Sopimus aikuiskoulutuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2012 ja taloussuunnitelmakaudella 2013-2015

 

Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä aikuiskoulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Päivi Lehtinen. Lisäksi sopimusosapuolena on ruotsinkielisten palvelujen osalta ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman.

 

Sopimuksen hyväksyy Turun lukio ja ammattiopetuslautakunta.

 

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista neljä kertaa vuodessa.

 


Toiminta ja resurssit

 

2011 tot.arvio

2012

2013

2014

2015

Menot

7.216.391

7.965.926

7.700.000

7.600.000

7.650.000

Tulot

3.900.168

3.404.940

2.800.000

2.700.000

2.700.000

Netto

-3.316.209

-4.560.986

-4.900.000

-4.900.000

-4.950.000

Opiskelijatyöpäivät yhteensä, Tain aiku

 

190.255

192.740

184.400

179.400

180.400

Otp henkilöstökoulutus

8.164

8.800

9.000

9.000

10.000 (mahd koulutustilit?)

Otp työvoimakoulutus

69.159

52.100

45.000

40.000

40.000

Otp amm. lisäkoulutus

16.062

20.910

19.000

19.000

19.000

Otp oppisopimuskoulutus

29.835

24.390

24.000

24.000

24.000

Otp am. perustutkinto

67.034

86.540

(460?) 87.400

87.400

87.400

Opetustuntien määrä

Tsuto

24.607

23.000

23.500

24.000

24.500

Opetustuntien määrä Arbis

3.635

4.650 (onko realistinen?)

4.650

4.800

4.800

Opiskelijavirtauma TAI aiku

6.155

6.200

5.500

5.500

5.500

Opiskelijavirtauma TSUTO

17.820

17.500

17.800

18.000

18.200

Opiskelijavirtauma Arbis

1.413

1.500

1.500

1.550

1.550

Henkilötyövuodet

ka 141,2

145

150

150

150

Henkilöstön sairauspoissaolo %

ka 2,8%

2,6%

2,5%

2,5%

2,5%

Omia kommentteja: pitääkö opt, opetustunnit, htv ja sairaus% olla samat kuin oli 2012 talousarvio- ja taloussuunnitelmassa? Esim sair% on nyt jo pienempi kuin siinä?

2013 alkaen ammatillisen aikun vähentyminen – vos lisä, opso ja työvoima erityisesti, työviksillä taas maltillista nousua


Tavoitteet

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin

Tain aiku: koulutustarjonnan suunnittelussa hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja, koulutusten suuntaaminen ja sisällöllinen kehittäminen. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt / ELY, alueen muut aikuiskoulutuksen toimijat, klusterifoorumit

 

Työväenopistot: selvitetään, millaisia alueellisia tarpeita on, mihin jo vastataan ja mitä uutta toimintaa tulee kehittää.

Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit/kaupungin hallintokunnat, ELY, vapaan sivistystyön muut toimijat

Tarjonta-arvioinnin tekeminen ammatilliset vos-koulutukset

 

 

 

 

 

 

 

Tarveselvityksen tekeminen

 

 

 

Kaksi kertaa vuodessa

 

 

 

 

 

 

 

 

Aloitettu

 

 

 

kuuluu perustoimintaan

 

 

 

 

 

 

 

Koulutussuunnittelija, 1 htv

 

 

 

Koulutus- ja tutkintotoiminta on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä

Opetuksen ja tutkintotoiminnan resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt ja rehtorit

 

Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt ja rehtorit, kaikkien vastuulla/aikuiskoulutuksen alueelliset toimijat, koko henkilöstö

 

Toiminnanohjausjärjestelmät ja prosessit toimivia: Tain aikussa nykytilan arviointi ja kehittämiskohteiden määrittely & toimenpiteet, työväenopistoissa toimintajärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt ja rehtorit, kehittämiskoordinaattori / koko henkilöstö, alueelliset verkostot

Talousarvion toteutuma

 

 

 

koulutuspäivät/henkilö

 

 

 

 

 

 

Arvioinnin toteuttaminen ja järjestelmän kehittäminen TAI:n aikussa

 

Järjestelmän luominen työväenopistot

100%

 

 

 

5 koulutuspäivää

 

 

 

 

 

 

toteutuu

 

 

 

kuvaaminen aloitetaan 2012

 

 

 

 

henkilöstön koulutusvaraus yhteensä xx €

 

 

 

 

 

kuuluu perustoimintaan

 

 

?

Tain aikuiskoulutuksessa toimitaan henkilökohtaistamismääräyksen ja näyttötutkintotoiminnan määräysten ja ohjeiden mukaisesti

Sisäiset- ja vertaisarvioinnit, joilla arvioidaan nykytila ja kehittämistarpeet. Aikuiskoulutuspäälliköt, rehtorit, kehittämiskoordinaattori / koko henkilöstö, alueelliset verkostot

 

Kehitetään toimintaa henkilöstökoulutuksella, vertaisoppimisella, verkostoyhteistyöllä.

Aikuiskoulutuspäälliköt, rehtorit, kehittämiskoordinaattori / koko henkilöstö, alueelliset verkostot

Tehdään itsearvioinnit

 

 

 

 

 

 

NTM-toiminnan kehittämissuunnitelma ja sen toteutuminen

Ei löydy puutteita

 

 

 

 

 

 

Tehty ja etenee

kuuluu perustoimintaan

 

 

 

 

 

kuuluu perustoimintaan

Opettajien ammattitaidon kehittäminen

Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla

Opettajien työelämäjaksot (sisältää kansainvälisen vaihdon)

5/vuosi

Mahdolliset sijaiskustannukset, varaukset tehty henkilöstön koulutusbudjettiin

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen jatkuvaksi tasoittain eteneväksi

Järjestetään maahanmuuttajien alkukartoitukset Turun vastuulla olevien lisäksi muille vastuutahoille (muut kunnat palvelutarjousten kautta ja ELY-keskus kilpailutukseen osallistumisen kautta)

Suomenkielinen työväenopisto

Suomen- tai ruotsinkielen alkukartoituksiin osallistuneiden määrä sekä testatuista kielikoulutusta tarvitsevista siihen päässeiden määrä

 

n testiä ja tarvitsevista n% kielikoulutuksissa

Testit rahoitetaan erillisillä valtionosuuksilla Turun vastuulla olevien osalta ja muiden osalta palvelun myyntituloilla. Tarvitaan 0,5-2,5 htvtä.

Koulutuksen vaikuttavuus

Sijoittuminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti

Sijoittumisprosentti koko tutkinnon suorittaneilla

ka 87%

kuuluu perustoimintaan

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Henkilöstö voi hyvin

Henkilöstön työmäärä ei vaaranna hyvinvointia / aikuiskoulutuspäälliköt ja rehtorit / koko henkilöstö

 

Yhteistoiminnallisuutta lisätään, esim. tiimien kehittämispäivien kehittäminen, yhteiset toimintapäivät / tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt, rehtorit, tiimikoordinaattorit / koko henkilöstö

Toteutunut työpanoksen osuus

 

 

 

Tiimien kehittämispäivien ja yhteisten toimintapäivien määrä

alle 100 prosenttia

 

 

 

 

2 tiimien kehittämispäivää/tiimi

2 toimintapäivää

kuuluu perustoimintaan, tarvittaessa henkilöstömäärän muutokset, kun toiminnallisia muutoksia

 

varattu henkilöstön koulutuksen budjettiin

Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää

Hyödynnetään Osaava-ohjelmassa luotavia käytänteitä / aikuiskoulutuspäälliköt ja rehtorit / Osaava verkosto

 

 

Uudistettujen käytänteiden pilotoinnit ja laajennetaan uusille aloille

Pilotoinnit käynnistyneet ja uudet alat mukana

hankkeen kautta osittain, osittain kuuluu perustoimintaan

Laadukkaat ohjauspalvelut

OpinOven palvelut ja VS:n ohjausstrategian toteuttaminen: ohjausosaaminen, verkostoyhteistyö, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen /tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt, ohjaushenkilöstö / OpinOven verkosto

 

TAI:n toiminta OpinOvessa jatkuu

 

Keskeyttämisprosentti (negatiivinen keskeyttäminen)

 

 

Suoritetut koko tutkinnot

mukana olevat henkilöt

 

 

Alle 3 %

 

 

500 tutkintoa/vuosi

20.000

 

 

kuuluu perustoimintaan

kuuluu perustoimintaan

Koulutuspalveluilla ennaltaehkäistään syrjäytymistä

Kehitetään tarjontaa sellaisille asiakasryhmille, joilla syrjäytymisriskiä tai ovat muun koulutustarjonnan ulkopuolella / tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt, rehtorit / henkilöstö, kaupungin hallintokunnat

Työväenopistopalvelujen tarjontaa uusille kohderyhmille (iäkkäät, nuoret miehet)

 

 

Uuttaa tarjontaa käytössä syksystä 2012

Koulutussuunnittelija, 1 htv (oli jo aikaisemmin )

Tasa-arvo koulutuspalveluissa

Uudenlaisia koulutuspalveluja

Miesten osuus opiskelijavirtaumasta

Vieraskielisten osuus

Kasvaa

 

10 %

kuuluvat perustoimintaan, tosin alakohtaiset kustannuserot koulutuksissa suuria

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Henkilöstön käytön tehostaminen

Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat

Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Valtionosuus kattaa vos pt ja lisäkoulutuksen kustannukset Tain aikussa

Koulutussuunnitelma pohjautuu talousarvioon ja toiminta toteutetaan sen mukaisesti / aikuiskoulutuspäälliköt ja vastuuopettajat

opetukseen kohdentuva osuus vos-hinnasta

55 %

lisättävä vos rahoitusta koulutuksissa, nyt osassa alle 40%

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Tain aikussa reagoidaan nopeasti muutoksiin, seurataan ajantasaisesti tilannetta / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt

vos-pt paikkojen ja lisäkoulutuspaikkojen käyttöaste

Vähintään 100 %

kuuluu perustoimintaan

Henkilöstön tehokkuus

Henkilöstömäärä elää toiminnan määrän mukaisesti.

 

tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt, rehtorit

htv-muutos suhteessa opiskelijatyöpäiviin ja työväenopistojen opetustunteihin

Suhde korkeintaan nykytasolla

kuuluu perustoimintaan

Verkostojen kautta tehokkuutta

Verkostoyhteistyössä mm.

ennakointi, koulutus- ja tutkintotoiminnan suunnittelu ja toteutus, hanke ja kehittämistoiminta – tehdään yhdessä, ei erikseen ja päällekkäin

 

tulosaluejohtaja, aikuiskoulutuspäälliköt, rehtorit, kehittämiskoordinaattori, opettajat / alueen aikuiskoulutusorganisaatiot, ELY, TE-toimisto jne

Toimiva t konkreettiset verkostoyhteistyötoimenpiteet

Aikun työryhmät käynnistyneet (näyttötutkintotoiminta, työelämän kehittämis- ja palvelutyöryhmä, ohjauksen työryhmä, maahanmuuttajakoulutuksen työryhmä ja oppilaitoksen henkilöstön osaamisen kehittämistyöryhmä)

5.000

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

2012: Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen

2013: Energian kulutuksen aktiivinen seuranta

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

kuuluu perustoimintaan

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

2012: Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä

2013: Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily)

Työsuhdematkalippujen käyttö

 

 

 

Käyttö lisääntyy 2 %

 

 

 

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

2012: Paperin kulutuksen vähentäminen

2013: Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä

Paperin kulutuksen määrä

 

Yksikkökohtaiset kierrätysastiat

Kulutus vähenee 2 %

 

Joka yksikössä

kuuluu perustoimintaan

 

?

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

2012: Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön

2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia