tku_cS                                                                                                                              



LIIKUNTATOIMEN
KÄYTTÖSUUNNITELMA

VUODEL
LE 2009

 

Logo
SISÄLTÖ

 

 

I.TURKU-STRATEGIA

 

 

II.LIIKUNTATOIMEN STRATEGIA SEKÄ TALOUSARVIO JA -SUUNNITELMA

-Tuloskorteille sijoittuvat kriittiset menestystekijät, arviointikriteerit ja tavoitetasot vuosille 2009–2011

-Kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymät tekstit ja valmistelua ohjaavat tekstilisäykset

-Valtuuston vahvistama euromääräinen talousarvio ja -suunnitelma

 

 

III.TULOSALUEIDEN, TULOS/TOIMINTAYKSIKKÖJEN TARKENNETUT TOIMINNALLISET JA TALOUDELLISET TAVOITTEET YKSITYISKOHTAISINE TOIMENPITEINEEN

 

 

 

IV.HENKILÖSTÖSUUNNITELMA VUODELLE 2009

 

 

 

V.LIIKUNTATOIMEN TALOUSSUUNNITELMAKAUDEN 2009–2011 INVESTOINNIT

-Käyttöomaisuus

-Tilahankkeet

 

 

 

VI.LIIKUNTATOIMEN TILIKARTTA, ORGANISAATIOYKSIKÖT JA VASTUUHENKILÖT VUONNA 2009

 

 

 

VII. LIIKUNTATOIMEN MENOJEN HYVÄKSYMIS- JA HANKINTAVALTUUDET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. TURKU-STRATEGIA

TURUN KAUPUNGIN TALOUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA MITOITUKSET TALOUSSUUNNITTELUVUOSILLE 2009–2011

 

Turku-strategia 2005–2008, toiminta-ajatus, arvot, visio, painopisteet ja kriittiset menestystekijät

 

Turku-strategia on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 2.5.2005.

 

Turku-strategia 2005–2008 -julkaisu mm.:

 

Turku-strategian valmistelu aloitettiin vuonna 2004. Valmistelutyöhön osallistui luottamushenkilöitä ja virkamiehiä sekä huippuasiantuntijoita yhteiskunnan eri toimialoilta. Asiantuntijoiden puheenvuoroista koottiin tulevaisuuden toimintaympäristöraportti, joka loi perustan uuden kaupunginvaltuuston strategiatyölle.

 

Uutena valmistelutahona toimi poliittinen strategiaprosessi, jossa kaupunginhallituksen puheenjohtajan johdolla valtuustoryhmät loivat sisällön reunaehdot strategialle.

 

Sisällön lähtökohdiksi muodostuivat:

 

- tieto

- osaaminen

- innovaatiot

- hyvinvointi

 

Näistä syntyivät Turku-strategian peruslähtökohdat eli strategiset painopisteet:

 

- kilpailukyky ja kestävä kehitys

- hyvinvointi ja elämän laatu

- elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydes

 

Myös luova talous on tärkeä osa tulevaisuuttamme.

 

Strategiset painopisteet on purettu edelleen kriittisiksi menestystekijöiksi. Niissä meidän on onnistuttava, jotta saavutamme strategian tavoitteet.

 

Strategian toteuttaminen

 

Strateginen johtaminen on Turku-strategian toteuttamista. Johtamiseen kuuluu erilaisia osa-alueita, esimerkiksi henkilöstö ja talous. Tulosten mittaaminen on tärkeä johtamisen kriteeri.

 

Turku-strategian toteuttamiseksi ja johtamisen välineeksi on kehitetty tasapainoinen tuloskortisto. Siinä kriittiset menestystekijät on sijoitettu viiteen näkökulmaan, joiden tulee olla keskenään tasapainossa.

 

Näkökulmat ovat:

 

- yhteiskunnalliset vaikutukset

- prosessit ja rakenteet

- osaaminen, uudistuminen ja työkyky

- talous

- asiakkuuden hallinta ja palvelukyky

 

Näkökulmat muodostavat kokonaisuuden siten, että esimerkiksi muutos asiakkuuden hallinnassa vaikuttaa kaikkiin näkökulmiin.

 

Strategian toteutumisen tuloksia arvioidaan poliittisesti vuosittain, mutta virkamiehille strategia on jokapäiväisen johtamisen väline. Tulosten tulisi kuvata muutosta ja uusien tapojen käyttöönottoa vuosittain ja strategiakauden päättyessä vuoden 2009 alussa.

 

 

 

Turku-strategia 2005–2008

· 

toiminta-ajatus

· 

arvot

· 

visio

· 

painopisteet

· 

kriittiset menetystekijät

 

Kaupunginvaltuusto 2.5.2005 § 122

 

 

 

Turku-strategia 2005–2008

 

Toiminta-ajatus

 

Turku on kaksikielinen Itämeren kasvukeskus ja yhteistyösuuntautunut seutukunnan sydän, jonka perusta on historiallinen tausta, innovatiivisuus, monikulttuurisuus, kansainvälisyys, logistinen asema ja kestävä kehitys.

Turvallinen Turku palvelee kilpailukykyisesti ja laadukkaasti asukkaita ja yrityksiä sekä luo toimintaedellytyksiä elinkeinoelämälle.

Toiminta perustuu kunnalliseen demokratiaan, asukas- ja asiakaslähtöisyyteen, sitoutuneeseen henkilöstöön ja korkeatasoiseen osaamiseen.

 

 

 

 

Turku-strategia 2005–2008

 

Organisaation arvot

Asukas- ja asiakaslähtöisyys
Kaupunki on demokratiaan ja vuorovaikutukseen perustuva palveluorganisaatio

Osaaminen ja luovuus
Tieto, taito ja tahto palvella asukas- ja asiakaslähtöisesti kehitetään Suomen parhaimmaksi

Kestävä kehitys
Turvataan taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti myös tulevien sukupolvien elämän mahdollisuudet tasapainoisella ja jatkuvalla muutoksella

Oikeudenmukaisuus
Jokaista ihmistä kohdellaan tasa-arvoisesti; samat periaatteet myös yrityksille ja yhteisöille

Yhteistyö
Paikalliseen, seudulliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön panostetaan voimakkaasti

 

 

 

 

 

 

 

 

Visio 2015
”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kul
ttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö”

 

 

Strateginen painopiste:

KILPAILUKYKYÄ JA
KESTÄVÄÄ KEHITY
S

Strateginen painopiste:

HYVINVOINTIA JA
ELÄMÄNLA
ATUA

Strateginen painopiste:

ELINVOIMAA KOULU-
TUKSESTA, OSAAM
ISESTA
JA YRITT
ÄJYYDESTÄ

KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT

-

 

 

-

 

 

-

 

-

 

 

 

-

Kestävää kasvua ja hyvinvointia tukeva kaupunkisuunnittelu
Tehokas ja asuka
slähtöinen toiminta sekä tasapainoinen talous
Seutuyhteistyön v
eturi ja aktiivinen edunvalvoja
Aktiivinen kansainv
älinen toimija ja vahva vaikuttaja Itämeren alueen kehittämises
Vastuullinen ilmasto- ja ympäristöpol
itiikka

-

 

-

 

 

 

-

 

-

 

Lasten, nuorten ja lapsiperheiden aseman kehittäminen
Terveyden ja estee
ttömyyden edistäminen sekä elämänhallinnan ja oman aktiivisuuden tukeminen
Elävä ja luova kul
ttuurikaupunki
Asiakaslä
htöinen palvelutuotanto ja kehittyvä kumppanuus

-

-

 

 

-

Luova ja laadukas opetus
Innovati
ivisuutta tukeva korkeakoulu- ja yritysyhteistyö
Elinkein
orakenteen monipuolistaminen ja kärkialojen tukeminen

 

Turku-strategia ja tasapainotettu tuloskortisto (Bsc)

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 2.5.2005 Turku-strategian vuosiksi 2005–2008. Turku-strategian konkretisoinnin välineeksi kaupunginhallitus hyväksyi 27.6.2005 tasapainotetun tuloskortiston (Balanced Scorecard, BSC). Tuloskortistolla pyritään luomaan tasapaino toiminnan ja talouden välille. Samalla tuloskortisto on strategisen johtamisen väline vuosittaisessa strategiatyöskentelyssä.

Osana kaupungin strategista johtamista kaupunginhallitus on 5.9.2005 § 637 hyväksynyt kaupunginvaltuuston ryhmien välisen sopimuksen 2005–2008. Sopimuksen toimenpiteet toteutetaan osana Turku-strategian 2005–2008 täytäntöönpanoa.

 

Turku-strategian tasapainotetun tuloskortiston näkökulmat

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

II.LIIKUNTATOIMEN STRATEGIA

SEKÄ
TALOUSARVIO JA -SUUNNITELMA

 

 

-Tuloskorteille sijoittuvat menestystekijät, arviointikriteerit ja tavoitetasot vuosille 2009–2011

-Kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymät tekstit ja valmistelua ohjaavat tekstilisäykset

-Valtuuston vahvistama euromääräinen talousarvio ja -suunnitelma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIIKUNTALAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Tehtävämme on asukaslähtöisesti aktivoida turkulaiset liikkumaan hyvinvoinnin lisäämiseksi ylläpitämällä ja kehittämällä monipuolisia ja laadukkaita liikuntaolosuhteita ja liikuntapalveluja. Toimimme yhteistyössä kansalaisjärjestöjen, muiden hallintokuntien ja kumppaneiden kanssa.

Visio:

Turku on Suomen johtava liikuntakaupunki, jossa liikuntaa käytetään hyvinvoinnin osatekijänä ja asukkaat ovat löytäneet liikunnan ilon ja voivat hyvin. Menestyvät urheilijat toimivat esikuvina ja laadukkaat liikuntatapahtumat ja -olosuhteet lisäävät kaupungin vetovoimaa.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

 

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

 

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

 

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:

 

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

Liikkumaan aktivointi

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Terveytensä kannalta
riittävästi liikkuvat %:a
7–70 v. asukkaista
(asukaskysely)

42,4

37,3

38,5

44,5

39,5

40

40,5

Koettu vointi melko hyvä
tai erittäin hyvä %:a

vastanneista

(asukaskysely)

74,9

72,4

71,9

75,5

73

73,5

74

 

 

 

 

 



ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Asukkaita aktivoivat lähiliikuntapaikat

Järjestöyhteistyö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Asukkaiden tyytyväisyys
asuinalueensa liikunta-

ympäristöön, me
lko ja
erittäin tyytyväiset

(Turun kaupunk
ipalvelu-
tutkimus)

79,4 %

77,7 %

75,35 %

84,0 %

80 %

80 %

80 %

Asiakastyytyväisyys
liikunta- ja ulkoil
upaikoilla
(asiakaskysely,

asteikko 1-5)

3,85

Ei tulosta

3,94

3,94

3,9

4,0

4,0

4,0

Turkulaisten liikunnan
harrastaminen järjestöissä

(avustustieto)

-lapset ja nuoret 0 -19

vuotta

-aikuiset 20-

lähtö-
arvo

lapset

21129

aik.

23459

lapset

14551

aik.

17088

lapset

21320

aik.

23540

lapset

45,5 %

aik.

13 %

lapset

46 %

aik.

13,5 %

lapset

46,5 %

aik.

14,0 %

Asukastyytyväisyys urheilu-
seuratoimintaan (asukas-

kysely, asteikko 1-5)

3,65

3,96

3,99

3,8

4,0

4,0

4,0

 

 

TALOUS

Ajanmukaiset liikuntapaikat ja -palvelut

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Investoinnit, 5v. keskiarvo
euroa/asukas (Investointien

keskiarvo vi
imeisen viiden
vuoden osalta. Sisältää

kaikki kunnan liikuntapaik-

karakentamisen suunnitte-

lun, rakentam
isen ja perus-
parantamisen investoinnit

maan- ja talo
nrakentamisen
osalta) Isojen kaupunkien

(Espoo, Helsinki, Oulu, Va
ntaa) keskiarvo
v. 2006: 16,18 €/as

8,13

6,41

8,83

17,00

20,00

20,00

 

20,00

Riittävästi liikkuvan turku-
laisen hinta liiku
ntatoimelle,
€/riittävästi liikk
uva
turkulainen. To
imintakate
euroina (sis. kii
nteistö-
menot) jaettuna

riittävästi liikk
uvien suhteel-
lisella osuudella koko Turun

väestömäärästä

(v. 2006: 175354*37,3/100)

197,41

219,17

214,77

195,5

223,79

226,58

229,42

Liikuntatoimen brutto-
menot/asukas

97,54

97,74

95,52

101,10

104,10

107,30

109,92

Henkilöstömenot +
ostopalv
elut/asukas

21,47

22,24

26,41

27,40

24,79

25,94

26,85

Sisäiset vuokrat/asukas

42

41,01

39,92

37,51

37,48

39,02

46,81

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Aktiivinen, hyvinvoiva työyhteisö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Työn hallinta (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5,
ks. mittarin erill
inen kuvaus)
Keskiarvot v.2006:

Turku 3,61

Kunta 10-kunnat 3,65

 

3,52

3,70

(oma

Kysely)

3,6

Kunta-10

3,8

(oma kysely)

3,8

Kunta-10

3,8

(oma kysely)

Työpaikan ilmapiiri (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin erillinen kuvaus)
Keskiarvot v. 2006:

Turku 3,52

Kunta 10-kunnat 3,64

3,77
Oma

3,32

3,92

(oma kysely)

3,5
Kunta-10

4,0

(oma

kysely)

3,6

Kunta-10

4,0

(oma

kysely)

 

 

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

5.1 Poikkihallinnollinen yhteistyö

 

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Kevyen liikenteen väylät (km/1000 as)

2,04

2,04

2,04

2,08

2,10

2,12

2,12

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

 

5.2 Tilavaraus- ja -varusteluprosessit

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Jäähallin (Impivaaran ja Varissuon jäähalli 1.1.07 alkaen) käyttötunnin hinta
€/käyttötunti. (Isojen kau-

punkien verta
ilutietokanta)
Isojen kaupu
nkien (Espoo, Helsinki, Oulu) keskiarvo v. 2006:
105,06 €/käyttötunti

45,92

45,04

40,87

42,78

34,60

35,63

36,70

Uimahallin käyntikerran
hinta €/käynti (Isojen kau-

punkien verta
ilutietokanta)
Isojen kaupu
nkien (Espoo, Helsinki, Oulu, Vantaa) keskiarvo
v. 2006: 4,48
€/käynti

2,61

2,55

2,92

3,11

Impivaara

kiinni: tulos

ei vertailu-

kelpoinen

Impivaara

kiinni: tulos

ei vertailu-

kelpoinen

Impivaara

kiinni: tulos

ei vertailu-

kelpoinen

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

 

5.3 Kaavoitusyhteistyö

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Liikunta tulee olemaan merkittävä osa uutta sosiaalisten vaikutusten arviointimenetelmää kaavoituksessa.

Liikuntanäkökulman saaminen merkittäväksi osaksi sosiaalisten vaikutusten arviointia

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

Toteutunut

 

TYÖVOIMA

 

 

2007
(tote
utuma)

2008
(tavoit
etaso)

2009
(tavoit
etaso)

2010
(tavoit
etaso)

2011
(tavoit
etaso)

Työvoima

100,6

102

 

 

 

Eläkkeellelähtöennuste,

vakinaiset

 

 

2

5

0

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuun ottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

 

 

Kh (Kj):         Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin (1 000 )

Liikuntatoimi

toimenpide

taloudellinen vaikutus *)

vaikutus henkilötyövuosiin

vaikutus tilojen käyttöön

20009

2010

2011

2009

2010

2011

2009

2010

2011

1. palveluverkko

-asiakaspalvelun tarjoaminen yhteistyössä kaupunginkanslian ja hallintokuntien kanssa yhteisissä palvelupisteissä. (1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

-avustusjärjestelmän kehittäminen (avustusten hakeminen, valmistelu ja maksaminen yhteiseen tietojärjestelmään). (2

-5

-5

10

0,10

0,15

-0,5

0

0

0

-tukitoimintojen koko kaupungin kattava keskittäminen (asianhallinta, henkilöstötyö). (3

0

0

10

0

0

-0,25

0

0

0

2. toimitilat

-nykyisten liikuntapaikkojen ja tukipalvelujen tilojen käyttöaste on korkea ja luopuminen jostain tilasta näkyisi heti palvelutasossa

0

0

0

0

0

0

0

0

0

-tilojen yhteiskäytön kehittäminen opetustoimen, AI:n ja AMK:n kanssa. (4

5

0

0

0

0

0

0

0

0

-kaikkien kaupungin kuntalaisten käyttöön ja yhteiseen palvelutuotantoon soveltuvien toimitilojen saattaminen samaan varaus- ja kulunvalvontajärjestelmään. (5

0

-100

118

0

0,5

-1,5

0

0

0

3. henkilöstö

-vuodelle 2008 esitetty yhden prosentin vähennys voidaan vielä toteuttaa, mutta sen jälkeen vähennykset tarkoittavat palvelujen karsimista. (6

0

0

0

0

0

0

0

0

0

4. tuotantotavat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(12

-toteutetaan jatkuva kustannusseuranta. (7

0

10

10

0

0

0

0

0

0

-uusien liikuntapaikkojen alueellinen keskittäminen. (8

0

0

15

0

0

-0,25

0

0

0

-itsepalvelun ja automaattivalvonnan lisääminen

-50

10

10

0

0

-1

0

0

0

-tilojen energiatalouden parantaminen. (10

0

0

-100

0

0

0

0

0

0

-muutetaan liikuntapaikoille suurempaa käyttöä kestäviä ja vähemmän hoitoa vaativia materiaaleja. (11

-200

20

0

0

-0,35

0

0

0

0

-arvioidaan palvelujen tuotantotavat. Mikäli niitä arvioidaan sen perusteella, tuotetaanko itse vai ostetaanko markkinoilta, tulee huomioida nykyisten markkinoiden toimivuus. Onko hintakilpailua eli onko riittävästi varteenotettavia palveluntuottajia

-150

-150

0

0

0

0

0

0

0

-liikuntatoimen tulee arvioida, onko nykyinen maksuton tai huomattavasti subventoitu käyttömaksujärjestelmä esteenä yksityisten palvelujen synnylle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-liikuntatoimi voisi vaikuttaa asiaan nostamalla omien palveluiden hintaa tai ottamalla käyttöön esim. palvelusetelit, jolla asiakas saa tuen käyttämäänsä yksityiseen palveluun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*) taloudellinen vaikutus merkitään seuraavasti: menon vähennys tai tulojen lisäys (+), menon lisäys tai tulojen vähennys (-)

 

1 Mahdollistaa yhteisen henkilökunnan käytön joissain asiakaspalveluissa (esim. tilojen vapaat käyttövuorot, kortti- ja karttamyynti, välinelainaus)

2 Yhteistä hakuprosessia kehittämällä saadaan asiakas tuottamaan päätöksentekoon tarvittavat tiedot itse tietojärjestelmään. Jos poliittinen hankinta määräävin peruste, järjestelmästä ei ole taloudellista hyötyä.

3 Tapaken, HALOn ja henkilöstöasioiden keskittämiskokemusten perusteella, mikäli positiivisia. Seuraavat kokonaisuudet voisivat olla asian- ja sopimustenhallinta, joihin liittyy paljon rutiineja.

4 Kaikki kaupungin liikuntatilat saataisiin yhteisin perustein jaettavaksi. Vuorot saadaan niille yhteisöille, jotka liikuttavat eniten. Tasapuolisuus on myös hyvän asiakaspalvelun kriteeri.

5 Vähentää merkittävästi työmäärää, jos varausjärjestelmään tehty varaus antaa suoraan käyttöoikeuden kulunvalvontajärjestelmään. Tällöin voidaan myös keskittää vapaana olevien tilojen tilavaraukset yhteiseen palvelupisteeseen.

6 Palvelutuotanto pysyy nykyisellä tasolla.

7 Lisää organisaation kustannustietoisuutta joka tasolla

8 Uudet liikuntatilat rakennetaan olemassa oleviin liikuntakeskuksiin, jotta niitä voidaan ainakin osittain hoitaa samalla henkilökunnalla. Keskittämällä voidaan mahdollisesti vaikuttaa myös energiatehokkuuteen.

9 Vähentää valvonnan menoja ja lisää maksullista käyttöä.

10 Sähkön-, lämmön- ja vedenkulutus vähenee. Toisaalta isot muutokset vaativat investointeja energiatehokkuuteen.

11 Vähän hoitoa vaativat pintamateriaalit vähentävät hoitohenkilökunnan tarvetta ja muita hoitokustannuksia (esim. keinonurmi, keinojäät ?, palloiluhallien ja liikuntasalien lattiamateriaalit yms.). Vaatii investointeja.

12 Lähialueelle syntyy toimivat liikuntapalvelujen markkinat, joita kunnan on mahdollisuus käyttää kysyntämuutoksissa ja oman toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden arvioinnissa. Lisäksi samalla lisääntyy myös ei-subventoidut liikuntapalvelut kuntalaisille.

 

 

Kh (Kj):          toimintakulut                                                                                      - 250.000 euroa

                     toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustan-                            - 6.684 euroa

nussäästö

sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen

sisältää Ruiskatu 8:n liikunta- ja uimahallitilojen siirtymisen

liikuntalautakunnan hallinnointiin

                     toimintakulut                                                                                      + 100.000 euroa

                     Kiinteistöosakeyhtiö Kupittaan Jäähallin avustaminen

 

Kh:                Nykyinen 70 vuotta täyttäneille tarkoitettu liikuntakortti

                     Muutetaan koskemaan kaikkia 65 vuotta täyttäneitä (elä-

keläisiä)

 

 

 

 

1 52 LIIKUNTALAUTAKUNTA

 

Määrärahat ja tuloerät

 

 

 

 

 

 

 

TP 2007

(€)

TA 2008

(sis. TAM)

(€)

HK 2009

(€)

Talousarvio

2009

(€)

TS 2010

(1.000 €)

TS 2011

(1.000 €)

Käyttötalousosa

 

 

 

 

 

 

Toimintatuotot

2.249.940

2.482.555

2.112.300

2.112.300

 

 

Toimintakulut

16.743.209

17.514.123

17.817.300

17.660.616

 

 

johon sis. mks:iä

 

 

 

 

 

 

Toimintakate

-14.493.269

-15.031.568

-15.705.000

-15.548.316

-15.448

-15.448

Muutos-%

 

3,7

4,5

3,4

-0,6

0,0

Investointiosa

 

 

 

 

 

 

Menot

474.598

210.000

300.000

300.000

350

0

Tulot

0

40.000

50.000

50.000

60

0

Netto

-474.598

-170.000

-250.000

-250.000

-290

0

Tuloslaskelma

 

 

 

 

 

 

VARSINAINEN TOIMINTA

 

 

 

 

 

 

TOIMINTATUOTOT

2.249.940

2.482.555

2.112.300

 

 

 

Myyntituotot

62.830

36.425

54.500

 

 

 

Maksutuotot

1.327.571

1.625.029

1.271.500

 

 

 

Tuet ja avustukset

3.000

0

0

 

 

 

Muut toimintatuotot

 

 

 

 

 

 

Vuokrat

800.831

805.901

772.300

 

 

 

Muut

55.708

15.200

14.000

 

 

 

VALMISTUS OMAAN KÄYTTÖÖN

0

0

0

 

 

 

TOIMINTAKULUT

16.743.209

17.514.123

17.817.300

 

 

 

Henkilöstökulut

 

 

 

 

 

 

Palkat ja palkkiot

2.815.281

3.041.406

3.120.974

 

 

 

Henkilösivukulut

979.806

1.115.781

1.137.706

 

 

 

Palvelujen ostot

1.650.724

1.907.582

1.908.595

 

 

 

Asiakaspalvelujen ostot

0

0

0

 

 

 

Aineet, tarvikkeet ja tavarat

1.331.027

1.517.137

1.551.219

 

 

 

Avustukset

1.124.436

1.382.371

1.550.000

 

 

 

Muut toimintakulut

 

 

 

 

 

 

Vuokrat

1.809.253

1.794.160

1.879.186

 

 

 

Sisäiset vuokrat

7.004.521

6.721.993

6.599.711

 

 

 

Muut

28.161

33.693

69.909

 

 

 

TOIMINTAKATE

-14.493.269

-15.031.568

-15.705.000

 

 

 

Poistot ja arvonalentumiset

365.969

344.259

283.409

 

 

 

TILIKAUDEN TULOS

-14.859.237

-15.375.827

-15.988.409

 

 

 

SISÄISET ERÄT

 

 

 

 

 

 

TOIMINTATUOTOISTA

108.681

0

0

 

 

 

TOIMINTAKULUISTA

9.005.417

8.602.170

7.762.235

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tulosalueet

 

TP 2007

(€)

TA 2008

(€)

HK 2009

(€)

1 52 10 JÄRJESTÖLIIKUNTA

 

 

Toimintatuotot

3.277

0

0

Toimintakulut

2.015.140

2.327.195

2.718.485

Netto

-2.011.863

-2.327.195

-2.718.485

1 52 11 OMATOIMINEN LIIKUNTA JA LIIKKUMAAN AKTIVOINTI

Toimintatuotot

84.455

100.000

100.000

Toimintakulut

686.661

972.072

941.308

Netto

-602.207

-872.072

-841.308

1 52 12 LIIKUNTAPAIKKAOSASTO

 

 

Toimintatuotot

2.029.518

2.380.255

2.010.000

Toimintakulut

12.810.905

12.557.452

12.468.507

Netto

10.781.387

-10.177.197

-10.458.507

1 52 13 HALLINTO

 

 

 

Toimintatuotot

132.690

2.300

2.300

Toimintakulut

1.230.502

1.657.404

1.689.000

Netto

-1.097.812

-1.655.104

-1.686.700

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. TULOSALUEIDEN,

TULOS/TOIMINTAYKSIKKÖJEN TARKENNETUT TOIMINNALLISET JA TALOUDELLISET TAVOITTEET YKSITYISKOHTAISINE TOIMENPITEINEEN


1 52 10 JÄRJESTÖLIIKUNTA

 

Järjestöt ovat keskeinen kaupunkilaisten liikuttajataho. Laadukas ja monipuolinen järjestötoiminta tukee liikunnallisen elämäntavan omaksumista ja sen säilymistä koko elämän ajan.

 

Järjestöliikunnan tulosalueella suunnitellaan, ylläpidetään ja kehitetään turkulaisten ja Turussa toimivien järjestöjen ja urheiluoppilaitosten toimintaa. Järjestöyhteistyön muotoja kehitetään kaupunkilaisten, muiden hallintokuntien ja eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyöllä luodaan asukkaille tasapuoliset mahdollisuudet harrastaa liikuntaa ja kilpailla eri järjestöissä sekä laadukkaissa liikuntapaikoissa. Muiden kuntien erilaisten toimintamallien ohella seurataan aktiivisesti kansallista ja kansainvälistä kehitystä.

 

Liikuntaa harrastavien määrää pyritään lisäämään aktivoimalla kaupunkilaisia järjestöliikunnan pariin. Terveysliikunnan, erityisliikunnan, harraste- ja kilpaurheilun sekä huippu-urheilun välittömällä ja välillisellä tukemisella taataan kaupunkilaisten mahdollisuus monipuolisen liikunnan harrastamiseen lapsuudesta läpi aikuisiän. Erityisesti lasten ja nuorten liikunnan tulee olla helposti tavoitettavissa niin alueellisesti kuin taloudellisestikin. Edellytyksenä tähän on vuorojako- ja avustusjärjestelmän jatkuva kehittäminen, jotta se on tasapuolinen lajista riippumatta. Järjestöjen merkittävyys turkulaisten liikuttajina on huomioitava myös liikuntasuunnittelussa.

 

Järjestöliikunnan tulosalueen toiminnalliset päätavoitteet vuodelle 2009 ovat

1) liikuntajärjestöjen riittävien resurssien takaaminen,

2) lisäarvoa tuottava yhteistyö,

3) tulosalueen omien palveluiden kehittäminen.

Liikuntajärjestöjen riittävien resurssien takaamisella viitataan riittäviin, hyväkuntoisiin ja laadukkaisiin liikuntapaikkoihin, tarpeenmukaisiin liikuntainvestointeihin sekä tukijärjestelmään, joka koostuu vuorojaosta ja avustusjärjestelmästä. Lisäarvoa tuottavaa yhteistyötä tiivistetään seurojen, seuraparlamentin, Turun seudun huippu-urheiluakatemian ja muiden tahojen kanssa. Tulosalueen omien palveluiden kehittämisellä pyritään palvelemaan järjestökenttää laadukkaammin ja monipuolisemmin.

 

Erityisinä painopisteinä ovat seuratyön laadun tukeminen koulutuksen ja informaatio-ohjauksen kautta, imagon ja roolin vahvistaminen erityisesti viestinnän kautta sekä tulosalueen strategian edelleen kehittäminen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 52 11 LIIKKUMAAN AKTIVOINTI JA OMATOIMINEN LIIKUNTA

 

Toiminta-ajatus

 

Liikkumaan aktivoinnin ja omatoimiliikunnan yksikön tehtävänä on saada turkulaiset liikkumaan terveytensä kannalta riittävästi. Kuntalaisten hyvinvointia pyritään lisäämään tarjoamalla monipuolisia ja helposti saatavilla olevia liikuntapalveluja, jotka aktivoivat eri väestöryhmät liikkumaan. Toiminta tapahtuu verkostoitumalla kaupunginosa-alueittain ja kohderyhmittäin mm. terveys-, sosiaali-, koulu- ja nuorisotoimen, urheiluseurojen, muiden yhdistysten ja yhteistyötahojen kanssa. Omatoimisesti liikkuvien turkulaisten palvelujen ja liikkumisolosuhteiden kehittämisen tavoitteena on luoda eri väestöryhmiä palveleva ja liikkumaan aktivoiva olosuhteiden verkosto sekä edistää arkiliikuntaan kannustavan kaupunkirakenteen toteutumista yhdessä eri tahojen kanssa.

 

 

Toiminta

 

Liikkumaan aktivointiyksikössä koordinoidaan erityisesti aloittelijoille sopivia liikuntapalveluja ja liikkumisolosuhteita niin kaupunginosissa kuin kohderyhmittäinkin (lapset, nuoret, työikäiset, eläkeläiset, erityisryhmät, maahanmuuttajat ja ruotsinkieliset). Asukkaiden liikuntatarpeet, -toiveet, ja mahdollisuudet pyritään selvittämään ja palvelut kehitetään tarpeita vastaaviksi. Yhteistyökumppaneita aktivoidaan ja tuetaan tarvittavien perusliikuntapalvelujen tuottamisessa. Tarpeen mukaan liikkumaan aktivoinnin yksikkö tuottaa myös itse palveluja, jos niitä ei ole yhteistyökumppaneiden taholta saatavilla. Omana toimintana tuotetaan erityisesti sellaisia terveyttä ja toimintakykyä edistäviä palveluja, joita muut eivät tarjoa, kuten esimerkiksi erityisryhmien tarvitsemia palveluja. Terveysliikuntapalveluja kehitetään osaksi kaikkien hallintokuntien palveluketjuja, joissa liikuntaa voidaan käyttää hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistäjänä kaikissa väestöryhmissä.

 

Omatoimiliikunnan kehittämisessä yksikkö toimii linkkinä alueiden liikkumisolosuhteiden kehittämisessä kuntalaisten ja liikuntasuunnittelun välillä, sekä toimii vähän liikkuvien ja järjestäytymättömien liikkujien edunvalvojana takaamalla mm. yleisövuorot liikuntalaitoksissa tai vuorovaraukset alueen kouluissa.

 

Eri kohderyhmien tavoitteena on:

 

·Luoda lapsille ja nuorille edellytykset liikunnalliseen elämäntapaan.

·Lisätä työikäisten terveysliikuntatietoisuutta ja liikunta-aktiivisuutta tarjoamalla laadukkaat ja helposti saatavilla olevat liikuntapalvelut ja liikkumisolosuhteet.

·Lisätä ikääntyneelle väestölle turvallisia, laadukkaita ja omatoimiseen liikkumiseen kannustavia liikuntapalveluja ja liikkumisolosuhteita.

·Erityisliikunnan palveluiden ja liikkumisolosuhteiden kehittäminen tasapuolisesti kaikkia erityisryhmiin kuuluvia palvelevaksi asuinalueesta ja iästä riippumatta.

 

Keinot:

 

1. Liikkumaan aktivoinnin yksikkö rakentaa eri-ikäisille toimivat liikunnan palveluketjut yhteistyössä hallintokuntien kanssa. Toiminnalla tuetaan päiväkoteja, kouluja ja nuorisotaloja liikuntamahdollisuuksien tarjoamisessa omille asiakkailleen. Toimitaan yhteistyössä terveys- ja sosiaaliasemien, neuvoloiden, työterveyshuollon ja kotihoidon kanssa asukkaiden liikkumaan aktivoinnissa. Yhteistyötä pyritään edelleen kehittämään eri ikä- ja kohderyhmissä sekä eri kaupunginosissa.

 

 

2. Yksikkö tarjoaa osana palveluketjuja asiantuntija-apua tai tarjoaa liikuntapalveluja hallintokuntien asiakkaille mm:

·Motorisia taitoja harjoittavat ja ylipainoisten lasten ryhmät, osallistuminen Painokas-, Perhefoorumi-, ja Päivähoito liikkeelle –projekteihin.

·Ala-asteiden liikkumattomien lasten toimintaa yhteistyössä koulujen ja urheiluseurojen kanssa sekä yläaste-, lukio ja ammatti-instituuttiopiskelijoille seurayhteistyössä Poweraction –toimintaa.

·Työikäisten liikuntaneuvontaa terveysasemilla sekä liikkumattomille sopivia palvelujen järjestämistä ja kehittämistä mm. Raskas sarja ja Ihanaiset naiset -ylipainoisille, osallistuminen TurkuDee –projektiin Diabetes 2:n ennaltaehkäisemiseksi.

·Ikääntyneiden tasapainoryhmät lääkinnällisen kuntoutuksen jatkona ja voimaharjoittelutoiminta kotihoidon huonokuntoisille vanhuksille yhdessä lääkinnällisen kuntoutuksen ja kotihoidon kanssa.

·Liikuntapalveluja maahanmuuttajille liikunnan avulla kotouttamiseksi, osallistuminen maahanmuuttajien kotouttamisohjelman toteuttamiseen.

·Erityisliikunnan ryhmätoimintaa mm. erityispäivähoidon uintitoimintaa ja erityiskoulujen lasten liikuntapalveluja, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden vesivoimistelu-, tasapaino sekä peliryhmiä.

 

3. Yksikkö tuottaa ja kehittää yhteistyössä urheiluseurojen kanssa eri kohderyhmille sopivia liikuntaryhmiä ja toimivia liikunnan palveluketjuja mm. Lasten liikunnan ihmemaat, Poweraction.net -nuorille, Hikinen tusina ja Leidit liikkeellä –tuotteet työikäisille ja 60 + toimintaa eläkeläisille siten, että kaupunki toimii tuotteiden koordinaattorina ja markkinoijana, mutta seurat vastaavat ohjaustoiminnasta.

 

4. Yksikkö tuottaa liikkumaan aktivoivia liikuntaolosuhteita asukaslähtöisesti: Lapsia ja nuoria aktivoivien liikuntaolosuhteita kehitetään järjestämällä koulujen liikuntasalien avoimia vuoroja, koulupihojen, leikkipaikkojen sekä perhepuistojen, lainattavien välineiden kehittäminen. Kaikkien kuntalaisten liikkumisolosuhteita kehitetään tarjoamalla laadukkaat kuntoreitit, ulkokuntoilulaitteet ja levähdyspenkkejä ulkoilureittien varrella. Ikääntyvää väestöä aktivoidaan kotivoimisteluohjelmien levittämisen ja liikkumaan aktivoivien karttojen kehittämisellä, 70 + -seniorikortin markkinoimisen sekä esteettömyyden ja opastetaulujen lisäämisellä käytetyimmillä liikuntapaikoilla.

 

5. Toimintaa mainostetaan ja markkinoidaan säännöllisesti ja kuntalaisia laajasti tavoittavasti mm. internetissä, Turku liikkeelle ja Turkuposti -lehdissä sekä eri tapahtumissa ja infotilaisuuksissa. Toiminnasta kertovia esitteitä jaetaan kohderyhmille.

 

 

Talous

 

Liikkumaan aktivointiyksikön 941.308 €:n avulla (= 5,3 % liikuntapalvelukeskuksen kaikista menoista) pidetään lähinnä kehitetty palvelutaso ennallaan.

 

Käyttörahoista noin 59 % menee palkkakuluihin, palveluiden ostoon 33 %, josta suurin menoerä on pääasiassa urheiluseuroilta ostettavat asiantuntijapalvelut (n. 60 % palveluiden ostoista ja 20 % kokonaismenoista). Loput palvelujen ostot ovat mm. matkustus-, ATK-, painatus-, ilmoitus-, puhelin-, kuljetus- ja vakuutuskuluja. Materiaalien (työaineet ja -välineet, varaosat) ostoon menee n. 5% ja vuokriin n. 3 % .

 

Tulot 100.000 € (= 4,7 % liikuntapalvelukeskuksen tuloista) muodostuvat pääasiassa erilaisista kurssi- ja kausimaksuista sekä välinelainauksista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 52 12 LIIKUNTAPAIKKAOSASTO

 

Liikuntapaikkaosaston ensisijaisena tehtävänä on huolehtia kustannustehokkaasti liikuntapaikkojen käyttövarmuudesta, toimivuudesta ja viihtyisyydestä, sekä parantaa olosuhteita käyttäjien toiveita vastaaviksi. Liikuntapaikkaosasto toimii tiiviissä yhteistyössä kaupungin niiden hallintokuntien kanssa, joiden osuus liikuntapaikkojen rakentamisessa ja ylläpidossa on merkittävä. Yhteistyö liikuntapaikkojen eri käyttäjäryhmien kanssa on merkittävää liikuntapaikkojen toimivuuden parantamiseksi sekä käytön valvomiseksi.

 

Liikuntapaikkaosasto toimii tuottajana palveluille, joita järjestöliikuntaosasto ja omatoimi- ja liikkumaan aktivointiosasto tilaavat. Liikuntapaikkaosasto järjestää kuitenkin itse, lähinnä uimaloissa uimakoulu- ja ohjaustoimintaa tehden siltä osin liikuntalautakunnan strategista päätehtävää.

 

Tuotteistamisen tuloksena osasto tekee kattavasti tuntikirjanpitoa kustannusten kohdistamiseksi. Näin saadaan toiminnan kustannusvaikutukset esiin, joiden pohjalta eri toimintojen arvioimista on mahdollista tehdä läpinäkyvästi.

 

Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyskyselyiden avulla kehitetään osaston työtyytyväisyyttä ja palveluja.

Ikääntyvän henkilöstön jaksamisesta huolehtiminen on haasteellinen tavoite. Koulutusjärjestelmän luominen sekä koulutussuunnitelman tekeminen työntekijöille sekä jatkuva kouluttaminen suunnitelman pohjalta on osaston tavoitteena.

 

Osaston henkilökunta uudistuu enenevässä määrin ja uuden työvoiman rekrytoinnissa on erityisen suuri haaste.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 52 13 HALLINTO

 

Talouspalvelujen osalta jatketaan prosessien kehittämistä eri tulosalueiden ja talouspalvelukeskuksen kanssa. Osa kehittämistyöstä kohdistuu sopimushallintaan ja kustannuslaskentaan sekä tuotteistamiseen. Kehittämistyön pääpaino on sopimusohjauksessa, kustannuslaskennassa ja tuotteistamisessa.

 

Sopimus- ja asianhallinnassa kiinnitetään erityistä huomiota prosessien virheettömyyteen ja tiedonsaannin helppouteen.

 

Viestinnän osalta erityishuomio kiinnitetään asukkaiden tyytyväisyyteen liikuntapalveluista tiedottamiseen ja näkyvyyteen valtakunnallisissa ja paikallisissa medioissa. Välineinä käytetään pääasiassa printti- ja verkkomediaa. Viestinnän avulla välitetään tietoa liikkumisen terveysvaikutuksista.

 

Hankinnoissa tehdään kiinteää yhteistyötä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa kuljetusjärjestelmien kehittämiseksi.

 

Tietohallinnossa pyritään tehtäviin nähden oikein mitoitettuihin tietojärjestelmiin ja tietoturvaan. Uutena sovelluksena otetaan käyttöön Populus-järjestelmä vuoden 2009 aikana.

 

Asiakas- ja varauspalvelussa tavoitteena on mahdollisimman virheetön palvelu ja korkea asiakastyytyväisyys. Keinoina tavoitteiden saavuttamiseksi ovat asiakkaan aktiivisempi osallistuminen palvelun tuottamiseen, asiakaspalvelun selkeät ja yhtenevät toimintatavat, sisäisen tiedonkulun lisääminen sekä palveluja tuntevien henkilöiden nykyistä laajempi osallistuminen asiakaspalvelupisteen toimintaan

 

Asiakas- ja asukastyytyväisyys liikuntapaikkoihin varmistetaan käyttäjälähtöisellä suunnittelulla ja osallistamalla asukkaat sekä asiakkaat mukaan suunnitteluun koko kaupungin alueella. Erityisen tärkeä osa asukasosallisuutta lisäävässä toiminnassa on aluekumppanuudella. Lähiliikuntapaikkojen ja -olosuhteiden suunnittelussa huomioidaan voimakkaimmin ne ikäryhmät, joiden ns. elinpiirit ovat tavallisesti kaikista suppeimmat. Tällöin puhutaan lasten ja nuorten sekä seniorikansalaisten olosuhteista. Lapsille ja nuorille luodaan monipuolisia lähiliikuntapaikkoja, joissa voidaan harrastaa monipuolisia mm. palloilulajeja sekä nuoria kiinnostavia lajeja.

 

Liikuntasuunnittelussa tehdään kiinteää yhteistyötä liikuntapaikkojen ja -olosuhteiden kehittämiseksi. Koulujen liikuntatilojen ja -varusteiden yhteiskäytön tehostamiseksi lisätään yhteistyötä osaamis- ja elinkeinosektorin kanssa. Liikuntapaikkojen suunnittelussa painotetaan lähiliikuntaolosuhteita, jonka tavoitteena on saada ihmiset liikkumaan lähellä kotia ilman tarvetta kulkea pitkiä matkoja (autolla) liikuntapaikalle.

 

Liikuntasuunnittelu osallistuu kaavaprosessien eri vaiheisiin; aloituskokoukset, mielipiteet sekä kaavalausunnot. Liikuntasuunnittelu huolehtii, että liikuntatoimen näkemys tulee esiin kaavoituksessa tehtävässä ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointityössä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TP 2007 €

TA 2008 €

 

 

HK 2009 €

15210 JÄRJESTÖLIIKUNTA

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOT

2 015 140

2 330 022

 

 

2 648 485

Muutos-%

 

15,6

 

 

13,7

TOIMINTATULOT

3 277

0

 

 

0

Muutos-%

 

-100,0

 

 

0,0

NETTO

-2 011 863

-2 330 022

 

 

-2 648 485

Muutos-%

 

15,8

 

 

13,7

POISTOT JA ARVONALENTUMISET

0

0

 

 

0

LASKENNALLISET ERÄT

0

0

 

 

0

TILIKAUDEN TULOS

-2 011 863

-2 330 022

 

 

-2 648 485

SISÄISET ERÄT

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOISTA

0

0

 

 

0

TOIMINTATULOISTA

0

0

 

 

0

 

 

 

Ulkoiset

Sisäiset

Yhteensä

 

 

 

 

 

 

01 PALKAT

105 602

118 183

158 769

0

158 769

02 HENKILÖSIVUKULUT

20 260

28 500

36 707

0

36 707

03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT

-821

0

0

0

0

04 MATERIAALIN OSTOT

320

4 000

4 500

0

4 500

05 PALVELUJEN OSTOT

17 363

79 075

57 000

0

57 000

07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET

745 268

753 000

886 000

0

886 000

08 AVUSTUKSET

1 124 436

1 329 371

1 475 000

0

1 475 000

21 MUUT MENOT

2 712

12 893

25 509

0

25 509

22 SISÄISET VUOKRAT

0

0

0

0

0

24 POISTOT

0

0

0

0

0

28 MARKKINOINTI

0

5 000

5 000

0

5 000

50 MYYNTITULOT

0

0

0

0

0

51 MAKSUTULOT

0

0

0

0

0

52 VUOKRAT

1 570

0

0

0

0

60 TUET JA AVUSTUKSET

0

0

0

0

0

67 MUUT TULOT

1 708

0

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TP 2007 €

TA 2008 €

 

 

HK 2009 €

15211 OMATOIMINEN LIIKUNTA JA LIIKKUMAAN AKTIVOINTI

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOT

686 661

981 519

 

 

941 308

Muutos-%

 

42,9

 

 

-4,1

TOIMINTATULOT

84 455

100 000

 

 

100 000

Muutos-%

 

18,4

 

 

0,0

NETTO

-602 207

-881 519

 

 

-841 308

Muutos-%

 

46,4

 

 

-4,6

POISTOT JA ARVONALENTUMISET

0

0

 

 

0

LASKENNALLISET ERÄT

0

0

 

 

0

TILIKAUDEN TULOS

-602 207

-881 519

 

 

-841 308

SISÄISET ERÄT

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOISTA

0

0

 

 

0

TOIMINTATULOISTA

0

0

 

 

0

 

 

 

Ulkoiset

Sisäiset

Yhteensä

 

 

 

 

 

 

01 PALKAT

368 624

440 429

448 379

0

448 379

02 HENKILÖSIVUKULUT

88 191

106 230

103 666

0

103 666

03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT

-6 411

0

0

0

0

04 MATERIAALIN OSTOT

41 254

87 412

42 455

0

42 455

05 PALVELUJEN OSTOT

161 308

296 388

313 863

0

313 863

07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET

29 164

48 860

28 845

0

28 845

08 AVUSTUKSET

0

0

0

0

0

21 MUUT MENOT

4 155

2 200

4 100

0

4 100

22 SISÄISET VUOKRAT

0

0

0

0

0

24 POISTOT

0

0

0

0

0

28 MARKKINOINTI

375

0

0

0

0

50 MYYNTITULOT

11 147

18 675

5 535

0

5 535

51 MAKSUTULOT

70 308

81 125

94 265

0

94 265

52 VUOKRAT

0

0

0

0

0

60 TUET JA AVUSTUKSET

3 000

0

0

0

0

67 MUUT TULOT

0

200

200

0

200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TP 2007 €

TA 2008 €

 

 

HK 2009 €

15212 LIIKUNTAPAIKKAOSASTO

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOT

12 919 765

12 506 611

 

 

12 381 823

Muutos-%

 

-3,2

 

 

-1,0

TOIMINTATULOT

2 160 523

2 380 255

 

 

2 010 000

Muutos-%

 

10,2

 

 

-15,6

NETTO

-10 759 242

-10 126 356

 

 

-10 371 823

Muutos-%

 

-5,9

 

 

2,4

POISTOT JA ARVONALENTUMISET

0

0

 

 

0

LASKENNALLISET ERÄT

0

0

 

 

0

TILIKAUDEN TULOS

-10 759 242

-10 126 356

 

 

-10 371 823

SISÄISET ERÄT

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOISTA

0

0

 

 

8 174 861

TOIMINTATULOISTA

0

0

 

 

15 000

 

 

 

Ulkoiset

Sisäiset

Yhteensä

 

 

 

 

 

 

01 PALKAT

1 917 280

1 984 241

1 898 156

0

1 898 156

02 HENKILÖSIVUKULUT

765 787

478 602

438 857

0

438 857

03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT

-25 289

0

0

0

0

04 MATERIAALIN OSTOT

1 248 086

1 397 149

1 219 863

213 482

1 433 345

05 PALVELUJEN OSTOT

1 130 249

1 139 669

502 636

540 964

1 043 600

07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET

976 260

982 845

140 800

930 085

1 070 885

08 AVUSTUKSET

0

0

0

0

0

21 MUUT MENOT

5 733

4 600

6 600

0

6 600

22 SISÄISET VUOKRAT

6 901 660

6 519 505

0

6 490 380

6 490 380

24 POISTOT

0

0

0

0

0

28 MARKKINOINTI

0

0

0

0

0

50 MYYNTITULOT

51 684

17 750

21 750

0

21 750

51 MAKSUTULOT

1 257 170

1 543 804

1 178 804

0

1 178 804

52 VUOKRAT

797 714

803 701

794 446

0

794 446

60 TUET JA AVUSTUKSET

0

0

0

0

0

67 MUUT TULOT

53 956

15 000

0

15 000

15 000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TP 2007 €

TA 2008 €

 

 

HK 2009 €

15213 HALLINTO

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOT

1 121 642

1 669 433

 

 

1 689 000

Muutos-%

 

48,8

 

 

1,2

TOIMINTATULOT

1 685

2 300

 

 

2 300

Muutos-%

 

36,5

 

 

0,0

NETTO

-1 119 957

-1 667 133

 

 

-1 686 700

Muutos-%

 

48,9

 

 

1,2

POISTOT JA ARVONALENTUMISET

365 969

344 259

 

 

283 409

LASKENNALLISET ERÄT

0

0

 

 

0

TILIKAUDEN TULOS

-1 485 926

-2 011 392

 

 

-1 970 109

SISÄISET ERÄT

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOISTA

0

0

 

 

350 569

TOIMINTATULOISTA

0

0

 

 

0

 

 

 

Ulkoiset

Sisäiset

Yhteensä

 

 

 

 

 

 

01 PALKAT

459 129

555 205

510 305

0

510 305

02 HENKILÖSIVUKULUT

105 568

516 113

534 119

0

534 119

03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT

-2 833

0

0

0

0

04 MATERIAALIN OSTOT

41 368

28 576

18 570

7 000

25 570

05 PALVELUJEN OSTOT

341 803

392 450

248 537

189 838

438 375

07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET

58 561

62 455

15 600

40 300

55 900

08 AVUSTUKSET

0

0

0

0

0

21 MUUT MENOT

14 811

9 000

11 300

4 100

15 400

22 SISÄISET VUOKRAT

102 861

105 634

0

109 331

109 331

24 POISTOT

365 969

344 259

283 409

0

283 409

28 MARKKINOINTI

375

0

0

0

0

50 MYYNTITULOT

0

0

0

0

0

51 MAKSUTULOT

93

100

0

0

0

52 VUOKRAT

1 548

2 200

2 300

0

2 300

60 TUET JA AVUSTUKSET

0

0

0

0

0

67 MUUT TULOT

44

0

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

IV.HENKILÖSTÖSUUNNITELMA

VUODELLE 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henkilöstösuunnitelma 2009                                                                              

UUDET VAKANSSIT, NETTOKUSTANNUKSIA AIHEUTTAVAT VAKANSSIMUUTOKSET
JA TILAPÄISEN YLIMÄÄRÄISEN HENKILÖKUNNAN PALKKAAMINEN YLI 6 KK KESTÄVIIN TYÖSU
HTEISIIN

 

 

 

 

 

Nimike

Perustami-sen/
palkkaa-misen

ajankohta

Kustannus-
vaikutus maksimis-saan vuos
itasolla

Netto-kustannus
vuositasolla

Onko kyse
a) uuden vakanssin perustamisesta

b) vakanssimuutoksesta

c) määräaikaisen ylimääräisen henkilön palkkaamisesta

Liikuntasuunnittelija

1.1.2009

38 662,66

6 686,10

b)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                         

Esitys viran

/toimen

x

perustamisesta Turun kaupunkiin

Ensimmäisenä sijoituspaikkana

Liikuntapalvelukeskus

ja viran

x

/toimen

lakkauttamisesta

Perusyksikön nimi
Järjestöliikunta

Perusyksikön numero

461160

Alkupäivämäärä
1.1.2009

Nimike

Liikuntasuunnittelija

Nimikekoodi

75330

Vakanssinumero

Nimikeselite

Tehtävät

Järjestöjä koskevien selvitysten ja kartoitusten tekeminen, liikuntaolosuhteiden suunnittelu, liikuntajärjestöjen palveluiden suunnittelu sekä vuorojakopolitiikan suunnittelu

Tehtävässä käytetään

ei käyte

x

julkista valtaa

Perustelut , jos käytetään julkista valtaa

Kelpoisuusvaatimus: Soveltuva korkeakoulututkinto ja riittävä perehtyneisyys liikunta-alaan.

 

Viran/toimen perustaminen sisältyy x, ei sisälly henkilöstösuunnitelmaan

Perustelut viran/toimen perustamiselle

Toimi on välttämätön, jotta voidaan ylläpitää nykyistä palvelutasoa ja kehittää palvelukokonaisuuksia palvelemaan liikuntajärjestöjen tarpeita entistä paremmin.

Voidaanko tehtävä hoitaa kaupungin nykyisillä henkilöstövoimavaroilla työtehtäviä uudelleen järjestämällä ja toimimalla mahdollisesti nykyistä laajemmin yhteistyössä

Kyllä Ei x

 

Sovellettava virka- tai työehtosopimus

 

KVTES x

OVTES

TS

LS

Muu

Hinnoittelukohta

Hinnoittelematon

Säännöllinen viikkotyöaika 36,25

Kokoaikainen

x

Osa-aikainen

Osa-aika %

Työaikajärjestelmä

Tehtäväkohtainen palkka

2 160,00 €/kk

Tehtäväkuvaus laadittu

Pvm

TVA tehty

Pvm

Kustannusvaikutus maksimissaan (kts. ohje)

Perustamisvuoden aikana

38 661,41

Vahvistetussa talousarviossa on hyväksytty rahoitus viran/toimen

perustamiseen Toimen perustaminen sisältyy liikuntalautakunnan 17.9.08 § 214 hyväksymään vuoden 2009 talousarvioehdotuksen henkilöstösuunnitelmaan

Vuositasolla

38 661,41 €/vuosi

Talousarviotili

1521010

 

 

Vakanssin perustamisen yhteydes

tehtävää hoidettu määräaikaisesti

korvataan ostopalvelua

x lakkautetaan toinen vakanssi

Nettokustannusvaikutus (kts. ohje)

Perustamisvuoden aikana

6 684,84

Vuositasolla

6 684,84 €/vuosi

 

 

 

 

Työvoiman käytölle asetetut tavoitetasot

 

Perustamisvuodelle hallintokunnalle asetettu työvoiman käytön tavoitetaso Avoin

Työvoiman käytön tilanne esityksen tekohetkellä (henkilöstökeskuksen tuottama keskitetty seuranta) 103,6

 

Lakkautetaan

1.1.2009 lukien

nimike

Liikuntasihteeri

vaknro

403808

vakanssilaji

tehtäväkohtainen palkka

1 786,52 €/kk

Muut erityispiirteet/lisätiedot

Esityksen tekijä
Liikuntalautakunta

Virka-asema

Päiväys

Lautakunnan/johtokunnan/hallituksen päätös

Päivämäärä

14.10.2008

§

229

 

 

 

 

 

V. LIIKUNTATOIMEN TALOUSSUUNNITELMA-

KAUDEN 2009–2011 INVESTOINNIT

 

 

-Tilahankkeet

-Käyttöomaisuus

 

 

        

 

TP 2007
(€)

TA 2008
(€)

HK 2009
(€)

Talousarvio-
ehdotus

2009

(€)

TS 2010
(1.000 €)

TS 2011
(1.000 €)

2 52 LIIKUNTALAUTAKUNTA

 

 

 

 

 

 

2 52 10 INVESTOINNIT

 

 

 

 

 

 

MENOT

474 598

210 000

300 000

300 000

350

0

TULOT

0

40 000

50 000

50 000

60

0

NETTO

-474 598

-170 000

-250 000

-250 000

-290

0

Menot

 

 

 

 

 

 

19 Investointimenot

474 598

210 000

300 000

300 000

350

0

1901 Asuinrakennukset

 

 

 

 

 

 

1902 Muut rakennukset

 

 

 

 

 

 

1903 Kuljetusvälineet

 

 

 

 

 

 

1904 Muut koneet ja kalusto

284 198

40 000

 

 

 

 

1905 Kiinteät rakenteet ja laitteet

190 400

170 000

300 000

300 000

350

 

1906 Maa- ja vesialueet

 

 

 

 

 

 

1907 Osakkeet ja osuudet

 

 

 

 

 

 

1908 Muut aineelliset hyödykkeet

 

 

 

 

 

1909 IT-hankinnat

 

 

 

 

 

 

1910 Tietoliikenne

 

 

 

 

 

 

Tulot

 

 

 

 

 

 

54 Valtionosuudet ja muut
rahoitusosuudet

0

40 000

50 000

50 000

60

 

64 Pysyvien vastaavien luovutustulot,

 

0

 

0

 

 

josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/
myyntitappion osuus

 

0

 

0

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                      

KÄYTTÖOMAISUUDEN HANKINTA (YLI 10.000 €)

Ehdotus vuoden 2009 talousarvion ja vuosien 2009–2011 taloussuunnitelman investointiosaan

Hallintokunta/Laitos
Liikuntalautakunta

Hankinta/Hankintaryhmä

Vuosille 2009–2011
esitettävä rahoitus

Valtionosuus tai hankintaan
saatava muu tulo vuosina
2009–2011

 

2009
(€)

2010
(1.000 €)

2011
(1.000 €)

2009
(€)

2010
(1.000 €)

2011
(1.000 €)

Parkin kentän tekonurmen uusiminen + minikaukalon muovipinnoite

200000

 

 

30000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kupittaan pesäpallostadionin huoltorakennuksen ja luistelualueen välisen reitin päällystäminen synteettisellä jäällä (tai vastaavalla tavalla)

100000

 

 

20000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kupittaan urheiluhalliin valmistuvan seniorisalin kalustaminen

 

150

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

Impivaaran tekonurmi

 

200

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yhteensä

300000

350

 

50000

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilinpäätös 2007

(€)

Talousarvio

2008

(€)

Talousarvio

2009

(€)

Taloussuunnitelma

(1.000 €)

2010 2011

 

2 75 40 UUSINVESTOINNIT

 

 

 

 

Muita hallintokuntia palvelevat investoinnit liikuntapaikat (Liikuntalautakunta)

733.328

600.000

738.000

650

670

 

KIINTEISTÖLAITOKSEN LIIKUNTAPAIKKAINVESTOINNIT VUONNA 2009

KOHDE

TOIMINNAN KUVAUS

1 000 €

 

 

 

IMPIVAARAN LIIKUNTAKESKUS

 

 

Tekonurmikenttä

Päädyissä olevien ojitusten kunnostus

10

KUPITTAAN LIIKUNTAKESKUS

 

 

Kupittaan kenttä 2

Valaistus

202

Yleissuunnitelman palloseinäalue

Uuden katukoriskentän rakentaminen sekä Pallokenttien

50

 

vierustan maisemointi

 

Pesäpallostadion

Pesäpallostadionin ja luistelumadon välisen aidan rakentaminen

25

Veritas Stadion

Varautuminen naisten jalkapallon EM-kisojen aiheuttamiin

28

 

äkillisiin kustannuksiin

 

URHEILUPUISTON LIIKUNTAKESKUS

 

 

Koripallokentät

Pinnoitteen uusiminen

20

PARKINKENTTÄ

 

 

LAITAKENTÄT

 

 

Jäkärlä

Yleisurheiluradan sadevesikourujen uusiminen sekä

60

 

pinnoitteen paikkaaminen

 

TENNISKENTÄT

 

 

Vasaramäki tai Varissuo

Tenniskenttien (3 kpl) pinnoitteen uusiminen (Vasaramäki, jos

50

 

Vasamäen tennishalli ei toteudu)

 

Lauste

Tenniskenttien (3 kpl) maalauksen uusiminen sekä

15

 

halkeamien paikkaaminen

 

Jäkärlä

Tenniskentän (1 kpl) pinnoitteen uusiminen ja aitaan tehtävät

35

 

muutostyöt (korit, maalit, lyöntiseinä

 

UIMARANNAT- JA PAIKAT

 

 

Brinkhall

Uimapaikan ja laiturin perusparannus, hiekkarannan

38

 

laajentaminen, parkkipaikan rakentaminen

 

ULKOILUREITISTÖ / KUNTORADAT

 

 

Härkämäki (1,1 km)

Perusparannus ja ulkokuntoilulaitteiden asennus

50

Nunnavuori (1,7 km)

Valaistuksen korjaaminen

10

ULKOILUREITISTÖ / ULKOILUTIET

 

 

Pikkunotkon kenttä - Hämeentie (800 m)

Valaistus

55

Ulkoilureitistö, muut tarpeet

 

 

Pohjoiset ja läntiset ulkoilureitit

Opasteviittojen hankinta

40

SITOMATON MÄÄRÄRAHA

 

50

YHTEENSÄ

 

738

 

 

 

 

 

 

 

 

TP 2007

(€)

Hankkeen kustannus-arvio

(€)

Talous-

arvio

2008

(sis TAM)

(€)

Talousarvio

2009

(€)

Talous-

suunnitelma

(1.000 €)

2010 2011

Toteutta-misaika-taulu

 

PERUSKORJAUKSET

 

 

 

 

 

 

 

LIIKUNTATOIMI

 

 

 

 

 

 

 

Impivaaran uimahalli peruskorjaus + laajennus

Hyvinvointikeskuksen rahoitusosuus selviää myöhemmin, vo 2009 670.000€

13.065,47

21.260,000

994.000

6.000.000

12.000

2.840

2005–2013

 


 

 

V.LIIKUNTATOIMEN TILIKARTTA,

ORGANISAATIOYKSIKÖT JA VASTUUHENKILÖT VUONNA 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KÄYTTÖTALOUDEN ORGANISAATIO-OSAN TILIKARTTA V. 2009

 

PALVELUTOIMEN SEKTORI /

KULTTUURI- JA VAPAA-AIKA

 

 

1  52    LIIKUNTALAUTAKUNTA                                                        Sinkkonen Arto

1  52  10    Järjestöliikunta                                                                Risku Marjaana

1  52  10  10    Järjestöliikunnan hallinto

1  52  10  11    Liikuntapaikat                                                             

1  52  10  11  10    Jäähallit

1  52  10  11  11    Palloiluhallit ja liikuntasalit

1  52  10  11  12    Uimalaitokset

1  52  10  11  13    Urheiluhalli ja -kentät

1  52  10  12    Avustukset

1  52  11    Omatoiminen liikunta ja liikkumaan aktivointi                   Lainio Minna

1  52  11  10    Liikuntapalveluiden hallinto

1  52  11  11    Väestöryhmät

1  52  11  11  10    Lapset (alle kouluikäiset)                                     Koivunen Jarno

1  52  11  11  11    Lapset (kouluikäiset)                                           Fisk Jorma

1  52  11  11  12    Nuorten toiminta                                                  Naukkarinen Esa

1  52  11  11  13    Työikäisten toiminta                                            Pekkola Toni

                                                                                                         Niskanen Sari

1  52  11  11  14    Eläkeläisten toiminta                                           Vastamäki Päivi

1  52  11  11  15    Erityisryhmät                                                       Ellonen Hanna

                                                                                                         Ylinampa Marianna

1  52  11  11  16    Maahanmuuttajat                                                 Inkinen Minna

1  52  11  11  17    Kuntoliikunta                                                        Raikasniemi Martti

1  52  11  11  18    Ruotsinkieliset                                                     Hemling Katarina

1  52  11  12    Alueliikunta

1  52  11  12  10    Skanssi – Uittamo                                               Pekkola Toni

1  52  11  12  12    Nummi – Halinen                                                 Niskanen Sari

1  52  11  12  13    Varissuo – Lauste                                               Inkinen Minna

1  52  11  12  14    Länsikeskus                                                        Vastamäki Päivi

1  52  11  12  15    Maaria – Paattinen                                              Ellonen Hanna

1  52  11  12  16    Runosmäki – Raunistula                                     Ylinampa Marianna

1  52  11  12  17    Pansio – Jyrkkälä                                                Naukkarinen Esa

1  52  11  12  18    Hirvensalo – Kakskerta                                        Koivunen Jarno

1  52  11  12  19    Keskusta I                                                           Hemling Katarina

1  52  11  12  20    Keskusta II                                                           Fisk Jorma

1  52  11  13    Omatoiminen liikunta                                                

1  52  12    Liikuntapaikkaosasto                                                       Aaltonen Markku

1  52  12  10    Liikuntapaikkaosaston hallinto

1  52  12  11    Urheiluhalli ja –puisto, kentät                                     Pyöli Ismo

1  52  12  11  01    Urheiluhalli

1  52  12  11  03    Nurmikentät II

1  52  12  11  04    Kupittaan jalkapallostadion

1  52  12  11  05    Parkkimäki

1  52  12  11  06    Paavo Nurmi - stadion

1  52  12  11  07    Muut kentät ja liikuntapaikat

1 52 12 11 08 Hiekkakentät ja tekonurmet

1 52 12 11 09 Nurmikentät III

1  52  12  12    Jäähallit ja jalkapallohalli                                            Vanne Markku

1  52  12  12  01    Impivaaran jäähalli

1  52  12  12  03    Varissuon jäähalli

1  52  12  12  04    Impivaaran jalkapallohalli

1  52  12  12  05    Impivaaran nurmet II

1 52 12 12 06 Impivaaran tekonurmet ja hiekkakentät

1 52 12 12 07 Impivaaran ulkokentät

1  52  12  13    Kunnossapito                                                            Virtanen Jukka

1 52 12 13 01 Työtunnit

1 52 12 13 02 Konetunnit

1 52 12 13 03 Kunto- ja ulkoilureitit

1  52  12  14    Liikuntahallit                                                               Koljonen Timo

1  52  12  14  01    Aunelan liikuntahalli

1  52  12  14  02    Alfan liikuntahallit

1  52  12  14  03    Caribian liikuntahalli

1  52  12  14  04    Härkämäen palloiluhalli

1  52  12  14  05    Ilpoisten palloiluhalli

1  52  12  14  06    Jäkärlän palloiluhalli

1  52  12  14  07    Lintula

1  52  12  14  08    Moision liikuntahalli

1  52  12  14  09    Nunnavuoren palloiluhalli

1  52  12  14  10    Samppalinnan palloiluhalli

1  52  12  14  11    Soutu- ja melontakeskus

1  52  12  14  12    Wäinö Aaltosen koulun liikuntahalli

1 52 12 14 13 Pansion kuntosali

1  52  12 14 14    Koulujen liikuntasalit

1  52  12  14  15    Hiekkarannat

1  52  12  14  15 10    Ekvalla

1  52  12  14 15  11    Ispoinen

1  52  12  14 15  12    Sorttamäki

1  52  12  14 15  13    Muut uimapaikat

1 52 12 14 16 Ruiskadun liikuntahalli (1.6.-)

1  52  12  15    Uimalaitokset                                                             Lehmusvuori Juha

1  52  12  15  01    Impivaaran uimahalli

1  52  12  15  02    Kupittaan uimala

1  52  12  15  03    Paattisten aluetalo

1  52  12  15  04    Petreliuksen uimahalli

1  52  12  15  05    Samppalinnan uimala

1 52 12 15 06 Lausteen uimahalli

1  52  13    Hallinto                                                                            Mäkynen Ilkka

1  52  13  10    Hallinto-osasto

1  52  13  11    Viestintä                                                                    Mäkelä Merja

1  52  13  12    Vuorovaraustoiminta                                                 Ikäläinen Jenni

1  52  13  13    Liikuntasuunnittelu                                                     liikuntasuunnittelija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. LIIKUNTATOIMEN MENOJEN
HYVÄKSYMIS- JA HANKINT
AVALTUUDET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TURUN KAUPUNKI                           §   Kokouspvm Asia                                    

 

Liikuntalautakunta                             271  11.12.2008  10

Liikuntalautakunta 18 22.01.2009 6

 

___________________________________________________________________________

15462-2008 (049)

 

Laskujen hyväksyminen v. 2009

 

Tiivistelmä: -

 

 

Liiklk § 271

 

Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:

 

Taloussäännön perusteella annettavien taloudenpidon ohjeiden

 

(kh 22.2.1999 § 252) 9 §:n mukaan lauta- tai johtokunnan tai kaupunginhallituksen on vuosittain määrättävä henkilöt, jotka sen puolesta hyväksyvät menot, jollei hyväksyjää ole määrätty johto- tai toimintasäännöissä.

 

Erillisistä päätöksistä on lisättävä tieto toimintasäännön liitteeksi.

 

Liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä on määrätty menojen hyväksyjät. Toimintasäännön (15.9.2005 § 211) mukaan tulosaluepäälliköiden, liikuntapaikkapäällikön ja hallintopäällikön tehtävänä on tarkastaa, valvoa ja hyväksyä ostolaskut ja tulos- tai vastuualueen tileihin kuuluvat muut asiakirjat taloussäännön ja muiden annettujen määräysten mukaisesti. Hallintopäälliköllä on lisäksi valta myöntää saamisten laskutus- ja perimisohjeiden 19 §:n 1 momentin mukainen lykkäys maksuaikaan sekä 21 §:n mukainen helpotus tai vapautus viivästyskoron tai perimiskulujen maksamisesta. Liikuntajohtaja päättää valtuuksiensa rajoissa hankinnoista ja julkis- ja yksityisoikeudellisista sopimuksista. Liikuntatoimen johtosäännön (13.6.2005 § 184) mukaan liikuntajohtaja tekee liikuntatoimen osto-, myynti- ja vuokrasopimukset lautakunnan vahvistamissa rajoissa ja lautakunnan hyväksymien ohjeiden mukaan.

 

Henkilökohtaisten viranhoidosta aiheutuvien menojen hyväksyminen

 

Hallintokunnilla on erilaisia ohjeita työhön liittyvien henkilökohtaisten laskujen hyväksymisen suhteen. Kansliapäällikkö Jouko K. Lehmusto on antanut 25.10.2007 ohjeen ”Kaupungin matkakorvauksia ja luottokorttien käyttöä koskevien ohjeiden täsmentäminen kaupunginkanslian osalta”. Ohjeessa on huomioitu johto- ja toimintasääntöjen muut kaupungin sisäiset säännöt, joten sen periaatteiden voitaneen sanoa koskevan monilta osiltaan kaikkia kaupungin työntekijöitä, ei pelkästään kaupunginkansliaa. Ohjeen keskeinen periaate on, että menotositteen hyväksyjänä ei voi olla matkan suorittajan tai luottokortin käyttäjän alainen. Ohjeen mukaan laskun hyväksyjä ottaa vastuun tositteen sisällöstä, joten hänellä tulee olla tiedossaan kaikki hyväksymisen edellytyksiin liittyvät seikat.

 

Liikuntalautakunta on päättänyt 13.12.2007 § 267, että liikuntalautakunnan puheenjohtaja tai hänen ollessa estyneenä varapuheenjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa henkilökohtaisesti koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot, ja että hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.

 

Menojen hyväksymistoimet

 

Taloussäännön perusteella annettavien taloudenpidon ohjeiden

 

9 §:n mukaan menojen hyväksymiseen oikeutetun henkilön tehtävänä on tarkastaa tai tarkastuttaa, että tositteelle asetetut muotovaatimukset täyttyvät. Hyväksymismerkintää ei tarvita tositteessa, jota koskeva menon hyväksymismerkintä on tehty tietojärjestelmään. Hyväksyjä vastaa siitä, että käytettävissä olevaa määrärahaa ei ylitetä ja että menon peruste on asianmukainen.

 

Menot voidaan hyväksyä tilausperusteisesti, jos tarkoitukseen on käytettävissä määräraha. Hyväksyminen voidaan tehdä myös jatkuvaluonteisena kertaalleen koskien pidempää ajanjaksoa, kuitenkin enintään yhtä tilikautta. Tällöin menon tulee olla säännöllisesti toistuvaa (esim. kerran kuukaudessa) ja menon on oltava joka kerta samansuuruinen. Vuoden ensimmäisen laskun yhteydessä tehdään erillinen hyväksymispaperi koko tilikauden tulevia säännöllisiä laskuja varten. Hyväksymispaperi liitetään vuoden ensimmäiseen laskuun ja seuraaviin laskuihin merkitään teksti "vuosihyväksyminen” ja päivämäärä, jolloin se on tehty.

 

Menot, jotka perustuvat johonkin sopimukseen, kuten suoraan kaupungin pankkitililtä sopimuksen mukaan velotettavat menot, eivät vaadi erillistä hyväksymistä. Tositeleimaan on tehtävä merkintä sopimuksesta tai liitettävä oheen kopio sopimuksesta. Lisäksi on tarkistettava, että veloitettu määrä perustuu sopimukseen.

 

Menojen vastaanottaja ja hyväksyjä eivät saa olla sama henkilö. Hyväksyjänä ei myöskään saa olla kirjanpitäjän tai kassanhoitajan asemassa oleva henkilö. Hyväksymiseen oikeutetuista henkilöistä sekä heidän hyväksymisoikeudestaan on kunkin vuoden alussa ilmoitettava kassayksiköille sekä reskontranhoitajille.

 

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:

 

Ehdotus       Liikuntalautakunta päättää merkitä tiedokseen periaatteet liikuntatoimen menojen hyväksymisestä. Liikuntalautakunta päättää, että sen lisäksi mitä liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä sanotaan:

 

- liikuntalautakunnan puheenjohtaja tai hänen ollessa estyneenä varapuheenjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa itseään koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot ja

 

- hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.

 

Päätös         Asia pantiin pöydälle puheenjohtaja Stepanoffin ehdotuksesta yksimielisesti.

 

 

Liiklk § 18

 

 

 

Pöydältä 11.12.2008 § 271.

 

Ehdotus       Liikuntalautakunta päättää merkitä tiedokseen periaatteet liikuntatoimen menojen hyväksymisestä. Liikuntalautakunta päättää, että sen lisäksi mitä liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä sanotaan:

 

- liikuntalautakunnan puheenjohtaja tai hänen ollessa estyneenä varapuheenjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa itseään koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot ja

 

- hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.

 

Päätös         Liikuntalautakunta päätti merkitä tiedokseen periaatteet liikuntatoimen menojen hyväksymisestä. Lisäksi liikuntalautakunta päätti Verrosen ehdotuksesta Virtasen kannattamana yksimielisesti, että sen lisäksi mitä liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä sanotaan:

 

- palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa itseään koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot ja

 

- hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.

 

 

JAKELU

                     tied Keskushallinto, talouspalvelukeskus

                     tied Revisiotoimisto

                     tied Ahola Kaija

                     tied Kyttä Maija

                     tied Laakso Sanna

                     tied Rantasaari Juha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TURUN KAUPUNKI                           §   Kokouspvm Asia                                    

 

Liikuntalautakunta                             270  11.12.2008  9

 

___________________________________________________________________________

15461-2008 (049)

 

Hankintavaltuudet v. 2009

Tiivistelmä: -

Liiklk § 270

Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:

Liikuntatoimen johtosäännön 7 §:n mukaan liikuntajohtajan tehtäviin kuuluu tehdä liikuntatoimen osto-, myynti- ja vuokrasopimukset lautakunnan vahvistamissa rajoissa ja lautakunnan hyväksymien ohjeiden mukaan.

Hallintosäännön 20 §:n mukaan lautakunnalla ja johtokunnalla on oikeus siirtää toimivaltaansa alaiselleen toimielimelle tai viranhaltijalle toimintasäännöllä. Liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännön 4 §:n mukaan tulosaluepäälliköt, liikuntapaikkapäällikkö ja hallintopäällikkö päättävät valtuuksiensa rajoissa hankinnoista ja korkeintaan vuoden pituisista julkis- ja yksityisoikeudellisista sopimuksista.

Turun kaupungin hankintaohjeiden (1.6.2007) mukaan lauta- ja johtokunnat päättävät määrärahojensa puitteissa hankinnoistaan, sekä ohje- ja johtosääntöjensä puitteissa alaistensa viranomaisten hankintavaltuuksista. Hankintavaltuuksia ei voi virallisesti delegoida enää tästä eteenpäin, joten tulosvastuuperiaatteen mukaisesti ao. elinten on tarkoituksenmukaista myöntää valtuudet suoraan toiminnasta vastaaville.

Hankintavaltuudet voivat olla vain viranhaltijalla myös delegoinnin tuloksena. Hankintavaltuudet määräytyvät hankinnan arvonlisäverottoman hinnan mukaan. Hankinnan rahoitustavasta riippumatta hankintavaltuudet kohdistuvat aina suoritettavan hankinnan verottomaan kokonaishintaan.

Liikuntalautakunta on päättänyt 13.12.2007 § 268 vuoden 2008 osalta liikuntajohtajan hankintarajaksi 15.000 € (alv 0 %), hallintopäällikön, liikuntapaikkapäällikön, liikuntapalvelupäällikön, järjestöliikuntapäällikön, viestinnänsuunnittelijan ja liikuntasuunnittelijan (vak.nro 403918) hankintarajaksi 7.000 € (alv 0 %) sekä rakennusmestarin hankintarajaksi 3.000 € (alv 0 %).

Lisäksi liikuntalautakunta on päättänyt 14.10.2008 § 228 liikuntapaikkamestarien (vak.nro 403938, 403939 ja 403940) hankintarajaksi3 000 euroa (alv 0 %). Liikuntapaikkamestarien tekemät hankinnat vastaavat rakennusmestarin tekemiä hankintoja, joten liikuntapaikkamestarien hankintavaltuudet ovat yhtä suuret kuin rakennusmestarin hankintavaltuudet.

Kaupunginhallituksen hallintojaosto on päättänyt 11.3.2008 § 95 perustaa liikuntasuunnittelijan viran liikuntatoimen järjestöliikunnan tulosalueelle. Aikaisemmin liikuntasuunnittelija on ollut määräaikainen. Virkasuhde on haluttu perustaa, koska liikuntasuunnittelijan tehtäviin kuuluu hankintoja ja maksumääräyksiä. Liikuntalautakunta on päättänyt 14.10.2008 § 230 vahvistaa liikuntasuunnittelijan (vak.nro 403936) virkavaalin. Järjestöliikunnan liikuntasuunnittelijan ja hallinto-osaston liikuntasuunnittelijan hankintavaltuuksien tulee olla yhtä suuret.

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:

Ehdotus       Liikuntalautakunta päättää liikuntajohtajan (vak. nro 403800) hankintarajaksi 15.000 € (alv 0 %), hallintopäällikön (403812), liikuntapaikkapäällikön (403802), liikuntapalvelupäällikön (403911), järjestöliikuntapäällikön (403926) hankintarajaksi 7.000 € (alv 0 %), viestinnänsuunnittelijan (403919) ja liikuntasuunnittelijoiden (403918 ja 403936) hankintarajaksi 7.000 € (alv 0 %) sekä rakennusmestarin (403804) ja liikuntapaikkamestarien (403938, 403939 ja 403940) hankintarajaksi 3.000 € (alv 0 %) alkaen 1.1.2009 ja jatkuen seuraavaan päätökseen asti.

 

Päätös         Ehdotus hyväksyttiin.