 135 000 euron lisämääräraha, koska nyt päätetty talousarvioehdotus ei sisällä Impivaaran nousevia nettokustannuksia.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKeskushallinto, talousasiat
Liitteet:
Liiklk § 107
Liite 1:Toimielimen (peruskaupungin hallintokunnan) vuoden 2011 talousarvion ja vuosien 2011-2014 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Liite 2:Määrärahat ja tuloerät
Liite 3:Hankintasuunnitelma
Liite 4:Käyttöomaisuuden hankintaesitykset