Sopimus lukiopalvelujen tuottamisesta vuonna 2012 ja taloussuunnitelmakaudella 2013-2015
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä lukio-opetuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Esko Heikkonen. Lisäksi sopimuksen hyväksyy ruotsinkielisten palvelujen osalta ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman.
Sopimuksen hyväksyy Turun lukio ja ammattiopetuslautakunta.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista neljä kertaa vuodessa.
Toiminta ja resurssit
| 2011 tot.arvio | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Menot | 18 575 t€ | 18 816 t€ |
|
|
|
Tulot | 481 t€ | 414 t€ |
|
|
|
Netto | -18 093 t€ | - 18 402 t€ | + 2,5 % | + 2,5 % | + 2,5 % |
(henkilökeskuksen htv:t) | 255 | 255 | 253 | 250 | 250 |
Sairauspoissaolot | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Lukioiden audiovisuaaliset ja tvt-kustannukset | ei budj. | 50 t€ | 53 t€ | 56 t€ | 60 t€ |
Päivälukion vuosiopiskelijat | 3430 | 3365 | 3375 | 3395 | 3395 |
Iltalukion opiskelijat tutkintoon johtava koulutus | 747 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Iltalukion aineopiskelijat | 739 | 740 | 740 | 740 | 740 |
Päivälukioiden opetettavien kurssien määrä (työsuunnitelmien perusteella) | 4764
| 4764
| 4764
| 4764 | 4764 |
Iltalukion kurssien määrä | 577 | 577 | 577 | 577 | 577 |
Iltalukion perusopetuksessa olevien määrä | 335 | 335 | 335 | 335 | 335 |
Tavoitteet
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Tuloksellisen lukiokoulutuksen tarjoaminen | Lukion aloittaneet onnistuvat saamaan päättötodistuksen ja menestyvät ylioppilaskirjoituksissa rehtorit
| Läpäisyaste päivälukioissa
Lukion neljässä vuodessa suorittaneiden osuus
Ylioppilaskirjoitusten puoltoäänet pakollisissa aineissa keväällä päivälukioissa ja iltalukiossa koko lukuvuonna | 95 %
4 vuodessa alle 5%
valtakunnan keskiarvon yläpuolella |
|
Tarjotaan laadukasta opetusta | Laatu/toiminnanohjausjärjestelmän rakentaminen tulosaluejohtaja | Laatujärjestelmän tekeminen aloitettu Järjestelmä kokeilussa | 2012
1.8.2013 |
|
Koulutuksen vaikuttavuus | Jatko-opintoihin pääseminen korkea-asteelle rehtorit | Korkea-asteen opinnoissa olevien osuus (2 v lukion jälkeen) | valtakunnan keskiarvon yläpuolella |
|
Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö | Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia tulosaluejohtaja | Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi | Yksimielisyys järjestelmästä |
|
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja. | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Opiskelijoilla on riittävät tukiresurssit | Opiskelijoilla on käytettävissä riittävästi tukihenkilöitä. tulosaluejohtaja ja lautakunta | Opinto-ohjaajat/tutkintotavoitteiset opiskelijat Psykologien määrä/tutkintotavoitteiset opiskelijat | 1/250
|
|
Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää | Opettajia kannustetaan täydennys- ja jatkokoulutuksiin rehtorit | Jatko/täydennyskoulutuksessa olevien opettajien määrä | 75 % opettajista |
|
Tasa-arvoa koulutuspalveluissa | Parannetaan poikien ja muun kuin suomen- tai ruotsinkielisten mahdollisuutta suorittaa lukio-opinnot opinto-ohjaajat | Poikien osuus lukiotilastoissa Muun kuin suomen- tai ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvien osuus | selvitetään osuus kasvaa päivälukioissa |
|
Toiminnan tehostaminen | SPS:n strategiset tavoitteet | Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä Henkilöstön käytön tehostaminen Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Euromääräiseen budjetointiin siirtyminen | Siirrytään tuntikehyksestä euromääräiseen budjettiin tulosaluejohtaja | Siirtymisen toteutuminen | 2013 alusta on siirrytty | Koulutusta rehtoreille |
Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset | Opetuskustannukset pohjautuu talousarvioon ja toiminta toteutetaan sen mukaisesti tulosaluejohtaja | Opetukseen kohdentuva osuus vos yksikköhinnasta | Ei pienene (noin 60 %) |
|
Lukioverkkosuunnitelman toteuttaminen | Kupittaan ja Aurajoen lukioiden hallinnollinen yhdistäminen syksyllä 2012. Toiminnan aloittaminen Kerttulin kiinteistössä 2013 syksyllä. Juhana Herttuan ja Klassikon lukion yhdistäminen syksy 2013. Uuden lukiokampukseen liittyvän verkkosuunnitelman tekeminen 2012. tulosaluejohtaja | Suunnitelmien toteutuminen | Suunnitelmat toteutuvat aikataulun mukaisesti |
|
Lukioiden pedagoginen kehittäminen | Koulutusten järjestäminen Turussa tulosaluejohtaja ja rehtorit
| Osallistuvien lukioiden määrä | Jokainen lukio osallistuu | Sijaistarve |
Seudullinen lukioyhteistyö | Osallistutaan TSO:n lukiojaoston toimintaan tulosaluejohtaja ja rehtorit | Säännöllinen osallistuminen | Kaksi yhteistyöseminaaria vuodessa |
|
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot |
Energian kulutuksen vähentäminen | 2012: Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen rehtorit 2013: Energian kulutuksen aktiivinen seuranta rehtorit | Energian kulutus | Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi) |
|
Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa | 2012: Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä rehtorit 2013: Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) rehtorit | Työsuhdematkalippujen käyttö
| Käyttö lisääntyy 2 %
|
|
Materiaalit ja kestävä kehitys | 2012: Paperin kulutuksen vähentäminen rehtorit 2013: Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä rehtorit | Paperin kulutuksen määrä
Yksikkökohtaiset kierrätysastiat | Kulutus vähenee 2 %
Joka yksikössä |
|
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | 2012: Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön rehtorit 2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin rehtorit | Vastuuhenkilöt/yksikkö
| Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö
| Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia |