17.12.2012

 

SELVITYS KIINTEISTÖNHOITO-, KOULUPUUSEPPÄ- JA VAHTIMESTARIPALVELUIDEN TOIMIVUUDESTA/TOIMIMATTOMUUDESTA

 

VARHAISKASVATUS; eri päivähoitoyksiköistä saadut palautteet

 

 

Myönteinen palaute

 

Kielteinen palaute

 

Muuta huomioitavaa

 

Kiinteistönhoito

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- huoltomies vie kiitettävästi asioita eteenpäin

- ns. juoksevat asiat ja arkityöt sujuvat

- ns. hätätyöt tehdään nopeasti

- kiinteistönhoito toimii silloin, kun kiinteistönhoitaja voi/osaa asian hoitaa, tilanne muuttuu mutkikkaammaksi, jos täytyy pyytää apua muualta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kiinteistön hoidosta vastaavien alueet pysyvät samana vuoden ajasta riippumatta -> vajetta talviaikaan

- viheralueiden hoito puutteellista, istutukset hoitamattomia

- sairaslomasijaisia ei ole pitkissäkään sairaslomissa -> huonontaa huollon tasoa

- puutteellisesti hoidetut lumityöt, hiekoitukset

- sovittujen kunnostustöiden aikatauluista ei saa tietoa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- mm. uudisrakennusten takuutyöt ja niiden valvonta pitäisi kuulua rakennusalan ammattilaiselle, ei päiväkodinjohtajalle

- atk avuksi huoltomiehen työpyyntöihin, vikailmoitukset netissä

- kiinteistön kuntoon ja akuutteihin korjaustarpeisiin sekä remonttien käytännön asioiden hoitamiseen liittyvät asiat kuormittavat kohtuuttomasti päiväkodinjohtajia ->keskitettyä asioiden hoitamista tulisi tehostaa

- perushuoltotehtävät jäävät joskus tekemättä, kun ilkivaltatekojen siistimistyöt tehdään muun työn ohessa ilman lisäresurssia

- kiinteistön huoltoon saatava enemmän tekijöitä kentälle

- ennakkotieto huoltomiehen käynnistä helpottaisi asioista tiedottamista (suora kontakti)

- kiinteistön kunnossapitosopimuksien sisältö ei ole yksikköjen johtajien tiedossa

 

Koulupuuseppäpalvelut

 

 

-

 

 

- toisinaan töiden valmistumiseen kuluu aikaa

 

-

 

 

Vahtimestaripalvelut

 

-

 

-

 

- ei juurikaan tarvetta

 

 

Yleistä:

- Jonkin verran vaihteluita eri päivähoitoyksiköiden välillä kiinteistön hoidon tasosta, riippuen siitä onko kyseessä jonkin taloyhtiön yhteydessä olevat tilat vai kaupungin omat tilat; huoltomieskään ei aina välttämättä tiedä, mitkä asiat ovat hänen vastuullaan ja mitkä esim. paikallisen huoltoyhtiön

 

 

PERUSOPETUS; eri kouluista saadut palautteet

 

 

Myönteinen palaute

 

Kielteinen palaute

 

Muuta huomioitavaa

 

Kiinteistönhoito

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kiinteistönhoito toimii pääsääntöisesti hyvin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- liian monta toimijaa joissakin kouluissa -> monenlaiset kiinteistönhoitotarpeet

- työaikojen seurantaa ei ole, joten todellisuudessa kokonaistyöaika voi olla paljon sovittua lyhyempi

- sijaisten puute pidemmissäkin poissaoloissa tai puutteellinen sijaisen perehdytys

- kiinteistönhoitajilla ei ole tietoa käyttäjäpalvelusopimuksen sisällöstä

- siivouspalveluissa jonkin verran ollut huomautettavaa, jatkuvasti vaihtuvat siistijät

 

 

 

 

 

- työtehtävät eivät ole riittävän selkeästi yhteisessä tiedossa, joten avoin ja jatkuva yhteistyö on tärkeää

- kiinteistönhoidon sisältö ja laatu vaihtelee paljon yksiköittäin ja työntekijöittäin

- toivottavaa kunnon ammattimiehet, joilla olisi vakiokohteet; kiinteistönhoitajan olisi tunnettava koulunsa

- vanhanajan talkkarit kunniaan!

- koulujen erityispiirteet otettava huomioon

- remontoitujen koulujen uusi tekniikka on niin vaativaa, että kaikkien kiinteistönhoitajien ammattitaito ei riitä

- toivottavaa olisi yhteiset palaverit kiinteistönhoitajan, hänen lähiesimiehensä ja rehtorin kesken

 

Koulupuuseppäpalvelut

 

 

 

 

 

 

 

 

- pääsääntöisesti toimii moitteettomasti

- aina tavoitettavissa

- ammattitaitoinen

 

 

 

 

 

 

- puuseppien uusi palveluhinnasto, erikseen tilattavat lisätyöt

 

 

 

 

 

 

 

- lisätyönä tilattavat TN-luokkien koneiden ja työvälineiden kunnossapito kallista (koulujen ”normisopimus” ei sovellu kouluihin, jossa työväenopiston puutyöpiirit toimivat TN-tiloissa)

- kaikissa kouluissa ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä palveluja koulupuuseppä tarjoaa ja mistä palveluista laskutetaan

 

Vahtimestaripalvelut

 

- vahtimestarin käyttömahdollisuus pyydettäessä on toiminut hyvin

-

 

-

 

 

 

AMMATTI-INSTITUUTTI; eri kouluista saadut palautteet

 

 

Myönteinen palaute

 

Kielteinen palaute

 

Muuta huomioitavaa

 

Kiinteistönhoito

 

 

 

 

- toimii kohtalaisesti

 

 

 

 

- pyydetyt korjaukset kestävät välillä turhan kauan

- piha-alueet epäsiistejä

 

 

-huoltomiehet voisivat hoitaa eteenpäin myös esim. opetuskeittiöiden laitteiden takuuvikoja ja katsoa, että asia tulee korjatuksi

 

Koulupuuseppäpalvelut

 

-

 

-

 

-

 

Vahtimestaripalvelut

 

 

 

 

 

- toimii hyvin, paitsi, että ”lainataan” usein kaupungin muihin kohteisiin

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

- iltavahtimestarin toimenkuvassa parannettavaa ovien lukitusten ja valojen sammuttelun suhteen

- vahtimestaria tarvitaan, ei saa lisätä työtehtäviä muista koulutaloista

 

 

 

AIKUISKOULUTUS; eri yksiköistä saadut palautteet

 

 

Myönteinen palaute

 

Kielteinen palaute

 

Muuta huomioitavaa

 

Kiinteistönhoito

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

- huoltomiehet eivät saa tehdä töitä, joita ei ole kirjattu sopimukseen, ilman että tekevät erillisen ilmoituksen työtehtävistä

 

 

 

 

- huoltomies saattaa oman työajan aikana joutua menemään toiseen paikkaan toiselle huoltomiehelle avuksi -> palvelun puuttumista siltä ajalta ei vähennetä alkuperäiseltä asiakkaalta -> toiselle asiakkaalle lisälasku lisäavusta

 

Koulupuuseppäpalvelut

 

-

 

-

 

-

 

Vahtimestaripalvelut

 

 

 

 

 

- pääasiassa palveluun ollaan tyytyväisiä

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

- päivällä vahtimestaripalvelut toimivat, iltavahtimestarin pitäisi olla enemmän paikalla, ei riitä, että on pelkästään puhelimitse tavoitettavissa, opettajat kokevat olonsa turvattomiksi

 

 

Yleistä:

- Palveluiden sisällöstä ei ole sovittu käyttäjien kanssa

- epäselvyyttä siitä, mitkä tehtävät kuuluvat vahtimestareille, siivoojille, servicedeskille jne.

- lisättävä vuorovaikutusta ja keskusteluja palvelun tuottajan ja asiakkaan välillä

- suoran palautejärjestelmän luominen