LIIKUNTALAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Innostamme turkulaiset liikkumaan. Takaamme monipuoliset liikuntamahdollisuudet ja rakennamme urheilumyönteistä ilmapiiriä.

Liikunta antaa elämyksiä ja hyvinvointia kaupunkilaisen jokaiseen päivään.

Visio:

Turkulaiset liikkuvat ilosta ja nauttivat hyvästä olosta – Turku on hyvinvointiliikunnan ja seurayhteistyön kansainvälinen edelläkävijä.

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeis haasteita hallintokunnalle:

Asukkaiden hyvinvointi – Ennaltaehkäisevä työ

 

·Lasten ja nuorten kasvun tukeminen

·Työikäisten terveyden edistäminen ja kansansairauksien ehkäisy

·Aktiivisen kansalaisuuden turvaaminen ikääntyville – yksinäisyyden ja sitä kautta sairastavuuden ehkäiseminen

Vetovoimaisuus ja kilpailukyky

 

·Monipuoliset liikuntaolosuhteet

·Kansainväliset mitat täyttävät urheiluareenat

·Liikuntakulttuurin esiintuominen osana kaupunkikulttuuria

·Osallistuminen kulttuuripääkaupunkivuoteen tavoitteena turkulaisten liikunnallisen elämäntavan lisääminen

Resurssien tasapainoinen ohjaus

 

·Miten ennaltaehkäisevä toiminta saa sille kuuluvat resurssit ja tuen nykyisissä taloudellisissa olosuhteissa

·Yksityisen ja julkisen palvelutuotannon työnjaon selkiyttäminen liikuntapalveluissa

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Valtio on lisännyt seuratyön toiminnan ja laadun kehittämiseen suoraa tukea, joka saattaa lisätä tarvetta myös kunnan tarjoamaan suoraan tukeen.

 

TAVOITTEET

 

Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:

 

Lapset ja nuoret

 

·Terveellisen elämäntavan omaksuminen

·Osallistaminen sekä itseohjautuvan ja omaehtoisen liikunnan lisääminen

·Liikuntapudokkaiden (drop out) vähentäminen

·Urheiluseuratoiminnan tukeminen ja merkityksen vahvistaminen

 

Työikäiset

 

·Perhe-elämän ja liikunnan yhdistäminen

·Työantajan roolin korostaminen liikuntaan kannustajana

·Ohjataan työelämästä syrjäytyneitä liikunnalliseen elämäntapaan

 

Seniorit

 

·Senioriväestön liikunta-aktiivisuuden lisääminen

·Fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitäminen

·Liikuntapaikkojen esteettömyys

 

Liikuntaympäristö

 

·Senioreiden ja erityisryhmien kuntosaliolosuhteiden parantaminen

·Koulujen pihat lähiliikuntapaikoiksi

·Palloiluhallin rakentaminen

·Kaupunkiin lisää kevyen liikenteen väyliä

·Liikuntapaikkojen energiatehokas ylläpito ja rakentaminen

 

Viestintä

 

·Kohderyhmäviestintä

·Vuorovaikutteiset verkkopalvelut

·Lisäresursseja markkinointiin ja viestintään

 

Tavoitteiden toteutumista
kuvaavat mittarit ja arvot

Toteutumat

Ta

Taloussuunnitelman
t
avoitteet

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Terveytensä kannalta
riittävästi liikkuvat % :a

20 54 v. asukkaista (ATH)

 

 

 

 

Mittaaminen aloitetaan

0,25 % kasvu ed.vuoteen

 

0,25 % kasvu ed.vuoteen

Terveytensä kannalta
riittävästi liikkuvat % :a

75+ asukkaista (ATH)

 

 

 

 

Mittaaminen aloitetaan

0,25 % kasvu ed.vuoteen

 

0,25 % kasvu ed.vuoteen

Nuoret 8 -9 lk. liikunta-aktiivisuus

 

 

 

 

Mittaaminen aloitetaan

0,25 % kasvu ed.vuoteen

 

0,25 % kasvu ed.vuoteen

Asukkaiden tyytyväisyys
asuinalueensa liiku
nta-
ympäristöön, melko ja

erittäin tyytyväiset

(kaupunkipa
lvelu-
tutkimus
, LiikuntaVertti)

77,7 %

75,35%

83,0 %

80%

80%

80%

 

 

 

 

 

80%

Asiakastyytyväisyys
sisäliikuntatiloihin yhteensä
(asiakaskysely,

asteikko 1-5
, LiikuntaVertti)

3,94

3,94

3,94

4,0

4,0

4,0

 

 

 

4,0

Asukastyytyväisyys tiedottamiseen (kaupunkipalvelututkimus, asteikko 1-5, LiikuntaVertti)

 

3,53

 

3,56

 

 

 

3,6

 

3,65

 

3,7

Turkulaisten liikunnan
harrastaminen jä
rjestöis
(avustustieto)

-lapset ja nuoret 0 -19
vuotta
-aikuiset 20 -

 

 

 



lapset

45,5%

aik.

13%



lapset

46%

aik.
13,5%



lapset
46,5%
aik.
14,0%

 

 

lapset
47%
aik.
14,5%

Liikuntatoimen seuroille myöntämä välitön ja välillinen tuki, euroa/as.**)

 

 

 

 

Mittaaminen aloitetaan

 

 

Investoinnit, 5v. keskiarvo
euroa/asukas
***)


6,41


8,83


9,74


20,00


20,00


20,00

 

20,00

Kevyen liikenteen väylät,
km/1000 as (LiikuntaVertti)

2,04

2,04

2,04

2,10

2,12

2,12

2,12

*) Lasketaan vuodessa kunnan liikuntatoimen järjestämään liikuntatoimintaan osallistuneiden henkilöiden määrä jaettuna kunnan asukasmäärällä. Sisältää kaiken säännöllisen toiminnan, ei sisällä henkilöstölii-kuntaa, tapahtumia ja tempauksia. (LiikuntaVertti)

**) Mittariin lasketaan mukaan seuroille annettu välillinen tuki maksuttomien tai subventoitujen liikunta-paikkojen käytöstä (tilojen vuokrakustannusten mukaan). Muuta välillistä tukea kuten henkilöstökuluja, välinevuokria yms. ei lasketa mittariin mukaan.

 

Tuki lasketaan liikuntapaikoista liikuntapaikkakohtaisesti seuraavasti: (Toimintakulut 2 + sisäiset vuokrat (toimitilakustannukset + pääomakustannukset ja poistot - valtionapu) + vyörytykset - toiminta-tuotot)/käytössä olevilla tunneilla x seurojen käyttämillä tunneilla. Lukuun lisätään seurojen saamat avustukset ja muut palvelut nettokokonaiskulujen mukaisesti (myös vyörytykset). ( LiikuntaVertti)

***) Investointien keskiarvo viimeisen viiden vuoden osalta. Sisältää kaikki kunnan liikuntapaikkarakentamisen suunnittelun, rakentamisen ja perusparantamisen investoinnit maan- ja talonrakentamisen osalta. Isojen kaupunkien ( LiikuntaVertti)

 

TYÖVOIMA

 

Hallintokunnan talousarvioehdotukseen liitetään selvitys työvoimasta ja sen tavoitetasoista. Taulukossa on esitetty hallintokunnan työvoima henkilötyövuosina vuoden 2008 tilanteen mukaan sekä kaupunginhallituksen hallintojaosten päättämä tavoitetaso vuodelle 2009. Kaupunginhallituksen hallintojaoston odotetaan antavat hallintokunnille ohjeelliset työvoiman tavoitetasot. Taulukkoon merkitään lisäksi informaationa laskennallisen eläkeiän saavuttavan henkilökunnan määrä.

 

 

2008
(tote
utuma)

2009
(tavo
itetaso)

2010
(tavo
itetaso)

2011
(tavo
itetaso)

2012
(tavo
itetaso)

Työvoima

102,4

 

102,4

103,4*)

105,4*)

Eläkkeellehtöennuste, vakinaiset

 

1

5

0

6

 

*) Laajennetun Impivaaran uimahallin käyttöönotto

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

TOIMITILAT

 

Hallintokunnat esittävät suurimmista toimitilamuutoksista toteuttamisaikataulun ja käyttötalouden kustannusvaikutukset. Taulukossa tulee esittää sekä toimitiloista luopumiset, että toimitilojen lisäykset ja suurimmat peruskorjaustarpeet. Tilahankkeisiin liittyviä investointikustannuksia ei esitä tässä taulukossa.

 

Tilaliikelaitos on tiedustellut hallintokuntien tilojen muutostarpeita jo aikaisemmin erikseen keväällä

 

Uusia toimitiloja esitettäessä tulee ehdottomasti ottaa huomioon tilojen mahdollisesti aiheuttamat käyttökustannusten lisäykset (mukaan lukien sisäiset vuokrat). Tiloista aiheutuvat käyttökulut tulee sisällyttää hallintokunnalle annettuun ohjelukuun. Toimitilojen käyttöä tulee kustannusten vähentämiseksi erityisesti tehostaa.

 

YHTEENVETO

 

Lyhyesti kirjoitettu sanallinen yhteenveto hallintokunnan talousarvioehdotuksesta. Tässä kohdassa voi ottaa esille keskeisimmät kehittämistoimenpiteet ja -hankkeet, niiden aikataulut ja kustannusvaikutukset mikäli ne eivät ilmene edellä olevien kohtien kautta.

Liite 152l