LIIKUNTALAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Tehtävämme on asukaslähtöisesti aktivoida turkulaiset liikkumaan hyvinvoinnin lisäämiseksi ylläpitämällä ja kehittämällä monipuolisia ja laadukkaita liikuntaolosuhteita ja liikuntapalveluja. Toimimme yhteistyössä kansalaisjärjestöjen, muiden hallintokuntien ja kumppaneiden kanssa.

Visio:

Turku on Suomen johtava liikuntakaupunki, jossa liikuntaa käytetään hyvinvoinnin osatekijänä ja asukkaat ovat löytäneet liikunnan ilon ja voivat hyvin. Menestyvät urheilijat toimivat esikuvina ja laadukkaat liikuntatapahtumat ja –olosuhteet lisäävät kaupungin vetovoimaa.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

 

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

 

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

 

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:

 

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

Liikkumaan aktivointi

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

Terveytensä kannalta
riittävästi liikkuvat %:a
17–70 v. asukkaista
(asukaskysely)

42,4

37,3

38,5

38,5

 

 

 

 

Koettu vointi melko hyvä tai erittäin hyvä %:a vastanneista (asukaskysely)

74,9

72,4

71,9

71,9

 

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
-
Asukaskyselyä ei tehty vanhalla mittarilla enää v. 2009. Sitä vastoin laadittiin yhdessä THL:n kanssa uutta kansallista ATH- kyselyä pilotoitavaksi 9000 kaupunkilaisen otoksella Turussa keväällä 2010.

 

 

 



ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Asukkaita aktivoivat lähiliikuntapaikat

Järjestöyhteistyö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Asukkaiden tyytyväisyys
asuinalueensa liiku
nta-
ympäristöön, melko ja

erittäin tyytyväiset

(Turun kaupunkipa
lvelu-
tutkimus)

79,4 %

77,7 %

75,35 %

83 %

80 %

 

 

 

 

Asiakastyytyväisyys
liikunta- ja ulkoil
upaikoilla
(asiakaskysely,

asteikko 1-5)

3,85
ei t
ulos-
ta

3,94

3,94

3,94

4,0

 

 

 

 

Turkulaisten liikunnan
harrastaminen jä
rjestöissä
(avustustieto)

-
lapset ja nuoret 0 -19 v
- aikuiset 20- v.

lähtö-
arvo

lapset
21129
aik.
23459

lapset
14551

alk.

17088

lapset

23.237

aik.

23.774

lapset
45,5 %

aik.
13 %

Lapset

68,5 %

Aik.

17,9 %

 

 

 

Asukastyytyväisyys urheilu-
seuratoimintaan (asukas-

kysely, asteikko 1-5)

3,65

3,96

3,99

3,99

4,0

 

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
-
Asukas- ja asiakastyytyväisyyksiä ei selvitetty niin kuin edellä on mainittu. Ks. ed. kohta.
-
Liikunnan harrastaminen järjestöissä on noussut arvioitua korkeammaksi, koska sama henkilö voi kuulua useampaankin seuraan.

 

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio 2009

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Tilinpäätös

2009

Poikkeama

Liikuntalautakunta

1 52

T

2.272

2.112

0

2.112

2.115

-3

 

 

 

M

17.392

17.661

-242

17.419

17.269

150

 

 

 

N

- 15.120

- 15.548

 

-15.307

-15.154

-153

 

Investoinnit

2 52

M

197

300

0

300

205

95

 

 

 

T

35

50

0

50

63

-13

 

 

 

N

- 162

- 250

 

-250

-142

-108

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:
-
Liikuntalautakunta saavutti seitsemännen kerran peräkkäin budjetoitua paremman tuloksen. Hyvä tulos perustuu omaksuttuun kustannustehokkaaseen toimintakulttuuriin. Suurin osa menosäästöstä aiheutui Petreliuksen uimahallin äkillisestä korjaustarpeesta ja kahdeksan kuukauden seisakista.

Ajanmukaiset liikuntapaikat ja palvelut

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Investoinnit, 5v. keskiarvo /asukas (Investointien keskiarvo viimeisen 5 vuoden osalta. Sisältää kaikki kunnan liikuntapaikkarakentamisen suunnittelun, rakentamisen ja perusparantamisen investoinnit maan- ja talonrakentamisen osalta) Isojen kaupunkien (Espoo, Helsinki, Oulu, Vantaa) keskiarvo v. 2008: 14,88 €/as

8,13

6,41

8,83

9,74

20,00

10,80

 

 

 

Riittävästi liikkuvan turkulaisen hinta liikuntatoimelle, /riittävästi liikkuva turkulainen. Toimintakate euroina (sis. kiinteistömenot) jaettuna riittävästi liikkuvien suhteellisella osuudella koko Turun väestömäärästä

(v. 2006: 175354*37,3/100)

197,41

219,17

214,77

 

(ei mitattu)

 

 

223,79

 

 

 

 

Liikuntatoimen brutto-
menot/asukas

97,54

97,74

95,52

99,07

104,10

98,35

 

 

 

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/asukas

21,47

22,24

26,41

27,95

24,79

27,61

 

 

 

Sisäiset vuokrat/asukas

42

41,01

39,92

36,69

37,48

36,71

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
- Kaupungin liikuntapaikkainvestointien taso on selvästi alle asetetun tavoitteen ja vertailukaupunkien keskiarvon. Tilanne paranee 2010- 2011 Impivaaran uimahallin peruskorjauksen ja laajennuksen ansiosta.
- A
sukaskyselyä ei tehty v. 2009, kuten edellä on perusteltu.
-
Tavoite on asetettu liian optimistisesti. Huomattava kuitenkin, että kustannukset/asukas päästiin edellistä vuotta alempiin kustannuksiin.

 

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Aktiivinen, hyvinvoiva työyhteisö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Työn hallinta (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin
erillinen kuvaus)
Keskiarvot v.
2008:
Turku
3,62

Kunta 10-kunnat 3,67

 

3,52

3,70
(oma kysely)

3,38

3,8

(oma kysely)

3.8 (oma kysely)

 

 

 

Työpaikan ilmapiiri (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin erillinen kuvaus)
Keskiarvot v. 200
8:
Turku 3,5
2
Kunta 10-kunnat 3,6
5

3,77
Oma

3,32

3,92 (oma kysely)

3,37

4,0

(oma kysely)

3,9 (oma kysely)

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
-
Työpaikan ilmapiiri ei aivan noussut tavoitteen tasolle, mutta on kuitenkin keskimääräistä korkeampi.

 

 

 

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

Poikkihallinnollinen yhteistyö

Tilavaraus- ja –varusteluprosessit

Kaavoitusyhteistyö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Kevyen liikenteen väylät (km/1000 as)

2,04

2,04

2,04

2,04

2,10

1,90

 

 

 

Jäähallin (Impivaaran ja
Varissuon jäähalli 1.1.07

alkaen)
käyttötunnin hinta €/käyttötunti. (Isojen ka punkien vertailutietokanta) Isojen kaupunkien (Espoo, Helsinki, Oulu) keskiarvo

v. 2008: 89,37 €/käyttötunti

45,92

45,04

40,87

67,23

34,60

42,74

 

 

 

Uimahallin käyntikerran
hinta €/käynti (Isojen kau
punkien vertailutietokanta) Isojen kaupunkien (Espoo, Helsinki, Oulu, Vantaa)keskiarvo v. 2008: 2,76 /käynti

2,61

2,55

2,92

3,24

Impivaara kiinni, tulos ei vertailukelpoinen

Impivaara kiinni, tulos ei vertailukelpoinen

 

 

 

Liikunta tulee olemaan
merkittävä osa uutta

sosiaalisten vaik
utusten
arviointimenetelmää

kaavoituksessa.

Liikunta
näk
ökulman
saam
inen
merki
ttäväksi
osaksi

sosia
alisten
vaik
utusten
arvioi
ntia

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
- Turussa ei ole kyetty edelleenkään panostamaan riittävästi resursseja k
evyenliikenteen kehittämiseen. Mittarin arvon laskentatapa on tarkentunut uuden paikkatietojärjestelmän avulla ja tästä syystä tulos näyttää huonontuneen vuoteen 2008 verrattuna, vaikka niin ei todellisuudessa tapahtunut.

 

 

 

Kv:

Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

TALOUSOHJELMA

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin

Liikunta-lautakunta

Toimenpide

Taloudellinen vaikutus

(1000 €)

Vaikutus henkilötyövuosiin

Vaikutus tilojen

käyttöön, m2

TA 2009

TP 31.12.

2009

TA 2009

TP 31.12.

2009

TA 2009

TP 31.12.

2009

1. Palveluverkko

Avustusjärjestelmän kehittäminen (avustusten hakeminen, valmistelu ja maksaminen yhteiseen tietojärjestelmään) (huom. Toteutettavissa vain, mikäli asiaan sitoudutaan kaupunkitasoisesti. Toimenpiteillä ei vaikutusta tilatarpeeseen.) 2)

- 5

 

0,10

 

0

 

2. Toimitilat

Tilojen yhteiskäytön kehittäminen opetustoimen, AI:n ja AMK:n kanssa (huom. Suoritemäärien kasvaessa yksikköhinta alenee. Liikuntatoimelle taloudelliset vaikutukset lähinnä Ruiskatu 8 lisätulojen kautta.) 4)

5

5

 

 

 

 

3. Henkilös

 

 

 

 

 

 

 

4. Tuotantotavat

Itsepalvelun ja automaattivalvonnan lisääminen (9

- 50

-15

 

 

 

 

 

-muutetaan liikuntapaikoille suurempaa käyttöä kestäviä ja vähemmän hoitoa vaativia materiaaleja 11)

- 200

-173

 

 

 

 

 

Arvioidaan palvelujen tuotantotavat. Mikäli niitä arvioidaan sen perusteella tuotetaanko itse vai ostetaanko markkinoilta, tulee huomioida nykyisten markkinoiden toimivuus. Onko hintakilpailua eli onko riittävästi varteenotettavia palvelun tuottajia 12)

- 150

-65

 

 

 

 

2) Yhteistä hakuprosessia kehittämällä saadaan asiakas tuottamaan päätöksentekoon tarvittavat tiedot itse tietojärjestelmään. Jos poliittinen harkinta määräävin peruste, järjestelmästä ei ole taloudellista hyötyä.

4) Kaikki kaupungin liikuntatilat saataisiin yhteisin perustein jaettavaksi. Vuorot saadaan niille yhteisöille, jotka liikuttavat eniten. Tasapuolisuus on myös hyvän asiakaspalvelun kriteeri.

9) Vähentää valvonnan menoja ja lisää maksullista käyttöä.

11) vähän hoitoa vaativat pintamateriaalit vähentävät hoitohenkilökunnan tarvetta ja muita hoitokustannuksia (esim. keinonurmi, keinojäät?, palloiluhallien ja liikuntasalien lattiamateriaalit yms.) Vaatii investointeja.

12) Lähialueelle syntyy toimivat liikuntapalvelujen markkinat, joita kunnan on mahdollisuus käyttää kysyntämuutoksissa ja oman toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden arvioinnissa. Lisäksi samalla lisääntyy myös ei subventoidut liikuntapalvelut kuntalaisille.

 

Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta:
-
1.2 Odotamme kaupunkitasoisia päätöksiä palveluverkon ja tuotantotapojen kehittämiseksi.
- 4.9 Uimahalleissa käytössä olevan kulunvalvontajärjestelmän käyttöönotto Kupi
ttaan urheiluhallissa ja kuntosaleissa
- 4.11 Parkin kentän tekonurmen uusiminen

- 4.12 Tuetaan yksityisten liikuntapaikkojen käyttöä
seuroja avustamalla

 

 

TYÖVOIMA

 

 

2008
(t
oteutuma)

2009
(tavoitetaso)

2009
(
toteutuma)

Työvoima

102,4

-

96,3

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

 

Kv:

toimintakulut

– 250.000 euroa

 

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussääs

– 6.684 euroa

 

sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen

 

 

sisältää Ruiskatu 8:n liikunta- ja uimahallitilojen siirtymisen liikuntalautakunnan hallinnointiin

 

 

toimintakulut

+ 100.000 euroa

 

Kiinteistöosakeyhtiö Kupittaan Jäähallin avustaminen

 

 

 

 

Kv:

Nykyinen 70 vuotta täyttäneille tarkoitettu liikuntakortti muutetaan koskemaan kaikkia 65 vuotta täyttäneitä (eläkeläisiä).

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

- Toimintakuluihin kesken budjettivuoden tehty leikkaus kyettiin onnistuneesti toteuttamaan palvelujamme heikentämättä, lukuun ottamatta uimahallipalveluja. Näin liikuntalautakunnan taloudellinen tulos on seitsemättä kertaa peräkkäin budjetoitua parempi.
-
Seniorikortti 65 vuotta täyttäneille on otettu käyttöön 1.12.2009

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:
-
Uuden valtuustokauden alkaessa keskityttiin laatimaan uuden tavoiteasetannan 2010- 2013 ohella uudet mittarit ja arvot alkaneelle nelivuotiskaudelle. Tästä syystä ei enää käytetty resursseja ns. vanhojen mittariarvojen tuloksiin. Niiltä osin, kun toiminnalliset tulokset ovat käytettävissä, voidaan vuotta 2009 pitää varsin onnistuneena.