Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 90 | 07.04.2009 | 16 |
979-2009 (064)
Jäänhoitokoneen hankintamenettelyn keskeyttäminen
Tiivistelmä: -
Liiklk § 90
Tuoteryhmäpäällikkö Teija Ravea-Unkuri 1.4.2009:
Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus on 22.1.2009 pyytänyt Liikuntapalvelukeskuksen toimeksiannosta tarjouksia Jäänhoitokoneesta.
Hankinta on toteutettu avoimena menettelynä. Kysymyksessä on EU-kynnysarvon alittava hankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 22.1.2009 HILMA- ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavissa Turun kaupungin internet-sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot.
Annettuun määräaikaan, 17.2.2009 klo 11.00, mennessä tarjouksen toimittivat seuraavat kaksi (2) tarjoajaa: Prorink International Ab ja Arena Consult Oy.
Tarjouksen kelpoisuuden tarkistaminen:
Tarjoajien kelpoisuuden tarkastuksessa todettiin, että molemmat tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut kelpoisuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen:
Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjoaja kantaa osaltaan vastuun tarjouksensa sisällöstä.
Tarjousvertailussa tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu voi toteutua ainoastaan, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Hankintayksikkö on velvollinen hylkäämään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.
Tarjouspyynnössä oli edellytetty, että jäänhoitokoneen tulee olla käyttökunnossa viimeistään tammikuun 2010 loppuun mennessä. Prorink International Ab:n 16.2.2009 päivätyssä tarjouksessa toimitusajaksi ilmoitettiin 12 kk tilauksesta. Tarjous on siten selkeästi tarjouspyynnön vastainen.
Arena Consult Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen:
Hankintalaissa ei ole annettu nimenomaisia säännöksiä aloitetun hankintamenettelyn keskeyttämisestä hankintaa tekemättä. Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännössä (asia C-27/98, Fracasso ja Leitschutz, tuomio 16.9.1999, Kok. 1999, s. I-5697, asia C-92/00, HI, tuomio 18.6.2002, Kok. 2002, s. I-5553 sekä asia C-244/02, Kauppatalo Hansel Oy, määräys 16.10.2003, Kok. 2003, s. I-12139) on katsottu, ettei hankinnan keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Korkein hallinto-oikeus on 28.9.2006 antamassaan päätöksessä nro 2514 todennut, ettei hankintayksikön suorittamaa hankintamenettelyn keskeyttämistä voida pitää julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun hankintayksikön suorittama tarjouskilpailun keskeyttäminen perustuu todellisiin syihin. Mahdollinen uusi hankintamenettely on käynnistettävä uudella hankintailmoituksella.
Arena Consult Oy:n tarjous (184.950,- euroa) on hinnaltaan huomattavan kallis. Hankintamenettelyn keskeyttämiseen on siten hyväksyttävä syy.
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Ehdotan, että Prorink International Ab:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ja, että 22.1.2009 käynnistetty jäänhoitokoneen hankinta keskeytetään, koska ainoan tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneen toimittajan hinta on liian kallis.
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:
EhdotusLiikuntalautakunta päättää, että Prorink International Ab:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ja, että 22.1.2009 käynnistetty jäänhoitokoneen hankinta keskeytetään, koska ainoan tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneen toimittajan hinta on liian kallis.
Päätös voi muuttua tehdyn muutoshakemuksen, oikaisuvaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedProrink International Ab
tiedRavea-Unkuri Teija