Sopimus ammatillisen koulutuksen tuottamisesta vuonna 2012 ja taloussuunnitelmakaudella 2013-2015

 

Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Hannu Immonen. Lisäksi sopimusosapuolena on ruotsinkielisten palvelujen osalta ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman.

 

Sopimuksen hyväksyy Turun lukio ja ammattiopetuslautakunta.

 

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista neljä kertaa vuodessa.

 


Toiminta ja resurssit

 

2011 tot.arvio

2012

2013

2014

2015

Menot

33 640 t€

31 814 t€

33 000 t€

34 000 t€

 

Tulot

2 406 t€

2 578 t€

2 500 t€

2 500 t€

 

Netto

- 31 234 t€

-2 9 236 t€

- 30 500 t€

- 31 500

2,5 % (+ mahd logistiikkakeskus ja taitaja 2015)

Vuosiopiskelijat

3745

3770

3800

3800

3800

Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat

358

400

430

460

460

Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat

1172

1150

950

850

850

Hojks opiskelijoiden määrä

367

370

380

380

380

Henkilöstön määrä

(henkilökeskuksen htv:t)

409,5

416

418

418

418

Henkilöstön sairauspoissaolo %

2,9 %

2,8 %

2,7 %

2,6 %

2,5 %

 


Tavoitteet

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin

Koulutustarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon kaupungin elinkeinostrategian mukaiset kärkialat sekä hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja, koulutusten suuntaaminen ja sisällöllinen kehittäminen. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

 

Oppisopimuksessa monipuolinen koulutustarjonta. Johtava oppisopimustarkastaja

Tarjonta-arvioinnin tekeminen aloituspaikkapäätösten yhteydessä

 

 

 

Kaupungin elinkeinostrategianmukaisten kärkialojen aloituspaikat

 

Eri tutkintojen määrä oppisopimuksessa

Arviointi tehty aloituspaikkapäätöksen yhteydessä

 

 

 

770 paikkaa

 

 

Oppisopimuksessa 150 eri tutkintoa

 

 

 

 

 

 

Opintojen yksilöllistämisen ja henkilökohtaistamisen kehittäminen

Tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen

Rehtorit ja koulutuspäälliköt

 

 

Tutkinnot osien suorittamismahdollisuudet eri tutkinnoista

Rehtorit ja koulutuspäälliköt

Alle kahdessa vuodessa tutkinnon suorittaneiden toisen asteen tutkinnon aiemmin suorittaneista

Omaa tutkintoa vahvistavan tutkinnon osan muista tutkinnoista suorittaneiden määrä

Laskennallinen lähiopetus on 28 tuntia/opintoviikko

Malli otetaan käyttöön syksyllä

 

 

 

 

 

Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä

Opetuksen resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja

 

Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö

 

Toiminnanohjausjärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja laatukoordinaattori

 

 

 

koulutukseen käytettävät resurssit, eurot/hlö

 

 

Järjestelmän luominen

 

 

 

400 euroa/hlö (1,4 % palkkakuluista)

 

 

Järjestelmä käytössä 2015

 

Opettajien ammattitaidon kehittäminen

Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla Tulosaluejohtaja

Opettajien työelämäjaksot (sisältää kansainvälisen vaihdon)

23 jaksoa

Mahdolliset sijaiskustannukset

Koulutuksen vaikuttavuus

Työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö

Töissä tai jatko-opinnoissa kahden vuoden kuluttua koulutuksesta olevien osuus

75 % (nyt 71,7 %)

 

Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö

Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia, yhteinen opiskelijahuoltoryhmä aloittaa Tulosaluejohtaja

Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi

Yksimielisyys järjestelmästä

 

Kaksoistutkintojen yhteistyö

Tehdään lautakunnalle selvitys kaksoistutkinnon toteuttamisesta Tulosaluejohtaja

Selvitys tehdään

Selvitys tehty

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Henkilöstö voi hyvin

Henkilöstön työtyytyväisyys ja kunta10 kyselyissä hyvinvoinnin kokeminen/ tuloselujohtaja ja rehtorit / koko henkilöstö

Toimivat työhyvinvointiryhmät

 

joka talossa

 

 

 

Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää

Mahdollistetaan opettajien kelpoisuuden hankkiminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Kelpoisten opettajien osuus

84,5 % (nyt 84,2 %)

 

 

 

Opiskelijoiden riittävä tuki

Tukipalvelujen avulla ehkäistään keskeyttämistä ja tuetaan valmistumista sekä ohjataan negatiiviset keskeyttäjät jatkotoimenpiteisiin

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Keskeyttämisprosentti (negatiivinen keskeyttäminen)

 

Suoritetut koko tutkinnot

Alle 5 %

 

 

tutkintoa/vuosi

 

Tasa-arvo koulutuspalveluissa

Seurataan alakohtaisesti miesten ja naisten osuutta yhteishaussa

Tulosaluejohtaja

Miesten ja naisten osuus yhteisvalinnassa

Seuranta tehty

 

 

 

 

 

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Henkilöstön käytön tehostaminen

Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat

Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset

Koulutukset tuotteistetaan ja lähiopetustunnit kohdennetaan uudella tavalla / rehtorit, koulutuspäälliköt ja vastuuopettajat

selvitetään opetukseen kohdentuva osuus vos-yksikköhinnasta

selvitetty tuotteistamisen yhteydessä

 

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Pidetään huoli, että vuosikeskiarvon mukaisesti koulutuspaikat ovat käytössä / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt

vos-pt paikkojen käyttöaste

100 %

 

Tilojen tehokas käyttö

Käytön seuraaminen uuden opiskelijahallintajärjestelmän kautta Tulosaluejohtaja

Järjestelmä otetaan käyttöön

Käytössä

 

Yhteistyö Turun ulkopuolisten oppilaitosten kanssa

Toimitaan yhteistyösopimuksen mukaisesti ja toteutetaan Taitaja 2015 yhdessä Tulosaluejohtaja

Yhteistyösopimus- ja Taitaja aiesopimukset allekirjoitettu

Toteutunut

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

2012: Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

2013: Energian kulutuksen aktiivinen seuranta Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

 

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

2012: Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

2013: Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Työsuhdematkalippujen käyttö

 

 

Käyttö lisääntyy 2 %

 

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

2012: Paperin kulutuksen vähentäminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

2013: Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Paperin kulutuksen määrä

 

Yksikkökohtaiset kierrätysastiat

Kulutus vähenee 2 %

 

Joka yksikössä

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

2012: Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia