Liite 1, asia
Liikuntatoimi Hirvensalo II –yhtenäiskoulun suunnittelussa / tarveselvitys
Alaviitteet:
1) Opetusministeriön tukema, Nuoren Suomen tuottama Koulupihat lähiliikuntapaikkoina –opas määrittelee lähiliikuntapaikat seuraavasti: ”Yleisesti määriteltynä lähiliikuntapaikoilla tarkoitetaan kaikkien väestöryhmien vapaaseen käyttöön tarkoitettuja monipuolisia liikuntapaikkoja, jotka sijaitsevat asuinalueilla, lähellä käyttäjiä. Lähiliikuntapaikkarakentamisen tavoitteena on edistää erityisesti lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista. Hyvä lähiliikuntapaikka on monikäyttöinen, viihtyisä ja sijaitsee yhdyskuntarakenteessa keskeisellä paikalla… Erityisesti alakoulujen pihat ovat osoittautuneet erinomaisiksi lähiliikuntapaikkakohteiksi mm. korkean käyttöasteensa takia. Koulupihaan sijoitettu lähiliikuntapaikka palvelee niin koulun välitunti- ja opetuskäyttöä kuin iltapäiväkerhotoimintaakin. Lisäksi alakoulujen pihat sijaitsevat useimmiten asuinalueiden keskellä, joten ne ovat helposti lasten ja muiden alueen asukkaiden käytettävissä myös iltaisin ja viikonloppuisin.” Opas löytyy sähköisenä verkosta osoitteesta http://www.koulupihatlahiliikuntapaikkoina.info/index.htm
2) Muun muassa Koulupihat lähiliikuntapaikkoina –oppaan luvussa 5 tai opetusministeriön Kerro koulustasi –kouluympäristöhankkeen verkkotietopaketissa kerrataan vanha koulurakentamisen normi koulupihan sekä leikki-/pelikenttien mitoituksista:
”Koulurakentamista säätelevä normitus on purettu myös pihojen osalta. Kunnat ja koulujen ylläpitäjät voivat nyt vapaammin päättää, millaisia tiloja koulun tarpeiden ja painotusten perusteella rakennetaan.
Vanhat suunnittelu- ja mitoitusohjeet ovat kuitenkin edelleen käyttökelpoisia suosituksia määritettäessä mm. pihan kokoa ja eri alueita. Koulutontin koon mitoituksessa on käytetty seuraavaa ohjearvoa: pinta-alaksi tarvitaan
Peruskoulun vuosiluokkien 1 - 6 (ala-asteen) leikkikentäksi tarvitaan 2 400 m2:n alue (40 x
3) ”Lähiliikuntapaikkojen arviointitutkimus”, s. 55, Nuori Suomi opetusministeriön tuella 2007. Lasten liikuntapaikkojen sijoittumisen tärkeydestä arkisen toimintapiirin läheisyyteen ks. myös esim. Karvinen ja Norra, toim: Lasten liikuntapaikkojen suunnittelu, s. 20, Nuori Suomi, opetusministeriö ja Rakennustieto 2002.