LIIKUNTALAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Tehtävämme on asukaslähtöisesti aktivoida turkulaiset liikkumaan hyvinvoinnin lisäämiseksi ylläpitämällä ja kehittämällä monipuolisia ja laadukkaita liikuntaolosuhteita ja liikuntapalveluja. Toimimme yhteistyössä kansalaisjärjestöjen, muiden hallintokuntien ja kumppaneiden kanssa. |
Visio: |
Turku on Suomen johtava liikuntakaupunki, jossa liikuntaa käytetään hyvinvoinnin osatekijänä ja asukkaat ovat löytäneet liikunnan ilon ja voivat hyvin. Menestyvät urheilijat toimivat esikuvina ja laadukkaat liikuntatapahtumat ja –olosuhteet lisäävät kaupungin vetovoimaa. |
Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: | |
Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä | |
|
|
Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua | |
|
|
Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä | |
|
|
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
|
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:
YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET | |||||||
Liikkumaan aktivointi | |||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | |||||||
|
|
||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | |||||||
|
|
||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Toteutunut |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|||
Terveytensä kannalta |
42,4 |
37,3 |
38,5 |
38,5 |
|
|
|
| |||||||
| |||||||
Koettu vointi melko hyvä tai erittäin hyvä %:a vastanneista (asukaskysely) |
74,9 |
72,4 |
71,9 |
71,9 |
|
|
|
| |||||||
| |||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| |||||||
| ||||||||
Asukkaita aktivoivat lähiliikuntapaikat | ||||||||
Järjestöyhteistyö | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||
Asukkaiden tyytyväisyys |
79,4 % |
77,7 % |
75,35 % |
83 % |
80 % |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Asiakastyytyväisyys |
3,85 |
3,94 |
3,94 |
3,94 |
4,0 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Turkulaisten liikunnan |
lähtö- |
lapset |
lapset |
lapset 23.237 aik. 23.774 |
lapset aik. |
Lapset 68,5 % Aik. 17,9 % |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Asukastyytyväisyys urheilu- |
3,65 |
3,96 |
3,99 |
3,99 |
4,0 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||
TALOUS | ||||||||||||||||
Toteutumisvertailu 31.12.2009 | ||||||||||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Tilinpäätös 2009 |
Poikkeama |
|||||||||
Liikuntalautakunta | ||||||||||||||||
1 52 |
T |
2.272 |
2.112 |
0 |
2.112 |
2.115 |
-3 |
|
||||||||
| ||||||||||||||||
|
M |
17.392 |
17.661 |
-242 |
17.419 |
17.269 |
150 |
|
||||||||
| ||||||||||||||||
|
N |
- 15.120 |
- 15.548 |
|
-15.307 |
-15.154 |
-153 |
|
||||||||
Investoinnit | ||||||||||||||||
2 52 |
M |
197 |
300 |
0 |
300 |
205 |
95 |
|
||||||||
| ||||||||||||||||
|
T |
35 |
50 |
0 |
50 |
63 |
-13 |
|
||||||||
| ||||||||||||||||
|
N |
- 162 |
- 250 |
|
-250 |
-142 |
-108 |
|
||||||||
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:
| ||||||||||||||||
Ajanmukaiset liikuntapaikat ja –palvelut | ||||||||||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||||||||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||||||||||
Investoinnit, 5v. keskiarvo /asukas (Investointien keskiarvo viimeisen 5 vuoden osalta. Sisältää kaikki kunnan liikuntapaikkarakentamisen suunnittelun, rakentamisen ja perusparantamisen investoinnit maan- ja talonrakentamisen osalta) Isojen kaupunkien (Espoo, Helsinki, Oulu, Vantaa) keskiarvo v. 2008: 14,88 €/as |
8,13 |
6,41 |
8,83 |
9,74 |
20,00 |
10,80 |
|
|||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Riittävästi liikkuvan turkulaisen hinta liikuntatoimelle, €/riittävästi liikkuva turkulainen. Toimintakate euroina (sis. kiinteistömenot) jaettuna riittävästi liikkuvien suhteellisella osuudella koko Turun väestömäärästä (v. 2006: 175354*37,3/100) |
197,41 |
219,17 |
214,77 |
(ei mitattu)
|
223,79 |
|
|
|||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Liikuntatoimen brutto- |
97,54 |
97,74 |
95,52 |
99,07 |
104,10 |
98,35 |
|
|||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Henkilöstömenot + |
21,47 |
22,24 |
26,41 |
27,95 |
24,79 |
27,61 |
|
|||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Sisäiset vuokrat/asukas |
42 |
41,01 |
39,92 |
36,69 |
37,48 |
36,71 |
|
|||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||||||||||
OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY | ||||||||
Aktiivinen, hyvinvoiva työyhteisö | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||
Työn hallinta (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin Kunta 10-kunnat 3,67 |
|
3,52 |
3,70 |
3,38 |
3,8 (oma kysely) |
3.8 (oma kysely) |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Työpaikan ilmapiiri (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin erillinen kuvaus) |
3,77 |
3,32 |
3,92 (oma kysely) |
3,37 |
4,0 (oma kysely) |
3,9 (oma kysely) |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
Poikkihallinnollinen yhteistyö | ||||||||
Tilavaraus- ja –varusteluprosessit | ||||||||
Kaavoitusyhteistyö | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
|||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2009 |
|||
Kevyen liikenteen väylät (km/1000 as) |
2,04 |
2,04 |
2,04 |
2,04 |
2,10 |
1,90 |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Jäähallin (Impivaaran ja v. 2008: 89,37 €/käyttötunti |
45,92 |
45,04 |
40,87 |
67,23 |
34,60 |
42,74 |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Uimahallin käyntikerran |
2,61 |
2,55 |
2,92 |
3,24 |
Impivaara kiinni, tulos ei vertailukelpoinen |
Impivaara kiinni, tulos ei vertailukelpoinen |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Liikunta tulee olemaan |
Liikunta |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| ||||||||
Kv: |
Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä. |
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
Liikunta-lautakunta |
Toimenpide |
Taloudellinen vaikutus (1000 €) |
Vaikutus henkilötyövuosiin |
Vaikutus tilojen käyttöön, m2 |
|||
TA 2009 |
TP 31.12. 2009 |
TA 2009 |
TP 31.12. 2009 |
TA 2009 |
TP 31.12. 2009 |
||
1. Palveluverkko |
Avustusjärjestelmän kehittäminen (avustusten hakeminen, valmistelu ja maksaminen yhteiseen tietojärjestelmään) (huom. Toteutettavissa vain, mikäli asiaan sitoudutaan kaupunkitasoisesti. Toimenpiteillä ei vaikutusta tilatarpeeseen.) 2) |
- 5 |
|
0,10 |
|
0 |
|
2. Toimitilat |
Tilojen yhteiskäytön kehittäminen opetustoimen, AI:n ja AMK:n kanssa (huom. Suoritemäärien kasvaessa yksikköhinta alenee. Liikuntatoimelle taloudelliset vaikutukset lähinnä Ruiskatu 8 lisätulojen kautta.) 4) |
5 |
5 |
|
|
|
|
3. Henkilöstö |
|
|
|
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
Itsepalvelun ja automaattivalvonnan lisääminen (9 |
- 50 |
-15 |
|
|
|
|
|
-muutetaan liikuntapaikoille suurempaa käyttöä kestäviä ja vähemmän hoitoa vaativia materiaaleja 11) |
- 200 |
-173 |
|
|
|
|
|
Arvioidaan palvelujen tuotantotavat. Mikäli niitä arvioidaan sen perusteella tuotetaanko itse vai ostetaanko markkinoilta, tulee huomioida nykyisten markkinoiden toimivuus. Onko hintakilpailua eli onko riittävästi varteenotettavia palvelun tuottajia 12) |
- 150 |
-65 |
|
|
|
|
2) Yhteistä hakuprosessia kehittämällä saadaan asiakas tuottamaan päätöksentekoon tarvittavat tiedot itse tietojärjestelmään. Jos poliittinen harkinta määräävin peruste, järjestelmästä ei ole taloudellista hyötyä.
4) Kaikki kaupungin liikuntatilat saataisiin yhteisin perustein jaettavaksi. Vuorot saadaan niille yhteisöille, jotka liikuttavat eniten. Tasapuolisuus on myös hyvän asiakaspalvelun kriteeri.
9) Vähentää valvonnan menoja ja lisää maksullista käyttöä.
11) vähän hoitoa vaativat pintamateriaalit vähentävät hoitohenkilökunnan tarvetta ja muita hoitokustannuksia (esim. keinonurmi, keinojäät?, palloiluhallien ja liikuntasalien lattiamateriaalit yms.) Vaatii investointeja.
12) Lähialueelle syntyy toimivat liikuntapalvelujen markkinat, joita kunnan on mahdollisuus käyttää kysyntämuutoksissa ja oman toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden arvioinnissa. Lisäksi samalla lisääntyy myös ei subventoidut liikuntapalvelut kuntalaisille.
Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta: |
|
TYÖVOIMA
|
2008 |
2009 |
2009 |
Työvoima |
102,4 |
- |
96,3 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
Kv: |
toimintakulut |
– 250.000 euroa |
|
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
– 6.684 euroa |
|
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
|
|
sisältää Ruiskatu 8:n liikunta- ja uimahallitilojen siirtymisen liikuntalautakunnan hallinnointiin |
|
|
toimintakulut |
+ 100.000 euroa |
|
Kiinteistöosakeyhtiö Kupittaan Jäähallin avustaminen |
|
|
|
|
Kv: |
Nykyinen 70 vuotta täyttäneille tarkoitettu liikuntakortti muutetaan koskemaan kaikkia 65 vuotta täyttäneitä (eläkeläisiä). |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta: - Toimintakuluihin kesken budjettivuoden tehty leikkaus kyettiin onnistuneesti toteuttamaan palvelujamme heikentämättä, lukuun ottamatta uimahallipalveluja. Näin liikuntalautakunnan taloudellinen tulos on seitsemättä kertaa peräkkäin budjetoitua parempi. |
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:
|