Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto4909.10.201210
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta, suomenkielinen jaosto6127.11.20127

3105-2009 (015)

Neuvottelukuntien toiminnan kehittäminen

Tiivistelmä: -

Lamlksj § 49

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Alustus neuvottelukuntien toiminnan kehittämisajatuksista.

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Ehdotus        Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää palata seuraavassa kokouksessa neuvottelukuntien kehittämiseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lamlksj § 61

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan kokouksessa esitettiin toive, että jaosto voisi olla kehittämässä ammatillisten neuvottelukuntien työtä. Niiden työn kehittämistä on käsitelty myös maakunnan yhteistyöryhmän koulutusjaostossa. Neuvottelukunnat ovat tärkeä kanava ammatillisen opetuksen ja työelämän välillä. Jotta tämän kanavan toimivuudesta saataisiin mahdollisimman paljon irti, lukio- ja ammattiopetuslautakunnan suomenkielisen jaoston on hyvä ohjeistaa neuvottelukuntien valintaa ja tehtäviä.

 

Seuraavalla valtuustokaudella on tarkoituksena, että ammatillisten neuvottelukuntien valinta ja poliittinen ohjaus siirretään kokonaan jaostoille siten, että uuden kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto vastaa suomenkielisistä ammatillisista neuvottelukunnista ja kasvatus- ja opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto mahdollisesti perustettavasta ruotsinkielisestä ammatillisesta neuvottelukunnasta.

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päätti 11.9.2012 § 137 jatkaa ammatillisten neuvottelukuntien toimikautta nykyisissä kokoonpanoissa 31.7.2013 asti. Tämä antaa hyvät mahdollisuudet valita huolella kevään 2013 aikana uudet ammatilliset neuvottelukunnat syksylle 2013. Tässä yhteydessä tulee kiinnittää huomiota niiden lukumäärään, jäsenistön rakenteeseen ja kokouskäytänteisiin. Erityisesti tulee valita niiden puheenjohtajaksi työelämänedustaja, joka on aidosti innostunut tästä tehtävästä. Muiden työelämänedustajien valinnassa tulee kiinnittää huomiota motivaation lisäksi alan laaja-alaiseen edustavuuteen. Heidän tulee nähdä koulutusalan tarpeet edustamaansa tahoa laajemmalla perspektiivillä. Tärkeä valintakriteeri on se, että he oikeasti pystyvät organisaatiossa tekemään koulutuspäätöksiä tai että he toimivat työpaikkaohjaajina. Neuvottelukuntien jäseniksi voidaan valita vain sellaisia henkilöitä, jotka sitoutuvat osallistumaan sen työhön. ”No show” jäsenet tulee vaihtaa uusiin joustavasti kesken kauden. Neuvottelukuntien sihteeriksi tulee valita sellainen Turun ammatti-instituutin edustaja, jolla on riittävät resurssit neuvottelukuntien kokousten hyvään valmisteluun ja kokousmuistioiden laatimiseen. Hänen tulee voida huolehtia yhteydenpidosta neuvottelukuntien jäseniin myös kokousten välillä informoimalla neuvottelukunnan jäseniä koulutusalaa koskevista merkittävistä asioista. Neuvottelukuntien kokoonpanossa tulee olla edustettuina sekä ammatillisen koulutuksen että aikuiskoulutuksen tulosalueet niiden alojen mukaisesti, joilla tulosalueilla annetaan koulutusta. Jatkossakin on mahdollista sitoa neuvottelukunnat myös poliittiseen järjestelmään siten, että jaosto valitsee niihin oman edustajansa.

 

Neuvottelukuntien tehtävät on hyvä tuoda vielä kevään aikana uuteen lukio- ja ammattiopetusjaostoon hyväksyttäväksi siten, että uudet tehtävät astuvat voimaan uusien neuvottelukuntien aloittaessa. Neuvottelukunnilla tulee olla merkittävä rooli alan koulutustarpeiden määrällisessä ja laadullisessa ennakoinnissa ja tulevaisuuden skenaarioiden laatimisessa, opetuksen sisältöjen kehittämisessä sekä koulutusten markkinoinnissa koulutukseen hakeutuville ja myytävien koulutustuotteiden kehittämisessä. Neuvottelukunnissa tulee käsitellä opiskelijapalautteita sekä opetuksen että työssäoppimisen osalta. Alakohtaisen työssäoppimisen kehittämisessä neuvottelukunnilla on keskeinen rooli, johon liittyy myös opettajien työelämäjaksojen ja työpaikkaohjaajakoulutusten kehittäminen. Neuvottelukunnilla on merkitystä sekä työelämän näyttöjen että ammattiosaamisen näyttöjen työelämälähtöisyyden varmistamisessa. Neuvottelukuntien pitää tukea edustamallaan alallaan paremmin oppilaitoksen strategista ja operatiivista suunnittelua opetuksen järjestelyissä ja laadun kehittämisessä. Keskeisiä kysymyksiä neuvottelukuntien kannalta ovat 1. Mitkä ovat ammattiosaamisen vaatimukset? ja 2. Mitkä ovat tulevien markkinoiden osaamistarpeet?

 

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Ehdotus        Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä edellä mainitut ohjeet Turun ammatti-instituutin ammatillisten neuvottelukuntien toiminnan kehittämiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmKasvatus- ja opetustoimi, aikuiskoulutus
ilmKasvatus- ja opetustoimi, ammatillinen koulutus
tpvFriman Mervi
tpvHoli Juha
tpvHydén Annika
tpvHörkkö Petri
tpvJantunen Jouni
tpvKankare Harry
tpvKoivukangas Veikko
tpvKulmala Leena
tpvLaine Eija
tpvLindström Anna-Liisa
tpvLähde Seppo
tpvMettälä Seppo
tpvRajamäki Harri
tpvRauhala Mika
tpvSinervaara Leena
tpvToivola Maarit
tpvValo-Laukkanen Kaarina
tpvVeijalainen Silja
tpvViitala Egert