Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta17420.11.20128

11545-2012 (630, 633)

Lausunto runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012 - 2020 luonnoksesta

Tiivistelmä:

Turun joukkoliikennelautakunta 23.10.2012 § 152 on pyytänyt runkobussilinjaston kehittämisohjelmasta lausunnon. Lausuntona esitetään parannusehdotuksia, joilla lukio- ja ammattiopetusverkoston saavutettavuutta voidaan parantaa.

Lamlk § 174

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Turun joukkoliikennelautakunta päätti 23.10.2012 § 152 pyytää lausuntoa Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012 - 2020 luonnoksesta lauta- ja johtokunnilta 30.11.2012 mennessä. Tässä työssä on suunniteltu vuoden 2020 runkobussilinjasto ja sitä täydentävä linjasto. Vahvistuvat joukkoliikennereitit mahdollistavat voimakkaimpien reittien muuttamisen myöhemmin raideyhteyksiksi.

 

Liite 1                                  Turun joukkoliikennelautakunnan päätös 23.10.2012 § 152

 

Luonnoksen mukaisesti runkolinjastolla tarkoitetaan asiakkaan kannalta ennen kaikkea matkustamisen sujuvuutta ja helppoutta. Runkobussilinjan ja sen pysäkkien on oltava helposti tunnistettavissa ja löydettävissä. Pysäkkien esteetön ja helppo saavutettavuus niin kävellen kuin pyörällä on varmistettava. Pyörä on voitava jättää turvallisesti pysäkkien yhteyteen. Matkustajan on voitava luottaa siihen, että bussi kulkee ruuhka-aikoina 7,5 - 10 minuutin välein ja päivälläkin 10 minuutin välein. Linjan tulee kulkea aamuvarhaisesta iltamyöhään. Bussin saapumisesta ja etenkin mahdollisista häiriöistä tulee saada ajantasaista informaatiota. Kaluston on oltava matalalattiaista, modernia ja ympäristöystävällistä. Bussin kulun on oltava joutuisaa. Vaihtamisen bussista toiseen on oltava helppoa.

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan kannalta tärkeintä on, että runkobussilinjaston kautta lukiot ja Turun ammatti-instituutin toimipisteet sekä työväenopistot on sujuvasti saavutettavissa. Runkobussilinjaston kehittämissuunnitelmassa painopisteenä ovat olleet asukas- ja työpaikkakeskittymät, vaikka juuri koululaiset ja oppilaitosten opiskelijat ovat aktiivisia joukkoliikenteen käyttäjiä. Lukio- ja ammattiopetuspisteiden välillä opiskelijoiden on voitava liikkua nopeasti myös työpäivän aikana, että voidaan hyödyntää muidenkin toimipisteiden opetustarjontaa. Lisäksi muun muassa liikuntapalvelupisteiden saavutettavuus on tärkeää.

 

Linjoista runkobussit 1 ja 2A/B palvelevat Turun ammatti-instituutin Aninkaistenkadun yksikköä ja sen osalta tuleekin säilyttää konserttisalin poistettavaksi esitetty pysäkki 18. Linjat 1 ja 4 palvelevat Turun klassillista lukiota. Lisäksi linja 2A/B palvelee nykyistä Lyseon lukiota, joka tosin on siirtymässä tulevaan lukiokampukseen.

 

Runkobussi 3A ja 3B palvelee Kerttulin lukiota sekä mahdollisesti Turun ammatti-instituutin Kellonsoittajankadun yksikköä, jos tämä on runkolinjan valmistuessa edelleen käytössä. Tälle linjalle voitaisiin vielä tutkia vaihtoehtoista linjausta, jossa linja kulkisi Peronkatua suoraan Kalevantien yli ja rakennettaisiin nykyisen Lemminkäisen tontin läpi kadun jatke Sammontakojankadulle asti. Tämä mahdollistaisi uuden asuinalueen rakentamisen Itäharjun nykyiselle teollisuusalueelle tämän kadun varteen. Tämä asuinalue voitaisiin toteuttaa opiskelija-asuntoina palvelemaan tulevan Turun ammattikorkeakoulun kampusalueen sekä jossakin määrin Turun ammatti-instituutin ja Kerttulin lukion muualta tulevia liikunta- ja ICT-linjan opiskelijoita. Bussilinja jatkuisi Lemminkäisenkatua Untamonkatua Joukahaisenkadulle samaa linjaa suunnitellun linjan 6 kanssa. Tämä palvelisi uuden ammattikorkeakoulun kampuksen ja palloiluhallin lisäksi Turun ammatti-instituutin Lemminkäisenkadun yksikköä, jossa järjestetään päiväopetuksen lisäksi huomattavasti iltaopetusta. Jos linja jatkuisi Kauppatorilta Aurakatua ylös Puutarhakatua pitkin Humalistonkadulle, se yhdistäisi vielä tehokkaammin Puolalanmäen ja Kerttulin lukiot. Jos linja 3A ja 3B linjattaisiin näin uudestaan, ehkä tässä mallissa linja 6 voisikin olla poikittaislinja, joka yhdistäisi Koivulan, Skanssin, Lausteen, Vaalaan ja Varissuon linjoihin 3A/3B sekä linjaan 5.

 

Linja 5 voisi palvella paremmin Turun ammatti-instituuttia, jos se kulkisi Luolavuorenkadulta Luolavuorenkujaa Ruiskadulle ja sieltä Ilpoistentietä Hamppukadulle. Tällöin reitille tulisi sekä tuleva Turun ammatti-instituutin kampus että sen Peltolan yksikkö. Linjan varrella olisi myös tuleva lukiokampus, jota ollaan tekemässä Sepänkadulle sekä Luostarivuoren lukio ja työväenopistot. Näitä palvelemaan olisi hyvä saada Kaskenkadulle laatupysäkki tai jopa tutkia, onko tuhannen lukiolaisen keskittymä (kampus+Luostarivuori) jopa sen arvoinen, että linja tekisi poikkeaman Sepänkatu-Luostarinkatu suuntaan. Tämä sama toisen asteen opetusta yhdistävä linja palvelee Aurakadun ja Maariankadun kulman lähellä olevilla pysäkeillä Puolalanmäen lukiota ja Aninkaistenkadulle tultaessa Turun ammatti-instituutin Aninkaisten yksikköä ja pienellä kävelyllä Juhannuskukkulan yksikköä, jota varten tulisi tehdä sujuvat kävely-yhteydet Autisten aukion pysäkille. Näillä pienillä tarkennuksilla tämä linja palvelisi erittäin hyvin Turun toisen asteen koulutuksia ja työväenopistoja mahdollistaen muiden koulutalojen opetuksen hyödyntämisen kesken päivää.

 

Linja 6 palvelee esitetyssä linjavaihtoehdossa Lemminkäisenkadun yksikköä ja ammattikorkeakoulun kampusta sekä Puolalanmäen lukiota. Linjaston ulottaminen Raisioon, Naantaliin ja Kaarinaan on kannatettavaa, koska Turussa käy toisella asteella paljon näidenkin kuntien opiskelijoita. Heitä palvelee etenkin linja 7, joka Uudenmaantietä kulkevana palvelee tulevaa ammatti-instituutin kampusta eikä siitä tulisikaan poistaa tämän kohdalla olevaa pysäkkiparia 784,796.

 

Lausuntopyyntö ja kehittämisohjelma löytvät http://www05.turku.fi/ah/jlk/2012/1023012x/2806859.htm

 

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen

 

Ehdotus        Lukio- ja ammattiopetuslautakunta antaa joukkoliikennelautakunnalle edellä olevan lausunnon runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012 - 2020 luonnoksesta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausJoukkoliikennelautakunta
ilmLehmusto Jouko K.


Liitteet:

Lamlk § 174
Liite 1:Turun joukkoliikennelautakunnan päätös 23.10.2012 § 152