LIIKUNTALAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Innostamme turkulaiset liikkumaan. Takaamme monipuoliset liikuntamahdollisuudet ja rakennamme urheilumyönteistä ilmapiiriä. Liikunta antaa elämyksiä ja hyvinvointia kaupunkilaisen jokaiseen päivään. |
Visio: |
Turkulaiset liikkuvat ilosta ja nauttivat hyvästä olosta – Turku on hyvinvointiliikunnan ja seurayhteistyön kansainvälinen edelläkävijä. |
Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle: | |
Asukkaiden hyvinvointi – Ennaltaehkäisevä työ | |
|
·Lasten ja nuorten kasvun tukeminen ·Työikäisten terveyden edistäminen ja kansansairauksien ehkäisy ·Aktiivisen kansalaisuuden turvaaminen ikääntyville – yksinäisyyden ja sitä kautta sairastavuuden ehkäiseminen |
Vetovoimaisuus ja kilpailukyky | |
|
·Monipuoliset liikuntaolosuhteet ·Kansainväliset mitat täyttävät urheiluareenat ·Liikuntakulttuurin esiintuominen osana kaupunkikulttuuria ·Osallistuminen kulttuuripääkaupunkivuoteen tavoitteena turkulaisten liikunnallisen elämäntavan lisääminen |
Resurssien tasapainoinen ohjaus | |
|
·Miten ennaltaehkäisevä toiminta saa sille kuuluvat resurssit ja tuen nykyisissä taloudellisissa olosuhteissa ·Yksityisen ja julkisen palvelutuotannon työnjaon selkiyttäminen liikuntapalveluissa |
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
Valtio on lisännyt seuratyön toiminnan ja laadun kehittämiseen suoraa tukea, joka saattaa lisätä tarvetta myös kunnan tarjoamaan suoraan tukeen. |
TAVOITTEET
Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle: | |
|
Lapset ja nuoret |
|
·Terveellisen elämäntavan omaksuminen ·Osallistaminen sekä itseohjautuvan ja omaehtoisen liikunnan lisääminen ·Liikuntapudokkaiden (drop out) vähentäminen ·Urheiluseuratoiminnan tukeminen ja merkityksen vahvistaminen |
|
Työikäiset |
|
·Perhe-elämän ja liikunnan yhdistäminen ·Työantajan roolin korostaminen liikuntaan kannustajana ·Ohjataan työelämästä syrjäytyneitä liikunnalliseen elämäntapaan |
|
Seniorit |
|
·Senioriväestön liikunta-aktiivisuuden lisääminen ·Fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitäminen ·Liikuntapaikkojen esteettömyys |
|
Liikuntaympäristö |
|
·Senioreiden ja erityisryhmien kuntosaliolosuhteiden parantaminen ·Koulujen pihat lähiliikuntapaikoiksi ·Palloiluhallin rakentaminen ·Kaupunkiin lisää kevyen liikenteen väyliä ·Liikuntapaikkojen energiatehokas ylläpito ja rakentaminen |
|
Viestintä |
|
·Kohderyhmäviestintä ·Vuorovaikutteiset verkkopalvelut ·Lisäresursseja markkinointiin ja viestintään |
Tavoitteiden toteutumista |
Toteutumat |
Ta |
Taloussuunnitelman |
||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Terveytensä kannalta |
|
|
|
|
Mittaaminen aloitetaan |
0,25 % kasvu ed.vuoteen |
0,25 % kasvu ed.vuoteen |
Terveytensä kannalta |
|
|
|
|
Mittaaminen aloitetaan |
0,25 % kasvu ed.vuoteen |
0,25 % kasvu ed.vuoteen |
Nuoret 8 -9 lk. liikunta-aktiivisuus |
|
|
|
|
Mittaaminen aloitetaan |
0,25 % kasvu ed.vuoteen |
0,25 % kasvu ed.vuoteen |
Asukkaiden tyytyväisyys |
77,7 % |
75,35% |
83,0 % |
80% |
80% |
80% |
80% |
Asiakastyytyväisyys |
3,94 |
3,94 |
3,94 |
4,0 |
4,0 |
4,0 |
4,0 |
Asukastyytyväisyys tiedottamiseen (kaupunkipalvelututkimus, asteikko 1-5, LiikuntaVertti) |
3,53 |
3,56 |
|
|
3,6 |
3,65 |
3,7 |
Turkulaisten liikunnan |
|
|
|
|
|
|
lapset |
Liikuntatoimen seuroille myöntämä välitön ja välillinen tuki, euroa/as.**) |
|
|
|
|
Mittaaminen aloitetaan |
|
|
Investoinnit, 5v. keskiarvo |
|
|
|
|
|
|
20,00 |
Kevyen liikenteen väylät, |
2,04 |
2,04 |
2,04 |
2,10 |
2,12 |
2,12 |
2,12 |
*) Lasketaan vuodessa kunnan liikuntatoimen järjestämään liikuntatoimintaan osallistuneiden henkilöiden määrä jaettuna kunnan asukasmäärällä. Sisältää kaiken säännöllisen toiminnan, ei sisällä henkilöstölii-kuntaa, tapahtumia ja tempauksia. (LiikuntaVertti) | |||||||
**) Mittariin lasketaan mukaan seuroille annettu välillinen tuki maksuttomien tai subventoitujen liikunta-paikkojen käytöstä (tilojen vuokrakustannusten mukaan). Muuta välillistä tukea kuten henkilöstökuluja, välinevuokria yms. ei lasketa mittariin mukaan.
Tuki lasketaan liikuntapaikoista liikuntapaikkakohtaisesti seuraavasti: (Toimintakulut 2 + sisäiset vuokrat (toimitilakustannukset + pääomakustannukset ja poistot - valtionapu) + vyörytykset - toiminta-tuotot)/käytössä olevilla tunneilla x seurojen käyttämillä tunneilla. Lukuun lisätään seurojen saamat avustukset ja muut palvelut nettokokonaiskulujen mukaisesti (myös vyörytykset). ( LiikuntaVertti) | |||||||
***) Investointien keskiarvo viimeisen viiden vuoden osalta. Sisältää kaikki kunnan liikuntapaikkarakentamisen suunnittelun, rakentamisen ja perusparantamisen investoinnit maan- ja talonrakentamisen osalta. Isojen kaupunkien ( LiikuntaVertti) | |||||||
TYÖVOIMA
Hallintokunnan talousarvioehdotukseen liitetään selvitys työvoimasta ja sen tavoitetasoista. Taulukossa on esitetty hallintokunnan työvoima henkilötyövuosina vuoden 2008 tilanteen mukaan sekä kaupunginhallituksen hallintojaosten päättämä tavoitetaso vuodelle 2009. Kaupunginhallituksen hallintojaoston odotetaan antavat hallintokunnille ohjeelliset työvoiman tavoitetasot. Taulukkoon merkitään lisäksi informaationa laskennallisen eläkeiän saavuttavan henkilökunnan määrä.
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Työvoima |
102,4 |
|
102,4 |
103,4*) |
105,4*) |
Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset |
|
1 |
5 |
0 |
6 |
*) Laajennetun Impivaaran uimahallin käyttöönotto
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
TOIMITILAT
Hallintokunnat esittävät suurimmista toimitilamuutoksista toteuttamisaikataulun ja käyttötalouden kustannusvaikutukset. Taulukossa tulee esittää sekä toimitiloista luopumiset, että toimitilojen lisäykset ja suurimmat peruskorjaustarpeet. Tilahankkeisiin liittyviä investointikustannuksia ei esitä tässä taulukossa.
Tilaliikelaitos on tiedustellut hallintokuntien tilojen muutostarpeita jo aikaisemmin erikseen keväällä
Uusia toimitiloja esitettäessä tulee ehdottomasti ottaa huomioon tilojen mahdollisesti aiheuttamat käyttökustannusten lisäykset (mukaan lukien sisäiset vuokrat). Tiloista aiheutuvat käyttökulut tulee sisällyttää hallintokunnalle annettuun ohjelukuun. Toimitilojen käyttöä tulee kustannusten vähentämiseksi erityisesti tehostaa.
YHTEENVETO
Lyhyesti kirjoitettu sanallinen yhteenveto hallintokunnan talousarvioehdotuksesta. Tässä kohdassa voi ottaa esille keskeisimmät kehittämistoimenpiteet ja -hankkeet, niiden aikataulut ja kustannusvaikutukset mikäli ne eivät ilmene edellä olevien kohtien kautta.