Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 97 | 24.08.2010 | 7 |
9244-2010 (041)
Liikuntatoimen vuoden 2011 talousarvio- ja vuosien 2011 - 2014 taloussuunnitelmaehdotus
Tiivistelmä: -
Liiklk § 97
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Turun kaupungin strateginen ohjelmarakenne - Turku-sopimus
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 9.3.2009 § 78 konsernin ohjelmarakennemallin, Turku-sopimuksen. Turku-sopimus koostuu kaupunginvaltuustossa hyväksymistä, valtuustokautta koskevista toimeenpano-ohjelmista (Taulukko 1), joiden avulla valtuustoryhmien välisen sopimuksen tavoitteet ja toimenpiteet toimeenpannaan.
Taulukko 1. Turku-sopimuksen strategiset teemat ja toimeenpano-ohjelmat
Vetovoimaisuus ja kilpailukyky |
Asukkaiden hyvinvointi |
Resurssien tasapainoi-nen ohjaus ja käyttö |
Turun kaupungin asunto- ja maankäyttöohjelma vuosille 2009–2013 Kv 5.10.2009 § 219 Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelma vuo-sille 2009–2013 Kv 26.10.2009 § 239 Turun kaupungin osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma 2009–2013 Kv 26.10.2009 § 238 |
Asukkaiden hyvinvointioh-jelma Kv 28.9.2009 § 206 Koostuu: 1.Lasten ja nuorten ohjelma 2.Työikäisten ohjelma 3.Senioriohjelma 4.Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma 2009 - 2013
|
Henkilöstöohjelma Kv 25.1.2010 § 17 Talousohjelma Kv 22.6.2009 § 172 Omistajapolitiikka 2009–2013 Kv 5.10.2009 § 220 |
Oheismateriaali Asukkaiden hyvinvointiohjelman toteutumisen seurantamittarit
Toimielimien talousarviotavoitteet
Toimeenpano-ohjelmat sisältävät keskeiset periaatteet/tavoitteet, kehittämistoimenpiteet sekä mittarit. Toimielimet eivät laadi omia kaupunginvaltuustossa hyväksyttäviä strategioita tai erillisohjelmia. Toimielimet johtavat omat toiminnalliset ja taloudelliset talousarviotavoitteensa Turku-sopimuksen toimeenpano-ohjelmista. Se, miten tarkasti kehittämistoimenpiteet konkretisoidaan talousarviossa, jää toimielimen päätettäväksi.
Ohjelmista johdettujen tulostavoitteiden sekä kehittämistoimenpiteiden lisäksi hallintokuntien tulee määritellä talousarviossa keskeiset operatiiviset tulostavoitteet palvelukokonaisuuksittain. Operatiivisten tulostavoitteiden asettamisen tarkoituksena on luoda yhteys talousarvion määrärahojen ja toiminnallisten tavoitteiden välille. Mittaamisessa voidaan käyttää apuna mm. eri kansallisia vertailuaineistoja (esim. Vertti-mittarit).
Talousarvio- ja suunnitelmaehdotusten perusteleminen
Talousarvioehdotusten esittelytekstissä tulee selvittää ja perustella tarvittavilta osin seuraavat asiat:
1. Toimintaympäristön muutosten vaikutus talousarvio- ja taloussuunnitelma-ehdotukseen
2. Toimitilamuutokset ja niiden perustelut
3. Talousarvioesityksessä mainittujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden johtaminen
- Tavoitteiden toteuttaminen johtamisjärjestelmässä (sopimusohjauksessa/Tilaaja-tuottaja-mallissa)
- Tavoitteiden toteuttaminen organisaation eri tasoilla
4. Talousarvion erillisvaikutusten arviointi - Riskien hallinta ja sisäinen valvonta:
- Arvio merkittävimmistä talousarvion toteutumisen riskeistä sekä talouden toteutumisen, henkilöstön kuin muidenkin resurssien osalta
- Johdon selvitys siitä, miten edellä mainittua riskejä talousarviovuonna ja taloussuunnitelmakaudella seurataan
5. Kulttuuripääkaupunki- hanke
-Selvitys toimielimen toteuttamista hankkeista oman talousarvionsa puitteissa ilman säätiön osuutta.
6. Maahanmuuttajien kotouttamisohjelma
-Toimenpiteet ja niihin budjetoidut resurssit ohjelman toteuttamiseksi talousarviovuonna ja taloussuunnitelmakaudella
Kustannustason muutokset
Hintatason muutoksena oletetaan vuonna 2011 olevan 2,5 %:a (Kuntatalous 1/2010). Taloussuunnitelmavuosille 2012 – 2014 on arvioitu hintatason muutokseksi 2,0 % vuodessa. Sisäisiä palvelujen hintoja ei koroteta vuonna 2011 kuitenkin sisäisiä vuokria korotetaan 2,2 % vuonna 2011. Kaupungin käyttämän sähköenergian hinta vuonna 2011 on arviolta 41,15 euroa/MWh ( vuoden 2010 on arvio 51,77 €/MWh), tämän lisäksi tulevat maksettaviksi lakisääteisesti määräytyvät siirtomaksu ja sähkövero. Hinta koskee keskitetyn sopimuksen piirissä olevia liikuntapaikkoja.
Peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntasektorin ansiotason muutoksen olevan vuonna 2011 keskimäärin 2,5 %:a. Hallintokunnat varaavat palkankorotuksiin tarvittavat määrärahat kokonaan omiin määrärahoihinsa. Keskimäärin kuntasektorilla nyt voimassa olevien sopimusten mukaisten palkkojen korotuksen vuosittainen vaikutus on 2,5 % (palkan korotusten vaikutus liikuntatoimessa 2,64 %) vuonna 2011. Taloussuunnitelmavuosille 2012 - 2014 ennustetaan 3,0 %:a.
Liikuntalautakunnalle annetut ohjeluvut 2011 – 2014 ( 1 000 €)
TA 2010 |
Ohjeluku 2011 |
muutos %-2011/2010 |
ohjeluku 2012 |
ohjeluku 2013 |
ohjeluku 2014 (kasvu 1%) |
-15.247 |
-15.454 |
1,4 |
-15.754 |
-16.030 |
-16.190 |
Liikuntatoimen talousarvion keskeisiä asioita, joita esitellään ja joista keskustellaan talousseminaarissa tarkemmin.
-Impivaaran uimahallin aukeaminen 1.11.2011 ja muut mahdolliset toimitilamuutokset
-Kulttuuripääkaupunki-hankkeisiin osallistuminen
-Toimintaympäristön muutosten ja strategian vaikutus määrärahavarauksiin
Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee tehdä kaupunginhallitukselle 17.9.2010 mennessä.
Liikuntajohtaja
Ehdotus Liikuntalautakunta käy lähetekeskustelun vuoden 2011 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2011- 2014 taloussuunnitelmaehdotuksesta ja antaa Liikuntapalvelukeskukselle tarpeelliset ohjeet lopullisen ehdotuksen tekemiseksi liikuntalautakunnan kokoukseen 14.9.2010.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.