Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 40 | 16.03.2010 | 12 |
7982-2009 (056)
Avustuksen myöntäminen Kupittaan jalkapallostadionin kulkuporttijärjestelmään
Tiivistelmä: -
Liiklk § 40
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Kiinteistöyhtiö Kupittaan Stadion Oy on uudistanut molempien veikkausliigassa pelaavien seurojen käyttöön elektronisen kulkuporttijärjestelmän, jossa voidaan käyttää RFID ja viivakoodilla varustettuja lippuja. Järjestelmän arvonlisäveroton hankinta-arvo on 241.688 euroa.
Kupittaan Stadion Oy on saanut Opetusministeriöltä järjestelmän hankintaan valtionapua 147.000 euroa. Stadionyhtiö on anonut kaupungin osallistumista kustannuksiin Olympiakatsomon osalta.
Kunnan avustaman toiminnan tulee kuulua kunnan toimialaan, eli toiminnan on oltava sellaista, että sen tukemisen voidaan katsoa kuuluvan kunnan tehtäviin. Lautakunnan osalta on toiminnan lisäksi oltava ko. lautakunnan toimialaan kuuluvaa ja lautakunnalla on oltava johtosäännössä annettu toimivalta avustusten myöntämiseen. Avustuksen myöntämisessä on noudatettava hallinnon yleisiä periaatteita kuten tasapuolista kohtelua, avoimuutta ja suhteellisuuden periaatetta.
Kun harkitaan avustuksen myöntämistä muille, kuin rekisteröidyille yhdistyksille, kuten esim. osakeyhtiöille, jotka harjoittavat liiketoimintaa, on varmistuttava siitä, että avustuksella ei tueta voiton tuottamista ja sitä kautta julkisten varojen jakamista omistajille. Tästä voidaan ottaa tarpeellisia ehtoja avustuksen myöntämistä koskevaan päätökseen. Osakeyhtiön avustamiselle valtiontukilainsäädännön asettamissa rajoissa ei muutoin ole olemassa juridista estettä. Avustusten myöntämisessä on kuitenkin huolehdittava siitä, että avustettavia tahoja kohdellaan tasapuolisesti.
Kupittaan Stadion Oy:n ja kaupungin välisen hoito- ja yhteistyösopimuksen sopimusehtojen 1. ja 2. kohta käsittelevät investointeja. Sopimusehtojen mukaan, mikäli yhtiö aikoo hakea oikeuksia järjestää jokin sellainen tilaisuus, jonka tiedetään tai voidaan arvioida saavan aikaan Kaupungin investointitarpeen, on yhtiön etukäteen hankittava kaupungin suostumus hankkeelle. Kohdan 2 mukaan kaupunki on sitoutunut hoitamaan sopimuksen voimassaoloaikana omistukseensa jäävää stadionin vanhaa katsomorakennusta saman käytännön ja tason mukaisesti, kuin tähänkin saakka.
Olympiakatsomon rakennuskokonaisuuteen kuuluu lipunmyyntipisteet sisääntuloporteilla. Nykyiset sisääntuloportit eivät ole nykyisten turvallisuus- ja kulunvalvontavaatimusten mukaisia. Kaupungilla ei käsitykseni mukaan ole varsinaista sopimusperusteista velvollisuutta osallistua järjestelmän hankintaan tai ylläpitoon. Kaupunki voi kuitenkin osallistua järjestelmän hankinnasta aiheutuviin kustannuksiin avustuksen muodossa. Vastuu järjestelmän huolloista ja ylläpidosta jää näin Kupittaan Stadion Oy:lle.
Suhteellisuuden vaatimukset täyttävä avustussumma tulee olla selvästi alle 30 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Hyvä tapa arvioida avustustasoa on suhteuttaa avustussumma Olympiakatsomon katsomokapasiteettiin, joka on yhtenevä asennettujen porttien suhteelliseen osuuteen. Järjestelmän kokonaishinnasta vähennetään ensin valtionapu ja jäljelle jäävä summa jaetaan porttien määrällä. Näin laskettuna Liikuntapalvelukeskuksen avustettavaksi jää 33 419,29 euroa (6/17).
V. 2009 talousarviossa ei ole varauduttu ko. avustukseen. Varissuon jäähallin ennakoimattoman sulkemisen takia syntyy käyttötalouteen säästöä, josta ko. avustus voidaan kattaa.
EhdotusLiikuntalautakunta päättää myöntää Kiinteistöyhtiö Kupittaan Stadion Oy:lle avustusta 33 419,29 euroa kulkuporttijärjestelmään talousarviotililtä Muut avustukset 152 1012.08 02 99. Samalla lautakunta päättää suorittaa 33 419,29 euron suuruisen säästön siirron Varissuon jäähallin tililtä 152 121203.22 01 em. avustustilille.
Edelleen liikuntalautakunta päättää, että avustus peritään takaisin, mikäli avustuksella tuetaan voiton tuottamista ja sen ohjaamista omistajille.
PäätösAsia palautettiin yksimielisesti Mäenpään ehdotuksesta Heinosen kannattamana uudelleen valmisteltavaksi.