Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta | 140 | 11.09.2012 | 8 |
9582-2012 (041)
Talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2013 - 2016 sekä nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Tiivistelmä:
Lukio- ja ammattiopetuslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi sekä strateginen palvelusopimus 2013 että talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2013 - 2016. Ne esitetään hyväksyttäväksi samassa yhteydessä siten, että samalla voidaan tehdä mahdolliset muutokset kumpaankin.
Lamlk § 140
Palvelujohtaja Mika Helva ja tulosaluejohtajat Esko Heikkonen, Hannu Immonen ja Päivi Lehtinen sekä talouspäällikkö Anne Takalo
Kaupunginhallituksen asettamat kehysluvut 2013 - 2016
Kaupunginhallitus on päättänyt kokouksessaan 11.6.2012 § 313 suunnittelu-luvut talousarviolle 2013 ja taloussuunnitelmavuosille 2014 - 2016 hallinto-kunnittain.
Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan osalta kehysluvut ovat
Netto 1 000 € | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Yhteensä | 71 266 | 72 600 | 75 200 | 76 700 |
Muutos | 2,5 % | 1,9 % | 3,6 % | 2,0 % |
Lautakuntien alaisten tulosalueiden osalta kehys on jaettu talousarviovuodelle 2013 siten, että huomioidaan ennusteen mukainen kehitys ja toimintaan vaikuttavat muutokset.
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on käsitellyt strategista palvelusopimusta 2013 kokouksissa 14.8. ja 28.8. Lautakunnalle esitetään, että se hyväksyy sopimuksen liitteen mukaisena siten, että sopimusta voidaan päivittää talous-arviota vastaavaksi.
Liite 1 Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksen 2013 - 2016 toiminnallisissa ja taloudellisissa tavoitteissa on käsitelty kasvatus- ja opetustoimen toiminta-ajatus sekä nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin toimintaympäristön muutostekijät ja yleisperustelut toiminnallisille tavoitteille ja kehittämistoimenpiteille.
Kaupunginvaltuustoon nähden sitoviksi vahvistettaviksi tavoitteiksi ja mittareiksi on nostettu:
-valtionosuuksien ja muiden tulojen riittävyys toisen asteen koulutuksen järjestämisestä aiheutuneisiin kustannuksiin
-laadun/toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kaikille tulosalueille
Kaupunginvaltuustolle tiedoksi annettavaan osuuteen on nostettu toimintaa kuvaaviksi tunnusluvuiksi ja mittareiksi opiskelijamäärät ja niiden arvioitu kehitys sekä ensisijaisesti lukioihin ja ammatilliseen perustutkintoon hakeneiden määrä/aloituspaikka.
Työvoiman käyttöön liittyvissä tavoitteissa on arvioitu tulosalueittain henkilö-työvuosien ja palkkamenojen kehitys sekä eläkkeellelähtöennuste. Lisäksi arvioidaan sairauspoissaolojen määrää.
Henkilöstön työhyvinvoinnin mittarit perustuvat joka toinen vuosi tehtävään Kunta10 kyselyyn ja siitä saataviin mittareihin. Syksyllä 2012 suoritetaan seuraava kysely ja siitä saatavia tuloksia on arvioitavissa vasta vuoden 2013 puolella.
Kestävän kehityksen osuudessa asetetaan tavoitteeksi kasvihuonekaasujen päästöjen vähentäminen ja ekotukihenkilöiden määrän lisääminen. Lisäksi lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi on asetettu tavoite vähentää peruskoulun jälkeen ilman koulutuspaikkaa jääneiden määrää.
Käyttöenergian säästäminen on kasvatus- ja opetustoimessa nostettu tavoitteeksi ja vuosittaiseksi energiansäästöprosentiksi on asetettu 2 %. Toimenpiteenä tämän tavoitteen saavuttamiseksi on ekotukihenkilöiden toiminta ja sitä kautta saada keinot ja tavoitteet viedyksi läpi koko hallintokunnan.
Liite 2 Toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelma-kauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Talousarvioehdotus vuodelle 2013 ja taloussuunnitelmavuosille 2013 - 2016
Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan alaisen toiminnan talousarvio on rakennettu ohjelukuun talousarvio- ja taloussuunnitelmavuosille. Luvuissa ei ole otettu huomioon mahdollista campus-hanketta vaan toiminta jatkuisi pääosin nykyisissä toimitiloissa huomioiden kuitenkin lukioiden lukioverkkosuunnitelman mukaiset muutokset. Logistiikan osaamiskeskuksen perustaminen on otettu huomioon ja sen vaikutukset näkyvät lähinnä tilakustannuksina ja muina investointimenoina vuonna 2015. Vuodelle 2015 haettavaa Taitaja-kisaa ei ole myöskään huomioitu taloussuunnitelmavuosien kustannuksissa.
Yhteiset toiminnot
Tulosalue sisältää kaikkien tulosalueiden yhteiset, kaupungin sisäisesti veloittamat kustannukset kuten sisäiset vuokrat, muut kiinteistöihin liittyvät kustannukset kuten sähkö ja vesi, vahtimestaripalvelut, it-palvelut, puhelinkustannukset, hankinta- ja logistiikkakeskuksen veloittamat kustannukset, lautakunnan kustannukset, sekä kuel ja varhe -maksut.
Yhteiset toiminnot kasvaa kokonaisuudessaan vuoden 2012 talousarvioon verrattuna 2,2 %, kun otetaan huomioon ammatillisen koulutuksen tulosalueelta siirretyt yhteiset kiinteistö- ja vahtimestaripalveluiden kustannukset. Vuoden 2012 ennusteeseen nähden kasvua olisi noin 1,5 %, johtuen sisäisten vuokrien ja kuel ja varhe -maksujen ylitysennusteesta.
Yhteisten toimintojen talousarvio tullaan jakamaan lopullisessa muodossaan tulosalueille, jotta toiminnasta aiheutuvat kustannukset ja määrärahat ovat kohdennettuina niitä aiheuttaville toiminnoille.
Lukiokoulutus
Lukiokoulutuksen tulosalueen kehys antaa vuoden 2012 talousarvioon nähden kasvua 1,6 %. Kun otetaan huomioon ennuste vuoden 2012 toteutumasta, kasvua jää ainoastaan 0,7 %. Vuoden 2012 osalta ongelman kustannus-kehitykseen on aiheuttanut merkittävästi suurempana toteutuneet palkankorotukset kuin mitä oli ennakoitu talousarvion laadinnan yhteydessä. Vuoden 2012 syksylle on tehty konkreettiset säästösuunnitelmat ja ylitysennustetta voidaan näin pienentää. Vuodelle 2013 talousarviokehyksen mukaisesti toiminnassa on tehtävä edelleen sopeuttamista.
Lukiokoulutuksessa ollaan siirtymässä koulukohtaiseen budjetointiin ja määrärahat tullaan jyvittämään lukioille yhdessä sovittujen kriteereiden mukaisesti. Koulukohtainen kohdentaminen antaa lukioille mahdollisuuksia itse arvioida määrärahan käytön joustavaa toteuttamista ja lisää taloudellista suunnitelmallisuutta.
Ammatillinen koulutus
Ammatillisen koulutuksen kehys antaa kasvumahdollisuuksia 4,8 %, mutta ennusteeseen nähden 4,1 %. Vuoden 2012 osalta on tehty myös syksylle kohdistuvat säästötoimenpiteet. Lisäksi saadut 40 lisäpaikkaa on toteutettu ja ryhmät ovat alkaneet syksyllä 2012, mutta määrärahalisäystä ollaan vasta hakemassa kaupunginvaltuustolta. Nämä koulutuspaikat puuttuvat siis myös vuoden 2013 määrärahakehyksestä.
Kesäpajatoimintaa ei ole huomioitu vuoden 2013 talousarviossa. Sen toteuttaminen lisäisi kustannuksia arviolta 150.000 euroa.
Aikuiskoulutus
Aikuiskoulutuksen talousarvioehdotuksen netto vuodelle 2013 kasvaa 3,5 %. Suoraan ulkoa tulevan koulutuksen myynnin osuuden arvioidaan vähentyvän, kuten myös sitä vastaavat menot pienenevät. Valtionosuusrahoitteisen koulutuksen määrän suhteellinen lisääntyminen merkitsee sitä, että talousarvio netto kasvaa. Saatavat valtionosuudet ja niiden lisäykset menevät yleiskatteisina kaupungin keskushallintoon.
Toiminnan sopeuttaminen annettuun kehykseen on merkinnyt aikuiskoulutuksessa työväenopistojen opetustuntien määrän pienentämistä. Tuntimäärän pitäminen nykyisellä tasolla merkitsisi lisäkustannusta noin 150.000 euroa. Ammatillisen aikuiskoulutuksen valtionosuusrahoitteisista ammatillisista perustutkinnoista ja ammatillisesta lisäkoulutuksesta jouduttiin leikkaamaan 350.000 euroa. Tämä heikentää mahdollisuuksia lisätä opetusta ja ohjausta esimerkiksi maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille sekä yhteiskuntatakuun toteuttamisen kautta tuleville uusille lisätukea tarvitseville opiskelijaryhmille.
Yhteiskuntatakuun toteuttamisen myötä oltaneen saamassa kuitenkin lisärahaa, jota ei ole huomioitu talousarvioehdotuksessa, koska näistä ei ole olemassa vielä päätöstä. Näiden huomioiminen merkitsisi kuitenkin esim. työväenopistolle rahoitusta runsaat 80.000 euroa ja ammatillisen aikuiskoulutuksen lisäkoulutukselle noin 10.000 euroa/opiskelijatyövuosi. Haettujen 20 opiskelijatyövuoden myötä lisärahoitusta olisi tulossa noin 200.000 euroa. Nämä päätökset lisäävät opiskelijamäärää ja kustannuksia.
Liite 3 Lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016
Liite 4 Lautakunnan hankintasuunnitelma vuosille 2013 - 2016
Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen
Ehdotus Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan liitteenä olevat strategisen palvelusopimuksen 2013, Toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016.
Ennen asian käsittelyä palvelujohtaja Mika Helva teki lisäyksen Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin strateginen palvelusopimuksen 2013 Toiminnan tehostaminen -päämäärään/menestystekijä momenttiin Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti opetusta:
Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan
Ruotsinkielisten tukipalveluiden resursoinnin arviointi
Jäsen Juhani Soini esitti, että ammatillisen koulutuksen tulosalueen vuoden 2013 kesätyöpajatoiminta tulee rahoittaa Opetushallituksen myöntämästä tuloksellisuusrahoituksesta. Jäsen Päivi Takkinen esitti, että kesätyöpajatoiminnan rahoitus tulee sisältää tulosalueen budjettiin.
Jäsen Juhani Soini puheenjohtaja Timo Nurmion kannattamana esitti, että päätösehdotus muutetaan seuraavaksi:
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan liitteenä olevan strategisen palvelusopimuksen 2013, toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016, sillä huomautuksella, että ammatillisen koulutuksen talousleikkaukset eivät mahdollista ammatillisen aikuiskoulutuksen koulutustakuun turvaamista työllisyystilanteen parantamiseksi ja nuorten valmistumista kesätyöpajatoiminnan vähentymisen vuoksi.
Tämä tulisi myöhemmin korjata kohdentamalla ammatilliseen koulutukseen opetus ja kulttuuriministeriöltä mahdollisesti saatavat, loppuvuodesta päätettävät, tuloksellisuusrahat nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen käyttöön.
Päätös Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä omalta osaltaan kaupunginhallitukselle esitettävän liitteenä olevan strategisen palvelusopimuksen 2013, toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016, sillä huomautuksella, että ammatillisen koulutuksen talousleikkaukset eivät mahdollista ammatillisen aikuiskoulutuksen koulutustakuun turvaamista työllisyystilanteen parantamiseksi ja nuorten valmistumista kesätyöpajatoiminnan vähentymisen vuoksi.
Tämä tulisi myöhemmin korjata kohdentamalla ammatilliseen koulutukseen opetus ja kulttuuriministeriöltä mahdollisesti saatavat, loppuvuodesta päätettävät, tuloksellisuusrahat nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen käyttöön.
Jakelu
ilmKasvatus- ja opetustoimi, aikuiskoulutus
ilmKasvatus- ja opetustoimi, ammatillinen koulutus
ilmKasvatus- ja opetustoimi, lukio-opetus
esiKaupunginhallitus
ilmHaataja Anneli
esiLehmusto Jouko K.
tiedMerta Pentti
Liitteet:
Lamlk § 140
Liite 1:Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin strateginen palvelusopimus 2013
Liite 2:Toimielimen vuoden 2013 ja vuosien 2013 - 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Liite 3:Lautakunnan ja tulosalueiden talousarvioehdotukset 2013 - 2016
Liite 4:Lautakunnan hankintasuunnitelma vuosille 2013 - 2016