LIIKUNTALAUTAKUNTA
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:
YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET | ||||||||
Liikkumaan aktivointi | ||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.3.2009 |
31.12.2009 |
||
Terveytensä kannalta |
42,4 |
37,3 |
38,5 |
38,5 |
39,5 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Koettu vointi melko hyvä tai erittäin hyvä %:a vastanneista (asukaskysely) |
74,9 |
72,4 |
71,9 |
71,9 |
73 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
Asukkaita aktivoivat lähiliikuntapaikat | ||||||||
Järjestöyhteistyö | ||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.3.2009 |
31.12.2009 |
||
Asukkaiden tyytyväisyys |
79,4 % |
77,7 % |
75,35 % |
83 % |
80 % |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Asiakastyytyväisyys |
3,85 |
3,94 |
3,94 |
3,94 |
4,0 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Turkulaisten liikunnan |
lähtö- |
lapset |
lapset |
lapset 23.237 aik. 23.774 |
lapset aik. |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Asukastyytyväisyys urheilu- |
3,65 |
3,96 |
3,99 |
3,99 |
4,0 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: | ||||||||
| ||||||||
TALOUS | |||||||||||||||
Ennuste 31.12.2009 | |||||||||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Ennuste 31.12.2009 |
Ero |
||||||||
Liikuntalautakunta | |||||||||||||||
1 52 |
T |
2.272 |
2.112 |
0 |
2.112 |
2.041 |
-71 |
|
|||||||
| |||||||||||||||
|
M |
17.392 |
17.661 |
-273 |
17.388 |
17.317 |
72 |
|
|||||||
| |||||||||||||||
|
N |
- 15.120 |
- 15.548 |
|
-15.275 |
-15.276 |
-1 |
|
|||||||
Investoinnit | |||||||||||||||
2 52 |
M |
197 |
300 |
0 |
300 |
200 |
100 |
|
|||||||
| |||||||||||||||
|
T |
35 |
50 |
0 |
50 |
30 |
-20 |
|
|||||||
| |||||||||||||||
|
N |
- 162 |
- 250 |
|
-250
|
-170 |
80 |
|
|||||||
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Ajanmukaiset liikuntapaikat ja –palvelut | |||||||||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
|||||||||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.3.2009 |
31.12.2009 |
|||||||||
Investoinnit, 5v. keskiarvo |
8,13 |
6,41 |
8,83 |
9,74 |
20,00 |
|
|
|
|||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Riittävästi liikkuvan turku- |
197,41 |
219,17 |
214,77 |
(ei mitattu)
|
223,79 |
|
|
|
|||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Liikuntatoimen brutto- |
97,54 |
97,74 |
95,52 |
99,07 |
104,10 |
|
|
|
|||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Henkilöstömenot + |
21,47 |
22,24 |
26,41 |
27,95 |
24,79 |
|
|
|
|||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Sisäiset vuokrat/asukas |
42 |
41,01 |
39,92 |
36,69 |
37,48 |
|
|
|
|||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: |
OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY | ||||||||
Aktiivinen, hyvinvoiva työyhteisö | ||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.3.2009 |
31.12.2009 |
||
Työn hallinta (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin Kunta 10-kunnat 3,65 |
|
3,52 |
3,70 |
3,75 (oma kysely) |
3,8 (oma kysely) |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Työpaikan ilmapiiri (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin erillinen kuvaus) |
3,77 |
3,32 |
3,92 |
3,87 (oma kysely) |
4,0 (oma kysely) |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: | ||||||||
| ||||||||
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
Poikkihallinnollinen yhteistyö | ||||||||
Tilavaraus- ja –varusteluprosessit | ||||||||
Kaavoitusyhteistyö | ||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.3.2009 |
31.12.2009 |
||
Kevyen liikenteen väylät (km/1000 as) |
2,04 |
2,04 |
2,04 |
2,04 |
2,10 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Jäähallin (Impivaaran ja |
45,92 |
45,04 |
40,87 |
67,23 |
34,60 |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Uimahallin käyntikerran |
2,61 |
2,55 |
2,92 |
3,24 |
Impivaara kiinni, tulos ei vertailukelpoinen |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Liikunta tulee olemaan |
Liikunta |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
|
|
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: | ||||||||
| ||||||||
Kv: |
Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä. |
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
Liikunta-lautakunta |
Toimenpide |
Taloudellinen vaikutus (1000 €) |
Vaikutus henkilötyövuosiin |
Vaikutus tilojen käyttöön, m2 |
|||
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
||
1. Palveluverkko |
Avustusjärjestelmän kehittäminen (avustusten hakeminen, valmistelu ja maksaminen yhteiseen tietojärjestelmään) (huom. Toteutettavissa vain, mikäli asiaan sitoudutaan kaupunkitasoisesti. Toimenpiteillä ei vaikutusta tilatarpeeseen.) 2) |
- 5 |
0 |
0,10 |
0 |
0 |
0 |
2. Toimitilat |
Tilojen yhteiskäytön kehittäminen opetustoimen, AI:n ja AMK:n kanssa (huom. Suoritemäärien kasvaessa yksikköhinta alenee. Liikuntatoimelle taloudelliset vaikutukset lähinnä Ruiskatu 8 lisätulojen kautta.) 4) |
5 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Henkilöstö |
|
|
|
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
Itsepalvelun ja automaattivalvonnan lisääminen (9 |
- 50 |
-40 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
-muutetaan liikuntapaikoille suurempaa käyttöä kestäviä ja vähemmän hoitoa vaativia materiaaleja 11) |
- 200 |
-200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12) |
Arvioidaan palvelujen tuotantotavat. Mikäli niitä arvioidaan sen perusteella tuotetaanko itse vai ostetaanko markkinoilta, tulee huomioida nykyisten markkinoiden toimivuus. Onko hintakilpailua eli onko riittävästi varteenotettavia palvelun tuottajia |
- 150 |
-26 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2) Yhteistä hakuprosessia kehittämällä saadaan asiakas tuottamaan päätöksentekoon tarvittavat tiedot itse tietojärjestelmään. Jos poliittinen harkinta määräävin peruste, järjestelmästä ei ole taloudellista hyötyä.
4) Kaikki kaupungin liikuntatilat saataisiin yhteisin perustein jaettavaksi. Vuorot saadaan niille yhteisöille, jotka liikuttavat eniten. Tasapuolisuus on myös hyvän asiakaspalvelun kriteeri.
9) Vähentää valvonnan menoja ja lisää maksullista käyttöä.
11) vähän hoitoa vaativat pintamateriaalit vähentävät hoitohenkilökunnan tarvetta ja muita hoitokustannuksia (esim. keinonurmi, keinojäät?, palloiluhallien ja liikuntasalien lattiamateriaalit yms.) Vaatii investointeja.
12) Lähialueelle syntyy toimivat liikuntapalvelujen markkinat, joita kunnan on mahdollisuus käyttää kysyntämuutoksissa ja oman toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden arvioinnissa. Lisäksi samalla lisääntyy myös ei subventoidut liikuntapalvelut kuntalaisille.
Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta: |
|
Kv: |
toimintakulut |
– 250.000 euroa |
|
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
– 6.684 euroa |
|
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
|
|
sisältää Ruiskatu 8:n liikunta- ja uimahallitilojen siirtymisen liikuntalautakunnan hallinnointiin |
|
|
toimintakulut |
+ 100.000 euroa |
|
Kiinteistöosakeyhtiö Kupittaan Jäähallin avustaminen |
|
|
|
|
Kv: |
Nykyinen 70 vuotta täyttäneille tarkoitettu liikuntakortti muutetaan koskemaan kaikkia 65 vuotta täyttäneitä (eläkeläisiä). |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta: |
|
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: |
|