Sopimus ammatillisen koulutuksen tuottamisesta vuonna 2012 ja taloussuunnitelmakaudella 2013-2015
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Hannu Immonen. Lisäksi sopimusosapuolena on ruotsinkielisten palvelujen osalta ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman.
Sopimuksen hyväksyy Turun lukio ja ammattiopetuslautakunta.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista neljä kertaa vuodessa.
Toiminta ja resurssit
| 2011 tot.arvio | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Menot | 33 640 t€ | 31 814 t€ | 33 000 t€ | 34 000 t€ |
|
Tulot | 2 406 t€ | 2 578 t€ | 2 500 t€ | 2 500 t€ |
|
Netto | - 31 234 t€ | -2 9 236 t€ | - 30 500 t€ | - 31 500 | 2,5 % (+ mahd logistiikkakeskus ja taitaja 2015) |
Vuosiopiskelijat | 3745 | 3770 | 3800 | 3800 | 3800 |
Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat | 358 | 400 | 430 | 460 | 460 |
Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat | 1172 | 1150 | 950 | 850 | 850 |
Hojks opiskelijoiden määrä | 367 | 370 | 380 | 380 | 380 |
Henkilöstön määrä (henkilökeskuksen htv:t) | 409,5 | 416 | 418 | 418 | 418 |
Henkilöstön sairauspoissaolo % | 2,9 % | 2,8 % | 2,7 % | 2,6 % | 2,5 % |
Tavoitteet
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin | Koulutustarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon kaupungin elinkeinostrategian mukaiset kärkialat sekä hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja, koulutusten suuntaaminen ja sisällöllinen kehittäminen. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt
Oppisopimuksessa monipuolinen koulutustarjonta. Johtava oppisopimustarkastaja | Tarjonta-arvioinnin tekeminen aloituspaikkapäätösten yhteydessä
Kaupungin elinkeinostrategianmukaisten kärkialojen aloituspaikat
Eri tutkintojen määrä oppisopimuksessa | Arviointi tehty aloituspaikkapäätöksen yhteydessä
770 paikkaa
Oppisopimuksessa 150 eri tutkintoa |
|
Opintojen yksilöllistämisen ja henkilökohtaistamisen kehittäminen | Tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen Rehtorit ja koulutuspäälliköt
Tutkinnot osien suorittamismahdollisuudet eri tutkinnoista Rehtorit ja koulutuspäälliköt | Alle kahdessa vuodessa tutkinnon suorittaneiden toisen asteen tutkinnon aiemmin suorittaneista Omaa tutkintoa vahvistavan tutkinnon osan muista tutkinnoista suorittaneiden määrä Laskennallinen lähiopetus on 28 tuntia/opintoviikko | Malli otetaan käyttöön syksyllä
|
|
Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä | Opetuksen resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja
Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö
Toiminnanohjausjärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja laatukoordinaattori |
koulutukseen käytettävät resurssit, eurot/hlö
Järjestelmän luominen |
400 euroa/hlö (1,4 % palkkakuluista)
Järjestelmä käytössä 2015 |
|
Opettajien ammattitaidon kehittäminen | Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla Tulosaluejohtaja | Opettajien työelämäjaksot (sisältää kansainvälisen vaihdon) | 23 jaksoa | Mahdolliset sijaiskustannukset |
Koulutuksen vaikuttavuus | Työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö | Töissä tai jatko-opinnoissa kahden vuoden kuluttua koulutuksesta olevien osuus | 75 % (nyt 71,7 %) |
|
Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö | Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia, yhteinen opiskelijahuoltoryhmä aloittaa Tulosaluejohtaja | Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi | Yksimielisyys järjestelmästä |
|
Kaksoistutkintojen yhteistyö | Tehdään lautakunnalle selvitys kaksoistutkinnon toteuttamisesta Tulosaluejohtaja | Selvitys tehdään | Selvitys tehty |
|
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja. | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Henkilöstö voi hyvin | Henkilöstön työtyytyväisyys ja kunta10 kyselyissä hyvinvoinnin kokeminen/ tuloselujohtaja ja rehtorit / koko henkilöstö | Toimivat työhyvinvointiryhmät
| joka talossa
|
|
Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää | Mahdollistetaan opettajien kelpoisuuden hankkiminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Kelpoisten opettajien osuus | 84,5 % (nyt 84,2 %)
|
|
Opiskelijoiden riittävä tuki | Tukipalvelujen avulla ehkäistään keskeyttämistä ja tuetaan valmistumista sekä ohjataan negatiiviset keskeyttäjät jatkotoimenpiteisiin Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Keskeyttämisprosentti (negatiivinen keskeyttäminen)
Suoritetut koko tutkinnot | Alle 5 %
tutkintoa/vuosi |
|
Tasa-arvo koulutuspalveluissa | Seurataan alakohtaisesti miesten ja naisten osuutta yhteishaussa Tulosaluejohtaja | Miesten ja naisten osuus yhteisvalinnassa | Seuranta tehty |
|
Toiminnan tehostaminen | SPS:n strategiset tavoitteet | Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä Henkilöstön käytön tehostaminen Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset | Koulutukset tuotteistetaan ja lähiopetustunnit kohdennetaan uudella tavalla / rehtorit, koulutuspäälliköt ja vastuuopettajat | selvitetään opetukseen kohdentuva osuus vos-yksikköhinnasta | selvitetty tuotteistamisen yhteydessä |
|
Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä | Pidetään huoli, että vuosikeskiarvon mukaisesti koulutuspaikat ovat käytössä / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt | vos-pt paikkojen käyttöaste | 100 % |
|
Tilojen tehokas käyttö | Käytön seuraaminen uuden opiskelijahallintajärjestelmän kautta Tulosaluejohtaja | Järjestelmä otetaan käyttöön | Käytössä |
|
Yhteistyö Turun ulkopuolisten oppilaitosten kanssa | Toimitaan yhteistyösopimuksen mukaisesti ja toteutetaan Taitaja 2015 yhdessä Tulosaluejohtaja | Yhteistyösopimus- ja Taitaja aiesopimukset allekirjoitettu | Toteutunut |
|
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Energian kulutuksen vähentäminen | 2012: Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt 2013: Energian kulutuksen aktiivinen seuranta Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Energian kulutus | Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi) |
|
Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa | 2012: Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt 2013: Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Työsuhdematkalippujen käyttö
| Käyttö lisääntyy 2 %
|
|
Materiaalit ja kestävä kehitys | 2012: Paperin kulutuksen vähentäminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt 2013: Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Paperin kulutuksen määrä
Yksikkökohtaiset kierrätysastiat | Kulutus vähenee 2 %
Joka yksikössä |
|
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | 2012: Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt 2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Vastuuhenkilöt/yksikkö
| Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö
| Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia |