LIIKUNTATOIMEN
KÄYTTÖSUUNNITELMA
VUODELLE 2009
SISÄLTÖ
I.TURKU-STRATEGIA
II.LIIKUNTATOIMEN STRATEGIA SEKÄ TALOUSARVIO JA -SUUNNITELMA
-Tuloskorteille sijoittuvat kriittiset menestystekijät, arviointikriteerit ja tavoitetasot vuosille 2009–2011
-Kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymät tekstit ja valmistelua ohjaavat tekstilisäykset
-Valtuuston vahvistama euromääräinen talousarvio ja -suunnitelma
III.TULOSALUEIDEN, TULOS/TOIMINTAYKSIKKÖJEN TARKENNETUT TOIMINNALLISET JA TALOUDELLISET TAVOITTEET YKSITYISKOHTAISINE TOIMENPITEINEEN
IV.HENKILÖSTÖSUUNNITELMA VUODELLE 2009
V.LIIKUNTATOIMEN TALOUSSUUNNITELMAKAUDEN 2009–2011 INVESTOINNIT
-Käyttöomaisuus
-Tilahankkeet
VI.LIIKUNTATOIMEN TILIKARTTA, ORGANISAATIOYKSIKÖT JA VASTUUHENKILÖT VUONNA 2009
VII. LIIKUNTATOIMEN MENOJEN HYVÄKSYMIS- JA HANKINTAVALTUUDET
I. TURKU-STRATEGIA
TURUN KAUPUNGIN TALOUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA MITOITUKSET TALOUSSUUNNITTELUVUOSILLE 2009–2011
Turku-strategia 2005–2008, toiminta-ajatus, arvot, visio, painopisteet ja kriittiset menestystekijät
Turku-strategia on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 2.5.2005.
Turku-strategia 2005–2008 -julkaisu mm.:
Turku-strategian valmistelu aloitettiin vuonna 2004. Valmistelutyöhön osallistui luottamushenkilöitä ja virkamiehiä sekä huippuasiantuntijoita yhteiskunnan eri toimialoilta. Asiantuntijoiden puheenvuoroista koottiin tulevaisuuden toimintaympäristöraportti, joka loi perustan uuden kaupunginvaltuuston strategiatyölle.
Uutena valmistelutahona toimi poliittinen strategiaprosessi, jossa kaupunginhallituksen puheenjohtajan johdolla valtuustoryhmät loivat sisällön reunaehdot strategialle.
Sisällön lähtökohdiksi muodostuivat:
- tieto
- osaaminen
- innovaatiot
- hyvinvointi
Näistä syntyivät Turku-strategian peruslähtökohdat eli strategiset painopisteet:
- kilpailukyky ja kestävä kehitys
- hyvinvointi ja elämän laatu
- elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä
Myös luova talous on tärkeä osa tulevaisuuttamme.
Strategiset painopisteet on purettu edelleen kriittisiksi menestystekijöiksi. Niissä meidän on onnistuttava, jotta saavutamme strategian tavoitteet.
Strategian toteuttaminen
Strateginen johtaminen on Turku-strategian toteuttamista. Johtamiseen kuuluu erilaisia osa-alueita, esimerkiksi henkilöstö ja talous. Tulosten mittaaminen on tärkeä johtamisen kriteeri.
Turku-strategian toteuttamiseksi ja johtamisen välineeksi on kehitetty tasapainoinen tuloskortisto. Siinä kriittiset menestystekijät on sijoitettu viiteen näkökulmaan, joiden tulee olla keskenään tasapainossa.
Näkökulmat ovat:
- yhteiskunnalliset vaikutukset
- prosessit ja rakenteet
- osaaminen, uudistuminen ja työkyky
- talous
- asiakkuuden hallinta ja palvelukyky
Näkökulmat muodostavat kokonaisuuden siten, että esimerkiksi muutos asiakkuuden hallinnassa vaikuttaa kaikkiin näkökulmiin.
Strategian toteutumisen tuloksia arvioidaan poliittisesti vuosittain, mutta virkamiehille strategia on jokapäiväisen johtamisen väline. Tulosten tulisi kuvata muutosta ja uusien tapojen käyttöönottoa vuosittain ja strategiakauden päättyessä vuoden 2009 alussa.
Turku-strategia 2005–2008 | |
· |
toiminta-ajatus |
· |
arvot |
· |
visio |
· |
painopisteet |
· |
kriittiset menetystekijät |
Kaupunginvaltuusto 2.5.2005 § 122 | |
Turku-strategia 2005–2008
|
Toiminta-ajatus |
Turku on kaksikielinen Itämeren kasvukeskus ja yhteistyösuuntautunut seutukunnan sydän, jonka perusta on historiallinen tausta, innovatiivisuus, monikulttuurisuus, kansainvälisyys, logistinen asema ja kestävä kehitys. Turvallinen Turku palvelee kilpailukykyisesti ja laadukkaasti asukkaita ja yrityksiä sekä luo toimintaedellytyksiä elinkeinoelämälle. Toiminta perustuu kunnalliseen demokratiaan, asukas- ja asiakaslähtöisyyteen, sitoutuneeseen henkilöstöön ja korkeatasoiseen osaamiseen.
|
Turku-strategia 2005–2008
|
Organisaation arvot Asukas- ja asiakaslähtöisyys Osaaminen ja luovuus Kestävä kehitys Oikeudenmukaisuus Yhteistyö |
Visio 2015 |
Strateginen painopiste: KILPAILUKYKYÄ JA |
Strateginen painopiste: HYVINVOINTIA JA |
Strateginen painopiste: ELINVOIMAA KOULU- |
|||
KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT | |||||
-
-
-
-
- |
Kestävää kasvua ja hyvinvointia tukeva kaupunkisuunnittelu |
-
-
-
-
|
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden aseman kehittäminen |
- -
- |
Luova ja laadukas opetus |
Turku-strategia ja tasapainotettu tuloskortisto (Bsc)
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 2.5.2005 Turku-strategian vuosiksi 2005–2008. Turku-strategian konkretisoinnin välineeksi kaupunginhallitus hyväksyi 27.6.2005 tasapainotetun tuloskortiston (Balanced Scorecard, BSC). Tuloskortistolla pyritään luomaan tasapaino toiminnan ja talouden välille. Samalla tuloskortisto on strategisen johtamisen väline vuosittaisessa strategiatyöskentelyssä.
Osana kaupungin strategista johtamista kaupunginhallitus on 5.9.2005 § 637 hyväksynyt kaupunginvaltuuston ryhmien välisen sopimuksen 2005–2008. Sopimuksen toimenpiteet toteutetaan osana Turku-strategian 2005–2008 täytäntöönpanoa.
Turku-strategian tasapainotetun tuloskortiston näkökulmat
II.LIIKUNTATOIMEN STRATEGIA
SEKÄ
TALOUSARVIO JA -SUUNNITELMA
-Tuloskorteille sijoittuvat menestystekijät, arviointikriteerit ja tavoitetasot vuosille 2009–2011
-Kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymät tekstit ja valmistelua ohjaavat tekstilisäykset
-Valtuuston vahvistama euromääräinen talousarvio ja -suunnitelma
LIIKUNTALAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Tehtävämme on asukaslähtöisesti aktivoida turkulaiset liikkumaan hyvinvoinnin lisäämiseksi ylläpitämällä ja kehittämällä monipuolisia ja laadukkaita liikuntaolosuhteita ja liikuntapalveluja. Toimimme yhteistyössä kansalaisjärjestöjen, muiden hallintokuntien ja kumppaneiden kanssa. |
Visio: |
Turku on Suomen johtava liikuntakaupunki, jossa liikuntaa käytetään hyvinvoinnin osatekijänä ja asukkaat ovat löytäneet liikunnan ilon ja voivat hyvin. Menestyvät urheilijat toimivat esikuvina ja laadukkaat liikuntatapahtumat ja -olosuhteet lisäävät kaupungin vetovoimaa. |
Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: | |
Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä | |
|
|
Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua | |
|
|
Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä | |
|
|
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
|
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:
YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET | ||||||||
Liikkumaan aktivointi | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Terveytensä kannalta |
42,4 |
37,3 |
38,5 |
44,5 |
39,5 |
40 |
40,5 |
|
Koettu vointi melko hyvä |
74,9 |
72,4 |
71,9 |
75,5 |
73 |
73,5 |
74 |
|
| ||||||||
Asukkaita aktivoivat lähiliikuntapaikat | ||||||||
Järjestöyhteistyö | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Asukkaiden tyytyväisyys |
79,4 % |
77,7 % |
75,35 % |
84,0 % |
80 % |
80 % |
80 % |
|
Asiakastyytyväisyys |
3,85 Ei tulosta |
3,94 |
3,94 |
3,9 |
4,0 |
4,0 |
4,0 |
|
Turkulaisten liikunnan |
lähtö- |
lapset 21129 aik. 23459 |
lapset aik. 17088 |
lapset 21320 aik. 23540 |
lapset 45,5 % aik. 13 % |
lapset 46 % aik. 13,5 % |
lapset 46,5 % aik. 14,0 % |
|
Asukastyytyväisyys urheilu- |
3,65 |
3,96 |
3,99 |
3,8 |
4,0 |
4,0 |
4,0 |
|
TALOUS | ||||||||
Ajanmukaiset liikuntapaikat ja -palvelut | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Investoinnit, 5v. keskiarvo |
8,13 |
6,41 |
8,83 |
17,00 |
20,00 |
20,00
|
20,00 |
|
Riittävästi liikkuvan turku- |
197,41 |
219,17 |
214,77 |
195,5 |
223,79 |
226,58 |
229,42 |
|
Liikuntatoimen brutto- |
97,54 |
97,74 |
95,52 |
101,10 |
104,10 |
107,30 |
109,92 |
|
Henkilöstömenot + |
21,47 |
22,24 |
26,41 |
27,40 |
24,79 |
25,94 |
26,85 |
|
Sisäiset vuokrat/asukas |
42 |
41,01 |
39,92 |
37,51 |
37,48 |
39,02 |
46,81 |
|
OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY | ||||||||
Aktiivinen, hyvinvoiva työyhteisö | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Työn hallinta (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, Kunta 10-kunnat 3,65 |
|
3,52 |
3,70 (oma Kysely) |
3,6 Kunta-10 |
3,8 (oma kysely) |
3,8 Kunta-10 |
3,8 (oma kysely) |
|
Työpaikan ilmapiiri (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin erillinen kuvaus) |
3,77 |
3,32 |
3,92 (oma kysely) |
3,5 |
4,0 (oma kysely) |
3,6 Kunta-10 |
4,0 (oma kysely) |
|
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
5.1 Poikkihallinnollinen yhteistyö
| ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:
| ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Kevyen liikenteen väylät (km/1000 as) |
2,04 |
2,04 |
2,04 |
2,08 |
2,10 |
2,12 |
2,12 |
|
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
5.2 Tilavaraus- ja -varusteluprosessit | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:
| ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Jäähallin (Impivaaran ja Varissuon jäähalli 1.1.07 alkaen) käyttötunnin hinta |
45,92 |
45,04 |
40,87 |
42,78 |
34,60 |
35,63 |
36,70 |
|
Uimahallin käyntikerran |
2,61 |
2,55 |
2,92 |
3,11 |
Impivaara kiinni: tulos ei vertailu- kelpoinen |
Impivaara kiinni: tulos ei vertailu- kelpoinen |
Impivaara kiinni: tulos ei vertailu- kelpoinen |
|
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
5.3 Kaavoitusyhteistyö | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:
| ||||||||
|
|
|||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
|
|||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoitteet |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Liikunta tulee olemaan merkittävä osa uutta sosiaalisten vaikutusten arviointimenetelmää kaavoituksessa. |
Liikuntanäkökulman saaminen merkittäväksi osaksi sosiaalisten vaikutusten arviointia |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
Toteutunut |
|
TYÖVOIMA
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Työvoima |
100,6 |
102 |
|
|
|
Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset |
|
|
2 |
5 |
0 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuun ottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
Kh (Kj): Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin (1 000 €)
Liikuntatoimi |
toimenpide |
taloudellinen vaikutus *) |
vaikutus henkilötyövuosiin |
vaikutus tilojen käyttöön |
||||||
20009 |
2010 |
2011 |
2009 |
2010 |
2011 |
2009 |
2010 |
2011 |
||
1. palveluverkko |
-asiakaspalvelun tarjoaminen yhteistyössä kaupunginkanslian ja hallintokuntien kanssa yhteisissä palvelupisteissä. (1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-avustusjärjestelmän kehittäminen (avustusten hakeminen, valmistelu ja maksaminen yhteiseen tietojärjestelmään). (2 |
-5 |
-5 |
10 |
0,10 |
0,15 |
-0,5 |
0 |
0 |
0 |
|
-tukitoimintojen koko kaupungin kattava keskittäminen (asianhallinta, henkilöstötyö). (3 |
0 |
0 |
10 |
0 |
0 |
-0,25 |
0 |
0 |
0 |
|
2. toimitilat |
-nykyisten liikuntapaikkojen ja tukipalvelujen tilojen käyttöaste on korkea ja luopuminen jostain tilasta näkyisi heti palvelutasossa |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-tilojen yhteiskäytön kehittäminen opetustoimen, AI:n ja AMK:n kanssa. (4 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
-kaikkien kaupungin kuntalaisten käyttöön ja yhteiseen palvelutuotantoon soveltuvien toimitilojen saattaminen samaan varaus- ja kulunvalvontajärjestelmään. (5 |
0 |
-100 |
118 |
0 |
0,5 |
-1,5 |
0 |
0 |
0 |
|
3. henkilöstö |
-vuodelle 2008 esitetty yhden prosentin vähennys voidaan vielä toteuttaa, mutta sen jälkeen vähennykset tarkoittavat palvelujen karsimista. (6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. tuotantotavat
(12 |
-toteutetaan jatkuva kustannusseuranta. (7 |
0 |
10 |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-uusien liikuntapaikkojen alueellinen keskittäminen. (8 |
0 |
0 |
15 |
0 |
0 |
-0,25 |
0 |
0 |
0 |
|
-itsepalvelun ja automaattivalvonnan lisääminen |
-50 |
10 |
10 |
0 |
0 |
-1 |
0 |
0 |
0 |
|
-tilojen energiatalouden parantaminen. (10 |
0 |
0 |
-100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
-muutetaan liikuntapaikoille suurempaa käyttöä kestäviä ja vähemmän hoitoa vaativia materiaaleja. (11 |
-200 |
20 |
0 |
0 |
-0,35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
-arvioidaan palvelujen tuotantotavat. Mikäli niitä arvioidaan sen perusteella, tuotetaanko itse vai ostetaanko markkinoilta, tulee huomioida nykyisten markkinoiden toimivuus. Onko hintakilpailua eli onko riittävästi varteenotettavia palveluntuottajia |
-150 |
-150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
-liikuntatoimen tulee arvioida, onko nykyinen maksuton tai huomattavasti subventoitu käyttömaksujärjestelmä esteenä yksityisten palvelujen synnylle |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-liikuntatoimi voisi vaikuttaa asiaan nostamalla omien palveluiden hintaa tai ottamalla käyttöön esim. palvelusetelit, jolla asiakas saa tuen käyttämäänsä yksityiseen palveluun |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) taloudellinen vaikutus merkitään seuraavasti: menon vähennys tai tulojen lisäys (+€), menon lisäys tai tulojen vähennys (-€)
1 Mahdollistaa yhteisen henkilökunnan käytön joissain asiakaspalveluissa (esim. tilojen vapaat käyttövuorot, kortti- ja karttamyynti, välinelainaus)
2 Yhteistä hakuprosessia kehittämällä saadaan asiakas tuottamaan päätöksentekoon tarvittavat tiedot itse tietojärjestelmään. Jos poliittinen hankinta määräävin peruste, järjestelmästä ei ole taloudellista hyötyä.
3 Tapaken, HALOn ja henkilöstöasioiden keskittämiskokemusten perusteella, mikäli positiivisia. Seuraavat kokonaisuudet voisivat olla asian- ja sopimustenhallinta, joihin liittyy paljon rutiineja.
4 Kaikki kaupungin liikuntatilat saataisiin yhteisin perustein jaettavaksi. Vuorot saadaan niille yhteisöille, jotka liikuttavat eniten. Tasapuolisuus on myös hyvän asiakaspalvelun kriteeri.
5 Vähentää merkittävästi työmäärää, jos varausjärjestelmään tehty varaus antaa suoraan käyttöoikeuden kulunvalvontajärjestelmään. Tällöin voidaan myös keskittää vapaana olevien tilojen tilavaraukset yhteiseen palvelupisteeseen.
6 Palvelutuotanto pysyy nykyisellä tasolla.
7 Lisää organisaation kustannustietoisuutta joka tasolla
8 Uudet liikuntatilat rakennetaan olemassa oleviin liikuntakeskuksiin, jotta niitä voidaan ainakin osittain hoitaa samalla henkilökunnalla. Keskittämällä voidaan mahdollisesti vaikuttaa myös energiatehokkuuteen.
9 Vähentää valvonnan menoja ja lisää maksullista käyttöä.
10 Sähkön-, lämmön- ja vedenkulutus vähenee. Toisaalta isot muutokset vaativat investointeja energiatehokkuuteen.
11 Vähän hoitoa vaativat pintamateriaalit vähentävät hoitohenkilökunnan tarvetta ja muita hoitokustannuksia (esim. keinonurmi, keinojäät ?, palloiluhallien ja liikuntasalien lattiamateriaalit yms.). Vaatii investointeja.
12 Lähialueelle syntyy toimivat liikuntapalvelujen markkinat, joita kunnan on mahdollisuus käyttää kysyntämuutoksissa ja oman toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden arvioinnissa. Lisäksi samalla lisääntyy myös ei-subventoidut liikuntapalvelut kuntalaisille.
Kh (Kj): toimintakulut - 250.000 euroa
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustan- - 6.684 euroa
nussäästö
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen
sisältää Ruiskatu 8:n liikunta- ja uimahallitilojen siirtymisen
liikuntalautakunnan hallinnointiin
toimintakulut + 100.000 euroa
Kiinteistöosakeyhtiö Kupittaan Jäähallin avustaminen
Kh: Nykyinen 70 vuotta täyttäneille tarkoitettu liikuntakortti
Muutetaan koskemaan kaikkia 65 vuotta täyttäneitä (elä-
keläisiä)
1 52 LIIKUNTALAUTAKUNTA
Määrärahat ja tuloerät |
|
|
|
|
|
|
|
TP 2007 (€) |
TA 2008 (sis. TAM) (€) |
HK 2009 (€) |
Talousarvio 2009 (€) |
TS 2010 (1.000 €) |
TS 2011 (1.000 €) |
Käyttötalousosa |
|
|
|
|
|
|
Toimintatuotot |
2.249.940 |
2.482.555 |
2.112.300 |
2.112.300 |
|
|
Toimintakulut |
16.743.209 |
17.514.123 |
17.817.300 |
17.660.616 |
|
|
johon sis. mks:iä |
|
|
|
|
|
|
Toimintakate |
-14.493.269 |
-15.031.568 |
-15.705.000 |
-15.548.316 |
-15.448 |
-15.448 |
Muutos-% |
|
3,7 |
4,5 |
3,4 |
-0,6 |
0,0 |
Investointiosa |
|
|
|
|
|
|
Menot |
474.598 |
210.000 |
300.000 |
300.000 |
350 |
0 |
Tulot |
0 |
40.000 |
50.000 |
50.000 |
60 |
0 |
Netto |
-474.598 |
-170.000 |
-250.000 |
-250.000 |
-290 |
0 |
Tuloslaskelma |
|
|
|
|
|
|
VARSINAINEN TOIMINTA |
|
|
|
|
|
|
TOIMINTATUOTOT |
2.249.940 |
2.482.555 |
2.112.300 |
|
|
|
Myyntituotot |
62.830 |
36.425 |
54.500 |
|
|
|
Maksutuotot |
1.327.571 |
1.625.029 |
1.271.500 |
|
|
|
Tuet ja avustukset |
3.000 |
0 |
0 |
|
|
|
Muut toimintatuotot |
|
|
|
|
|
|
Vuokrat |
800.831 |
805.901 |
772.300 |
|
|
|
Muut |
55.708 |
15.200 |
14.000 |
|
|
|
VALMISTUS OMAAN KÄYTTÖÖN |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
TOIMINTAKULUT |
16.743.209 |
17.514.123 |
17.817.300 |
|
|
|
Henkilöstökulut |
|
|
|
|
|
|
Palkat ja palkkiot |
2.815.281 |
3.041.406 |
3.120.974 |
|
|
|
Henkilösivukulut |
979.806 |
1.115.781 |
1.137.706 |
|
|
|
Palvelujen ostot |
1.650.724 |
1.907.582 |
1.908.595 |
|
|
|
Asiakaspalvelujen ostot |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
Aineet, tarvikkeet ja tavarat |
1.331.027 |
1.517.137 |
1.551.219 |
|
|
|
Avustukset |
1.124.436 |
1.382.371 |
1.550.000 |
|
|
|
Muut toimintakulut |
|
|
|
|
|
|
Vuokrat |
1.809.253 |
1.794.160 |
1.879.186 |
|
|
|
Sisäiset vuokrat |
7.004.521 |
6.721.993 |
6.599.711 |
|
|
|
Muut |
28.161 |
33.693 |
69.909 |
|
|
|
TOIMINTAKATE |
-14.493.269 |
-15.031.568 |
-15.705.000 |
|
|
|
Poistot ja arvonalentumiset |
365.969 |
344.259 |
283.409 |
|
|
|
TILIKAUDEN TULOS |
-14.859.237 |
-15.375.827 |
-15.988.409 |
|
|
|
SISÄISET ERÄT |
|
|
|
|
|
|
TOIMINTATUOTOISTA |
108.681 |
0 |
0 |
|
|
|
TOIMINTAKULUISTA |
9.005.417 |
8.602.170 |
7.762.235 |
|
|
|
|
TP 2007 (€) |
TA 2008 (€) |
HK 2009 (€) |
1 52 10 JÄRJESTÖLIIKUNTA |
|
|
|
Toimintatuotot |
3.277 |
0 |
0 |
Toimintakulut |
2.015.140 |
2.327.195 |
2.718.485 |
Netto |
-2.011.863 |
-2.327.195 |
-2.718.485 |
1 52 11 OMATOIMINEN LIIKUNTA JA LIIKKUMAAN AKTIVOINTI | |||
Toimintatuotot |
84.455 |
100.000 |
100.000 |
Toimintakulut |
686.661 |
972.072 |
941.308 |
Netto |
-602.207 |
-872.072 |
-841.308 |
1 52 12 LIIKUNTAPAIKKAOSASTO |
|
|
|
Toimintatuotot |
2.029.518 |
2.380.255 |
2.010.000 |
Toimintakulut |
12.810.905 |
12.557.452 |
12.468.507 |
Netto |
10.781.387 |
-10.177.197 |
-10.458.507 |
1 52 13 HALLINTO |
|
|
|
Toimintatuotot |
132.690 |
2.300 |
2.300 |
Toimintakulut |
1.230.502 |
1.657.404 |
1.689.000 |
Netto |
-1.097.812 |
-1.655.104 |
-1.686.700 |
III. TULOSALUEIDEN,
TULOS/TOIMINTAYKSIKKÖJEN TARKENNETUT TOIMINNALLISET JA TALOUDELLISET TAVOITTEET YKSITYISKOHTAISINE TOIMENPITEINEEN
1 52 10 JÄRJESTÖLIIKUNTA
Järjestöt ovat keskeinen kaupunkilaisten liikuttajataho. Laadukas ja monipuolinen järjestötoiminta tukee liikunnallisen elämäntavan omaksumista ja sen säilymistä koko elämän ajan.
Järjestöliikunnan tulosalueella suunnitellaan, ylläpidetään ja kehitetään turkulaisten ja Turussa toimivien järjestöjen ja urheiluoppilaitosten toimintaa. Järjestöyhteistyön muotoja kehitetään kaupunkilaisten, muiden hallintokuntien ja eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyöllä luodaan asukkaille tasapuoliset mahdollisuudet harrastaa liikuntaa ja kilpailla eri järjestöissä sekä laadukkaissa liikuntapaikoissa. Muiden kuntien erilaisten toimintamallien ohella seurataan aktiivisesti kansallista ja kansainvälistä kehitystä.
Liikuntaa harrastavien määrää pyritään lisäämään aktivoimalla kaupunkilaisia järjestöliikunnan pariin. Terveysliikunnan, erityisliikunnan, harraste- ja kilpaurheilun sekä huippu-urheilun välittömällä ja välillisellä tukemisella taataan kaupunkilaisten mahdollisuus monipuolisen liikunnan harrastamiseen lapsuudesta läpi aikuisiän. Erityisesti lasten ja nuorten liikunnan tulee olla helposti tavoitettavissa niin alueellisesti kuin taloudellisestikin. Edellytyksenä tähän on vuorojako- ja avustusjärjestelmän jatkuva kehittäminen, jotta se on tasapuolinen lajista riippumatta. Järjestöjen merkittävyys turkulaisten liikuttajina on huomioitava myös liikuntasuunnittelussa.
Järjestöliikunnan tulosalueen toiminnalliset päätavoitteet vuodelle 2009 ovat
1) liikuntajärjestöjen riittävien resurssien takaaminen,
2) lisäarvoa tuottava yhteistyö,
3) tulosalueen omien palveluiden kehittäminen.
Liikuntajärjestöjen riittävien resurssien takaamisella viitataan riittäviin, hyväkuntoisiin ja laadukkaisiin liikuntapaikkoihin, tarpeenmukaisiin liikuntainvestointeihin sekä tukijärjestelmään, joka koostuu vuorojaosta ja avustusjärjestelmästä. Lisäarvoa tuottavaa yhteistyötä tiivistetään seurojen, seuraparlamentin, Turun seudun huippu-urheiluakatemian ja muiden tahojen kanssa. Tulosalueen omien palveluiden kehittämisellä pyritään palvelemaan järjestökenttää laadukkaammin ja monipuolisemmin.
Erityisinä painopisteinä ovat seuratyön laadun tukeminen koulutuksen ja informaatio-ohjauksen kautta, imagon ja roolin vahvistaminen erityisesti viestinnän kautta sekä tulosalueen strategian edelleen kehittäminen.
1 52 11 LIIKKUMAAN AKTIVOINTI JA OMATOIMINEN LIIKUNTA
Toiminta-ajatus
Liikkumaan aktivoinnin ja omatoimiliikunnan yksikön tehtävänä on saada turkulaiset liikkumaan terveytensä kannalta riittävästi. Kuntalaisten hyvinvointia pyritään lisäämään tarjoamalla monipuolisia ja helposti saatavilla olevia liikuntapalveluja, jotka aktivoivat eri väestöryhmät liikkumaan. Toiminta tapahtuu verkostoitumalla kaupunginosa-alueittain ja kohderyhmittäin mm. terveys-, sosiaali-, koulu- ja nuorisotoimen, urheiluseurojen, muiden yhdistysten ja yhteistyötahojen kanssa. Omatoimisesti liikkuvien turkulaisten palvelujen ja liikkumisolosuhteiden kehittämisen tavoitteena on luoda eri väestöryhmiä palveleva ja liikkumaan aktivoiva olosuhteiden verkosto sekä edistää arkiliikuntaan kannustavan kaupunkirakenteen toteutumista yhdessä eri tahojen kanssa.
Toiminta
Liikkumaan aktivointiyksikössä koordinoidaan erityisesti aloittelijoille sopivia liikuntapalveluja ja liikkumisolosuhteita niin kaupunginosissa kuin kohderyhmittäinkin (lapset, nuoret, työikäiset, eläkeläiset, erityisryhmät, maahanmuuttajat ja ruotsinkieliset). Asukkaiden liikuntatarpeet, -toiveet, ja mahdollisuudet pyritään selvittämään ja palvelut kehitetään tarpeita vastaaviksi. Yhteistyökumppaneita aktivoidaan ja tuetaan tarvittavien perusliikuntapalvelujen tuottamisessa. Tarpeen mukaan liikkumaan aktivoinnin yksikkö tuottaa myös itse palveluja, jos niitä ei ole yhteistyökumppaneiden taholta saatavilla. Omana toimintana tuotetaan erityisesti sellaisia terveyttä ja toimintakykyä edistäviä palveluja, joita muut eivät tarjoa, kuten esimerkiksi erityisryhmien tarvitsemia palveluja. Terveysliikuntapalveluja kehitetään osaksi kaikkien hallintokuntien palveluketjuja, joissa liikuntaa voidaan käyttää hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistäjänä kaikissa väestöryhmissä.
Omatoimiliikunnan kehittämisessä yksikkö toimii linkkinä alueiden liikkumisolosuhteiden kehittämisessä kuntalaisten ja liikuntasuunnittelun välillä, sekä toimii vähän liikkuvien ja järjestäytymättömien liikkujien edunvalvojana takaamalla mm. yleisövuorot liikuntalaitoksissa tai vuorovaraukset alueen kouluissa.
Eri kohderyhmien tavoitteena on:
·Luoda lapsille ja nuorille edellytykset liikunnalliseen elämäntapaan.
·Lisätä työikäisten terveysliikuntatietoisuutta ja liikunta-aktiivisuutta tarjoamalla laadukkaat ja helposti saatavilla olevat liikuntapalvelut ja liikkumisolosuhteet.
·Lisätä ikääntyneelle väestölle turvallisia, laadukkaita ja omatoimiseen liikkumiseen kannustavia liikuntapalveluja ja liikkumisolosuhteita.
·Erityisliikunnan palveluiden ja liikkumisolosuhteiden kehittäminen tasapuolisesti kaikkia erityisryhmiin kuuluvia palvelevaksi asuinalueesta ja iästä riippumatta.
Keinot:
1. Liikkumaan aktivoinnin yksikkö rakentaa eri-ikäisille toimivat liikunnan palveluketjut yhteistyössä hallintokuntien kanssa. Toiminnalla tuetaan päiväkoteja, kouluja ja nuorisotaloja liikuntamahdollisuuksien tarjoamisessa omille asiakkailleen. Toimitaan yhteistyössä terveys- ja sosiaaliasemien, neuvoloiden, työterveyshuollon ja kotihoidon kanssa asukkaiden liikkumaan aktivoinnissa. Yhteistyötä pyritään edelleen kehittämään eri ikä- ja kohderyhmissä sekä eri kaupunginosissa.
2. Yksikkö tarjoaa osana palveluketjuja asiantuntija-apua tai tarjoaa liikuntapalveluja hallintokuntien asiakkaille mm:
·Motorisia taitoja harjoittavat ja ylipainoisten lasten ryhmät, osallistuminen Painokas-, Perhefoorumi-, ja Päivähoito liikkeelle –projekteihin.
·Ala-asteiden liikkumattomien lasten toimintaa yhteistyössä koulujen ja urheiluseurojen kanssa sekä yläaste-, lukio ja ammatti-instituuttiopiskelijoille seurayhteistyössä Poweraction –toimintaa.
·Työikäisten liikuntaneuvontaa terveysasemilla sekä liikkumattomille sopivia palvelujen järjestämistä ja kehittämistä mm. Raskas sarja ja Ihanaiset naiset -ylipainoisille, osallistuminen TurkuDee –projektiin Diabetes 2:n ennaltaehkäisemiseksi.
·Ikääntyneiden tasapainoryhmät lääkinnällisen kuntoutuksen jatkona ja voimaharjoittelutoiminta kotihoidon huonokuntoisille vanhuksille yhdessä lääkinnällisen kuntoutuksen ja kotihoidon kanssa.
·Liikuntapalveluja maahanmuuttajille liikunnan avulla kotouttamiseksi, osallistuminen maahanmuuttajien kotouttamisohjelman toteuttamiseen.
·Erityisliikunnan ryhmätoimintaa mm. erityispäivähoidon uintitoimintaa ja erityiskoulujen lasten liikuntapalveluja, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden vesivoimistelu-, tasapaino sekä peliryhmiä.
3. Yksikkö tuottaa ja kehittää yhteistyössä urheiluseurojen kanssa eri kohderyhmille sopivia liikuntaryhmiä ja toimivia liikunnan palveluketjuja mm. Lasten liikunnan ihmemaat, Poweraction.net -nuorille, Hikinen tusina ja Leidit liikkeellä –tuotteet työikäisille ja 60 + toimintaa eläkeläisille siten, että kaupunki toimii tuotteiden koordinaattorina ja markkinoijana, mutta seurat vastaavat ohjaustoiminnasta.
4. Yksikkö tuottaa liikkumaan aktivoivia liikuntaolosuhteita asukaslähtöisesti: Lapsia ja nuoria aktivoivien liikuntaolosuhteita kehitetään järjestämällä koulujen liikuntasalien avoimia vuoroja, koulupihojen, leikkipaikkojen sekä perhepuistojen, lainattavien välineiden kehittäminen. Kaikkien kuntalaisten liikkumisolosuhteita kehitetään tarjoamalla laadukkaat kuntoreitit, ulkokuntoilulaitteet ja levähdyspenkkejä ulkoilureittien varrella. Ikääntyvää väestöä aktivoidaan kotivoimisteluohjelmien levittämisen ja liikkumaan aktivoivien karttojen kehittämisellä, 70 + -seniorikortin markkinoimisen sekä esteettömyyden ja opastetaulujen lisäämisellä käytetyimmillä liikuntapaikoilla.
5. Toimintaa mainostetaan ja markkinoidaan säännöllisesti ja kuntalaisia laajasti tavoittavasti mm. internetissä, Turku liikkeelle ja Turkuposti -lehdissä sekä eri tapahtumissa ja infotilaisuuksissa. Toiminnasta kertovia esitteitä jaetaan kohderyhmille.
Talous
Liikkumaan aktivointiyksikön 941.308 €:n avulla (= 5,3 % liikuntapalvelukeskuksen kaikista menoista) pidetään lähinnä kehitetty palvelutaso ennallaan.
Käyttörahoista noin 59 % menee palkkakuluihin, palveluiden ostoon 33 %, josta suurin menoerä on pääasiassa urheiluseuroilta ostettavat asiantuntijapalvelut (n. 60 % palveluiden ostoista ja 20 % kokonaismenoista). Loput palvelujen ostot ovat mm. matkustus-, ATK-, painatus-, ilmoitus-, puhelin-, kuljetus- ja vakuutuskuluja. Materiaalien (työaineet ja -välineet, varaosat) ostoon menee n. 5% ja vuokriin n. 3 % .
Tulot 100.000 € (= 4,7 % liikuntapalvelukeskuksen tuloista) muodostuvat pääasiassa erilaisista kurssi- ja kausimaksuista sekä välinelainauksista.
1 52 12 LIIKUNTAPAIKKAOSASTO
Liikuntapaikkaosaston ensisijaisena tehtävänä on huolehtia kustannustehokkaasti liikuntapaikkojen käyttövarmuudesta, toimivuudesta ja viihtyisyydestä, sekä parantaa olosuhteita käyttäjien toiveita vastaaviksi. Liikuntapaikkaosasto toimii tiiviissä yhteistyössä kaupungin niiden hallintokuntien kanssa, joiden osuus liikuntapaikkojen rakentamisessa ja ylläpidossa on merkittävä. Yhteistyö liikuntapaikkojen eri käyttäjäryhmien kanssa on merkittävää liikuntapaikkojen toimivuuden parantamiseksi sekä käytön valvomiseksi.
Liikuntapaikkaosasto toimii tuottajana palveluille, joita järjestöliikuntaosasto ja omatoimi- ja liikkumaan aktivointiosasto tilaavat. Liikuntapaikkaosasto järjestää kuitenkin itse, lähinnä uimaloissa uimakoulu- ja ohjaustoimintaa tehden siltä osin liikuntalautakunnan strategista päätehtävää.
Tuotteistamisen tuloksena osasto tekee kattavasti tuntikirjanpitoa kustannusten kohdistamiseksi. Näin saadaan toiminnan kustannusvaikutukset esiin, joiden pohjalta eri toimintojen arvioimista on mahdollista tehdä läpinäkyvästi.
Henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyskyselyiden avulla kehitetään osaston työtyytyväisyyttä ja palveluja.
Ikääntyvän henkilöstön jaksamisesta huolehtiminen on haasteellinen tavoite. Koulutusjärjestelmän luominen sekä koulutussuunnitelman tekeminen työntekijöille sekä jatkuva kouluttaminen suunnitelman pohjalta on osaston tavoitteena.
Osaston henkilökunta uudistuu enenevässä määrin ja uuden työvoiman rekrytoinnissa on erityisen suuri haaste.
1 52 13 HALLINTO
Talouspalvelujen osalta jatketaan prosessien kehittämistä eri tulosalueiden ja talouspalvelukeskuksen kanssa. Osa kehittämistyöstä kohdistuu sopimushallintaan ja kustannuslaskentaan sekä tuotteistamiseen. Kehittämistyön pääpaino on sopimusohjauksessa, kustannuslaskennassa ja tuotteistamisessa.
Sopimus- ja asianhallinnassa kiinnitetään erityistä huomiota prosessien virheettömyyteen ja tiedonsaannin helppouteen.
Viestinnän osalta erityishuomio kiinnitetään asukkaiden tyytyväisyyteen liikuntapalveluista tiedottamiseen ja näkyvyyteen valtakunnallisissa ja paikallisissa medioissa. Välineinä käytetään pääasiassa printti- ja verkkomediaa. Viestinnän avulla välitetään tietoa liikkumisen terveysvaikutuksista.
Hankinnoissa tehdään kiinteää yhteistyötä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa kuljetusjärjestelmien kehittämiseksi.
Tietohallinnossa pyritään tehtäviin nähden oikein mitoitettuihin tietojärjestelmiin ja tietoturvaan. Uutena sovelluksena otetaan käyttöön Populus-järjestelmä vuoden 2009 aikana.
Asiakas- ja varauspalvelussa tavoitteena on mahdollisimman virheetön palvelu ja korkea asiakastyytyväisyys. Keinoina tavoitteiden saavuttamiseksi ovat asiakkaan aktiivisempi osallistuminen palvelun tuottamiseen, asiakaspalvelun selkeät ja yhtenevät toimintatavat, sisäisen tiedonkulun lisääminen sekä palveluja tuntevien henkilöiden nykyistä laajempi osallistuminen asiakaspalvelupisteen toimintaan
Asiakas- ja asukastyytyväisyys liikuntapaikkoihin varmistetaan käyttäjälähtöisellä suunnittelulla ja osallistamalla asukkaat sekä asiakkaat mukaan suunnitteluun koko kaupungin alueella. Erityisen tärkeä osa asukasosallisuutta lisäävässä toiminnassa on aluekumppanuudella. Lähiliikuntapaikkojen ja -olosuhteiden suunnittelussa huomioidaan voimakkaimmin ne ikäryhmät, joiden ns. elinpiirit ovat tavallisesti kaikista suppeimmat. Tällöin puhutaan lasten ja nuorten sekä seniorikansalaisten olosuhteista. Lapsille ja nuorille luodaan monipuolisia lähiliikuntapaikkoja, joissa voidaan harrastaa monipuolisia mm. palloilulajeja sekä nuoria kiinnostavia lajeja.
Liikuntasuunnittelussa tehdään kiinteää yhteistyötä liikuntapaikkojen ja -olosuhteiden kehittämiseksi. Koulujen liikuntatilojen ja -varusteiden yhteiskäytön tehostamiseksi lisätään yhteistyötä osaamis- ja elinkeinosektorin kanssa. Liikuntapaikkojen suunnittelussa painotetaan lähiliikuntaolosuhteita, jonka tavoitteena on saada ihmiset liikkumaan lähellä kotia ilman tarvetta kulkea pitkiä matkoja (autolla) liikuntapaikalle.
Liikuntasuunnittelu osallistuu kaavaprosessien eri vaiheisiin; aloituskokoukset, mielipiteet sekä kaavalausunnot. Liikuntasuunnittelu huolehtii, että liikuntatoimen näkemys tulee esiin kaavoituksessa tehtävässä ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointityössä.
TP 2007 € |
TA 2008 € |
|
|
HK 2009 € |
|
15210 JÄRJESTÖLIIKUNTA |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOT |
2 015 140 |
2 330 022 |
|
|
2 648 485 |
Muutos-% |
|
15,6 |
|
|
13,7 |
TOIMINTATULOT |
3 277 |
0 |
|
|
0 |
Muutos-% |
|
-100,0 |
|
|
0,0 |
NETTO |
-2 011 863 |
-2 330 022 |
|
|
-2 648 485 |
Muutos-% |
|
15,8 |
|
|
13,7 |
POISTOT JA ARVONALENTUMISET |
0 |
0 |
|
|
0 |
LASKENNALLISET ERÄT |
0 |
0 |
|
|
0 |
TILIKAUDEN TULOS |
-2 011 863 |
-2 330 022 |
|
|
-2 648 485 |
SISÄISET ERÄT |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOISTA |
0 |
0 |
|
|
0 |
TOIMINTATULOISTA |
0 |
0 |
|
|
0 |
|
|
|
Ulkoiset |
Sisäiset |
Yhteensä |
|
|
|
|
|
|
01 PALKAT |
105 602 |
118 183 |
158 769 |
0 |
158 769 |
02 HENKILÖSIVUKULUT |
20 260 |
28 500 |
36 707 |
0 |
36 707 |
03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT |
-821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
04 MATERIAALIN OSTOT |
320 |
4 000 |
4 500 |
0 |
4 500 |
05 PALVELUJEN OSTOT |
17 363 |
79 075 |
57 000 |
0 |
57 000 |
07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET |
745 268 |
753 000 |
886 000 |
0 |
886 000 |
08 AVUSTUKSET |
1 124 436 |
1 329 371 |
1 475 000 |
0 |
1 475 000 |
21 MUUT MENOT |
2 712 |
12 893 |
25 509 |
0 |
25 509 |
22 SISÄISET VUOKRAT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 POISTOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
28 MARKKINOINTI |
0 |
5 000 |
5 000 |
0 |
5 000 |
50 MYYNTITULOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51 MAKSUTULOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52 VUOKRAT |
1 570 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 TUET JA AVUSTUKSET |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
67 MUUT TULOT |
1 708 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
TP 2007 € |
TA 2008 € |
|
|
HK 2009 € |
15211 OMATOIMINEN LIIKUNTA JA LIIKKUMAAN AKTIVOINTI |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOT |
686 661 |
981 519 |
|
|
941 308 |
Muutos-% |
|
42,9 |
|
|
-4,1 |
TOIMINTATULOT |
84 455 |
100 000 |
|
|
100 000 |
Muutos-% |
|
18,4 |
|
|
0,0 |
NETTO |
-602 207 |
-881 519 |
|
|
-841 308 |
Muutos-% |
|
46,4 |
|
|
-4,6 |
POISTOT JA ARVONALENTUMISET |
0 |
0 |
|
|
0 |
LASKENNALLISET ERÄT |
0 |
0 |
|
|
0 |
TILIKAUDEN TULOS |
-602 207 |
-881 519 |
|
|
-841 308 |
SISÄISET ERÄT |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOISTA |
0 |
0 |
|
|
0 |
TOIMINTATULOISTA |
0 |
0 |
|
|
0 |
|
|
|
Ulkoiset |
Sisäiset |
Yhteensä |
|
|
|
|
|
|
01 PALKAT |
368 624 |
440 429 |
448 379 |
0 |
448 379 |
02 HENKILÖSIVUKULUT |
88 191 |
106 230 |
103 666 |
0 |
103 666 |
03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT |
-6 411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
04 MATERIAALIN OSTOT |
41 254 |
87 412 |
42 455 |
0 |
42 455 |
05 PALVELUJEN OSTOT |
161 308 |
296 388 |
313 863 |
0 |
313 863 |
07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET |
29 164 |
48 860 |
28 845 |
0 |
28 845 |
08 AVUSTUKSET |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 MUUT MENOT |
4 155 |
2 200 |
4 100 |
0 |
4 100 |
22 SISÄISET VUOKRAT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 POISTOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
28 MARKKINOINTI |
375 |
0 |
0 |
0 |
0 |
50 MYYNTITULOT |
11 147 |
18 675 |
5 535 |
0 |
5 535 |
51 MAKSUTULOT |
70 308 |
81 125 |
94 265 |
0 |
94 265 |
52 VUOKRAT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 TUET JA AVUSTUKSET |
3 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
67 MUUT TULOT |
0 |
200 |
200 |
0 |
200 |
|
TP 2007 € |
TA 2008 € |
|
|
HK 2009 € |
15212 LIIKUNTAPAIKKAOSASTO |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOT |
12 919 765 |
12 506 611 |
|
|
12 381 823 |
Muutos-% |
|
-3,2 |
|
|
-1,0 |
TOIMINTATULOT |
2 160 523 |
2 380 255 |
|
|
2 010 000 |
Muutos-% |
|
10,2 |
|
|
-15,6 |
NETTO |
-10 759 242 |
-10 126 356 |
|
|
-10 371 823 |
Muutos-% |
|
-5,9 |
|
|
2,4 |
POISTOT JA ARVONALENTUMISET |
0 |
0 |
|
|
0 |
LASKENNALLISET ERÄT |
0 |
0 |
|
|
0 |
TILIKAUDEN TULOS |
-10 759 242 |
-10 126 356 |
|
|
-10 371 823 |
SISÄISET ERÄT |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOISTA |
0 |
0 |
|
|
8 174 861 |
TOIMINTATULOISTA |
0 |
0 |
|
|
15 000 |
|
|
|
Ulkoiset |
Sisäiset |
Yhteensä |
|
|
|
|
|
|
01 PALKAT |
1 917 280 |
1 984 241 |
1 898 156 |
0 |
1 898 156 |
02 HENKILÖSIVUKULUT |
765 787 |
478 602 |
438 857 |
0 |
438 857 |
03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT |
-25 289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
04 MATERIAALIN OSTOT |
1 248 086 |
1 397 149 |
1 219 863 |
213 482 |
1 433 345 |
05 PALVELUJEN OSTOT |
1 130 249 |
1 139 669 |
502 636 |
540 964 |
1 043 600 |
07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET |
976 260 |
982 845 |
140 800 |
930 085 |
1 070 885 |
08 AVUSTUKSET |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 MUUT MENOT |
5 733 |
4 600 |
6 600 |
0 |
6 600 |
22 SISÄISET VUOKRAT |
6 901 660 |
6 519 505 |
0 |
6 490 380 |
6 490 380 |
24 POISTOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
28 MARKKINOINTI |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
50 MYYNTITULOT |
51 684 |
17 750 |
21 750 |
0 |
21 750 |
51 MAKSUTULOT |
1 257 170 |
1 543 804 |
1 178 804 |
0 |
1 178 804 |
52 VUOKRAT |
797 714 |
803 701 |
794 446 |
0 |
794 446 |
60 TUET JA AVUSTUKSET |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
67 MUUT TULOT |
53 956 |
15 000 |
0 |
15 000 |
15 000 |
|
TP 2007 € |
TA 2008 € |
|
|
HK 2009 € |
15213 HALLINTO |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOT |
1 121 642 |
1 669 433 |
|
|
1 689 000 |
Muutos-% |
|
48,8 |
|
|
1,2 |
TOIMINTATULOT |
1 685 |
2 300 |
|
|
2 300 |
Muutos-% |
|
36,5 |
|
|
0,0 |
NETTO |
-1 119 957 |
-1 667 133 |
|
|
-1 686 700 |
Muutos-% |
|
48,9 |
|
|
1,2 |
POISTOT JA ARVONALENTUMISET |
365 969 |
344 259 |
|
|
283 409 |
LASKENNALLISET ERÄT |
0 |
0 |
|
|
0 |
TILIKAUDEN TULOS |
-1 485 926 |
-2 011 392 |
|
|
-1 970 109 |
SISÄISET ERÄT |
|
|
|
|
|
TOIMINTAMENOISTA |
0 |
0 |
|
|
350 569 |
TOIMINTATULOISTA |
0 |
0 |
|
|
0 |
|
|
|
Ulkoiset |
Sisäiset |
Yhteensä |
|
|
|
|
|
|
01 PALKAT |
459 129 |
555 205 |
510 305 |
0 |
510 305 |
02 HENKILÖSIVUKULUT |
105 568 |
516 113 |
534 119 |
0 |
534 119 |
03 HENKILÖSTÖKORVAUKSET JA MUUT HENKILÖSTÖMENOJEN KORJAUSERÄT |
-2 833 |
0 |
0 |
0 |
0 |
04 MATERIAALIN OSTOT |
41 368 |
28 576 |
18 570 |
7 000 |
25 570 |
05 PALVELUJEN OSTOT |
341 803 |
392 450 |
248 537 |
189 838 |
438 375 |
07 VUOKRAT JA YHTIÖVASTIKKEET |
58 561 |
62 455 |
15 600 |
40 300 |
55 900 |
08 AVUSTUKSET |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 MUUT MENOT |
14 811 |
9 000 |
11 300 |
4 100 |
15 400 |
22 SISÄISET VUOKRAT |
102 861 |
105 634 |
0 |
109 331 |
109 331 |
24 POISTOT |
365 969 |
344 259 |
283 409 |
0 |
283 409 |
28 MARKKINOINTI |
375 |
0 |
0 |
0 |
0 |
50 MYYNTITULOT |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51 MAKSUTULOT |
93 |
100 |
0 |
0 |
0 |
52 VUOKRAT |
1 548 |
2 200 |
2 300 |
0 |
2 300 |
60 TUET JA AVUSTUKSET |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
67 MUUT TULOT |
44 |
0 |
0 |
0 |
0 |
IV.HENKILÖSTÖSUUNNITELMA
VUODELLE 2009
Henkilöstösuunnitelma 200
UUDET VAKANSSIT, NETTOKUSTANNUKSIA AIHEUTTAVAT VAKANSSIMUUTOKSET | ||||
|
|
|
|
|
Nimike |
Perustami-sen/ |
Kustannus- |
Netto-kustannus |
Onko kyse |
Liikuntasuunnittelija |
1.1.2009 |
38 662,66 |
6 686,10 |
b) |
V. LIIKUNTATOIMEN TALOUSSUUNNITELMA-
KAUDEN 2009–2011 INVESTOINNIT
-Tilahankkeet
-Käyttöomaisuus
|
TP 2007 |
TA 2008 |
HK 2009 |
Talousarvio- |
TS 2010 |
TS 2011 |
2 52 LIIKUNTALAUTAKUNTA |
|
|
|
|
|
|
2 52 10 INVESTOINNIT |
|
|
|
|
|
|
MENOT |
474 598 |
210 000 |
300 000 |
300 000 |
350 |
0 |
TULOT |
0 |
40 000 |
50 000 |
50 000 |
60 |
0 |
NETTO |
-474 598 |
-170 000 |
-250 000 |
-250 000 |
-290 |
0 |
Menot |
|
|
|
|
|
|
19 Investointimenot |
474 598 |
210 000 |
300 000 |
300 000 |
350 |
0 |
1901 Asuinrakennukset |
|
|
|
|
|
|
1902 Muut rakennukset |
|
|
|
|
|
|
1903 Kuljetusvälineet |
|
|
|
|
|
|
1904 Muut koneet ja kalusto |
284 198 |
40 000 |
|
|
|
|
1905 Kiinteät rakenteet ja laitteet |
190 400 |
170 000 |
300 000 |
300 000 |
350 |
|
1906 Maa- ja vesialueet |
|
|
|
|
|
|
1907 Osakkeet ja osuudet |
|
|
|
|
|
|
1908 Muut aineelliset hyödykkeet |
|
|
|
|
|
|
1909 IT-hankinnat |
|
|
|
|
|
|
1910 Tietoliikenne |
|
|
|
|
|
|
Tulot |
|
|
|
|
|
|
54 Valtionosuudet ja muut |
0 |
40 000 |
50 000 |
50 000 |
60 |
|
64 Pysyvien vastaavien luovutustulot, |
|
0 |
|
0 |
|
|
josta käyttötalousosaan kirjattavan myyntivoiton/ |
|
0 |
|
0 |
|
0 |
KÄYTTÖOMAISUUDEN HANKINTA (YLI 10.000 €) | ||||||
Ehdotus vuoden 2009 talousarvion ja vuosien 2009–2011 taloussuunnitelman investointiosaan | ||||||
Hallintokunta/Laitos | ||||||
Hankinta/Hankintaryhmä |
Vuosille 2009–2011 |
Valtionosuus tai hankintaan |
||||
|
2009 |
2010 |
2011 |
2009 |
2010 |
2011 |
Parkin kentän tekonurmen uusiminen + minikaukalon muovipinnoite |
200000 |
|
|
30000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kupittaan pesäpallostadionin huoltorakennuksen ja luistelualueen välisen reitin päällystäminen synteettisellä jäällä (tai vastaavalla tavalla) |
100000 |
|
|
20000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kupittaan urheiluhalliin valmistuvan seniorisalin kalustaminen |
|
150 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Impivaaran tekonurmi |
|
200 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yhteensä |
300000 |
350 |
|
50000 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tilinpäätös 2007 (€) |
Talousarvio 2008 (€) |
Talousarvio 2009 (€) |
Taloussuunnitelma (1.000 €) 2010 2011 |
2 75 40 UUSINVESTOINNIT |
|
|
|
|
|
Muita hallintokuntia palvelevat investoinnit liikuntapaikat (Liikuntalautakunta) |
733.328 |
600.000 |
738.000 |
650 |
670 |
KIINTEISTÖLAITOKSEN LIIKUNTAPAIKKAINVESTOINNIT VUONNA 2009
KOHDE |
TOIMINNAN KUVAUS |
1 000 € |
|
|
|
IMPIVAARAN LIIKUNTAKESKUS |
|
|
Tekonurmikenttä |
Päädyissä olevien ojitusten kunnostus |
10 |
KUPITTAAN LIIKUNTAKESKUS |
|
|
Kupittaan kenttä 2 |
Valaistus |
202 |
Yleissuunnitelman palloseinäalue |
Uuden katukoriskentän rakentaminen sekä Pallokenttien |
50 |
|
vierustan maisemointi |
|
Pesäpallostadion |
Pesäpallostadionin ja luistelumadon välisen aidan rakentaminen |
25 |
Veritas Stadion |
Varautuminen naisten jalkapallon EM-kisojen aiheuttamiin |
28 |
|
äkillisiin kustannuksiin |
|
URHEILUPUISTON LIIKUNTAKESKUS |
|
|
Koripallokentät |
Pinnoitteen uusiminen |
20 |
PARKINKENTTÄ |
|
|
LAITAKENTÄT |
|
|
Jäkärlä |
Yleisurheiluradan sadevesikourujen uusiminen sekä |
60 |
|
pinnoitteen paikkaaminen |
|
TENNISKENTÄT |
|
|
Vasaramäki tai Varissuo |
Tenniskenttien (3 kpl) pinnoitteen uusiminen (Vasaramäki, jos |
50 |
|
Vasamäen tennishalli ei toteudu) |
|
Lauste |
Tenniskenttien (3 kpl) maalauksen uusiminen sekä |
15 |
|
halkeamien paikkaaminen |
|
Jäkärlä |
Tenniskentän (1 kpl) pinnoitteen uusiminen ja aitaan tehtävät |
35 |
|
muutostyöt (korit, maalit, lyöntiseinä |
|
UIMARANNAT- JA PAIKAT |
|
|
Brinkhall |
Uimapaikan ja laiturin perusparannus, hiekkarannan |
38 |
|
laajentaminen, parkkipaikan rakentaminen |
|
ULKOILUREITISTÖ / KUNTORADAT |
|
|
Härkämäki ( |
Perusparannus ja ulkokuntoilulaitteiden asennus |
50 |
Nunnavuori ( |
Valaistuksen korjaaminen |
10 |
ULKOILUREITISTÖ / ULKOILUTIET |
|
|
Pikkunotkon kenttä - Hämeentie ( |
Valaistus |
55 |
Ulkoilureitistö, muut tarpeet |
|
|
Pohjoiset ja läntiset ulkoilureitit |
Opasteviittojen hankinta |
40 |
SITOMATON MÄÄRÄRAHA |
|
50 |
YHTEENSÄ |
|
738 |
|
TP 2007 (€) |
Hankkeen kustannus-arvio (€) |
Talous- arvio 2008 (sis TAM) (€) |
Talousarvio 2009 (€) |
Talous- suunnitelma (1.000 €) 2010 2011 |
Toteutta-misaika-taulu |
PERUSKORJAUKSET |
|
|
|
|
|
|
|
LIIKUNTATOIMI |
|
|
|
|
|
|
|
Impivaaran uimahalli peruskorjaus + laajennus Hyvinvointikeskuksen rahoitusosuus selviää myöhemmin, vo 2009 670.000€ |
13.065,47 |
21.260,000 |
994.000 |
6.000.000 |
12.000 |
2.840 |
2005–2013 |
V.LIIKUNTATOIMEN TILIKARTTA,
ORGANISAATIOYKSIKÖT JA VASTUUHENKILÖT VUONNA 2009
KÄYTTÖTALOUDEN ORGANISAATIO-OSAN TILIKARTTA V. 2009
PALVELUTOIMEN SEKTORI /
KULTTUURI- JA VAPAA-AIKA
1 52 LIIKUNTALAUTAKUNTA
1 52 10 Järjestöliikunta
1 52 10 10 Järjestöliikunnan hallinto
1 52 10 11 Liikuntapaikat
1 52 10 11 10 Jäähallit
1 52 10 11 11 Palloiluhallit ja liikuntasalit
1 52 10 11 12 Uimalaitokset
1 52 10 11 13 Urheiluhalli ja -kentät
1 52 10 12 Avustukset
1 52 11 Omatoiminen liikunta ja liikkumaan aktivointi
1 52 11 10 Liikuntapalveluiden hallinto
1 52 11 11 Väestöryhmät
1 52 11 11 10 Lapset (alle kouluikäiset) Koivunen Jarno
1 52 11 11 11 Lapset (kouluikäiset) Fisk Jorma
1 52 11 11 12 Nuorten toiminta Naukkarinen Esa
1 52 11 11 13 Työikäisten toiminta
Niskanen Sari
1 52 11 11 14 Eläkeläisten toiminta Vastamäki Päivi
1 52 11 11 15 Erityisryhmät Ellonen Hanna
Ylinampa Marianna
1 52 11 11 16 Maahanmuuttajat Inkinen Minna
1 52 11 11 17 Kuntoliikunta
1 52 11 11 18 Ruotsinkieliset Hemling Katarina
1 52 11 12 Alueliikunta
1 52 11 12 10 Skanssi – Uittamo
1 52 11 12 12 Nummi – Halinen Niskanen Sari
1 52 11 12 13 Varissuo – Lauste Inkinen Minna
1 52 11 12 14 Länsikeskus Vastamäki Päivi
1 52 11 12 15 Maaria – Paattinen Ellonen Hanna
1 52 11 12 16 Runosmäki – Raunistula Ylinampa Marianna
1 52 11 12 17 Pansio – Jyrkkälä Naukkarinen Esa
1 52 11 12 18 Hirvensalo – Kakskerta Koivunen Jarno
1 52 11 12 19 Keskusta I Hemling Katarina
1 52 11 12 20 Keskusta II Fisk Jorma
1 52 11 13 Omatoiminen liikunta
1 52 12 Liikuntapaikkaosasto
1 52 12 10 Liikuntapaikkaosaston hallinto
1 52 12 11 Urheiluhalli ja –puisto, kentät
1 52 12 11 01 Urheiluhalli
1 52 12 11 03 Nurmikentät II
1 52 12 11 04 Kupittaan jalkapallostadion
1 52 12 11 05 Parkkimäki
1 52 12 11 06 Paavo Nurmi - stadion
1 52 12 11 07 Muut kentät ja liikuntapaikat
1 52 12 11 08 Hiekkakentät ja tekonurmet
1 52 12 11 09 Nurmikentät III
1 52 12 12 Jäähallit ja jalkapallohalli
1 52 12 12 01 Impivaaran jäähalli
1 52 12 12 03 Varissuon jäähalli
1 52 12 12 04 Impivaaran jalkapallohalli
1 52 12 12 05 Impivaaran nurmet II
1 52 12 12 06 Impivaaran tekonurmet ja hiekkakentät
1 52 12 12 07 Impivaaran ulkokentät
1 52 12 13 Kunnossapito
1 52 12 13 01 Työtunnit
1 52 12 13 02 Konetunnit
1 52 12 13 03 Kunto- ja ulkoilureitit
1 52 12 14 Liikuntahallit
1 52 12 14 01 Aunelan liikuntahalli
1 52 12 14 02 Alfan liikuntahallit
1 52 12 14 03 Caribian liikuntahalli
1 52 12 14 04 Härkämäen palloiluhalli
1 52 12 14 05 Ilpoisten palloiluhalli
1 52 12 14 06 Jäkärlän palloiluhalli
1 52 12 14 07 Lintula
1 52 12 14 08 Moision liikuntahalli
1 52 12 14 09 Nunnavuoren palloiluhalli
1 52 12 14 10 Samppalinnan palloiluhalli
1 52 12 14 11 Soutu- ja melontakeskus
1 52 12 14 12 Wäinö Aaltosen koulun liikuntahalli
1 52 12 14 13 Pansion kuntosali
1 52 12 14 14 Koulujen liikuntasalit
1 52 12 14 15 Hiekkarannat
1 52 12 14 15 10 Ekvalla
1 52 12 14 15 11 Ispoinen
1 52 12 14 15 12 Sorttamäki
1 52 12 14 15 13 Muut uimapaikat
1 52 12 14 16 Ruiskadun liikuntahalli (1.6.-)
1 52 12 15 Uimalaitokset
1 52 12 15 01 Impivaaran uimahalli
1 52 12 15 02 Kupittaan uimala
1 52 12 15 03 Paattisten aluetalo
1 52 12 15 04 Petreliuksen uimahalli
1 52 12 15 05 Samppalinnan uimala
1 52 12 15 06 Lausteen uimahalli
1 52 13 Hallinto
1 52 13 10 Hallinto-osasto
1 52 13 11 Viestintä
1 52 13 12 Vuorovaraustoiminta
1 52 13 13 Liikuntasuunnittelu liikuntasuunnittelija
VII. LIIKUNTATOIMEN MENOJEN
HYVÄKSYMIS- JA HANKINTAVALTUUDET
TURUN KAUPUNKI § Kokouspvm Asia
Liikuntalautakunta 271 11.12.2008 10
Liikuntalautakunta 18 22.01.2009 6
___________________________________________________________________________
15462-2008 (049)
Laskujen hyväksyminen v. 2009
Tiivistelmä: -
Liiklk § 271
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Taloussäännön perusteella annettavien taloudenpidon ohjeiden
(kh 22.2.1999 § 252) 9 §:n mukaan lauta- tai johtokunnan tai kaupunginhallituksen on vuosittain määrättävä henkilöt, jotka sen puolesta hyväksyvät menot, jollei hyväksyjää ole määrätty johto- tai toimintasäännöissä.
Erillisistä päätöksistä on lisättävä tieto toimintasäännön liitteeksi.
Liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä on määrätty menojen hyväksyjät. Toimintasäännön (15.9.2005 § 211) mukaan tulosaluepäälliköiden, liikuntapaikkapäällikön ja hallintopäällikön tehtävänä on tarkastaa, valvoa ja hyväksyä ostolaskut ja tulos- tai vastuualueen tileihin kuuluvat muut asiakirjat taloussäännön ja muiden annettujen määräysten mukaisesti. Hallintopäälliköllä on lisäksi valta myöntää saamisten laskutus- ja perimisohjeiden 19 §:n 1 momentin mukainen lykkäys maksuaikaan sekä 21 §:n mukainen helpotus tai vapautus viivästyskoron tai perimiskulujen maksamisesta. Liikuntajohtaja päättää valtuuksiensa rajoissa hankinnoista ja julkis- ja yksityisoikeudellisista sopimuksista. Liikuntatoimen johtosäännön (13.6.2005 § 184) mukaan liikuntajohtaja tekee liikuntatoimen osto-, myynti- ja vuokrasopimukset lautakunnan vahvistamissa rajoissa ja lautakunnan hyväksymien ohjeiden mukaan.
Henkilökohtaisten viranhoidosta aiheutuvien menojen hyväksyminen
Hallintokunnilla on erilaisia ohjeita työhön liittyvien henkilökohtaisten laskujen hyväksymisen suhteen. Kansliapäällikkö Jouko K. Lehmusto on antanut 25.10.2007 ohjeen ”Kaupungin matkakorvauksia ja luottokorttien käyttöä koskevien ohjeiden täsmentäminen kaupunginkanslian osalta”. Ohjeessa on huomioitu johto- ja toimintasääntöjen muut kaupungin sisäiset säännöt, joten sen periaatteiden voitaneen sanoa koskevan monilta osiltaan kaikkia kaupungin työntekijöitä, ei pelkästään kaupunginkansliaa. Ohjeen keskeinen periaate on, että menotositteen hyväksyjänä ei voi olla matkan suorittajan tai luottokortin käyttäjän alainen. Ohjeen mukaan laskun hyväksyjä ottaa vastuun tositteen sisällöstä, joten hänellä tulee olla tiedossaan kaikki hyväksymisen edellytyksiin liittyvät seikat.
Liikuntalautakunta on päättänyt 13.12.2007 § 267, että liikuntalautakunnan puheenjohtaja tai hänen ollessa estyneenä varapuheenjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa henkilökohtaisesti koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot, ja että hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.
Menojen hyväksymistoimet
Taloussäännön perusteella annettavien taloudenpidon ohjeiden
9 §:n mukaan menojen hyväksymiseen oikeutetun henkilön tehtävänä on tarkastaa tai tarkastuttaa, että tositteelle asetetut muotovaatimukset täyttyvät. Hyväksymismerkintää ei tarvita tositteessa, jota koskeva menon hyväksymismerkintä on tehty tietojärjestelmään. Hyväksyjä vastaa siitä, että käytettävissä olevaa määrärahaa ei ylitetä ja että menon peruste on asianmukainen.
Menot voidaan hyväksyä tilausperusteisesti, jos tarkoitukseen on käytettävissä määräraha. Hyväksyminen voidaan tehdä myös jatkuvaluonteisena kertaalleen koskien pidempää ajanjaksoa, kuitenkin enintään yhtä tilikautta. Tällöin menon tulee olla säännöllisesti toistuvaa (esim. kerran kuukaudessa) ja menon on oltava joka kerta samansuuruinen. Vuoden ensimmäisen laskun yhteydessä tehdään erillinen hyväksymispaperi koko tilikauden tulevia säännöllisiä laskuja varten. Hyväksymispaperi liitetään vuoden ensimmäiseen laskuun ja seuraaviin laskuihin merkitään teksti "vuosihyväksyminen” ja päivämäärä, jolloin se on tehty.
Menot, jotka perustuvat johonkin sopimukseen, kuten suoraan kaupungin pankkitililtä sopimuksen mukaan velotettavat menot, eivät vaadi erillistä hyväksymistä. Tositeleimaan on tehtävä merkintä sopimuksesta tai liitettävä oheen kopio sopimuksesta. Lisäksi on tarkistettava, että veloitettu määrä perustuu sopimukseen.
Menojen vastaanottaja ja hyväksyjä eivät saa olla sama henkilö. Hyväksyjänä ei myöskään saa olla kirjanpitäjän tai kassanhoitajan asemassa oleva henkilö. Hyväksymiseen oikeutetuista henkilöistä sekä heidän hyväksymisoikeudestaan on kunkin vuoden alussa ilmoitettava kassayksiköille sekä reskontranhoitajille.
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:
Ehdotus Liikuntalautakunta päättää merkitä tiedokseen periaatteet liikuntatoimen menojen hyväksymisestä. Liikuntalautakunta päättää, että sen lisäksi mitä liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä sanotaan:
- liikuntalautakunnan puheenjohtaja tai hänen ollessa estyneenä varapuheenjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa itseään koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot ja
- hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.
Päätös Asia pantiin pöydälle puheenjohtaja Stepanoffin ehdotuksesta yksimielisesti.
Liiklk § 18
Pöydältä 11.12.2008 § 271.
Ehdotus Liikuntalautakunta päättää merkitä tiedokseen periaatteet liikuntatoimen menojen hyväksymisestä. Liikuntalautakunta päättää, että sen lisäksi mitä liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä sanotaan:
- liikuntalautakunnan puheenjohtaja tai hänen ollessa estyneenä varapuheenjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa itseään koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot ja
- hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.
Päätös Liikuntalautakunta päätti merkitä tiedokseen periaatteet liikuntatoimen menojen hyväksymisestä. Lisäksi liikuntalautakunta päätti Verrosen ehdotuksesta Virtasen kannattamana yksimielisesti, että sen lisäksi mitä liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännössä sanotaan:
- palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja hyväksyy liikuntajohtajaa itseään koskevat viranhoidosta aiheutuvat menot ja
- hallintopäälliköllä on oikeus hyväksyä liikuntatoimen palkanjakotositteet.
JAKELU
tied Keskushallinto, talouspalvelukeskus
tied Revisiotoimisto
tied
tied Kyttä Maija
tied
tied Rantasaari Juha
TURUN KAUPUNKI § Kokouspvm Asia
Liikuntalautakunta 270 11.12.2008 9
___________________________________________________________________________
15461-2008 (049)
Hankintavaltuudet v. 2009
Tiivistelmä: -
Liiklk § 270
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Liikuntatoimen johtosäännön 7 §:n mukaan liikuntajohtajan tehtäviin kuuluu tehdä liikuntatoimen osto-, myynti- ja vuokrasopimukset lautakunnan vahvistamissa rajoissa ja lautakunnan hyväksymien ohjeiden mukaan.
Hallintosäännön 20 §:n mukaan lautakunnalla ja johtokunnalla on oikeus siirtää toimivaltaansa alaiselleen toimielimelle tai viranhaltijalle toimintasäännöllä. Liikuntapalvelukeskuksen toimintasäännön 4 §:n mukaan tulosaluepäälliköt, liikuntapaikkapäällikkö ja hallintopäällikkö päättävät valtuuksiensa rajoissa hankinnoista ja korkeintaan vuoden pituisista julkis- ja yksityisoikeudellisista sopimuksista.
Turun kaupungin hankintaohjeiden (1.6.2007) mukaan lauta- ja johtokunnat päättävät määrärahojensa puitteissa hankinnoistaan, sekä ohje- ja johtosääntöjensä puitteissa alaistensa viranomaisten hankintavaltuuksista. Hankintavaltuuksia ei voi virallisesti delegoida enää tästä eteenpäin, joten tulosvastuuperiaatteen mukaisesti ao. elinten on tarkoituksenmukaista myöntää valtuudet suoraan toiminnasta vastaaville.
Hankintavaltuudet voivat olla vain viranhaltijalla myös delegoinnin tuloksena. Hankintavaltuudet määräytyvät hankinnan arvonlisäverottoman hinnan mukaan. Hankinnan rahoitustavasta riippumatta hankintavaltuudet kohdistuvat aina suoritettavan hankinnan verottomaan kokonaishintaan.
Liikuntalautakunta on päättänyt 13.12.2007 § 268 vuoden 2008 osalta liikuntajohtajan hankintarajaksi 15.000 € (alv 0 %), hallintopäällikön, liikuntapaikkapäällikön, liikuntapalvelupäällikön, järjestöliikuntapäällikön, viestinnänsuunnittelijan ja liikuntasuunnittelijan (vak.nro 403918) hankintarajaksi 7.000 € (alv 0 %) sekä rakennusmestarin hankintarajaksi 3.000 € (alv 0 %).
Lisäksi liikuntalautakunta on päättänyt 14.10.2008 § 228 liikuntapaikkamestarien (vak.nro 403938, 403939 ja 403940) hankintarajaksi3 000 euroa (alv 0 %). Liikuntapaikkamestarien tekemät hankinnat vastaavat rakennusmestarin tekemiä hankintoja, joten liikuntapaikkamestarien hankintavaltuudet ovat yhtä suuret kuin rakennusmestarin hankintavaltuudet.
Kaupunginhallituksen hallintojaosto on päättänyt 11.3.2008 § 95 perustaa liikuntasuunnittelijan viran liikuntatoimen järjestöliikunnan tulosalueelle. Aikaisemmin liikuntasuunnittelija on ollut määräaikainen. Virkasuhde on haluttu perustaa, koska liikuntasuunnittelijan tehtäviin kuuluu hankintoja ja maksumääräyksiä. Liikuntalautakunta on päättänyt 14.10.2008 § 230 vahvistaa liikuntasuunnittelijan (vak.nro 403936) virkavaalin. Järjestöliikunnan liikuntasuunnittelijan ja hallinto-osaston liikuntasuunnittelijan hankintavaltuuksien tulee olla yhtä suuret.
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:
Ehdotus Liikuntalautakunta päättää liikuntajohtajan (vak. nro 403800) hankintarajaksi 15.000 € (alv 0 %), hallintopäällikön (403812), liikuntapaikkapäällikön (403802), liikuntapalvelupäällikön (403911), järjestöliikuntapäällikön (403926) hankintarajaksi 7.000 € (alv 0 %), viestinnänsuunnittelijan (403919) ja liikuntasuunnittelijoiden (403918 ja 403936) hankintarajaksi 7.000 € (alv 0 %) sekä rakennusmestarin (403804) ja liikuntapaikkamestarien (403938, 403939 ja 403940) hankintarajaksi 3.000 € (alv 0 %) alkaen 1.1.2009 ja jatkuen seuraavaan päätökseen asti.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.